Har du hatt kræsj med MC ?
Re: Har du hatt kræsj med MC ?
Selv har jeg ikke vært involvert i kollisjon/ulykke med mc enda, men det har vært nært nok mange ganger. Bra initiativ å starte denne tråden, man kan lære mye av å lese om andres uhell og erfaringer :)
Berger stadig vekk skinnet på å unngå 'lock on' i slike nære på hendelser. Kan nevne et par hvor begge nok skyldes 'inspirerende kjøring'. På en frisk ramperunde rundt byneset her i Trondheim i sommer var jeg temmelig nært en real flyytur. Kom i godt driv rundt en blind høyresving med bergvegg på høyresiden og autovern og hav på venstre. Hadde mye nedlegg og ytterst i svingen, rett etter jeg hadde begynt med pådraget igjen, så jeg en bil som stod på skrå over mitt kjørefelt rett etter svingen. Dødsangst. Bilen hadde stoppet på en liten lomme og var på tur over veien og mot min kjøreretning. Det imponerer meg stadig hvor mye man rekker å vurdere i slike øyeblikk. Siden bilen var på tur over veien var det ingen god løsning å vrenge sykkelen over i motsatt kjørefelt. Bremsing ville også fort gjort saken værre. Bakhjulslåsing eller oppretting av sykkelen fristet lite, så jeg slapp opp gassen og fortsatte å presse sykkelen ned så mye som mulig samtidig som jeg håpte at bilen hadde tenkt seg kjapt over veien. Det var ikke mye klarning, men det var nok. Nok en gang. Hadde føreren sett meg, fått panikk og bremset hadde nok utfallet vært noe helt annet. Ble litt fundering på livet på turen hjem - for ikke å snakke om på alle syklistene som bruker å florere rundt byneset på sommeren..
Hadde en lignende hendelse med en bil som vrengte seg ut i kollektivfeltet rett foran meg i sentrum. Kom i godt driv bak (rampemodus ut av et lyskryss) og måtte ta maks nedbremsing for å klare å stoppe. Mulig det ble litt panisk bremsing, for det resulterte i et godt tilbud som kunne endt ille - bakhjulslåsing sidelengs mot bakruta på bilen. Dødsangst igjen. Gikk alt for fort til at å stoppe opp var mulig. Heldigvis klarte jeg å rette opp sykkelen rett bak bilen og vrenge sykkelen på høyre side av bilen opp mot et lite fristende metallgjerde (rett ved prinsen kino for lokalkjente). Hvordan jeg fikk plass aner jeg virkelig ikke, men det gikk merkelig nok bra og ingen speil eller noe gikk med. Nok en lærdom rikere selv om det denne gangen gikk bra grunnet en god dose flaks..
Kjør forsiktig folkens! ..
Berger stadig vekk skinnet på å unngå 'lock on' i slike nære på hendelser. Kan nevne et par hvor begge nok skyldes 'inspirerende kjøring'. På en frisk ramperunde rundt byneset her i Trondheim i sommer var jeg temmelig nært en real flyytur. Kom i godt driv rundt en blind høyresving med bergvegg på høyresiden og autovern og hav på venstre. Hadde mye nedlegg og ytterst i svingen, rett etter jeg hadde begynt med pådraget igjen, så jeg en bil som stod på skrå over mitt kjørefelt rett etter svingen. Dødsangst. Bilen hadde stoppet på en liten lomme og var på tur over veien og mot min kjøreretning. Det imponerer meg stadig hvor mye man rekker å vurdere i slike øyeblikk. Siden bilen var på tur over veien var det ingen god løsning å vrenge sykkelen over i motsatt kjørefelt. Bremsing ville også fort gjort saken værre. Bakhjulslåsing eller oppretting av sykkelen fristet lite, så jeg slapp opp gassen og fortsatte å presse sykkelen ned så mye som mulig samtidig som jeg håpte at bilen hadde tenkt seg kjapt over veien. Det var ikke mye klarning, men det var nok. Nok en gang. Hadde føreren sett meg, fått panikk og bremset hadde nok utfallet vært noe helt annet. Ble litt fundering på livet på turen hjem - for ikke å snakke om på alle syklistene som bruker å florere rundt byneset på sommeren..
