Nye gaffelfjærer + Øhlinsdemper
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Øhlins demper på "gammel" Bandit 600?
Ja gaffelen er enkel å jobbe med, det står veldig greit forklart i Haynes-boka. Jeg skiftet tetninger på min Bandit-gaffel, lett match.
Og gratulerer med den Øhlins-dempern, det er nok den beste investeringen du har gjort i tilbehør til Banditen din!
Og gratulerer med den Øhlins-dempern, det er nok den beste investeringen du har gjort i tilbehør til Banditen din!
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Bosted: Skien
Re: Øhlins demper på "gammel" Bandit 600?
Takker! Det er som tidligere sagt, alltid digg når en føler en har gjorte et kupp!ArcticTiger skrev:Ja gaffelen er enkel å jobbe med, det står veldig greit forklart i Haynes-boka. Jeg skiftet tetninger på min Bandit-gaffel, lett match.
Og gratulerer med den Øhlins-dempern, det er nok den beste investeringen du har gjort i tilbehør til Banditen din!

- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Øhlins demper på "gammel" Bandit 600?
Dette ordner du, ingen problem!!
Her er en norsk nettbutikk som selger blant annet billige tetningsringer, og en del andre ting og tang.
Her er en norsk nettbutikk som selger blant annet billige tetningsringer, og en del andre ting og tang.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Bosted: Skien
Re: Øhlins demper på "gammel" Bandit 600?
Ja, får satse på det! :[-o<MaxTron skrev:Dette ordner du, ingen problem!!
Ehh, ser ingen link...MaxTron skrev:Her er en norsk nettbutikk som selger blant annet billige tetningsringer, og en del andre ting og tang.

- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Øhlins demper på "gammel" Bandit 600?
Svarte, Hæ-Hæ, klart vist å glømme denBanditmannen skrev:Ja, får satse på det! :[-o<MaxTron skrev:Dette ordner du, ingen problem!!
Ehh, ser ingen link...MaxTron skrev:Her er en norsk nettbutikk som selger blant annet billige tetningsringer, og en del andre ting og tang.

http://magasi.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Bosted: Skien
Re: Øhlins demper på "gammel" Bandit 600?
Se der ja!MaxTron skrev:Svarte, Hæ-Hæ, klart vist å glømme denBanditmannen skrev:Ja, får satse på det! :[-o<MaxTron skrev:Dette ordner du, ingen problem!!
Ehh, ser ingen link...MaxTron skrev:Her er en norsk nettbutikk som selger blant annet billige tetningsringer, og en del andre ting og tang.![]()
http://magasi.net/" onclick="window.open(this.href);return false;

Får snoke litt rundt der og andre steder!
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Bosted: Skien
Nye gaffelfjærer + Øhlinsdemper
Nå har jeg surfa rund etter priser, ideer, tips og triks, sånn at skuldre og nakke snart er helt ubrukelig! 
Det finnes progressive gaffelfjærer fra flere produsenter, Wirth, Wilbers, Hagon, Hyderpro og sikkert flere, uten at det sier meg så mye...
Kan få tak i Wirth til ca. 700,- før Norske avgifter, fant samme i Norge til 1350,-
Fant også Øhlins fjærer(ikke progessive), som trolig(vet ikke) er stivere en orginalfjærer, til ca.1500,-(i Norge)
Disse oppgies å være 7,5 Nm, igjen uten at det sier meg noe, siden jeg ikke vet hva som er orginalt...
Så fant jeg at K-Tech også lager stivere fjærer til min Bandit, på henholdsvis 8, 8.5 og 9 Nm
Disse kommer på rundt 1000,- før Norske avgifter.
Etter enda mer googling og snoking på et Engels bandit-forum, kan det tyde på at jeg, med min vekt på rundt 17 stone
, bør satse på 8,5 eller 9 Nm
I tillegg til alt dette, fant jeg ut at en ganske enkel mod av avstandsstykkene, og bytte SV650 toppbolter, kan gi meg justerbare forspenning.
Kommer ikke til å bestille noe som helst før jeg står med Øhlins-demperen i handa!
Frykter at jeg kan få en mail fra MC Oslo hvor de sier at den var feilprisa, eller no sånt...
Etter hva jeg kunne finne ut, skulle den sikkert kosta rund 8000,- eller mer!!!
Det var det andre tilsvarende Øhlins kosta(fant ikke min)
Puh, så til noen spørmål!
Hva bør jeg gå for?
Og er det verdt det?
Lager jeg for mye styr?
Bør jeg ta meg en kaffe, eller noe sterker, og slappe av?

