hansraymond skrev:UPPS!! Glemte rent å oppdatere denne tråden..! Sykkelen ble levert for noen uker sia, det var mere småfeil på sykkelen oppdaget jeg underveis, bla var en distansehylse i Svingarmen bortevekk!!
jeg fikk sporet opp en ny del, overhalt svingarmen med nye nålelagere, skiver etc. samt ny lakk. Det ble så fint atte!
så for noen uker sden kom da eieren og prøvekjørte den for aller første gang, kom tilbake med ett salig glis. Satte den så på henger og dro til Oslo for å få den registrert glad og fornøyd..
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
kjerringa hadde en sånn sykkel for ca 20 år siden. det var en brukt skolesykkel som hadde gått ca 15000 km da ho kjøpte den.
Jeg hadde cylindrene og toppen av pga av oljelekkasje, og målte både stempeler, borring og kammaksellager m.m når motoren var åpen.
Ikke målbar slitasje, selv om eksosrørene var blåe, trulig pga mye tomgangskjøring, dette er jo ikke akkurat noen R-sykkel.
Det som slites på disse syklene er foringene i bakfjæringen, regn med å bytte alle foringer og lager, kanskje en ny demper også ?
Bytt også olje i forgaffelen, den er ofte full av kondensvann på gamle sykler, hvis det ikke er slark eller lekkasje i gaffelen, trenger du ikke å gjøre mere med den.
Bruk Turtlewax bumpershine på alle plastikkdeler, jeg kan love at de blir som nye. Ser at pottene er i dårlig forfatning.
Prøv et huggeri, f eks Krangnes Motor i Trondheim. Ellers har jeg veldig god erfaring med CMSnl.com. Ikke verdens billigste, men de har det aller meste av deler til gamle japser på lager. Ca 2 ukers lev.tid.
Hva er egentlig dette med blått eksosanlegg? Jeg har kjørt min på tomgang i garasjen, og de blir da røde selv nå om vinteren når bare alt får bli varmt nok... og de blir da kanskje blå når de først har vært røde?
Dexter skrev:Hva er egentlig dette med blått eksosanlegg? Jeg har kjørt min på tomgang i garasjen, og de blir da røde selv nå om vinteren når bare alt får bli varmt nok... og de blir da kanskje blå når de først har vært røde?
Dexter skrev:Hva er egentlig dette med blått eksosanlegg? Jeg har kjørt min på tomgang i garasjen, og de blir da røde selv nå om vinteren når bare alt får bli varmt nok... og de blir da kanskje blå når de først har vært røde?
Krommen blir blå når den har vært skikkelig varm.
Riktig, men poenget mitt er vel egentlig at dette fremstilles som svært negativ noen steder, men så er det nesten ikke til å unngå... er det tegn på at noe er galt eller er det bare et påfunn som har fått fotfeste hos noen? Som sagt, min får antydning til å bli rød på tomgang. øker jeg bittelitt så blir den naturligvis rødere. Det samme vil skje dersom jeg står i kø i byen eller hvor det måtte være, midt på sommern... kanke værra no gærn me d?
Helt sikkert ingenting galt.
En tanker som slår meg når det gjelder dette og da spesielt på nyere sykler er at årsaken kan ha sin grunn i restriktive eksosanlegg.
Dvs. at det er litt for mye motstand (lyddempingskonstruksjoner og materiale) i pottene slik at avgassene (eksosen) "bremses" når motoren går på tomgang, som fører til at eksosrørene praktisk talt blir rødglødende ved motoren.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
tja.... e kompis hadde en suz gs1000g som gikk på litt høy tomgang til pottene ble blåe i utløpsenden....de lyste til ca halvparten av demperen... ikke mere sot i dem etterpå..
nå skal det sies at den ikke gikk helt rent etter vinteren ute... men hjalp å varmkjøre den litt..