Hadde en lignende hendelse med en bil som vrengte seg ut i kollektivfeltet rett foran meg i sentrum. Kom i godt driv bak (rampemodus ut av et lyskryss) og måtte ta maks nedbremsing for å klare å stoppe. Mulig det ble litt panisk bremsing, for det resulterte i et godt tilbud som kunne endt ille - bakhjulslåsing sidelengs mot bakruta på bilen. Dødsangst igjen. Gikk alt for fort til at å stoppe opp var mulig. Heldigvis klarte jeg å rette opp sykkelen rett bak bilen og vrenge sykkelen på høyre side av bilen opp mot et lite fristende metallgjerde (rett ved prinsen kino for lokalkjente). Hvordan jeg fikk plass aner jeg virkelig ikke, men det gikk merkelig nok bra og ingen speil eller noe gikk med. Nok en lærdom rikere selv om det denne gangen gikk bra grunnet en god dose flaks..
Kjør forsiktig folkens! ..
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Re: Har du hatt kræsj med MC ?
Jeg sitter også med slike inntrykk som TBI81 skriver om. Uhellene skjer når en prøver å utfordre seg selv og kjøretøyet. Har aldri vært ute for noen store uhell i trafikken, men der jeg har kjørt over evne, har det hent ett og annet lite uhell. Dette gjenspeiler seg også på jobben. Tar man større sjanser en det man er kar om å klare, skjer det uhell.
Så jeg stiller meg bak TBI81, vi skal være her i forumet neste år også så kjør SAFE..
Så jeg stiller meg bak TBI81, vi skal være her i forumet neste år også så kjør SAFE..
Re: Har du hatt kræsj med MC ?
Har klart å deise i bakken et par ganger.
Men, bank i bordet.....det har gått overraskende bra.
En gang fikk jeg en kompis i bakhjulet...... jeg tok hensyn og stoppet i et kryss på vei inn på E6....dette så ikke min kompis og ga gass. Klinka rett inn i bakhjulet mitt. Jeg tok dobbel baklengs salto og landa mitt på E6.
Sykkelen vælva lenger bort. Smellen var så kraftig at bakhjulet mitt ble skeivt, ennå han traff midt på gummien på hjulet. Kompisen sin sykkel ble nesten kondemnert....skjeiv gaffel og en masse knust plast.
Så lærdommen må vel være å holde sin plass i formasjonen og ikke ligge for tett rett bak den som kjører forran.
Ennå mer flaks hadde jeg midt i Frankrike....en fin høstdag hvor jeg ligger og koser med på svingete veier i Rhone Alps.
Det var midt i innhøstningen av druer og det lå en eim av druer/ rødvin over alt.
Ettersom det var søndag morgen tenkte jeg det var greit å ta det rolig i tilfelle det var en og annen bakfull frankmann på veiene.
Jeg hadde ikke før tenkt tanker så deiset jeg i bakken i en sving. Holdt ca 70 km/t......det var noen som hadde dumpet av et lite lass med grus rett rundt svingen.
Skjønte egentlig ikke hva som skjedde før jeg fløy på bakken og hadde mer en nok med å prøve å få stopp på med selv før jeg fløy ut av veien. Men det endte med en skli tur på 20 meter......blåmerker og litt mørbanka.
Så kommer man jo til det at man bør få sykkelen bort fra veien...den sklei 30 meter.
Men det er lettere sagt en gjort for meg....ikke en sjanse å få flytta den når den ligger helt nede. Så da var det bare å vente til det kom en bil og spille blond for å få hjelp til å løfte den og prøve å få den kjørbar.
Styreloddet var bøyd inn i gassen men det løste seg med fransk hjelp og et T-kryss. Ellers ble det en knekt fotweeler pluss en masse oppskrapa plast. Rart at plasten ikke sprakk eller ramlet av. Så BMW skal ha pluss for kvaliteten på plasten.
Vel, jeg kom meg 40 mil til før jeg leverte den inn for reparasjon hos BMW i Andorra.


Men, bank i bordet.....det har gått overraskende bra.
En gang fikk jeg en kompis i bakhjulet...... jeg tok hensyn og stoppet i et kryss på vei inn på E6....dette så ikke min kompis og ga gass. Klinka rett inn i bakhjulet mitt. Jeg tok dobbel baklengs salto og landa mitt på E6.
Sykkelen vælva lenger bort. Smellen var så kraftig at bakhjulet mitt ble skeivt, ennå han traff midt på gummien på hjulet. Kompisen sin sykkel ble nesten kondemnert....skjeiv gaffel og en masse knust plast.
Så lærdommen må vel være å holde sin plass i formasjonen og ikke ligge for tett rett bak den som kjører forran.
Ennå mer flaks hadde jeg midt i Frankrike....en fin høstdag hvor jeg ligger og koser med på svingete veier i Rhone Alps.
Det var midt i innhøstningen av druer og det lå en eim av druer/ rødvin over alt.
