Slitasje på dekk

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Bosted: Kristiansand

Slitasje på dekk

Legg inn av Dortmunder »

Hei,

jeg har kjøpt ny bakdekk i fjor, ca. 10.000 km siden. Nå er det helt slitt og jeg må ha ny. Maskinen er en Yamaha Dragstar... en cruiser.

Nå spør jeg dumt, er dette vanlig???? Jeg vet at dekk slites forskjellige, og noen (litt dyrere) holder lenger, men 10.000 km??? hvert år et nytt dekk ???

Det er drøyt...

Hva slags erfaringer har dere??

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy...
Jeg kjørte en Honda Shadow i mange år, men sleit ikke mye dekk på den. Kjørte rundt 20.000km på dekket før jeg byttet. Det holdt i to sesonger for meg.
Men det kommer mye på kjørestil.
Mye gassing og la motoren bremse ned farten igjen...(motorbrems) sliter mye på dekket. Og for å ikke snakke om å kjøre på Svenske veier som det er slik oljegrus på. Reine raspa for dekk.
Jeg kjørte med Metzeler dekk
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Jan Tore
Innlegg: 19
Registrert: 02 nov 2005, 22:39
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Alta

Legg inn av Jan Tore »

Med tung offroader som er det jeg har kjørt de siste år har jeg klart å få 11000 km. av et bakdekk. Dette var på langtur. På småkjøring har jeg på det beste fått 6000 km. av bakdekket, så da ble det 3 bakdekk på en sesong. Så 10000 km. av et bakdekk er etter min oppfatning veldig mye.
Jan Tore

Brukeravatar
NoName
Innlegg: 430
Registrert: 16 jun 2004, 10:05
Motorsykkelen din: Din MC her
Kontakt:

Legg inn av NoName »

Her en kompis som kjørte 19.000km på framdekket med sin HD Fat Boy.
Det var et Dunlop dekk. typisk dekk laget for touring og ikke for RR kjøring...osv...
Bilde

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy...
Kjørestil har mye å si på slitasjen, og type sykkel. Ser at det går mere dekk på BMW'n min, i forehold til Shadowen.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Bosted: Kristiansand

Legg inn av Dortmunder »

OK da, må vel venne meg til det at jeg trenger hvert år ett nytt dekk :-( Prøver en annen type dekk denne gang (Bridgestone) og la dere vite hvor lenge det gikk. Framdekket forresten (Metzler Maraton) hold i 3 år, vil tippe rund 20000 km. Kjørestilen min vil jeg si er cruising/touring uten burning :lol:

Fint vær ute, så kom dere ut istedenfor å sitte her foran dataen 8)

Ses på Ogge imorgen??? (treffsted på Sørlandet)

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

13,000 på bakdekk og ca 25,000 på forsekk hos meg.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy...
Jeg satt på nytt dekk i høst, og hadde håpet det ville holde til jeg var ferdig med norgestreffet, men det ser ut til at det blir flere kilometer en ført beregnet. Med en og en halv mnd til treffet, er jeg redd for at det må byttes for nordnorgeturen.
Ett dekk i sesongen må en regne med...
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39842
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Jeg har hatt tre forskjellige dekkmerker på min TDM etter at jeg kjøpte den ny i sept. 2006:
Den ble levert med Dunlop Sportmax, som jeg slett ikke følte meg helt trygg på... ikke minst fordi de rett som var glapp i rundkjøringer.
Etter kun ca. 5000 km. punkterte bakdekket og dermed skiftet jeg like så godt front og bak og valgte Bridgestone BAttlax BT-021, som helt klart var et bedre dekk enn Sportmax hva gjaldt grep. Men de var følsomme for bla. langsgående asfaltkanter og jeg synes også at de var ikke helt til å stole på ved litt heftig svingkjøring, litt uforutsigbare på en måte ved at sykker'n ikke alltid reagerte slik den burde... Kan jo ha vært førerfeil også, men jeg heller mer til at det var dekkenes skyld.

Battlax'ene varte (bakdekket, that is...) i mer enn 10.000 km, men da var corden i ferd med å komme fram og profilen på dekket en anelse trapesformet...

Nå har jeg nettopp byttet til AVON Storm ST foran og bak og må si at sykker'n nesten ikke er å kjenne igjen!
Disse dekkene har bygd opp tilliten fra første km og de virker svært solide og trygge. Ikke minst forutsigbare så det holder i forhold til mine kontrasvingmanøvre.
Svinger går som en lek og tryggheten er på plass i rikelig monn!
Svært gode erafinger så langt, men understreker at jeg kun har kjørt noen få hundre km.
Er spent på slitasjen. Det er det selvfølgelig altfor tidlig å si noe om :wink:
Sist redigert av AJ den 01 nov 2008, 14:49, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Det viktigste punktet for å oppnå flest mulig kilometer på dekkene er ikke nevnt her. Det er luft-trykket i dekkene. Stort sett de fleste kjører med for lavt trykk i dekkene. Dette leder til større varme i dekket og dermed større slitasje.