Det finnes progressive gaffelfjærer fra flere produsenter, Wirth, Wilbers, Hagon, Hyderpro og sikkert flere, uten at det sier meg så mye...
Kan få tak i Wirth til ca. 700,- før Norske avgifter, fant samme i Norge til 1350,-
Fant også Øhlins fjærer(ikke progessive), som trolig(vet ikke) er stivere en orginalfjærer, til ca.1500,-(i Norge)
Disse oppgies å være 7,5 Nm, igjen uten at det sier meg noe, siden jeg ikke vet hva som er orginalt...

Så fant jeg at K-Tech også lager stivere fjærer til min Bandit, på henholdsvis 8, 8.5 og 9 Nm
Disse kommer på rundt 1000,- før Norske avgifter.
Etter enda mer googling og snoking på et Engels bandit-forum, kan det tyde på at jeg, med min vekt på rundt 17 stone

I tillegg til alt dette, fant jeg ut at en ganske enkel mod av avstandsstykkene, og bytte SV650 toppbolter, kan gi meg justerbare forspenning.
Kommer ikke til å bestille noe som helst før jeg står med Øhlins-demperen i handa!
Frykter at jeg kan få en mail fra MC Oslo hvor de sier at den var feilprisa, eller no sånt...

Etter hva jeg kunne finne ut, skulle den sikkert kosta rund 8000,- eller mer!!!

Puh, så til noen spørmål!
Hva bør jeg gå for?
Og er det verdt det?
Lager jeg for mye styr?
Bør jeg ta meg en kaffe, eller noe sterker, og slappe av?

-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Nye gaffelfjærer + Øhlinsdemper
En kaffe og noe stærrt er aldri galt 
Når det gjelder fjærer er det en "gammel" regel som sier myke fjærer og stiv demping for best kjøreegenskaper. For stive fjærer kan gi sprettball-effekt. Men klart, det er fjærene som bærer vekta, så de må være avpasset den. Og du er jo en feit jævel, så kanskje litt stivere fjærer??
Har du inntrykk av at gaffelen er sigen slik den er nå, dvs går for mye ihop når du setter deg på sykkern?? Har sykkelen din gått langt?
Det er nevnt tidligere at det hjelper på dempereffekten med litt tjukkere olje i gaffelen.
Det står vel noe i Haynes-boka om hva som er normal nedsynking av gaffelen?

Når det gjelder fjærer er det en "gammel" regel som sier myke fjærer og stiv demping for best kjøreegenskaper. For stive fjærer kan gi sprettball-effekt. Men klart, det er fjærene som bærer vekta, så de må være avpasset den. Og du er jo en feit jævel, så kanskje litt stivere fjærer??
Har du inntrykk av at gaffelen er sigen slik den er nå, dvs går for mye ihop når du setter deg på sykkern?? Har sykkelen din gått langt?
Det er nevnt tidligere at det hjelper på dempereffekten med litt tjukkere olje i gaffelen.
Det står vel noe i Haynes-boka om hva som er normal nedsynking av gaffelen?
Sist redigert av ArcticTiger den 22 jan 2011, 20:02, redigert 1 gang totalt.
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Bosted: Skien
Re: Nye gaffelfjærer + Øhlinsdemper
Da sier vi det!ArcticTiger skrev:En kaffe og noe stærrt er aldri galt

- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Nye gaffelfjærer + Øhlinsdemper
Vist du med "for mye styr" lurer på om du maser for mye på forumet her?
..Er min mening: klart NEI!! det er, blant annet, sånne ting sånne forum er skapt for!!
Ellers har æ dessverre lite svar å gi om din sykkel spesielt.
Det er ofte lurt å pløye merkeforum etter tips og gode modifikasjoner, men vær kritisk og bruk sunn fornuft, er ofte de som virker skråsikkre som har minst peiling. Men vist noe virker logisk og fornuftig, og det er mange som melder om gode resultater er det jo som oftest gode tips.
..Er min mening: klart NEI!! det er, blant annet, sånne ting sånne forum er skapt for!!
Ellers har æ dessverre lite svar å gi om din sykkel spesielt.
Det er ofte lurt å pløye merkeforum etter tips og gode modifikasjoner, men vær kritisk og bruk sunn fornuft, er ofte de som virker skråsikkre som har minst peiling. Men vist noe virker logisk og fornuftig, og det er mange som melder om gode resultater er det jo som oftest gode tips.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Nye gaffelfjærer + Øhlinsdemper

http://www.gostar-racing.com/informatio ... set-up.htm" onclick="window.open(this.href);return false;



If it ain't broke, I'll break it.
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Bosted: Skien
Re: Nye gaffelfjærer + Øhlinsdemper
Takk takk, det var kanskje litt det jeg mente, men mest det at jeg nok lager litt mye styr for meg selv, d.v.s at jeg blir litt manisk...MaxTron skrev:Vist du med "for mye styr" lurer på om du maser for mye på forumet her?
..Er min mening: klart NEI!! det er, blant annet, sånne ting sånne forum er skapt for!!

