Erfaringer om pendle/tursykkel til en på 176cm
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Erfaringer om pendle/tursykkel til en på 176cm
Er litt usikker på hvor/hvilke websider du har mulighet til å finne ut mer om hvilke sykler, årsmodeller osv. som har ABS, men det jeg kan si rimelig sikkert er at Yamaha TDM 900 (som jeg absolutt kan anbefale selv om jeg byttet den i en Triumph Tiger) har ABS fra 2004 mod.
Og en 2004 mod. og nyere av denne modellen med forholdsvis lav km. kan du fort vekk få for 85000 kr. og mindre.
Hvordan det er med ABS på bla. Honda Hornet, Transalp, BMW 650, Vstrom 650 og Suzuki'en som Snikkeren har og anbefaler vet jeg ikke, men det kan sikkert han og andre svare på :-)
Og en 2004 mod. og nyere av denne modellen med forholdsvis lav km. kan du fort vekk få for 85000 kr. og mindre.
Hvordan det er med ABS på bla. Honda Hornet, Transalp, BMW 650, Vstrom 650 og Suzuki'en som Snikkeren har og anbefaler vet jeg ikke, men det kan sikkert han og andre svare på :-)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Erfaringer om pendle/tursykkel til en på 176cm
denne skulle vel være grei?
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=25099507
Om denne har ABS vet jeg ikke-men kort kjørelengde..
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=24719509
Kjøp litt rimligere sykkel og bruk mer på kjøreutstyr..
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=25099507
Om denne har ABS vet jeg ikke-men kort kjørelengde..
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=24719509
Kjøp litt rimligere sykkel og bruk mer på kjøreutstyr..

Sist redigert av mekkern den 28 okt 2010, 15:12, redigert 2 ganger totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Baron von Waffel
- Innlegg: 1883
- Registrert: 05 nov 2008, 11:11
- Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
- Bosted: Oslo, Dal/Brenna
Re: Erfaringer om pendle/tursykkel til en på 176cm
Gå inn på finn.no, skriv inn maks 80 000 kroner, mellom 500 og 900 ccm. Og skriv "ABS" i fritekstfeltet. (Jeg skrev 80000 i prisfeltet for å ha litt å gå på til å ta smårusk.)
Her er noen treff som jeg ville kikket på. Har valgt bort de som jeg ikke tror passer til en tur i ny og ne (offroadere og andre uten kåpe). Sortert etter pris.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=22068942" onclick="window.open(this.href);return false; BMW F800 S
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=24569636" onclick="window.open(this.href);return false; Suzuki V-strom 650
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=24307438" onclick="window.open(this.href);return false; Honda CBF 600 S
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=23414763" onclick="window.open(this.href);return false; BMW CS 650 Scarver
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=25099507" onclick="window.open(this.href);return false; BMW F650 GS
Her er noen treff som jeg ville kikket på. Har valgt bort de som jeg ikke tror passer til en tur i ny og ne (offroadere og andre uten kåpe). Sortert etter pris.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=22068942" onclick="window.open(this.href);return false; BMW F800 S
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=24569636" onclick="window.open(this.href);return false; Suzuki V-strom 650
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=24307438" onclick="window.open(this.href);return false; Honda CBF 600 S
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=23414763" onclick="window.open(this.href);return false; BMW CS 650 Scarver
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=25099507" onclick="window.open(this.href);return false; BMW F650 GS
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125
Smågnageren -Honda Varadero 125
Re: Erfaringer om pendle/tursykkel til en på 176cm
Søker du på ABS på Finn får du fort noen alternativer.
Her er ett eksempel jeg syns så fin ut.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=24077609" onclick="window.open(this.href);return false;
ellers var det noen nesten nye, fine BMW`r der som ikke hadde gått langt.
Edit: Så det var laveffekt.
Her er ett eksempel jeg syns så fin ut.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=24077609" onclick="window.open(this.href);return false;
ellers var det noen nesten nye, fine BMW`r der som ikke hadde gått langt.
Edit: Så det var laveffekt.
