Skifte dekk selv

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Skifte dekk selv

Legg inn av frodef »

Er det noen som har erfaring med eller synspunkter på å skifte dekk selv? Hva med balansering?

Jeg skiftet dekk på scootermopeden i sommer, og etter litt knoting så gikk jo det greit. Men her er vel behovet for balansering ganske begrenset. :mc2

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Skifte dekk selv

Legg inn av FJZZR »

frodef skrev:Er det noen som har erfaring med eller synspunkter på å skifte dekk selv? Hva med balansering?

Jeg skiftet dekk på scootermopeden i sommer, og etter litt knoting så gikk jo det greit. Men her er vel behovet for balansering ganske begrenset. :mc2
Har lagt om selv flere ganger uten å balansere. Har ikke merket noe til ubalanse, men jeg har vel hatt litt flaks.
Snikkeren driver å balanserer med enkle hjelpemidler. Ta en titt på bloggen hans, så tror jeg du finner noe fornuftig der.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Skifte dekk selv

Legg inn av Snikkeren »

Som FJZZR skriver, så avbalanserer jeg dekkene mine selv. Det er en ganske enkel affære. Det du trenger er:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ve ... 5-g-8-stk/" onclick="window.open(this.href);return false;

og

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ve ... nserer-MC/" onclick="window.open(this.href);return false;

og noe tape.

Her er framgangsmåten:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=bVqvtssF9rk[/video]

Jeg gjorde 2 ting litt annerledes enn i videoen. Jeg tok ikke ut hjullagrene, da jeg ikke skjønner helt poenget med det.
Jeg festet også loddene så nærme senter av felgen som mulig.

Når det er sagt, så slet jeg noe j***lig med å få på bakdekket, og måtte til slutt gi opp. Fikk det halvveis på, men fikk ikke det over den siste kanten. Fordekket gikk ganske greit.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Skifte dekk selv

Legg inn av frodef »

Snikkeren skrev:Som FJZZR skriver, så avbalanserer jeg dekkene mine selv. Det er en ganske enkel affære.
Takk for det! Nå hadde jeg akkurat rukket å bla meg gjennom bloggen din til det kritiske punktet. Angående å få på bakdekket, prøvde du med noe slikt? http://global.ebay.com/tyre_bead_paste_ ... 79304/item" onclick="window.open(this.href);return false; Jeg regner med å investere i en sånn, samt balanseringsgreiene fra biltema. Mener å ha lest at zalo etc. ikke er lurt fordi det tørker ut gummien eller noe slikt (?)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Skifte dekk selv

Legg inn av Snikkeren »

Nei, jeg brukte bare vanlig zalo. Har ikke hørt at zalo tørker ut dekkene før, men hos meg blir det stort sett ett dekksett per sesong, så de står ikke på så alt for lenge uansett.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Skifte dekk selv

Legg inn av pelsen »

hjulbalanserern fra bilrema bør modifiseres før bruk, lagrene er tette og fulle av fett.
Det gjør at de ikke ruller lett nok til denne bruken. Enkelt å fikse, det er bare å åpne lagrene og vaske rent med noe som løser fett.
Smøres deretter med tynn olje.

De kan sikkert brukes uten å modde, men resultatet blir litt bingo.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Skifte dekk selv

Legg inn av Snikkeren »

Min fungerer no helt fint. Ruller lett som bare det. Har man på et lodd for mye eller for lite, så snurrer hjulet med en gang.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Skifte dekk selv

Legg inn av pelsen »

Snikkeren skrev:Min fungerer no helt fint. Ruller lett som bare det. Har man på et lodd for mye eller for lite, så snurrer hjulet med en gang.
Det var bare et tips om hva som kan gjøres for å få et bedre resultat.
Min snurret også før modifikasjon, men når den så enkelt kan endres fra brukbar til bra er det verdt å nevne.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Skifte dekk selv

Legg inn av tagesk »

For å bli selvhjulpen trenger du dette.
Går lett ned i en diger sidekoffert.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Skifte dekk selv

Legg inn av frodef »

tagesk skrev:For å bli selvhjulpen trenger du dette.
Går lett ned i en diger sidekoffert.
Det var jo en skikkelig reodor-patent... Har du prøvd å løsne et dekk med den greia? Det ser jo ikke ut som man får så veldig god "arm". Uansett, skal det være noen vits må man jo ha med seg dekk og en pumpe også?

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Skifte dekk selv

Legg inn av Geir »

Jeg bruker skrustikken til å løse dekket fra felgen. Når dekket er løst trenger du 2 dekkspaker og 2-3 felgbeskyttere (evt. laget av lokket til en isboks eller noe slikt). Dekkspaker og felgbeskyttere får du på Biltema. Trenger ikke noe lengde på dekkspakene - det handler om teknikk, ikke styrke. Trikset er å trykke dekket ned mot midten på felgen på motsatt side av der du har dekkspakene. Når dekket er av er det rengjøring av felgen som teller slik at det nye dekket slutter godt til felgen.

Montasje av nytt dekk går på samme vis; dekket trykkes mot midten av felgen på motsatt side av der du har dekkspakene. Biltema har montasjepasta - den letter jobben betraktelig. Igjen er det teknikk som teller; føler du for å forlenge dekkspakene, finne sleggen eller naboens gravemaskin gjør du noe feil. Husk rotasjonretning og evt. prikk på dekket ved ventilen.

Avbalansering foretar du enkelt selv med Biltema verktøyet som beskrevet lenger oppe i tråden. Pelsen nevner problematikken med lagrene; ta deg bryet med å åpne lagrene (evt. kjøpe nye) for de byr på i overkant mye motstand og gjør avbalanseringen litt bingopreget. Been there done that.

Finnes ellers et utall av mer eller mindre gode videosnutter av dette på nett. Lykke til!
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Skifte dekk selv

Legg inn av Kawasaki »

Geir skrev: Husk rotasjonretning og evt. prikk på dekket ved ventilen.

Et lite tips hvis man vil være pirkete: Årsaken til at man setter prikken ved ventilen,er at man regner med at felgen har sitt "tyngdepunkt" der,mens prikken på dekket representerer "letteste" punkt.

Prikken på dekket kan man stole på, men det er slett ikke sikkert at felgen er tyngst ved ventilen. For å sjekke dette,er det bare å sette felgen i balansebukkene uten dekk på. Dette gjorde jeg,og punktet var langt unna ventilen.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Skifte dekk selv

Legg inn av frodef »

Kawasaki skrev:Et lite tips hvis man vil være pirkete: Årsaken til at man setter prikken ved ventilen,er at man regner med at felgen har sitt "tyngdepunkt" der,mens prikken på dekket representerer "letteste" punkt.
Jeg husker jeg lærte at prikken skulle være ved ventilen, men ble aldri fortalt hvorfor tror jeg. Bare for å være helt klar: Det er ingen annen grunn for dette enn balansering, så dersom man finner at felgen har et annet tyngste punkt så er det best å sette prikken på dekket der?

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Skifte dekk selv

Legg inn av Snikkeren »

Det stemmer. Plasser prikker der felgen er tyngst.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Skifte dekk selv

Legg inn av frodef »

Geir skrev:Biltema har montasjepasta - den letter jobben betraktelig.
Men de har bare den bøtta på to kilo, ser det ut som? Den vil jo holde i fem-seks livstider vil jeg tro.

Svar