Men på den annen side, hva skal man finne på på denne tiden av året?
Ja, har laget en tråd på et britisk Bandit-forum, så får jeg se hva det hjelper. :-)MaxTron skrev:Ellers har æ dessverre lite svar å gi om din sykkel spesielt.
Det er ofte lurt å pløye merkeforum etter tips og gode modifikasjoner, men vær kritisk og bruk sunn fornuft, er ofte de som virker skråsikkre som har minst peiling. Men vist noe virker logisk og fornuftig, og det er mange som melder om gode resultater er det jo som oftest gode tips.
Den er behørig lagret i bokmerkesamlinga mi, takker!ejs skrev:![]()
http://www.gostar-racing.com/informatio ... set-up.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
![]()
![]()

-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Bosted: Skien
Re: Nye gaffelfjærer + Øhlinsdemper
Først av alt, ja, jeg er en feit jævel!ArcticTiger skrev:En kaffe og noe stærrt er aldri galt
Når det gjelder fjærer er det en "gammel" regel som sier myke fjærer og stiv demping for best kjøreegenskaper. For stive fjærer kan gi sprettball-effekt. Men klart, det er fjærene som bærer vekta, så de må være avpasset den. Og du er jo en feit jævel, så kanskje litt stivere fjærer??
Har du inntrykk av at gaffelen er sigen slik den er nå, dvs går for mye ihop når du setter deg på sykkern?? Har sykkelen din gått langt?
Det er nevnt tidligere at det hjelper på dempereffekten med litt tjukkere olje i gaffelen.
Det står vel noe i Haynes-boka om hva som er normal nedsynking av gaffelen?

Har nok inntrykk av at sykkelen er litt sigen/dvask, nå har den har ikke gått mer en 42000, men den er jo 11-12 år gammel.
Blir nok å prøve en tykker olje også, i tillegg til nye fjærer.
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Nye gaffelfjærer + Øhlinsdemper
Er vel bare helt topp med at denne hobbyen også kan dyrkes på vinteren, men da, ofte, på en helt annen måte.Banditmannen skrev:Takk takk, det var kanskje litt det jeg mente, men mest det at jeg nok lager litt mye styr for meg selv, d.v.s at jeg blir litt manisk...MaxTron skrev:Vist du med "for mye styr" lurer på om du maser for mye på forumet her?
..Er min mening: klart NEI!! det er, blant annet, sånne ting sånne forum er skapt for!!![]()
Men på den annen side, hva skal man finne på på denne tiden av året?
Er jo selvfølgelig nån "verstinga" som kjøre heile året, det finns også de som er mere glad i å skru enn å kjøre...
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: Nye gaffelfjærer + Øhlinsdemper
Jeg har en 1200 S -02 mod. som er gått snart 60' km. Jeg syntes den dykket vel mye ved oppbremsing. Bestilte HyperPro progressive gaffelfjærer inkl 1 l. olje fra England til en grei pris. Tok litt av og kjøpte en brukt bakdemper fra Hayabusa som jeg monterte uten for mye strev. Hadde lest mye på diverse Bandit-sider. Skifter pakninger i gaffelbena siden jeg må ha dem av likevel. Den ene simmerringen svetter litt, så det er vel på tide å skifte (begge). Gruer meg litt til akkurat det, men har Haynes og trekker pusten dypt før jeg går i gang. Litt varmere i været snart, så da blir det levelig i kosekroken min i kjelleren
Ser at det er flere som er redd de plager noen med "dumme" spørsmål. Jeg tror det er mange som får svar på noe de lurer på ved å lese svarene på akkurat de spørsmålene, meg inkludert. Det er utrolig mye kunnskap rundt om, så ikke vær redd for å stille spørsmål - mener nå jeg.
Jeg pløyer igjennom mange Bandit-tråder. Det kan jo være jeg kommer over noe jeg ikke visste at jeg ikke visste men som er godt å vite...

Ser at det er flere som er redd de plager noen med "dumme" spørsmål. Jeg tror det er mange som får svar på noe de lurer på ved å lese svarene på akkurat de spørsmålene, meg inkludert. Det er utrolig mye kunnskap rundt om, så ikke vær redd for å stille spørsmål - mener nå jeg.
Jeg pløyer igjennom mange Bandit-tråder. Det kan jo være jeg kommer over noe jeg ikke visste at jeg ikke visste men som er godt å vite...
