I dag er en aldri så liten merkedag i mitt liv. Ferdig med første arbeidsdag med fast ansettelse hos ny arbeidsgiver. Det har vært noen turbulente år i fra 2002 og fram til i dag. Det har vært langtidssykemeldinger, vikariater, tiltak og yrkesrettede attføringer. Det har ikke blitt selveste "drømmejobben" som jeg har sikret meg, men et arbeide jeg kan utføre og være nyttig i. Har blandede erfaringer med gamle aetat og nåværende NAV, men det har ordnet seg til slutt.
Jeg har vært i et tiltak som kalle Arbeid med Bistand i snart ett år nå. Et par feilskjær i starten gav ikke noe uttelling med hensyn til utsikter til jobb. Men så prøvde veileder, saksbehandler NAV og jeg et firma i Vestre Toten i fjor sommer. Der var de villige til å prøve meg en periode med lønn dekket av NAV. Da perioden nærmet seg slutten ville arbeidsgiver gjerne forlenge den til ut året. På slutten av året i fjor hadde vi et møte mellom daglig leder av bedriften veileder og meg. Da spurte daglig leder om jeg kunne tenke meg å fortsette i bedriften i fast jobb. Samtidig var veileder ute og viftet med gulroten lønnstilskudd fra NAV i et halvt år. Jeg sa meg villig til å jobbe der hvis jeg fikk litt annet å gjøre enn det jeg har gjort siden jeg begynte der. Daglig leder sa da at de skulle gjøre sitt beste for å få til det. For han har hele tiden vært klar på at den jobben jeg utførte innholdt tunge løft og mye fysisk arbeid.
Jeg har vært kresen med hvilket firma jeg har valgt å jobbe i. Det er en solid, liten familiebedrift med ca. 20 ansatte. Bedriften heter
Tokvam AS. Nå gjelder det bare å beholde jobben jeg har fått karret til meg. For det tar meg snaut 10 minutter å kjøre dit med bil og de har et fint arbeidsmiljø. Lønna er ikke så aller værst heller. Den er i hvertfall bedre enn stønaden fra NAV.
We have met the enemy and he is us.
Pogo