Laserkontroll på vei til Vindfjell 18.05 2010

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Laserkontroll på vei til Vindfjell 18.05 2010

Legg inn av SheDevil »

AJ skrev:
krever

:knegg
Du brukte det rette ordet her ja :roll
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
jackae
Innlegg: 17
Registrert: 10 aug 2010, 20:38
Motorsykkelen din: BMW R1200 R, 2015
Sted: Stavern

Re: Laserkontroll på vei til Vindfjell 18.05 2010

Legg inn av jackae »

En liten oppsummering av saken: Ble frikjent i Tingretten i Larvik 19.11. 2010 blir en mc-sesong jeg helst vil glemme. Vet ikke om jeg totalt fikk 3000 km på 2 hjul. hadde ikke en gang fått 1000 km på nyinnkjøpt mc. Uansett, når en først er uheldig. så baller det gjerne på seg. Nå får vi se hva advokaten gjør videre. Erstatnings sak må det ihvertfall bli fra min side. Det ble 4 mnd uten førerkort, fra 18.05. til 20.09. Vet liksom ikke hva jeg skal si. Det som skjedde var at vi var to sykler på vei til Vindfjelltune 18.05. I 60 sonen på vei opp fra Steinsholt lå jeg etter en mc. Vi ble målt med laser, og begge vinket inn rett etter fe-risten i stigningen mot Vindfjell. Mc nr 1 måtte avgi alkotest. Jeg fikk beskjed om ar hastigheten min var målt til 105 km i 60 sonen, som = førekort beslag. Etter at politiets rapport var tilgjengelig ca 2 uker seinere, sto det at det var mc nr 1 som var målt. Altså ikke meg, som hele tiden hadde ligget bak. Jeg hadde avgitt denne forklaringen til advokat Jon Swensen før politi rapporten forelå. Det var han som ringte meg og gjorde meg oppmerksom på at det ikke var jeg som var målt i kontrollen. Det enkleste ville derfor være å komme i kontakt med fører av mc nr 1. Dette viste seg ikke å være så enkelt. Ingen meldte seg på forespørsel om mc med reg. som begynte på AU på vei til Vindfjell denne ettermiddagen. Derfor tok dette så utrolig lang tid. Nå er saken mer eller mindre over for min del, jeg kan ihvertfall se frem til en ny sesong med "nesten" ny sykkel og førekort i baklomma :-)
Til dere som engasjerte dere i saken min: Tusen takk for moralsk støtte. Dere skal vite at det betyr mye at noen bryr seg når man er psykisk "knust" . Mange ville nok tenke at dette er nok et tilfelle av en som har "driti" seg ut i en fartskontroll. Farta i denne sammenheng er uvesentlig. Jeg ble av politiet dømt feil. Vedkommende politimann som mente jeg var først ut av svingen tok feil. Hadde det kommet opplysninger fra stoppstasjon i hvilken rekkefølge vi ankom, slik advokat Swensen hadde forespurt og purret på uten respons, hadde kanskje feilen vært avklart tidligere. Retten mente ikke det var utenkelig at det fra politiets side kunne vært gjort feil i denne sammenheng og lot tvilen komme tiltalte til gode.

Ønsker alle:
Et Riktig Godt Nytt år

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Laserkontroll på vei til Vindfjell 18.05 2010

Legg inn av Rottenikken »

Fint at det gikk bra for deg til slutt, men mye plunder og heft har du hatt, ja!

Så blir man stoppet av politi, bil eller mc, IKKE vedta bot/forelegg dersom man har mistanke om at noe er feil.
Politiet har da tre uker på seg til å bevise ("finne ut av om de har en god sak") overtredelsen.
Om de ikke klarer det får man lappen igjen.
Veien er viktigere enn målet.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Laserkontroll på vei til Vindfjell 18.05 2010

Legg inn av Kawasaki »

Javel,ja. Forstår jeg deg rett,at du lå bak han som du har etterlyst for å bruke som vitne? Og at hvis du fant han,ville du/din advokat presentert han for at det var han som var målt til 105?

Og hvis han som lå foran deg hadde 105,hvor fort kjørte du? Jeg bare lurer :scratch
ikkebike.norwegianforum.net

Pollti

Re: Laserkontroll på vei til Vindfjell 18.05 2010

Legg inn av Pollti »

Hvorfor lurer du på farten til jackae da Kawasaki ? Jeg leser innleggene hans slik at han beveget seg rundt fartsgrensen på stedet og hvis han holdt høyere fart så lå han uansett under grensen for førerkort beslag. Politiet har nok ant at de hadde en dårlig sak siden de gav ham lappen tilbake før rettssaken og retten har trodd den tiltalte.
Veldig bra. Men veldig svakt at politiet forvekslet de to motorsyklistene. :doh

Brukeravatar
jackae
Innlegg: 17
Registrert: 10 aug 2010, 20:38
Motorsykkelen din: BMW R1200 R, 2015
Sted: Stavern

Re: Laserkontroll på vei til Vindfjell 18.05 2010

Legg inn av jackae »

