Jeg var på "prøver'n" i sommer og endte opp med en Triumph Tiger 1050 og solgte TDM 900'en som jeg hadde hatt siden den var ny høsten 2006. Snaue 60.000 km sto telleren på da.
Da jeg prøve sykler var det på nippet at jeg kjøpte Kawaski ER6N, som jeg falt fullstendig for. Fantastisk flott sykkel!
Prøvde også en Moto Guzzi 1200 Sport, som jeg ikke fant meg helt til rette på. Litt bedre med Aprilia Shiver, men heller ikke den fikk "kryss i alle boksene"...
Så ble det Tiger'n, mye fordi den har mange gode fellestrekk med TDM. Omtrent samme kjørestilling, sittehøyde og motorkarakteristikk, dvs. mye dreiemoment der du trenger det mest på turtallsskalaen. Føles som at TDM'en er en liten smule raskere i aksellerasjon, mens Tiger'n har mer krefter, som det er greit å ha med passasjer og bagasje.
Så for
meg har begge disse syklene vært store nok både i fysisk størrelse og effektmessig og jeg har ikke behov for noe som er større. Noen vil kanskje men at jeg ble angrepet av kubikksyken da jeg gikk fra en sykkel på 900 kubikk til en som har 150 kubikk mer, men jeg tør likevel påstå at kubikkstørrelsen i seg selv ikke var grunnen til at jeg byttet ut TDM'en.
Poenget for den som ønsker større sykkel er, tror jeg, ønske om mer krefter i et visst turtallsområde for å slippe å gire så mye.
Og jeg lurer på om man kanskje får maks uttelling i så måte ved å velge en 900 til 1100 kubikks MC.
Da får man en kjapp og dravillig MC som er rimelig letthåndterlig og lettkjørt og som ikke veier altfor mye.
1300, 1400 og 1600 kubikk synes jeg personlig blir litt "overkill" og passer kanskje best som rene langtursykler på veier vi ikke har så mye av her i Norge.
Men bevares! det er mange forskjellige syn på dette med kubikk.
Hvor mye har man egentlig behov for? Det er vel kanskje det som er det sentrale spørsmålet.
Hadde jeg kjørt
kun alene ville jeg mest sannsynlig endt opp med den utrolig friske, morsomme og svært lettkjørte Kawa ER6N etter prøveturen i sommer.
Den sykker'n ga meg en virkelig god kjørefølelse.
Men så ble det altå en Tiger 1050 og jeg angrer ikke på det kjøpet, ikke minst fordi den viser seg å være en svært god tursykkel for.
Ikke lett å velge, men prøvekjør mange og gjør en så objektiv analyse og vurdering som mulig av hva du
egentlig har lyst på og ikke minst behov for. Og mitt oppe i dette skal du selvfølgelig også la lyst og følelser få slippe til.
Men jeg tror det er lurt å løsrive seg litt fra tanken om at man trenger mye kubikk bare fordi man kanskje ikke er 100 % fornøyd med kreftene i den sykkelen man har i dag. En annen motorkarakter med omtrent samme kubikk kan også være løsningen. Nettopp fordi dreiemomentet er annerledes på turtallskurven og kan dermed bidra til en helt annen kjøreopplevelse.
Uansett så ønsker jeg deg lykke til i jakten på ny sykkel og før jeg glemmer det, velkommen hit til MCsiden.no