Nye gaffelfjærer + Øhlinsdemper

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Nye gaffelfjærer + Øhlinsdemper

Legg inn av Banditmannen »

Kan få tak i en ny Øhlins bakdemper til min -99 Bandit 600, til den nette sum av 1550,-
Og det er vel en grei pris! ;e Men, så kommer spørsmålet, er det noe vits? :-k

Jeg er ganske uerfaren, kjører stort sett pent, og har egentlig ikke noe å utsette på orginaldemperen.
D.v.s. jeg vet for lite om demping og kjøreegenskaper, til å kunne uttale meg...

Nå har jeg oppnådd den ikke uanselige vekt av et drøyt tiendels tonn, og kunne kanskje trenge en bedre/mer avansert demper...? :8-[
Men hva kan jeg forvente? Hva med alle innstillinsmulighetene? Når jeg ikke har peil, kan det bli vondt værre? :sk?

Men til sist, er dette egentlig så billig at jeg bare MÅ ha den, uansett?
Blei mange spørsmål dette! :redface

PS: Har forandret på emnetittelen.
Sist redigert av Banditmannen den 22 jan 2011, 19:21, redigert 1 gang totalt.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Øhlins demper på "gammel" Bandit 600?

Legg inn av ArcticTiger »

Kjøp den du, ække noe å lure på det :thumleft FORT DEG! Du vil merke stor forskjell i forhold til originaldempern uansett om den er slitt eller ikke!
Banditen er jo en stabil, god sykkel. Men min begynte å bli "gyngehest" etter passering av dumper i veien. Først merket jeg det bare når vi var 2 på, men etterhvert som dempern ble dårligere merket jeg det når jeg kjørte alene og.
(PS: jeg kjøpte en ny Øhlins til den gamle 1200 Banditen, bestillingsvare, koste 10.500,- :oh :D )

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: Øhlins demper på "gammel" Bandit 600?

Legg inn av Banditmannen »

Bør/må jeg også få tak i noen progressive gaffelfjærer, for å få fult utbytte, eller kan det vente?

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Øhlins demper på "gammel" Bandit 600?

Legg inn av mekkern »

Du trenger ikke progressive fjærer men litt stivere fjærer-eventuellt har du muligens justering på fjærene?
Til vanlig gatebruk er vanligvis standardkomponenter plenty bra.
Føler en at en har begynt å presse grensene for sykkelen er det greit å oppgradere eller rett og slett skifte til sportsligere sykkel.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: Øhlins demper på "gammel" Bandit 600?

Legg inn av Banditmannen »

Har lest(som sagt har jeg ikke så mye erfaring) at min sykkel regnes som litt myk i fjæringa, og som sagt veier jeg over 100 kg(ikke så veeeeldig mye :redface )
Vet ikke hvor mye stivere fjærer koster, men kan få tak i Wirth til 1350,- men det er vel jobben som koster mest...
Bakdemperen tror jeg at jeg skal klare å bytte, men gaffelen tør jeg ikke prøve meg på! :[-(

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Øhlins demper på "gammel" Bandit 600?

Legg inn av MaxTron »

Banditmannen skrev:Har lest(som sagt har jeg ikke så mye erfaring) at min sykkel regnes som litt myk i fjæringa, og som sagt veier jeg over 100 kg(ikke så veeeeldig mye :redface )
Vet ikke hvor mye stivere fjærer koster, men kan få tak i Wirth til 1350,- men det er vel jobben som koster mest...
Bakdemperen tror jeg at jeg skal klare å bytte, men gaffelen tør jeg ikke prøve meg på! :[-(
Det skal du ikke være redd for, ser du har gammeldagse "rettvendte" gaffelbein. Da er det bare å skru av lokket på toppen, dra opp de gamle fjærene å sette i ny. Husk å avlaste framhjulet/jekke den opp forran. Og pass litt på når du åpner, da det er litt spenn på fjærene, det er bare å holde imot litt. Og så er det jo lurt å skifte olje når du først er oppe med dem. Vist du går opp til en grad tykkere gaffelolje vil det gi litt mere demping.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: Øhlins demper på "gammel" Bandit 600?

