Her var det støvete nå...

Jaja, ikkeno som ikke en flaske Braastad kan skylle vekk.
Fikk ordna det meste på Tea i løpet av fjoråret. Bakdelen med god kvalitet er jo at syklene ikke blir vedlikeholdt før ting begynner å gå i stykker. Og da finner man plutselig ut at alt må repareres samtidig. Og deletilgang/priser/service/kundebehandling er ikke Honda-forhandlernes sterke side.

Og når da ingeniørene hos Honda har gjort et par store blundere m.h.t. plassering av servicepunkter, så er det duket for lang tid på liften...
Eller hva sies om følgende: Toppdekselpakning på bakre sylinder begynte å lekke olje. Greit nok. Eksosrøret kommer ut 4 mm nedenfor pakningen, så ikke så rart at gummipakningen blir tørr og slipper i løpet av 23 år. Ventilene var aldri justert i løpet av 93000 km på denne motoren, så jeg tenkte jo at det var greit å få gjort det samtidig. Greip telefonen og ringte til Motorport for å høre om deler. Men der "var det for tiden stor trafikk", så ingen tok telefonen. Ikke hos noen Motorportforhandlere i hele Norge faktisk

Alle hadde "for tiden stor trafikk" og kunne ikke ta telefonen de påfølgende 5 timer jeg forsøkte.
Så da var det bare å hoppe i Citronen og reise ned til Motorport i Persveien. Der var det ikke stor trafikk, så jeg ringte dem fra mobilen mens jeg sto i butikken. Men akk, samme svar fra den automatiske damen: "Det er for tiden stor trafikk..." Det er jo litt rar kundeservice syns jeg...
Men nok om det. Ruslet bort til deledisken og sa jeg skulle ha en ny toppdekselpakning til bakre sylinder. Jada, ikkeno problem, men den måtte bestilles på fabrikken. Ca 1 uke skulle det ta. Og hvis jeg skulle ta av det ventildekselet, måtte jeg også ha en god del flere deler fikk jeg beskjed om. Like greit å bestille samtidig.
For her er det Honda-ingeniørene, eller hva de nå er de som har konstruert denne løsningen, viser seg fra en rar side. For å demontere toppdekselet på bakre sylinder, må man demontere følgende: Tappe kjølevæska, fjerne sal og tank, demontere forgasserne, demontere kjølerør til toppen av bakre sylinder, demontere en tverrbjelke på ramma, løsne coiler fra ramma. Ja, dere leser riktig. Plutselig skjønte jeg hvorfor det aldri har vært justert ventiler på denne sykkelen. Det er jo en dags demontering for å komme til. Riktignok er det små luker i toppdekselet man kan komme til gjennom, men disse hadde i tidens løp satt seg skikkelig fast, så antagelig ville jeg måtte av med toppdekslene uansett.
Så delebestillingen blei som følger: 1 toppdekselpakning, nye gummimuffer mellom gasserne og motoren, nye gummimuffer mellom luftfilterboks og gasserne + nye slangeklemmer og o-ringer til kjølerøret. Alt til den nette sum av 2.400 kroner...
Jaja, sånn var det bare. Bestilte delene og reiste hjem for å demontere. Når hele sykkelen lå i deler hadde det gått en uke, men ingen sms med "Delene har ankommet" fra Motorport.

Ingen mulighet for å nå andre enn hu derre "stor trafikk"-dama på telefonen... To uker gikk, tre uker gikk og fire uker gikk... DA sendte jeg en litt krass mail til Motorport, og fikk til svar at delene var ventet inn dagen etter... Ingen forklaring på hvorfor det ikke blei gitt en tilbakemelding til meg når ventetiden gikk utover den avtalte uka...
Men så kom delene da. Og jeg kunne skru sykkelen sammen. Det er jo alltid slik at man ønsker minst mulig demontering av andre ting for å reparere en ting. Det har da nemlig en lei tendens til å dukke opp andre feil i etterid av reparasjonen. Dette er tydeligvis noe Hondas ingeniører (eller hva de nå er...) ikke er klar over. Jeg var antagelig heldig og fikk både toppdeksel og forgassere montert slik at alt virket slik det skulle. Men selvfølgelig måtte jo motoren begynne å lekke kjølevæske fra det røret i toppen

O-ringene fra Honda var av heller tvilsom kvalitet, så jeg byttet de ut til fordel for 2 o-ringer i en litt mindre dimensjon som var handlet inn fra Biltema. Da blei det tett og fint
Etter oppstart og prøvekjøring viste det seg at motoren blei ordentlig varm. Ikke nødvendigvis noen sammenheng med forannevnte reparasjon, men dog... Det viste seg å være en morken slange inn til termostathuset. Enkelt og greit å fikse i teorien, men ingeniørene (eller hva de nå er...) har plassert dette huset helt utilgjengelig mellom rammevangene over fremre sylinder. Detgår an å få demontert den, men lett er det ikke... Tok like godt å skifta termostaten når jeg hadde det frahverandre. Og halleluja... nesten 600 kroner for en termostat!!!
Nuvel. Sykkelen kom i trafikk igjen omsider. Men noen ny Honda blir det aldri på meg. Ikke før forhandlernettet fungerer og de som kalkulerer delepriser har blitt edrue i hvert fall. Heretter blir det internetthandel når Honda-deler skal skaffes.
