Jeg skiftet dekk på scootermopeden i sommer, og etter litt knoting så gikk jo det greit. Men her er vel behovet for balansering ganske begrenset.

Har lagt om selv flere ganger uten å balansere. Har ikke merket noe til ubalanse, men jeg har vel hatt litt flaks.frodef skrev:Er det noen som har erfaring med eller synspunkter på å skifte dekk selv? Hva med balansering?
Jeg skiftet dekk på scootermopeden i sommer, og etter litt knoting så gikk jo det greit. Men her er vel behovet for balansering ganske begrenset.
Takk for det! Nå hadde jeg akkurat rukket å bla meg gjennom bloggen din til det kritiske punktet. Angående å få på bakdekket, prøvde du med noe slikt? http://global.ebay.com/tyre_bead_paste_ ... 79304/item" onclick="window.open(this.href);return false; Jeg regner med å investere i en sånn, samt balanseringsgreiene fra biltema. Mener å ha lest at zalo etc. ikke er lurt fordi det tørker ut gummien eller noe slikt (?)Snikkeren skrev:Som FJZZR skriver, så avbalanserer jeg dekkene mine selv. Det er en ganske enkel affære.
Det var bare et tips om hva som kan gjøres for å få et bedre resultat.Snikkeren skrev:Min fungerer no helt fint. Ruller lett som bare det. Har man på et lodd for mye eller for lite, så snurrer hjulet med en gang.
Det var jo en skikkelig reodor-patent... Har du prøvd å løsne et dekk med den greia? Det ser jo ikke ut som man får så veldig god "arm". Uansett, skal det være noen vits må man jo ha med seg dekk og en pumpe også?tagesk skrev:For å bli selvhjulpen trenger du dette.
Går lett ned i en diger sidekoffert.
Geir skrev: Husk rotasjonretning og evt. prikk på dekket ved ventilen.
Jeg husker jeg lærte at prikken skulle være ved ventilen, men ble aldri fortalt hvorfor tror jeg. Bare for å være helt klar: Det er ingen annen grunn for dette enn balansering, så dersom man finner at felgen har et annet tyngste punkt så er det best å sette prikken på dekket der?Kawasaki skrev:Et lite tips hvis man vil være pirkete: Årsaken til at man setter prikken ved ventilen,er at man regner med at felgen har sitt "tyngdepunkt" der,mens prikken på dekket representerer "letteste" punkt.
Men de har bare den bøtta på to kilo, ser det ut som? Den vil jo holde i fem-seks livstider vil jeg tro.Geir skrev:Biltema har montasjepasta - den letter jobben betraktelig.
Er det som bekymrer litt ja.Snikkeren skrev:Jeg har den tingen fra Biltema. Funker greit til å få av dekket med, men så har jeg litt mindre dimmensjon på dekkene mine da.
mekkern skrev:en plankebit og ei tvinge funker også for å få dekket til å slippe felgen...
Men de dekkene med lavprofil er stive som rakkern...