- Baron von Waffel
- Innlegg: 1883
- Registrert: 05 nov 2008, 11:11
- Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
- Bosted: Oslo, Dal/Brenna
Re: Erfaringer om pendle/tursykkel til en på 176cm
Du kan også heve deg over volumbegrensningen din. Jeg falt for denne. Mye sykkel, men mer for turer enn pendling, kanskje?
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=24364743" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=24364743" onclick="window.open(this.href);return false;
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125
Smågnageren -Honda Varadero 125
-
- Innlegg: 444
- Registrert: 27 okt 2010, 11:43
- Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
- Bosted: Vestsida
Re: Erfaringer om pendle/tursykkel til en på 176cm
Se det du, det gikk unna, ja det var mye flott:) Synes Hondaen 660cbf var fin og også bmwene. Denne som heter Scarver hva er forskjellen opp i mot den vanlige f650cs?
Holdbarhet er vel greit på alle kanskje? Synes det er viktig slik at jeg ikke må skru hele sommeren...særlig siden jeg ikke kan skru. Finnes det noen sted i omegn som tar på seg "kikke" jobber for mc? Jeg klarer jo å se på mønsterdybde men ikke så mye mer.....evt kanskje verksted tar på seg en slags eierskiftekontroll.....?
Holdbarhet er vel greit på alle kanskje? Synes det er viktig slik at jeg ikke må skru hele sommeren...særlig siden jeg ikke kan skru. Finnes det noen sted i omegn som tar på seg "kikke" jobber for mc? Jeg klarer jo å se på mønsterdybde men ikke så mye mer.....evt kanskje verksted tar på seg en slags eierskiftekontroll.....?
I don`t care about little things.....
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Erfaringer om pendle/tursykkel til en på 176cm
Eller så tar du med deg en kompis eller bekjent som har litt peiling.
det er litt lettere med MC enn bil når det gjelder skjulte feil.
på nyere sykler er det greit å sjekke med forsikringen/tidligere eiere om skader+servicehefte(ringe verksted)
det er litt lettere med MC enn bil når det gjelder skjulte feil.
på nyere sykler er det greit å sjekke med forsikringen/tidligere eiere om skader+servicehefte(ringe verksted)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: Erfaringer om pendle/tursykkel til en på 176cm
Hei. spørs om du må revurdere ABS,en . tror utvalget blir lite for 85000.- Men så har eg aldrig prøvt en sykkel med ABS . Sikker gode greier , men allt koster .
Re: Erfaringer om pendle/tursykkel til en på 176cm
Får si litt om F650 CS siden jeg har en sånn
Fordeler:
- Lav setehøyde - bør være null problem med å få bena nedi.
- God sittestilling - rett opp og ned - gir også god oversikt når man pendler i kollektivfelt og bilkø.
- Pålitelig motor - ensylindret Rotax motor som går for å være veldig pålitelig (samme som bl.a. er brukt i Dakar-rally?)
- Hyggelig bensinforbruk (0.4l/mil - dvs tanken på 15L holder ca 37 mil... eller Gudvangen på Vestlandet via Røyken til bakkene før Heggedal i Asker for å si det på en annen måte...)
- Ekstremt lettmanøvrert og trygg nesten uansett hva du finner på - har reddet meg et par ggr. Er f.eks. ingen problem å gjøre store korrigeringer midt i sving om nødvendig.
- Godt nok drag til norske hastigheter og veier. Holder også godt til de aller aller fleste forbikjøringer men med mer krefter kunne man selvfølgelig sluppet unna med mindre giring.
- Kan legge seg langt ned i sving, så er skikkelig gøy når du begynner å stole på sykkelen.
- Remdrift - vedlikeholdsfritt, ingen smøring av kjede!
- ABS bremser som standard
- Varmeholker er standard - godt på de kalde dagene/morgenene
- Man kan velge ganske lavt turtall (2500-3000) til jevn kjøring og turtallet ligger ganske lavt også ved motorveishastigheter.
- Bruker ikke olje
- Bensintank under setet gir lavt tyngdepunkt
Ulemper:
- Bortsett fra tank-veske/hard-case så er det litt sparsomt med lastemuligheter. Originale soft-bags er nevnt. Jeg stroppet fast en skipssekk til setet når jeg tok Bergenstur i vår og man får plass til en god del i en sånn men for pendling til jobben bruker jeg en ryggsekk med laptop'en og "kontor-klær".