Legg inn av Banditmannen »

MaxTron skrev:
Banditmannen skrev:Har lest(som sagt har jeg ikke så mye erfaring) at min sykkel regnes som litt myk i fjæringa, og som sagt veier jeg over 100 kg(ikke så veeeeldig mye :redface )
Vet ikke hvor mye stivere fjærer koster, men kan få tak i Wirth til 1350,- men det er vel jobben som koster mest...
Bakdemperen tror jeg at jeg skal klare å bytte, men gaffelen tør jeg ikke prøve meg på! :[-(
Det skal du ikke være redd for, ser du har gammeldagse "rettvendte" gaffelbein. Da er det bare å skru av lokket på toppen, dra opp de gamle fjærene å sette i ny. Husk å avlaste framhjulet/jekke den opp forran. Og pass litt på når du åpner, da det er litt spenn på fjærene, det er bare å holde imot litt. Og så er det jo lurt å skifte olje når du først er oppe med dem. Vist du går opp til en grad tykkere gaffelolje vil det gi litt mere demping.
Men hvordan får jeg ut den gamle olja da? Må ikke gaffelen snus på hodet for å tomme den ut?
Kan ikke se at det er noen tappeplugg i bunnen av beina. :scratch
Har ikke sykkelen her, men sitter og blar litt i Haynes boka til Banditen min(og har bestilt Clymer, som skal være enda bedre), og der ser det ganske komplisert ut...
Og bør jeg ikke bytte foringer/pakninger hvis jeg først er i gang? Da baller det for på seg! :-k
Eller overkompliserer jeg hele greia?

Takker for alle svar så langt, og for tålmodigheten... :8-[

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: Øhlins demper på "gammel" Bandit 600?

Legg inn av Banditmannen »

Ja, da er nå vertfall bakdemperen bestilt!
Fant den i "billigkroken" hos MC Oslo, og kom på under 1800 inkl. frakt! :thumleft

Prøvde å finne noen priser å sammenligne med, og en nettbutikk i statene skulle ha ca.4300,- noe de garanterte var billig...
Og Mc Oslo skulle ha 4600,- for en Hagon-demper til min sykkel, så det kan virke som jeg har gjort et godt kjøp! :prf
Og det er lite som er så digg som å gjøre et realt kupp! :P :p

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Bosted: Sør for Bergen...

Re: Øhlins demper på "gammel" Bandit 600?

Legg inn av Geir »

Banditmannen skrev:[klippe]
Men hvordan får jeg ut den gamle olja da? Må ikke gaffelen snus på hodet for å tomme den ut?
Kan ikke se at det er noen tappeplugg i bunnen av beina. :scratch
Har ikke sykkelen her, men sitter og blar litt i Haynes boka til Banditen min(og har bestilt Clymer, som skal være enda bedre), og der ser det ganske komplisert ut...
Og bør jeg ikke bytte foringer/pakninger hvis jeg først er i gang? Da baller det for på seg! :-k
Eller overkompliserer jeg hele greia?

Takker for alle svar så langt, og for tålmodigheten... :8-[
Du overkompliserer nok en smule... Følger du oppskriften til MaxTron kan du suge ut det meste av oljen - Biltema har rimelig sugefant. Vil du ta hele jobben med skifte av simmerringer osv. er det faktisk rimelig ukomplisert - har laget en liten note to self fra siste overhaling av egne gaffelbein. Den finner du her
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Øhlins demper på "gammel" Bandit 600?

