ABS påbudt

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

ABS påbudt

Legg inn av frodef »

Det ymtes frampå om påbud for ABS:
http://www.dinside.no/858255/abs-bremser-blir-standard" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39733
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: ABS påbudt

Legg inn av AJ »

Ikke meg i mot.
Har nå min andre MC med ABS som standard og har strengt tatt ikke har hatt behov for systemet mer enn et par ganger, uten at det var noen dramatiske situasjoner.
Har så langt ingen negative ABS-erfaringer.
Og er det slik at uavhengige undersøkelser viser at sikkerheten øker merkbart med slike bremser så er det vel greit med et påbud. Eller...? :-k
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Kenny
Innlegg: 36
Registrert: 25 aug 2010, 18:38
Motorsykkelen din: Suzuki SV 650 S 2003

Re: ABS påbudt

Legg inn av Kenny »

Hørtes ut som en god ide :thumleft
Og det er vel ingen -negative- sider ved abs på sykkel?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39733
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: ABS påbudt

Legg inn av AJ »

Kenny skrev:Hørtes ut som en god ide :thumleft
Og det er vel ingen -negative- sider ved abs på sykkel?
Vel... det er vel noen som mener at det ikke bare er fordeler. Så det kan fort skje at en og annen kommer på banen her i tråden med noen motforestilinger, ja...
:mk
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: ABS påbudt

Legg inn av mekkern »

Nja...ikke bare fordeler,men skal la det tekniske ligge nå...viktigst er kjørestil.
ikke bare fordeler med antispinn esp abs 4wd på bil heller-når det er glatt ligger en overvekt av disse suv-ene i grøfta...
alt for mange tror elektonikken skal redde dem og kjører deretter.
enkelte modelltyper sykler og sjåfører har mer nytte av dette enn andre......
mens andre sykler/sjåfører får lengre stopplengde.

bråbrems i sving på våt asfalt er jo dette flott-men har personlig trua på å slakke av litt når det er vått/glatt..for det hjelper ikke en dritt med abs hvis det er glatt/sølt noe i svingen og en kommer litt for fort inn i svingen.

De som kun har lært å kjøre med ABS skulle ikke hatt lov til å kjøre uten heller da en nødbrems sannsynligvis vil medføre velt hvis de ikke har trent litt på å dosere bremser riktig men er vant til å bare klemme til.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: ABS påbudt

Legg inn av pelsen »

abs er sikkert fint i mange tilfeller, men påbud er jo veldig drastisk, jeg lurer på hvor mange merker og modeller som forsvinner fra markedet da?

har aldri prøvd sykkel med abs, men jeg vet jo at å styre og bremse samtidig gjør at sykkelen oppfører seg totalt forskjellig fra det man er vant til. Illustrasjonsbildet i linken til trådstarter viser en sykkel som unnamanøvrerer som en bil, i virkeligheten vil sykkelen understyre med full brems og klabbe rett i bilen likevel.
Men dette er en kommentar til illustrasjonsbildet og ikke til abs på sykkel generelt.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: ABS påbudt

Legg inn av tagesk »

Basert på 150.000 km med ABS og 20.000 uten mener jeg at:

- ABS har ingen kjøretekniske negative følger. Det vil si at jeg ikke kan forstå at noen mister "sykkelgleden"
av å ha en sykkelen med ABS. Jeg har aldri opplevd noe negativt med ABS;
- Den økte sikkerheten ved ABS er verdt økningen i pris og kompleksitet
- Jeg føler meg såpass utsatt på sykkel at jeg kjører ikke anderledes med ABS enn uten (har sykler både med og uten)

Jeg vil dog ikke ha ABS som ikke enkelt kan skrus av; helt uten å måtte stoppe motoren.

ABS har reddet meg fra å velte én gang (panikkbrems) på alle disse årene; Hustruen satt også på.
Dermed har systemet "betalt" seg i mine øyne.

Men forbud, det er ganske heftig synes jeg.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Re: ABS påbudt

Legg inn av rogg »

På mine 50 -60 tusen kilometer med BMW'n med ABS, har jeg ved to anledninger opplevd at ABS'n har koblet seg inn. En gang på våt grusvei og en gang på våt nylagt asfalt.
Opplevde vibrasjoner i sykkelen, men ingen tegn til at forhjulet ville gli ut. Tror begge disse situasjonene vill sendt meg i bakken med en sykkel uten ABS.
Det vil være ABS også på min neste sykkel... :janikk
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39733
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: ABS påbudt

Legg inn av AJ »

tagesk skrev:
Men forbud, det er ganske heftig synes jeg.

[TaSK]
Bare sånn at vi stokker kortene riktig; det er snakk om påbud, ikke forbud.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: ABS påbudt

Legg inn av tagesk »

AJ skrev: Bare sånn at vi stokker kortene riktig; det er snakk om påbud, ikke forbud.
En gang for lenge siden, efter en meget lang natt med mye programmering, da trykket jeg utpå morgenkvisten på feil
knapp og skrudde av feil maskin. En som jobbet for meg ble litt sur. Ganske sur, faktisk.
Jeg forsøkte med en spøk: "Av og på er jo i bunn og grunn det samme".

Ikke vellykket.

Så jeg skal unnlate å forsøke å redde meg inn ved å si at forbud og påbud er det samme.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: ABS påbudt

Legg inn av ArcticTiger »

Ja du har helt rett i det!
"Påbudt med ABS" er jo det samme som "Forbudt uten ABS" :mk

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Bosted: Rogaland

Re: ABS påbudt

Legg inn av Cbr »

Regne med at det menes alle nye mc`r etter det blir innført. Så ramme ikke de så allerede har mc uten. Å si abs blir lettere å bedre så det ikkeno å grue seg til, annet at de skur opp prisene på forsikring eller utsalgspris på nye mc`r.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39733
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: ABS påbudt

Legg inn av AJ »

tagesk skrev: Så jeg skal unnlate å forsøke å redde meg inn ved å si at forbud og påbud er det samme.

[TaSK]
:knegg
Du har jo forsåvidt rett.
Uansett så skal det bli interessant om påbudet gir rom for en variant av ABS'en hvor det går an å koble ut ABS-funksjonen?
Dermed er jo sykker'n utstyrt iht. påbudet, men samtidig overlates valgmuligheten til å bruke systemet til føreren.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: ABS påbudt

Legg inn av tagesk »

AJ skrev: Uansett så skal det bli interessant om påbudet gir rom for en variant av ABS'en hvor det går an å koble ut ABS-funksjonen?
Dermed er jo sykker'n utstyrt iht. påbudet, men samtidig overlates valgmuligheten til å bruke systemet til føreren.
Alle BMW motorsykler med ABS er (så vidt jeg vet) slik.
Min (fantastiske!) Audi var også slik.

Men den er ikke "sticky". Det vil si, neste gang du starter sykkelen er ABS på igjen.
Det er jo for å kunne skru den av når man trener på å bremse i sving, for eksempel.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Bosted: Oslo, Dal/Brenna

Re: ABS påbudt

Legg inn av Baron von Waffel »

Jeg vil ikke låse meg til å love å kjøpe ny MC når jeg en gang bytter ut V-stromen. Og faller jeg for en brukt sjarmør kjøper jeg uansett om den har ABS. Men om jeg skal kjøpe ny er ABS et klart pluss. Og om det er påbudt vil det medføre at det blir billigere å produsere. Det optimale kjøpet gjør jeg når alt ekstrautstyret jeg ønsker meg er standard.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Svar