Kubikksyke?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39835
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Kubikksyke?
Jeg bare lurer...
Er det sånn at norske motorsyklister bare må ha mer og mer kubikk?
Sånn har det vel vært i mange år allerede her i landet; at vår neste sykkel skal ha (mye...) mer kubikk enn den vi har nå.
Må vi ha Kawasaki 1400, BMW 1600, Honda 1800 og Triumph med 2300 kubikks motor for å ha glede av MC-livet?
Vel...? Er det slik at vi nordmenn lider av en form for "størrelsen teller" syndrom når det gjelder MC?
Er det sånn at norske motorsyklister bare må ha mer og mer kubikk?
Sånn har det vel vært i mange år allerede her i landet; at vår neste sykkel skal ha (mye...) mer kubikk enn den vi har nå.
Må vi ha Kawasaki 1400, BMW 1600, Honda 1800 og Triumph med 2300 kubikks motor for å ha glede av MC-livet?
Vel...? Er det slik at vi nordmenn lider av en form for "størrelsen teller" syndrom når det gjelder MC?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Kubikksyke?
Det er helt klart at det er en del prestisje ute og går...størst/nyest/værst....samme om man greier å kjøre dette eller ikke...
dette har jeg sett mange eksempler på på Tyrigrava..ellers sitter nok pengene mer løst her i landet enn mange andre steder når en ser på salgsstatestikken.billig forsikring også i forhold til mange land også..
lurer faktisk på å bytte 600dren mot noe ennå mindre for mitt bruk da den ikke er så bra veldig sakte...
dette har jeg sett mange eksempler på på Tyrigrava..ellers sitter nok pengene mer løst her i landet enn mange andre steder når en ser på salgsstatestikken.billig forsikring også i forhold til mange land også..
lurer faktisk på å bytte 600dren mot noe ennå mindre for mitt bruk da den ikke er så bra veldig sakte...

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Kubikksyke?
Mye vil ha mer.
Klart at man klarer seg med en mindre sykkel på norske veier, men jeg tror veldig mange blir fort vant til sykkelen sin og det draget som er i den, og da blir jo neste steg å finne en sykkel med mer drag i. Ingenting er som wow følelsen man får når man kjøper seg en ny sykkel og drar den ut på 1-2 gir (for i Norge kan man jo ikke dra den lovlig ut på flere
).
Heldigvis har ikke jeg noe stort behov for å ha en 1000 kubikk eller større enda. Men mer sprut kunne jeg godt tenkt meg.

Klart at man klarer seg med en mindre sykkel på norske veier, men jeg tror veldig mange blir fort vant til sykkelen sin og det draget som er i den, og da blir jo neste steg å finne en sykkel med mer drag i. Ingenting er som wow følelsen man får når man kjøper seg en ny sykkel og drar den ut på 1-2 gir (for i Norge kan man jo ikke dra den lovlig ut på flere

Heldigvis har ikke jeg noe stort behov for å ha en 1000 kubikk eller større enda. Men mer sprut kunne jeg godt tenkt meg.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Kubikksyke?
når en 1000rrr gjør en 170 på 1 gear så er vel 2gear overkill...
den gamle min gjør ikke mer enn 120kmh på 1gear....

den gamle min gjør ikke mer enn 120kmh på 1gear....

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Kubikksyke?
He he. Ja, men min gjør ikke mer enn ca 80 på første, så jeg kan ihvertfall dra den helt ut i 1. gir. 

http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Kubikksyke?

Tja,Forrige sykkel var en 1100, nåværende er originalt 738 ccm-


If it ain't broke, I'll break it.
Re: Kubikksyke?
Jeg trives med min kubikksyke....hvorfor være "frisk" når det er så deilig å være MC-syk og eller kubikksyk og ikke røykesyk...
Når det gjelder å kunne kjøre stor MC, så må jeg si at min Honda 1800 er lettere/bedre å kjøre en hva min Shadow 600 er..:-)
Mye bedre kjøreegnskaper på VTX'n gitt...
Også var min VTX svært billig:



Når det gjelder å kunne kjøre stor MC, så må jeg si at min Honda 1800 er lettere/bedre å kjøre en hva min Shadow 600 er..:-)
Mye bedre kjøreegnskaper på VTX'n gitt...