Legg inn av MaxTron »

Banditmannen skrev:
MaxTron skrev:
Banditmannen skrev:Har lest(som sagt har jeg ikke så mye erfaring) at min sykkel regnes som litt myk i fjæringa, og som sagt veier jeg over 100 kg(ikke så veeeeldig mye :redface )
Vet ikke hvor mye stivere fjærer koster, men kan få tak i Wirth til 1350,- men det er vel jobben som koster mest...
Bakdemperen tror jeg at jeg skal klare å bytte, men gaffelen tør jeg ikke prøve meg på! :[-(
Det skal du ikke være redd for, ser du har gammeldagse "rettvendte" gaffelbein. Da er det bare å skru av lokket på toppen, dra opp de gamle fjærene å sette i ny. Husk å avlaste framhjulet/jekke den opp forran. Og pass litt på når du åpner, da det er litt spenn på fjærene, det er bare å holde imot litt. Og så er det jo lurt å skifte olje når du først er oppe med dem. Vist du går opp til en grad tykkere gaffelolje vil det gi litt mere demping.
Men hvordan får jeg ut den gamle olja da? Må ikke gaffelen snus på hodet for å tomme den ut?
Kan ikke se at det er noen tappeplugg i bunnen av beina. :scratch
Har ikke sykkelen her, men sitter og blar litt i Haynes boka til Banditen min(og har bestilt Clymer, som skal være enda bedre), og der ser det ganske komplisert ut...
Og bør jeg ikke bytte foringer/pakninger hvis jeg først er i gang? Da baller det for på seg! :-k
Eller overkompliserer jeg hele greia?

Takker for alle svar så langt, og for tålmodigheten... :8-[
På noen er det små tappeplugger i bunnen, ofte små stjerneskruer, på noen er det ikke.
Vist du ikke har tappeplugg må du skru av beina og snu dem opp-ned ja.
Men det er heller ikke noe problem, det er bare å ta det rolig og være systematisk. Husk hvor ting var, bruk kamera vist du er usikker, og du har jo bok!! Ingen problem!!

Skal du bytte tetningsringer er det litt mere komplisert, da må du ta inner og ytterbeinet ifra hværandre.
Er dette godt beskrevet i boka, og du føler du skjønner hva som må til så klarer du det også! Æ har klart det!!

Ser Geir har lagt ut en hel instruksjon her mens æ leita etter taster. Som sakt, ikke nå problem, gjør det orntli og systematisk så går det fint.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: Øhlins demper på "gammel" Bandit 600?

Legg inn av Banditmannen »

For studere bøkene fra Clymer, Haynes og bloggen til Geir! :thumleft
Og så har jeg jo noen måneder på å manne meg opp/grue meg... :P :p

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Bosted: Sør for Bergen...

Re: Øhlins demper på "gammel" Bandit 600?

Legg inn av Geir »

Banditmannen skrev:For studere bøkene fra Clymer, Haynes og bloggen til Geir! :thumleft
Og så har jeg jo noen måneder på å manne meg opp/grue meg... :P :p
:dontknow Nei, nei, nei!!! Ingen gruing - dette er det bare å glede seg til! :thumleft Med DIY manualer på plass, tid satt av, verktøy tilgjengelig, tålmodighet og dette forumet i ryggen er det bare morro å skru litt selv. Penger spart er heller ingen ulempe. :prf
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: Øhlins demper på "gammel" Bandit 600?

Legg inn av Banditmannen »

Geir skrev:
Banditmannen skrev:For studere bøkene fra Clymer, Haynes og bloggen til Geir! :thumleft
Og så har jeg jo noen måneder på å manne meg opp/grue meg... :P :p
:dontknow Nei, nei, nei!!! Ingen gruing - dette er det bare å glede seg til! :thumleft Med DIY manualer på plass, tid satt av, verktøy tilgjengelig, tålmodighet og dette forumet i ryggen er det bare morro å skru litt selv. Penger spart er heller ingen ulempe. :prf
Hehe, skal prøve å la vær å grue meg! :P :p
Fant forresten denne guiden som så veldig enkel ut, men den er jo for "små" trail-sykler, så vet ikke om det kan overføres til min "digre" Bandit? :scratch
http://www.motorsyklisten.no/trialgalle ... erring.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Bosted: Sør for Bergen...

Re: Øhlins demper på "gammel" Bandit 600?