Nå har jeg mest erfaring med sykler som ikke er R-sykler, så det er mulig ting er annerledes på sykler beregnet på bane og/eller heftigere kjøring enn det jeg bedriver.

Når jeg fikk Voyageren søkte jeg råd på et amerikansk forum vedr. dekk-trykk. Og tilbakemeldingene tilsa at man på en tung touringsykkel skulle glemme det som sto i instruksjonsboka for sykkelen, og heller stole på det som dekkfabrikanten anbefalte. Ved nærmere undersøkelse viste det seg at dekkfabrikantens anbefalinger gjerne lå 15-20 % over det som sykkelfabrikanten anbefalte. Så sjekk på dekkfabrikantens hjemmeside og følg de anbefalingene som står der.

Jeg kjører på Metzeler Marathon ME880 både foran og bak på Voyageren, og trykket jeg bruker er makstrykket som tår på dekkenes side. 42 psi foran og 50 psi bak. Jeg kan fint kjøre ca 20 - 22000 km på et bakdekk, og ca 25000 km på et fordekk. Og dekkene beholder profilen hele levetiden. Jeg kjører på all slags underlag.

På en Kawa Z750 jeg hadde kjørte jeg på Metzeler Z6. Fulgte instruksjonsboka og fikk 9000 km på bakdekk og 14000 km på fordekket. Satt på nytt sett og fulgte Metzelers anbefalinger, 19000 km på både for- og bakdekk. Metzeler anbefalinger lå (så vidt jeg husker) ca 20% høyere enn Kawasakis anbefalinger.

Så sjekk dekktrykket, hold det på det nivået dekkfabrikanten anbefaler, og du vil oppnå større kjørelengde på dekkene helt gratis. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Et godt tips. Kjører Metzeler Z6, og ser at det blir lite med km. Nå har jeg kjørt mye med full oppakning og to på sykkelen. Hva bruker du av lufttrykk i dekket?
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Kjører på Metzeler Tourance med 40 - 42 pund i begge dekka. Bakdekket holder 12 - 14.000 km, foran bortimot 25.000.
Mye solo langkjøring på mye rart underlag med relativt lett oppakning.
BMW anbefaler 28 pund i begge.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Er jaggu ikke sikker, men jeg mener jeg kjører på nesten tre kg. Hvor mange pund det er vet jeg ikke. Får sjekke det ut.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Jeg hadde Z6 på en Kawa Z750S som jeg har solgt for en stund siden. Mener bestemt at Metzeler anbefalte 36 psi foran og 42 psi bak.

Her kan du finne trykket som Metzeler anbefaler til den sykkelen du har:

http://www.metzelermoto.com/web/fitment ... otoFull.do


Trykket varierer jo fra sykkeltype til sykkeltype selv om de har samme dekk.

Her er forøvrig en grei omregning:
http://www.centauro-owners.com/articles/psibar.html
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

ROADTEC Z6 ROADTEC Z6
Front 120/70 ZR 17 M/C (58W) TL ROADTEC Z6 Front - 2.5 BAR 160/60
Rear ZR 18 M/C (70W) TL ROADTEC Z6 - 2.9 BAR

Dette er til min BMW R1100RT, etter tabellen du henviste til Jalmar.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Ja, og 2,5 bar skulle bli 36 psi, og 2,9 bar skulle bli 42 psi. Sånn omtrent.

Hva sier instruksjonsboka til sykkelen om dekktrykk? Litt interessant å se om BMW anbefaler lavere trykk enn Metzeler slik som Kawasaki gjør.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

I rephåndboka står følgende:
front: 2.2 – 2.5 Bar (psi)
(31.9 – 36.26)
rear: 2.5 – 2.9 Bar (psi)
(36.26 – 42.06)
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Ganske samsvarende opplysninger der da.

Hvis jeg var deg ville jeg prøvd det gamle "touring-trikset". Se hva som står som max. trykk på dekksiden og bruk det trykket når du laster opp sykkelen for langtur.

Når du ser på dekkene dine kan du se om trykket har vært for lavt i forhold til belastningen. Er dekket flat-slitt på midten har det gått med for lavt trykk. Altså motsatt av hva man ville trodd om et bildekk.

Kawasaki oppgir følgende trykk på Voyageren: Front 32 psi og bak 40 psi. Metzeler sier 38 psi foran og 46-50 psi bak. Ganske stor forskjell. Og følger man Metzelers anbefalinger nesten dobler man levetiden på dekkene.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Det blir blåst mere opp til våren... Dekket slites på midten.
Bortsett fra ferieturen i år. Da ble det slitt helt ned på sidene, men midten var like god.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Det kan være at du burde hatt forsterka dekk til den sykkelen. Jeg har ikke særlig peiling på hvordan det er med radialdekk. Men kanskje verdt å undersøke om det finnes andre og mer solide touringdekk til din sykkel?

Som en paralell kan jeg nevne at jeg bruker Metzeler Marathon ME880 bak på Gamle. Det er dekk som er beregna til TUNGE touringsykler. Men i og med at jeg som regel laster sykkelen godt ned når jeg drar på tur, fungerer det fint selv på en "lett" sykkel som Gamle. Og levetiden øker. Har nå 8500 km på det bakdekket, og det er ikke halvslitt.