- Pga dekkene er dette ikke noen god grussykkel og remdriften er også litt utsatt om man er uheldig og får gruskorn som kapper i kanten. Når det er sagt så er remmen solid med bl.a. kevlar, så man skal ha skikkelig uflaks om det er noe så sterkt og skarpt som kommer inn der. Liten eller avrundet stein passerer bare. Porøs stein blir knust.
- Tilnærmet naken-sykkel, så man merker fartsvind godt - men personlig trives jeg med det, en del av opplevelsen.
- Endel vibrasjoner ved noen turtall - men som jeg ser det en del av karakteren til denne sykkelen.
- Utseendet er litt spesielt
Autofil video
Fordeler:
- Lav setehøyde - bør være null problem med å få bena nedi.
- God sittestilling - rett opp og ned - gir også god oversikt når man pendler i kollektivfelt og bilkø.
- Pålitelig motor - ensylindret Rotax motor som går for å være veldig pålitelig (samme som bl.a. er brukt i Dakar-rally?)
- Hyggelig bensinforbruk (0.4l/mil - dvs tanken på 15L holder ca 37 mil... eller Gudvangen på Vestlandet via Røyken til bakkene før Heggedal i Asker for å si det på en annen måte...)
- Ekstremt lettmanøvrert og trygg nesten uansett hva du finner på - har reddet meg et par ggr. Er f.eks. ingen problem å gjøre store korrigeringer midt i sving om nødvendig.
- Godt nok drag til norske hastigheter og veier. Holder også godt til de aller aller fleste forbikjøringer men med mer krefter kunne man selvfølgelig sluppet unna med mindre giring.
- Kan legge seg langt ned i sving, så er skikkelig gøy når du begynner å stole på sykkelen.
- Remdrift - vedlikeholdsfritt, ingen smøring av kjede!
- ABS bremser som standard
- Varmeholker er standard - godt på de kalde dagene/morgenene
- Man kan velge ganske lavt turtall (2500-3000) til jevn kjøring og turtallet ligger ganske lavt også ved motorveishastigheter.
- Bruker ikke olje
- Bensintank under setet gir lavt tyngdepunkt
Ulemper:
- Bortsett fra tank-veske/hard-case så er det litt sparsomt med lastemuligheter. Originale soft-bags er nevnt. Jeg stroppet fast en skipssekk til setet når jeg tok Bergenstur i vår og man får plass til en god del i en sånn men for pendling til jobben bruker jeg en ryggsekk med laptop'en og "kontor-klær".
- Pga dekkene er dette ikke noen god grussykkel og remdriften er også litt utsatt om man er uheldig og får gruskorn som kapper i kanten. Når det er sagt så er remmen solid med bl.a. kevlar, så man skal ha skikkelig uflaks om det er noe så sterkt og skarpt som kommer inn der. Liten eller avrundet stein passerer bare. Porøs stein blir knust.
- Tilnærmet naken-sykkel, så man merker fartsvind godt - men personlig trives jeg med det, en del av opplevelsen.
- Endel vibrasjoner ved noen turtall - men som jeg ser det en del av karakteren til denne sykkelen.
- Utseendet er litt spesielt
Autofil video
Sist redigert av RuneMC den 28 okt 2010, 20:40, redigert 4 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Erfaringer om pendle/tursykkel til en på 176cm
Eller godsnakke med kona og strekke budsjettet "litt".Tysnes skrev:Hei. spørs om du må revurdere ABS,en . tror utvalget blir lite for 85000.- Men så har eg aldrig prøvt en sykkel med ABS . Sikker gode greier , men allt koster .

Det finnes mye bra brukt og mange som har gjordt gode kjøp.
Min vurdering som heller ikke skrur noe og generelt har lite peiling, var at det var bedre å ha fem års garanti og en trygghet på at alt er som det skal, så jeg kjøpte nytt.

Men det blir fort penger av det, verneutstyr, ekstrautstyr m.m. Min mening er at det er verdt hver krone.