Legg inn av Geir »

Joda, beskriver bytte av simmering den guiden der. Prinsippene er stort sett de samme for vanlige enkle gaffelbein. Er skeptisk til dor ved montasje av ny simmerring - foretrekker rør og gammel foring for å dunke på plass ny. Vær forsiktig med skruer, skrujern osv. nær glideflatene på beinet - riper/hakk = lekkasje & elendighet. Uansett; intet at grue seg til! Kjøyr i veg! :thumleft
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: Øhlins demper på "gammel" Bandit 600?

Legg inn av Banditmannen »

Geir skrev:Joda, beskriver bytte av simmering den guiden der. Prinsippene er stort sett de samme for vanlige enkle gaffelbein. Er skeptisk til dor ved montasje av ny simmerring - foretrekker rør og gammel foring for å dunke på plass ny. Vær forsiktig med skruer, skrujern osv. nær glideflatene på beinet - riper/hakk = lekkasje & elendighet. Uansett; intet at grue seg til! Kjøyr i veg! :thumleft
Må igjen takke for oppmuntrende ord, setter stor pris på det! :notworthy:
Er ikke sikker på om jeg hadde møtt like stor forståelse, for alle mine spørsmål, på andre forum!
Når det gjelder skarpe verktøy kombinert med glideflater, har jeg også en sunn skepsis! Og kommer nok IKKE til å bruke dor!

Da får jeg snoke rundt på eBay og andre steder etter gaffelfjærer, har allerede funnet noen Wirth progressive i Tyskland, til under 700,-
Så får jeg kanskje teste ut det med å sende poste restante til Sverige, for å spare noen avgiftskroner. ;e
Har en bror som stadig er til Strømstad for å handle, så han kan få leke postmann! :D

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Øhlins demper på "gammel" Bandit 600?

Legg inn av ArcticTiger »

Ja gaffelen er enkel å jobbe med, det står veldig greit forklart i Haynes-boka. Jeg skiftet tetninger på min Bandit-gaffel, lett match.
Og gratulerer med den Øhlins-dempern, det er nok den beste investeringen du har gjort i tilbehør til Banditen din!

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: Øhlins demper på "gammel" Bandit 600?

Legg inn av Banditmannen »

ArcticTiger skrev:Ja gaffelen er enkel å jobbe med, det står veldig greit forklart i Haynes-boka. Jeg skiftet tetninger på min Bandit-gaffel, lett match.
Og gratulerer med den Øhlins-dempern, det er nok den beste investeringen du har gjort i tilbehør til Banditen din!
Takker! Det er som tidligere sagt, alltid digg når en føler en har gjorte et kupp! :knegg

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Øhlins demper på "gammel" Bandit 600?

Legg inn av MaxTron »

Dette ordner du, ingen problem!!

Her er en norsk nettbutikk som selger blant annet billige tetningsringer, og en del andre ting og tang.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: Øhlins demper på "gammel" Bandit 600?

Legg inn av Banditmannen »

MaxTron skrev:Dette ordner du, ingen problem!!
Ja, får satse på det! :[-o<
MaxTron skrev:Her er en norsk nettbutikk som selger blant annet billige tetningsringer, og en del andre ting og tang.
Ehh, ser ingen link... :-k

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Øhlins demper på "gammel" Bandit 600?

Legg inn av MaxTron »

Banditmannen skrev:
MaxTron skrev:Dette ordner du, ingen problem!!
Ja, får satse på det! :[-o<
MaxTron skrev:Her er en norsk nettbutikk som selger blant annet billige tetningsringer, og en del andre ting og tang.
Ehh, ser ingen link... :-k
Svarte, Hæ-Hæ, klart vist å glømme den :redface
http://magasi.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: Øhlins demper på "gammel" Bandit 600?

Legg inn av Banditmannen »

MaxTron skrev:
Banditmannen skrev:
MaxTron skrev:Dette ordner du, ingen problem!!
Ja, får satse på det! :[-o<
MaxTron skrev:Her er en norsk nettbutikk som selger blant annet billige tetningsringer, og en del andre ting og tang.
Ehh, ser ingen link... :-k
Svarte, Hæ-Hæ, klart vist å glømme den :redface
http://magasi.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
Se der ja! :thumleft
Får snoke litt rundt der og andre steder!