Også var min VTX svært billig:
Sist redigert av Godtvoksen den 22 nov 2010, 22:13, redigert 2 ganger totalt.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Kubikksyke?
Ja jeg tror det utvilsomt er nødvendig med stadig mer kubikk.
De sykla du nevner AJ har jo litt "ekstra daukjøtt" å dra på, sammenlignet med la os si en 600.
Og med en feit sjåfør og ei feit kjærring bakpå (statistikken sier vi blir stadig tyngre, og det stemmer i mitt og kjærringas tilfelle), og stadig mer stasj som vi mååå ha med oss på tur, så er det klart det trengs litt kubikk for å holde følge med trafikken.
Og med økende alder kan vel behovet for litt mer "sprut" melde seg og....
De sykla du nevner AJ har jo litt "ekstra daukjøtt" å dra på, sammenlignet med la os si en 600.
Og med en feit sjåfør og ei feit kjærring bakpå (statistikken sier vi blir stadig tyngre, og det stemmer i mitt og kjærringas tilfelle), og stadig mer stasj som vi mååå ha med oss på tur, så er det klart det trengs litt kubikk for å holde følge med trafikken.
Og med økende alder kan vel behovet for litt mer "sprut" melde seg og....

Re: Kubikksyke?
jepp, det gjelder å finne noe dårligere å sammenligne medGodtvoksen skrev:Når det gjelder å kunne kjøre stor MC, så må jeg si at min Honda 1800 er lettere/bedre å kjøre en hva min Shadow 600 er..:-)

Min KTM på 1200cc og 170 hk er vel også godt innenfor kubikksykediagnosen, men det er jo likevel kjøreegenskapene som er i fokus på den maskinen.
Re: Kubikksyke?
pelsen skrev:jepp, det gjelder å finne noe dårligere å sammenligne medGodtvoksen skrev:Når det gjelder å kunne kjøre stor MC, så må jeg si at min Honda 1800 er lettere/bedre å kjøre en hva min Shadow 600 er..:-)![]()

- Baron von Waffel
- Innlegg: 1883
- Registrert: 05 nov 2008, 11:11
- Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
- Bosted: Oslo, Dal/Brenna
Re: Kubikksyke?
Kubikksyke?
Jeg har ingen umiddelbare planer om å bytte sykkel. men om det skal skje vet jeg godt at det ikke er kubikken som er avgjørende. Jeg vet at de 98 HK jeg har nå er rikelig. Så det vil være andre egenskaper som avgjør et skifte. Og min neste sykkel vil nok være enten en ny sykkel i V-strom / Varadero / GS - segmentet eller en touring. Og snakker vi touring snakker vi fort om Gold-Wing / Pan-European eller noe fra BMW.
Jeg har ingen umiddelbare planer om å bytte sykkel. men om det skal skje vet jeg godt at det ikke er kubikken som er avgjørende. Jeg vet at de 98 HK jeg har nå er rikelig. Så det vil være andre egenskaper som avgjør et skifte. Og min neste sykkel vil nok være enten en ny sykkel i V-strom / Varadero / GS - segmentet eller en touring. Og snakker vi touring snakker vi fort om Gold-Wing / Pan-European eller noe fra BMW.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125
Smågnageren -Honda Varadero 125
Re: Kubikksyke?
Jeg med mine 800 kubikk er fornøyd jeg. Godt nok drag, den er voksen i størrelse + det er en av de fineste cruiserne (klassisk og bobberaktig). Dersom jeg skulle ha byttet ut Vulcanen ville det utelukkende ha vært pga overgang til overligger. Men da ville det nok ha blitt en økning i kubikk, da de syklene som er aktuelle i den klassen er på 1200 ++. Men for meg er det ikke kubikken det kommer an på om man skal kose seg på 2 hjul. I andre enden av skalaen; Har en kamerat som er Vespaentusiast, han putrer storfornøyd rundt med sine 50 ccm.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Kubikksyke?
Kjelvis skrev:Jeg med mine 800 kubikk er fornøyd jeg. Godt nok drag, den er voksen i størrelse + det er en av de fineste cruiserne (klassisk og bobberaktig). Dersom jeg skulle ha byttet ut Vulcanen ville det utelukkende ha vært pga overgang til overligger. Men da ville det nok ha blitt en økning i kubikk, da de syklene som er aktuelle i den klassen er på 1200 ++. Men for meg er det ikke kubikken det kommer an på om man skal kose seg på 2 hjul. I andre enden av skalaen; Har en kamerat som er Vespaentusiast, han putrer storfornøyd rundt med sine 50 ccm.
Med min Intruder 750 stiller du og jeg omtrent i samme klasse,og vi ER noe innmari kule.






Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kubikksyke?
Man kan ha det gøy med nær sagt uansett sykkel. Må likevel innrømme at jeg etter å ha prøvd en 600 ccm -vistnok ikke av aller nyeste årgang - virkelig savna punchen og frasparket.
Ikke så nøye med kubikk bare det er nok HK
Ikke så nøye med kubikk bare det er nok HK

It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-
-Homer Simpson-
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39835
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kubikksyke?
Som jeg har skrevet i en annen tråd her på MCsiden.no tidligere da jeg var på "prøver'n" i sommer, så ble jeg skikkelig betatt av Kawasaki ER-6N (den uten kåpe...). Den hadde utseendet, draget og ikke minst funfaktoren på plass
Og jeg var såååå langt unna å kjøpe den. Men måtte tenke meg om siden jeg ofte kjører med passasjer og dermed også (ofte mye...) bagasje for to. Derfor ble det Tiger'n i stedet.
Men Kawa'en var og er en skikkelig morsom og sprek sykkel. Hvem skulle tro at denne kun har en 650 kubikks liten... jeg mener, stor (sprek og flott!) motor?
En sykkel som er meget ufortjent oversett, er min vurdering.
Så neida! kubikk er nok ikke alt

Og jeg var såååå langt unna å kjøpe den. Men måtte tenke meg om siden jeg ofte kjører med passasjer og dermed også (ofte mye...) bagasje for to. Derfor ble det Tiger'n i stedet.
Men Kawa'en var og er en skikkelig morsom og sprek sykkel. Hvem skulle tro at denne kun har en 650 kubikks liten... jeg mener, stor (sprek og flott!) motor?
En sykkel som er meget ufortjent oversett, er min vurdering.
Så neida! kubikk er nok ikke alt

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Kubikksyke?
Intruder skrev:Kjelvis skrev:Jeg med mine 800 kubikk er fornøyd jeg. Godt nok drag, den er voksen i størrelse + det er en av de fineste cruiserne (klassisk og bobberaktig). Dersom jeg skulle ha byttet ut Vulcanen ville det utelukkende ha vært pga overgang til overligger. Men da ville det nok ha blitt en økning i kubikk, da de syklene som er aktuelle i den klassen er på 1200 ++. Men for meg er det ikke kubikken det kommer an på om man skal kose seg på 2 hjul. I andre enden av skalaen; Har en kamerat som er Vespaentusiast, han putrer storfornøyd rundt med sine 50 ccm.
Med min Intruder 750 stiller du og jeg omtrent i samme klasse,og vi ER noe innmari kule.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Det har du jaggu rett i!

- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Kubikksyke?
Min GS hadde 85 HK da den var ny. Det har fremdeles mer enn nok; jeg har aldri problemer
selv om den bare gjør 90 i 1. gir. Jeg ønsker meg faktisk lavere 1. gir.
I 140 km/t som er marsjfart på Autostrada er turtallet passe (ca 4.000).
Mine 100 Nm går med når vi er på tur: godt over 500 kg veier vi.
Men jeg har absolutt ikke behov for mer og ville ha greid meg med mindre.
Mindre krefter, ikke mindre sykkel!
Å kjøpe en Ducati Multistrada for å få 150HK (med samme type sykkel) er veldig fjernt for meg.
[TaSK]
selv om den bare gjør 90 i 1. gir. Jeg ønsker meg faktisk lavere 1. gir.
I 140 km/t som er marsjfart på Autostrada er turtallet passe (ca 4.000).
Mine 100 Nm går med når vi er på tur: godt over 500 kg veier vi.
Men jeg har absolutt ikke behov for mer og ville ha greid meg med mindre.
Mindre krefter, ikke mindre sykkel!
Å kjøpe en Ducati Multistrada for å få 150HK (med samme type sykkel) er veldig fjernt for meg.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: Kubikksyke?
På Hyosungen (250 ccm) må jeg legge inn tredjegiret for å nå 100 km/t, men kjedelig er den ikke. Og så moro det er når en gsx 1100r ikke klarer å kjøre fra meg opp Hanekleivene.
Vel ønsker jeg meg en BMW 650 gs (800 tvin) men det ikke pga volum og hk, men sittestilling, håndterbarhet og kvalitet.
Vel ønsker jeg meg en BMW 650 gs (800 tvin) men det ikke pga volum og hk, men sittestilling, håndterbarhet og kvalitet.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Kubikksyke?
Det er en interesant problemstilling og diskusjon det her. Hva slags sykkel og hvor mye kubikk trenger vi egentlig?
Det er vel like mange svar som det er motorsyklister. Vi er individualister, og det er ulike ting som fascinerer oss og bestemmer hva vi velger.
Da jeg begynte med mc på -70tallet var 750 det største som var, bortset fra HD men de var det ikke mange av da.
En 350, 500 eller 650 var en helt grei sykkel som du kom deg greit rundt med aleine.
Med 2 på og bagasje for litt lengre turer blei det "litt snaut", på flere måter: Lite motorkraft i bakker, ustabilitet pga at sykla var "små" og lette, og bremsene var heller ikke all verden.
En sykkel var en sykkel da (grovt sett).
Det har vært en voldsom utvikling og spesialisering siden -70tallet, med R-sykler, offroadere, custom, touring, supermotard, adventure osv. og det samme vedrørende bremser, kjøreegenskaper og motorstørrelse/effekt. Uansett type og størrelse så er sykla mye bedre nå.
Utviklinga har gitt oss sykler som er mye mer trafikksikre mht. stabilitet, kjøreegenskaper, komfort og bremser. Økt motorstørrelse/effekt vil jeg også si er en trafikksikkerhetsfaktor, du kan manøvrere raskere, komme deg raskere forbi senere kjøretøyer ol., og du får en roligere/mer avslappa kjørestil når du slipper å "jage" motorn hele tida.
Noen vil kanskje protestere på dette med avslappa. Og det er klart det finns endel folk med horn i panna som kjører som om det å bli statistikk er målet. Men de fant du før og, det har ingenting med motorstørrelse å gjøre. Bråstopp er bråstopp, samma om du har 250, 500 eller 1800 kubikk.
Så la oss nyte de herlige sykla som er nå! Kjenne på de flotte kjøreegenskapene, de herlige kraftige motorene som gjør kjøringen til en uanstrengt lek, og fantastiske bremser som gjør oss i stand til å kontrollere farten!
Men uanset sykkel og motorstørrelse gjelder det samme som før: Pass på deg sjøl i trafikken, og regn med at alle bilførere er idioter som ikke ser deg. Kjør med innsida av hue!
Det er vel like mange svar som det er motorsyklister. Vi er individualister, og det er ulike ting som fascinerer oss og bestemmer hva vi velger.
Da jeg begynte med mc på -70tallet var 750 det største som var, bortset fra HD men de var det ikke mange av da.
En 350, 500 eller 650 var en helt grei sykkel som du kom deg greit rundt med aleine.
Med 2 på og bagasje for litt lengre turer blei det "litt snaut", på flere måter: Lite motorkraft i bakker, ustabilitet pga at sykla var "små" og lette, og bremsene var heller ikke all verden.
En sykkel var en sykkel da (grovt sett).
Det har vært en voldsom utvikling og spesialisering siden -70tallet, med R-sykler, offroadere, custom, touring, supermotard, adventure osv. og det samme vedrørende bremser, kjøreegenskaper og motorstørrelse/effekt. Uansett type og størrelse så er sykla mye bedre nå.