-
- Innlegg: 444
- Registrert: 27 okt 2010, 11:43
- Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
- Bosted: Vestsida
Re: Erfaringer om pendle/tursykkel til en på 176cm
Sier takk for mange gode svar. Heller en del mot bmw f650, så jeg tror jeg snart skal ut å prøve litt. Dette bde opp i mot pris og abs og så synes jeg utseende er bra. Ligger fortsatt en del på finn, så da får vi se. Får satse på at motor holder....Skal holde forumet informert.
I don`t care about little things.....
-
- Innlegg: 471
- Registrert: 01 nov 2009, 16:10
- Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
- Bosted: Oslo
Re: Erfaringer om pendle/tursykkel til en på 176cm
Heisann. Siden jeg både har kjørt mye mellom Drammen og Oslo, og i tillegg kjører suzuki v strom, tenkte jeg skulle komme med noen tanker. det fine med V stromen, er at den både driftsikker, og billig. Den har nok krefter (650), har fin aks, særlig i mellomregisteret, noe som er typisk for v-twinnere. I tillegg trenger du ikke, om du ikke ønsker det selv, å løse på en skrue selv. Noen minus er det dog. Den har kanskje i følge mange, et litt kjedelig utseende. I tillegg er den litt høy, selv er jeg 180 cm, og får ca halve fotn nedi. Men det går an å be om et ekstra lavt sete til, tror jeg. i tillegg er det en virkelig all round maskin. Funker like ba på E 18, som på landeveien, og til og med på litt snille grusveier. sist men ikke minst, den er fin å ha kona bak på, og svært lettkjørt. Lykke til.
Re: Erfaringer om pendle/tursykkel til en på 176cm
Siden dette skal være en pendle OG tur sykkel, samt at du tydligvis pendler mellom Drammen og Oslo, kommer den til å gå langt!frissy skrev:Sier takk for mange gode svar. Heller en del mot bmw f650, så jeg tror jeg snart skal ut å prøve litt. Dette bde opp i mot pris og abs og så synes jeg utseende er bra. Ligger fortsatt en del på finn, så da får vi se. Får satse på at motor holder....Skal holde forumet informert.
Derfor betyr bensinforbruk, priser på service (hvis du ikke gjør det selv) og slitestyrke mer for deg enn de fleste andre.
Mange mener vel mye om sykler forventede levetid, men bladet Motorrad (som også finnes i Svensk utgave) bedriver en systematisk langtids testing av sykler. Kjører 50000 km, plukker de fra hverandre og vurderer resultatet med Tysk "grundighet".
Nå blir disse syklene sikkert kjørt no' helt grusomt hardt, men bør vel være noenlunde sammenlikn bart likevel.
Re: Erfaringer om pendle/tursykkel til en på 176cm
Hei Frissy! Jeg har hatt en Suzuki V-Strom (DL-650) som jeg var strålende fornøyd med! Godt dreiemoment og gode kjøreegenskaper. Sykkelen ble kjørt mer enn 25.000 km per år (2008 og 2009) uten problem. Både lange turer og daglig pendling. Sjøl er jeg 168 og det var helt greit med denne sykkelen. Anbefales med ABS! Da har du en trygg og kjapp sykkel der du sitter oppreist og bekvemt! 

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Erfaringer om pendle/tursykkel til en på 176cm
foller her på MCsiden.no har også en Vstrom 650, men han er vel over 190 høy, om jeg ikke husker helt feil. Og han har funnnet seg godt til rette på Suki'en, så vidt jeg har fått med meg.janonym skrev:Hei Frissy! Jeg har hatt en Suzuki V-Strom (DL-650) som jeg var strålende fornøyd med! Godt dreiemoment og gode kjøreegenskaper. Sykkelen ble kjørt mer enn 25.000 km per år (2008 og 2009) uten problem. Både lange turer og daglig pendling. Sjøl er jeg 168 og det var helt greit med denne sykkelen. Anbefales med ABS! Da har du en trygg og kjapp sykkel der du sitter oppreist og bekvemt!
Ellers ønsker jeg deg velkommen hit til MCsiden.no, janonym. Og ikke minst takk for sist

Vi hadde en strålende vestlandstur og kunne ikke fått bedre sted å overnatte enn hjemme hos deg og Kirsti :-)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.