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Nye gaffelfjærer + Øhlinsdemper

Legg inn av Banditmannen »

Nå har jeg surfa rund etter priser, ideer, tips og triks, sånn at skuldre og nakke snart er helt ubrukelig! :spgl
Det finnes progressive gaffelfjærer fra flere produsenter, Wirth, Wilbers, Hagon, Hyderpro og sikkert flere, uten at det sier meg så mye...

Kan få tak i Wirth til ca. 700,- før Norske avgifter, fant samme i Norge til 1350,-

Fant også Øhlins fjærer(ikke progessive), som trolig(vet ikke) er stivere en orginalfjærer, til ca.1500,-(i Norge)
Disse oppgies å være 7,5 Nm, igjen uten at det sier meg noe, siden jeg ikke vet hva som er orginalt... :-k

Så fant jeg at K-Tech også lager stivere fjærer til min Bandit, på henholdsvis 8, 8.5 og 9 Nm
Disse kommer på rundt 1000,- før Norske avgifter.

Etter enda mer googling og snoking på et Engels bandit-forum, kan det tyde på at jeg, med min vekt på rundt 17 stone :-J , bør satse på 8,5 eller 9 Nm

I tillegg til alt dette, fant jeg ut at en ganske enkel mod av avstandsstykkene, og bytte SV650 toppbolter, kan gi meg justerbare forspenning.

Kommer ikke til å bestille noe som helst før jeg står med Øhlins-demperen i handa!
Frykter at jeg kan få en mail fra MC Oslo hvor de sier at den var feilprisa, eller no sånt... :sk?
Etter hva jeg kunne finne ut, skulle den sikkert kosta rund 8000,- eller mer!!! \:D/ Det var det andre tilsvarende Øhlins kosta(fant ikke min)

Puh, så til noen spørmål!
Hva bør jeg gå for?
Og er det verdt det?
Lager jeg for mye styr?
Bør jeg ta meg en kaffe, eller noe sterker, og slappe av? :janikk

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Nye gaffelfjærer + Øhlinsdemper

Legg inn av ArcticTiger »

En kaffe og noe stærrt er aldri galt :thumleft

Når det gjelder fjærer er det en "gammel" regel som sier myke fjærer og stiv demping for best kjøreegenskaper. For stive fjærer kan gi sprettball-effekt. Men klart, det er fjærene som bærer vekta, så de må være avpasset den. Og du er jo en feit jævel, så kanskje litt stivere fjærer??
Har du inntrykk av at gaffelen er sigen slik den er nå, dvs går for mye ihop når du setter deg på sykkern?? Har sykkelen din gått langt?
Det er nevnt tidligere at det hjelper på dempereffekten med litt tjukkere olje i gaffelen.
Det står vel noe i Haynes-boka om hva som er normal nedsynking av gaffelen?
Sist redigert av ArcticTiger den 22 jan 2011, 20:02, redigert 1 gang totalt.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: Nye gaffelfjærer + Øhlinsdemper

Legg inn av Banditmannen »

ArcticTiger skrev:En kaffe og noe stærrt er aldri galt :thumleft
Da sier vi det! :cheers

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Nye gaffelfjærer + Øhlinsdemper

Legg inn av MaxTron »

Vist du med "for mye styr" lurer på om du maser for mye på forumet her?

..Er min mening: klart NEI!! det er, blant annet, sånne ting sånne forum er skapt for!!

Ellers har æ dessverre lite svar å gi om din sykkel spesielt.
Det er ofte lurt å pløye merkeforum etter tips og gode modifikasjoner, men vær kritisk og bruk sunn fornuft, er ofte de som virker skråsikkre som har minst peiling. Men vist noe virker logisk og fornuftig, og det er mange som melder om gode resultater er det jo som oftest gode tips.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Svar