Utviklinga har gitt oss sykler som er mye mer trafikksikre mht. stabilitet, kjøreegenskaper, komfort og bremser. Økt motorstørrelse/effekt vil jeg også si er en trafikksikkerhetsfaktor, du kan manøvrere raskere, komme deg raskere forbi senere kjøretøyer ol., og du får en roligere/mer avslappa kjørestil når du slipper å "jage" motorn hele tida.
Noen vil kanskje protestere på dette med avslappa. Og det er klart det finns endel folk med horn i panna som kjører som om det å bli statistikk er målet. Men de fant du før og, det har ingenting med motorstørrelse å gjøre. Bråstopp er bråstopp, samma om du har 250, 500 eller 1800 kubikk.
Så la oss nyte de herlige sykla som er nå! Kjenne på de flotte kjøreegenskapene, de herlige kraftige motorene som gjør kjøringen til en uanstrengt lek, og fantastiske bremser som gjør oss i stand til å kontrollere farten!
Men uanset sykkel og motorstørrelse gjelder det samme som før: Pass på deg sjøl i trafikken, og regn med at alle bilførere er idioter som ikke ser deg. Kjør med innsida av hue!
- Baron von Waffel
- Innlegg: 1883
- Registrert: 05 nov 2008, 11:11
- Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
- Bosted: Oslo, Dal/Brenna
Re: Kubikksyke?
Sånn som jeg oppfatter det er det andre ting enn kubikk som er viktig for de fleste av oss. Men den optimale sykkelen har likevel en del kubikk når det kommer til stykket.
Det som teller for meg er, i uprioritert rekkefølge.
Sal og sittestilling som kan bringe en fysisk utrent, middelaldrende mann ut på lange turer.
Lange serviceintervaller og enkelt vedlikehold.
Driftssikkerhet
god passasjerkomfort.
Gode kjøreegenskaper.
Lav og tett vektfordeling.
Gode bremser.
Nok krefter til forbikjøring med fullt lass, jeg mener det holder med minst 80 hk sånn som jeg kjører.
Kåpe og vindskjerm som leder vinden over mine 1,91.
Lavt støynivå.
Det jeg gjerne vil ha ut over den lista er kardang, ABS og bånndrag. Så skal den ha bakkeklaring nok til å ta meg opp traktorveien til hytta. Og jeg vil gjerne ha lavtliggende eksos for å få mindre bredde med sidevesker.
Drømmesykkelen min innfrir alt dette. Og jeg tror ikke den lages i småkubikkstørrelse. V-strom innfrir ikke alt. Vindskjermen er for lav. Eksosen er for høy, og med sideveskene bygger den 1,20. Serviceintervallet er på 6000. Det kunne vært lenger. Den har kjededrift. Og den mangler ABS.
Det som teller for meg er, i uprioritert rekkefølge.
Sal og sittestilling som kan bringe en fysisk utrent, middelaldrende mann ut på lange turer.
Lange serviceintervaller og enkelt vedlikehold.
Driftssikkerhet
god passasjerkomfort.
Gode kjøreegenskaper.
Lav og tett vektfordeling.
Gode bremser.
Nok krefter til forbikjøring med fullt lass, jeg mener det holder med minst 80 hk sånn som jeg kjører.
Kåpe og vindskjerm som leder vinden over mine 1,91.
Lavt støynivå.
Det jeg gjerne vil ha ut over den lista er kardang, ABS og bånndrag. Så skal den ha bakkeklaring nok til å ta meg opp traktorveien til hytta. Og jeg vil gjerne ha lavtliggende eksos for å få mindre bredde med sidevesker.
Drømmesykkelen min innfrir alt dette. Og jeg tror ikke den lages i småkubikkstørrelse. V-strom innfrir ikke alt. Vindskjermen er for lav. Eksosen er for høy, og med sideveskene bygger den 1,20. Serviceintervallet er på 6000. Det kunne vært lenger. Den har kjededrift. Og den mangler ABS.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125
Smågnageren -Honda Varadero 125
- jonnykr
- Innlegg: 598
- Registrert: 21 mar 2010, 01:24
- Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
- Bosted: Sørum Kommune.
Re: Kubikksyke?
Jeg har gjor det motsatte og gått ned til en 600. En 1988 Honda Transalp. Og i stedet for å kjøre fort om Sommeren, kjører jeg nå (relativt) lovlig hele året. Med Trelleborg Army piggdekk nå i Vinter. Er ikke mange "kubikkbamser" å se nå. Heller ikke på milevis med Grusveier om Sommeren. Transalpen er rette og slett en genial konstruksjon. Kan kjøre over alt om Sommeren. Grusveier, Geitetråkk, svingete asfaltveier, eller på langtur. Og den som påstår at man ikke har krefter nok til trygg forbikjøring i nogenlunde lovlige hastighter med en Transalp 600, vet ikke hva de prater om. Og man kan kjøre over alt om Vinteren også, med skikkelige dekk og varmedress fra Felleskjøpet. Man har allsidighet og anvendelighet på en måte som gjør MC livet til et eventyr av muligheter. Å reise på Tyrigrava for å drikke kaffe og vise frem "gliset" med det siste av "boltonstæsj" påmontert, blir liksom ikke helt det samme. Men for all del, dette er jo bare MIN mening om saken. 