Ettersom det var søndag morgen tenkte jeg det var greit å ta det rolig i tilfelle det var en og annen bakfull frankmann på veiene.
Jeg hadde ikke før tenkt tanker så deiset jeg i bakken i en sving. Holdt ca 70 km/t......det var noen som hadde dumpet av et lite lass med grus rett rundt svingen.
Skjønte egentlig ikke hva som skjedde før jeg fløy på bakken og hadde mer en nok med å prøve å få stopp på med selv før jeg fløy ut av veien. Men det endte med en skli tur på 20 meter......blåmerker og litt mørbanka.
Så kommer man jo til det at man bør få sykkelen bort fra veien...den sklei 30 meter.
Men det er lettere sagt en gjort for meg....ikke en sjanse å få flytta den når den ligger helt nede. Så da var det bare å vente til det kom en bil og spille blond for å få hjelp til å løfte den og prøve å få den kjørbar.
Styreloddet var bøyd inn i gassen men det løste seg med fransk hjelp og et T-kryss. Ellers ble det en knekt fotweeler pluss en masse oppskrapa plast. Rart at plasten ikke sprakk eller ramlet av. Så BMW skal ha pluss for kvaliteten på plasten.
Vel, jeg kom meg 40 mil til før jeg leverte den inn for reparasjon hos BMW i Andorra.


- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Har du hatt kræsj med MC ?
Veit det her er litt på siden av tema, men har du prøvd den her teknikken??
[video]http://www.youtube.com/watch?v=1sP3cqKb ... re=related[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?v=1sP3cqKb ... re=related[/video]
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: Har du hatt kræsj med MC ?
Ser ut som hun har litt mer "kropp" en meg *ler*.MaxTron skrev:Veit det her er litt på siden av tema, men har du prøvd den her teknikken??
[video]http://www.youtube.com/watch?v=1sP3cqKb ... re=related[/video]
Og så til min fordel så er vel GT ennå tyngre en RT'n.
Hadde ikke sjans til å få den opp... selv etter at jeg tok av toppkoffert og sideveska.
Hjalp ikke engang at jeg var full av adrenalin

- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Har du hatt kræsj med MC ?
Nei, er jo en stor tung sykkel, men med ganske lavt tyngdepunkt?
Tenkte vel mest på teknikken med å sitte med ryggen til, og "gå" med "museskritt" bakover.
En klarer å løfte MYE tyngre sykkler på denne måten enn om en står med framsoden til og prøver å løfte rett opp.
Greit å vise på forumet for de som ikke har sett den før..
Tenkte vel mest på teknikken med å sitte med ryggen til, og "gå" med "museskritt" bakover.
En klarer å løfte MYE tyngre sykkler på denne måten enn om en står med framsoden til og prøver å løfte rett opp.
Greit å vise på forumet for de som ikke har sett den før..
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Har du hatt kræsj med MC ?
Æ har sett flere forskjellige videoer av den teknikken,småe damer løfter opp hvilken som helst sykkel. Æ har prøvd den teknikken sjøl også, æ har betydelig nedsatt styrke men det gikk fint å løfte opp en ferielastet V-strom
Re: Har du hatt kræsj med MC ?
Bubbu skrev:Har veltet et par tre ganger dog med mopedHeldigvis ikke med mc min.
Jeg også på min moped for 40 år siden, sklidd hardt ut i en sving som lå grus. Slo meg kraftig og har satt spor i sjela mi helt frem til i dag. Bare spør de som har kjørt bak meg ved inngang til svinger...

- Bubbu
- Innlegg: 898
- Registrert: 20 mar 2010, 20:35
- Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
- Bosted: Trondheim
Re: Har du hatt kræsj med MC ?
Det var under rengnvær kobinert med våt brustein og trikkeskinner. Heldigvis var farten lav. Og skadene små.
(The Beast )
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Har du hatt kræsj med MC ?
Jeg velta i 80 i Hanakleiva en gang i 82, med CB100.
En kompis og jeg skulle se hvem som turte å ha det heftigste nedlegget, og plutselig vant jeg!
Etter det har det kun vært idiotvelting i gangfart.
En kompis og jeg skulle se hvem som turte å ha det heftigste nedlegget, og plutselig vant jeg!

Etter det har det kun vært idiotvelting i gangfart.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Har du hatt kræsj med MC ?
Konge meldingKjellrf skrev:... og plutselig vant jeg!![]()


karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
-
- Innlegg: 568
- Registrert: 18 nov 2009, 13:57
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
- Bosted: Rogaland
Re: Har du hatt kræsj med MC ?