Bare sånn at det er avklart: Ja, hensikten med å få kontakt med forankjørende mc, var å få han til å vitne. I følge advokat Jon Swensen ville dette ikke innebære noe problem for vedkommende. Jeg kunne aldri tenkt meg å skape problemer for mc-førereren som lå forran meg! Jeg måtte stole på advokatens kunnskaper i denne sammenhengen. Hans vitne ville bekreftet at politiet hadde blandet rekkefølgen vår, og dermed ville saken ikke kunne fått slike følger den gjorde. Politiet kunne ikke si; "ok da tar vi deg i stede". Jusen i slike saker kan ikke jeg noe om. Når det gjelder farten min, så skjønner jeg ikke helt hvilken betydning det har i denne saken. Hvis jeg var blitt målt til 105 km i 60 sonen, og dette hadde vært riktig, måtte jeg tatt den straffen dette innebærer. Når JEG ikke er blitt målt, skal jeg vel heller ikke straffes, eller? Ok, nå er denne saken "ute av verden" for meg. Gleder meg til en tidlig, lang og tørr mc-sesong 2011 ;-)

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Laserkontroll på vei til Vindfjell 18.05 2010

Legg inn av Kawasaki »

Nå er jeg født og oppvokst i Nordnorge,og etterhvert flyttet til Westen,så jeg er vant med å skyte fra hofta. Better safe than sorry :-)

Hvordan formulere meg,for at du skal forstå at jeg egentlig er glad på dine vegne for at du fikk lappen igjen,men samtidig har en liten mistanke om at du kanskje var heldig som lå som nummer 2? Det blir nok ikke enkelt,så det er best å la være å prøve :scratch

Men generellt kan jeg vel si at jeg regner med at en som blir stoppet etter å ha kjørt en del for fort,for så å slippe unna med å blåse i ballongen,antagelig kjørte derfra 10 kg lettere og på ingen måte har lyst til å komme tilbake og vitne til fordel for en som har ligget på bakhjulet sitt i samme farta.Jeg forstår ham også. Uansett hva en advokat garanterer.

Bedre lykke denne sesongen,ta det med ro i 50-60-70 soner og på lange strekker over Dovrefjell,ellers er det fritt fram :D
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Laserkontroll på vei til Vindfjell 18.05 2010

Legg inn av Globe »

Hei jackae, bra det løste seg for deg, selv om sesongen 2010 ble kort. Men...nå er det jo 2011 som gjelder. :thumleft

Når det gjelder hvem som blir målt har jeg selv hatt en erfaring med det. Kjørte sørover fra Trondheim i fjor sommer, i bil. Dro av E6 for å kjøre Østerdalen på Rv3. Jeg lå som bil som bil nummer 2 av 3 stk. RV3 starter med nylagt, bred vei, og et relativt laaangt strekk oppover, med god sikt. Vi var da 3 biler som passerte et vogntog og tok et par bilister i slengen...ingen voldsom hastighet, men nok til at vi hadde "god flyt" inn mot første tettsted Innset.
Der poppet det frem en svartkledd med markant veiving av et stoppskilt.
Bilde
Vi hadde kommet inn i en 60 sone, og jeg visste at vi hadde for stor hastighet inn i denne. Jeg satt der da, oberverte at fører i bilen foran pratet med UP...UP vekslet litt med blikket, pekte bakover, så litt på meg...fortsatte samtalen med fører. Jeg likte dette ikke, vi hadde nok kommet oss ned fra hastighet på ca. 100 km/t etter forbikjøringen, ikke økt denne etterpå, men hadde fortsatt i jevnt sig i de kommende svingene inn mot tettstedet....så jeg kjente på meg selv at dette kunne bli stygt i kroner, prikk og eventuelt annet avhengig av hva de hadde sett og målt.
BildeBilde
Det ble min tur....UP startet med det sedvanlige god dag og tilhørende høflighetsfraser....jeg var klar med førerkort og vognkort....han fortalte at de hadde måling her i dag, og at vi var mål til en hastighet på litt i overkant av 70 km/t (det var noe sånt :-k ) Uannsett......han kunne fortelle at de hadde kun måling på den første bilen, så med mindre jeg hadde lyst til å være med på et spleiselag, så ville den aktuelle førerern ta "støyten" ;e . Fikk en "kjør forsiktig-videre-oppfordring", listet meg ut av "køen"...og kjørte videre ....Bilde

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Laserkontroll på vei til Vindfjell 18.05 2010

Legg inn av Baron von Waffel »

Skjønner godt at du lot fører nr. 1 få hele regningen. Har de ikke måling på deg skal du heller ikke bøtelegges.

Men generelt mener jeg de ikke skal ta nr 1 i en kø som kjører for fort. For de som ligger bak vil jo normalt ønske å kjøre fortere enn nr. 1 og er derfor mer straffverdige. Nr. 1 skal bare tas når køen kjører for sakte.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Laserkontroll på vei til Vindfjell 18.05 2010

Legg inn av Globe »

Det er helt sant. Hadde rettstrekket før tettstedet vært litt lengre, så hadde jeg nok passert ham/henne og dermed vært den som hadde "spandert" overtredelsen.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Laserkontroll på vei til Vindfjell 18.05 2010

Legg inn av Kawasaki »

Hehe,ville nok ikke blitt noe spleiselag,globe. Han første måtte nok betalt det samme uansett. Men du kunne jo kjørt bort til han/henne og spandert et par hundrelapper :-)

Å legge seg bak en annen hvis man vil kjøre litt fort,er noe jeg ofte benytter meg av,nettopp for å ha litt gratis morro på andres bekostning:-) Finne seg en lokalkjent helt som har lyst å kjøre fra en motorsykkel,så er man igang:-)

Men kan være uheldig,hvis dem ligger oppe på en haug og tar gjennomsnittsmåling,da kan dem klare flere i slengen:-( Men er det laser eller radar,så kan dem visstnok bare ta førstemann.
ikkebike.norwegianforum.net

Svar