Tut & Kjør!
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39835
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kubikksyke?
Godt å høre at varmedressen fra Felleskjøpet duger. Jeg kjøpte meg nemlig en slik her om dagen :-)
Men har ingen vintersykkel... Nå ser det ut til at både Transalp og XT sykler som mange foretrekker til denslags kjøring.
Blir uansett ingen vinteresykkel i år, men kanskje neste vinter? En ensylindra XT kunne vært morsomt
Får se hvordan sommersesongen 2011 blir først, tenker jeg...
Men har ingen vintersykkel... Nå ser det ut til at både Transalp og XT sykler som mange foretrekker til denslags kjøring.
Blir uansett ingen vinteresykkel i år, men kanskje neste vinter? En ensylindra XT kunne vært morsomt

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Re: Kubikksyke?
Har en på 1100 cc og det holder for meg. Litt synd at produsentene skal øke kubikken på nye modeller. Bedre om de holdt seg på kubikken og heller økte dreimoment. det tror jeg er viktigst når det gjelder å kunne kjenne draget. (kort orgasme er ikke noe) Nei en sykkel som drar fra 1000 omd og hele veien opp er noe.
Når produsenten lager neste model og øker kubikk, så blir det naturlig å følge etter. Ikke mitt valg, når jeg liker denne type sykkel.
Nå hadde jeg valget, 850, 1100, 1150 eller 1200 cc jeg falt på 1100, da vi nesten alltid er to på sykkelen + at vi har med henger.
Når produsenten lager neste model og øker kubikk, så blir det naturlig å følge etter. Ikke mitt valg, når jeg liker denne type sykkel.
Nå hadde jeg valget, 850, 1100, 1150 eller 1200 cc jeg falt på 1100, da vi nesten alltid er to på sykkelen + at vi har med henger.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Kubikksyke?

leste dette en plass
""For vanlige ”suge-motorer” gjelder imidlertid at dess mer sylinder-volum (boring x
slaglengde) motoren har, dess mer potensial for dreiemoment (”no-substitute-for-cubic-
inches”), og dess mer akselerasjons-kraft vil den i de fleste tilfeller ha.""
If it ain't broke, I'll break it.
- jonnykr
- Innlegg: 598
- Registrert: 21 mar 2010, 01:24
- Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
- Bosted: Sørum Kommune.
Re: Kubikksyke?
Ull under og Feleskjøpets Varmedres uttapå funker faktisk veldig bra. Endte også opp med å fjerne visiret og bruke kjørebriller fra Biltema. Offroadbriller med dobbelt glass og antiduggbehandlet. Og balaklava selvfølgelig. :) Vi var tre karer å kjørte tur i dag. Vi kjørte en Suzuki V-Strom 1000, Husqverna TE 630 og Transalp 600. Alle med piggdekk. Alle tre med dress fra Felleskjøpet og kjørebriller i stedet for visir. Vi kjørte nesten 10 mil på snødekte og isete småveier fra Frogner i Sørum, gjennom Gjerderum og Nannestad og hjem til Frogner igjen. Fint Vintervær og godt selskap og det var kjempemorsomt å kunne slippe seg litt løs på lite trafikkerte småveier. Vi traff jo på noen folk og biler og noen tittet rart på oss??? Andre smilte og vinket og på en av stoppene våre så glante en bilist så fælt på oss at han hold på å havne i grøfta. HeHeAJ skrev:Godt å høre at varmedressen fra Felleskjøpet duger. Jeg kjøpte meg nemlig en slik her om dagen :-)
Men har ingen vintersykkel... Nå ser det ut til at både Transalp og XT sykler som mange foretrekker til denslags kjøring.
Blir uansett ingen vinteresykkel i år, men kanskje neste vinter? En ensylindra XT kunne vært morsomtFår se hvordan sommersesongen 2011 blir først, tenker jeg...

Tut & Kjør!