I 2010 i slutten av juni ble jeg rygga overende av en bil. Jeg sto stille å venta at han sko kjøre ut fra shellen på bryne. De 3 ungdommene i bilen kom på at de heller ville rygge å ta en annen utgang så de kunne kjøre en kjappere rute en annen rettning . Den utgangen de sto ved måtte de ha tatt en 360 i en rundkjøring å¨det hva vist for mye bal for de. Bilen hva en stasjonsvogn med endel ting baki bagasjerommet. For å sikre at det ikke ville komme frem å drepe de i en kollisjon brukte de et bagasje nett som romdeler. Det gjorde at de så lite i midtspeil og brukte det da ikke. Jeg sto bak litt til høyre å hadde ikke mulighet til å gjøre noen verdens ting. Ikke noe skade på meg men mc`n ble kondemnert og solgt til verksted så fiksa an opp å solgte ann videre. Grei forsikringsak. Tankeløst å rygge uten å sjekke hva som er bak. Mc skadene hva: bøyd bremseskive, knekt forbremshendel, ødelagt styrevekt, knust potte, ødelagt fothviler, forskjøve- knekt- knust og oppskrapt kåpe, osv.
Ellers noen nesten uhell. Kamerat slapp gass etter sving for å vente, det hva vanskeligt å se. Bremsa å bakparten svingte ut følte som 45 grader. Jeg gjorde ikke noe annet en å holde styre rett frem i linje med veien å mc retta seg opp igjen i tide til å ikke treffe han andre. Nok dårlig bremsing + 4 år slitte dekk. Men og lurt å bruke brems så han bak forstår ka så skjer. Skjedd 2 ganger til at jeg har kjent bak dekk slipp under oppbremsing, ska ta meg kurs på det å jobbe med korrekt oppbremsing. Tror jeg trør for hardt på bakbremså.
Når jeg tok lappen velta an med meg og lærer 1 gang. Hva i sving inne i sandnes rundt et hull i veien å bremsa opp samtidig så mc hva litt i sving. Pineligt.
Ellers noen nesten uhell. Kamerat slapp gass etter sving for å vente, det hva vanskeligt å se. Bremsa å bakparten svingte ut følte som 45 grader. Jeg gjorde ikke noe annet en å holde styre rett frem i linje med veien å mc retta seg opp igjen i tide til å ikke treffe han andre. Nok dårlig bremsing + 4 år slitte dekk. Men og lurt å bruke brems så han bak forstår ka så skjer. Skjedd 2 ganger til at jeg har kjent bak dekk slipp under oppbremsing, ska ta meg kurs på det å jobbe med korrekt oppbremsing. Tror jeg trør for hardt på bakbremså.
Når jeg tok lappen velta an med meg og lærer 1 gang. Hva i sving inne i sandnes rundt et hull i veien å bremsa opp samtidig så mc hva litt i sving. Pineligt.
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Har du hatt kræsj med MC ?
Greit med forsikringssaken når en blir rygga ned ja, ingen grunnlag for diskusjon da. Bra du ikke ble skada sjøl da!!
Forøvrig vil æ tru at du bør bruke mellom 85 og 100% av bremsekrafta på framhjulet på en sånn sykkel som du har. Bremser du bra med frambremsa vil du ha lite og ingen vekt på bakhjulet, selv forsiktig bremsing bak vil da føre til låsing av bakhjul!!
Forøvrig vil æ tru at du bør bruke mellom 85 og 100% av bremsekrafta på framhjulet på en sånn sykkel som du har. Bremser du bra med frambremsa vil du ha lite og ingen vekt på bakhjulet, selv forsiktig bremsing bak vil da føre til låsing av bakhjul!!
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- 2000Touring
- Innlegg: 265
- Registrert: 24 jan 2010, 12:12
- Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
- Bosted: Kongsberg
- Kontakt:
Re: Har du hatt kræsj med MC ?
I hanekleiva er det i hverfall muligheter for max nedlegg. Tror jeg har subba med fothvilerene med alle syklene jeg har hatt der;-)Kjellrf skrev:Jeg velta i 80 i Hanakleiva en gang i 82, med CB100.
En kompis og jeg skulle se hvem som turte å ha det heftigste nedlegget, og plutselig vant jeg!![]()
Etter det har det kun vært idiotvelting i gangfart.
(84 GSX70ES, 84 CBX750F, 2 stk 92 VX 800 og BMW R850R)
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Har du hatt kræsj med MC ?
og GSXR750-fj 1100-vfr750-rg 250 gamma-kz650-cbr 1000-gs 1000g-gpz 600+++ husker ikke flere.. 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后