Det er også nyttig å regne litt på hvilken vekt man faktisk belaster sykkelen sin med. Regn ut hva du + madammen + bagasjen veier og se hvordan det stemmer med nyttelasten på sykkelen. Hvis man overstiger nyttelasten er det en sikker måte å forkorte levetiden på dekkene.

Jeg pakket Voyageren for langtur, fyllte bensintanken og reiste på veivekta. Totalt veide sykkelen da 500 kg. Det skal gode dekk til for å bære slik vekt.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

Jeg har fulgt Jalmars råd og jeg har prøvd mindre dekktrykk og. Såfort jeg avviker fra sykkelprodusentens anbefaling så endres kjøre egenskapene så mye at det er litt utrivelig i svinger. Så får heller dekket slites fortere.

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Bosted: Kristiansand

Legg inn av Dortmunder »

Pollti skrev:Jeg har fulgt Jalmars råd og jeg har prøvd mindre dekktrykk og. Såfort jeg avviker fra sykkelprodusentens anbefaling så endres kjøre egenskapene så mye at det er litt utrivelig i svinger. Så får heller dekket slites fortere.
Du har faktisk et poeng der. Har opplevd det samme på min dragstar, men vil nok tro at avviket er forskjellig stor fra MCtype...

Da er det bare en ting å gjøre : prøve og feile metoden...

Men takk for tipset Jalmar, hadde ikke tenkt på at lufttrykk har så mye å si !!!

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Dekktrykk er alfa og omega. Dette bl.a. fordi dekktrykket påvirker temperaturen i dekkene. Litt forenklet kan man si at jo lavere trykk, jo høyere temperatur. Og jo høyere temperatur, jo større slitasje.

Og jo tyngre sykkel, jo større betydning får dette når det gjelder slitasje. En lett R-sykkel vil lettere bli påvirket av feil dekktrykk når det gjelder kjøreegenskaper. Men på disse syklene er det neppe dekkslitasjen som betyr mest. Her vil det alltid være grep som teller.

Når det gjelder mine forslag til avvik fra sykkelprodusentens anbefalinger, er det viktig å tenke på hva man egentlig gjør. Jeg sier at man bør sjekke hva dekkfabrikanten anbefaler av trykk på det aktuelle dekk til den aktuelle sykkel. Og avviker dette fra sykkelfabrikantens anbefalinger mener jeg at man kan oppnå fordeler når det gjelder levetiden hvis man følger dekkfabrikanten. Som regel er kompetansen på dekk høyere hos en dekkfabrikant enn hos en sykkelfabrikant. Og sykkelfabrikanten anbefaler et trykk ut ifra de dekkene som sitter på sykkelen som standard. Hvis man skifter til et annet fabrikat enn standard bør man absolutt følge dekkfabrikantens anbefaling, da dette dekket kan ha andre egenskaper og annen oppbygging enn standard-dekket.

Jeg vet jo ikke hvor store avvik det var mellom dekkfabrikantens anbefaling og sykkelfabrikkens anbefaling på trykket i Pollti's tilfelle, men vil nok si at hvis Pollti har fulgt dekkfabrikantens anbefaling og fått merkbart dårligere kjøreegenskaper, er det grunnlag for reklamasjon på dekkene.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

At det er grunnlag for reklamasjon er jeg uenig i Jalmar. Jeg bruker dekktrykk som oppgitt fra Cagiva og Pirelli har jeg ikke spurt engang. Min mening er at Cagge blir rett og slett utrivelig hvis ikke trykket i fordekket er helt korrekt, uansett last. På bakdekket er det noe mere slingrings monn men den er desidert best å kjøre med trykk for bare fører. Øker jeg trykket i bakdekket blir den stiv i svingene som en gocart. Og minsker jeg trykket blir den ei slengrumpe. Selv med last, alt er relativt, så øker jeg bare trykket i bakdekket marginalt mot hva Cagiva oppgir for bare fører.
Dekkene får bare slites , jeg anser det som det billigste sikkerhetsutsyret som er å få og for meg er det viktigere å føle meg trygg enn å tyne en dullion kilometer av de. Dessuten så tilhører jeg vel de som kjører så lite at dekkene blir stive og morkne før de blir utslitt.
En ting jeg har kostet på meg er å få forgaffel og bakdemper ordentlig satt opp av et verksted som vet hva de driver med. Det forandret kjøre egenskapene så radikalt at jeg ikke kjente Cagge igjen etterpå.

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Hvis du ikke har sjekket dekkfabrikantens anbefalinger, så vet du jo ikke om du har prøvd det anbefalte trykket heller. For alt det vi vet kan dekkfabrikantens anbefalinger være det samme som Cagiva anbefaler. :[-X:

Det jeg rådet til var å sjekke og følge dekkfabrikantens anbefalinger hvis det var differanse.

Og hvis man følger dekkfabrikantens anbefalinger og får merkbart dårligere kjøreegenskaper er det grunnlag for reklamasjon.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Svar