Wobble på gamle sykler
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Wobble på gamle sykler
Var nok H1 som var "værst". Pratet med en for mange år siden (begynnelsen av 80-tallet), som hadde en H1 -70 mod. Han visste at 2 stk hadde kjørt seg ihjel på den sykkelen...
Største problemet var tenninga, det var den første sykkelen med elektronisk tenning som standard. Og den hadde en tendens til å fuske på en av sylinderne.
Så når du kjørte i en sving, og skulle gi på litt, så var det putre, putre, PANG! på bakhjulet når alle 3 tente. Ikke bra i en sving...
Største problemet var tenninga, det var den første sykkelen med elektronisk tenning som standard. Og den hadde en tendens til å fuske på en av sylinderne.
Så når du kjørte i en sving, og skulle gi på litt, så var det putre, putre, PANG! på bakhjulet når alle 3 tente. Ikke bra i en sving...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Wobble på gamle sykler
Og NSU 600 uten bremser. Jernbeslåtte tresko dugde hvis en planla litt.
- tullestein
- Innlegg: 194
- Registrert: 23 aug 2010, 01:36
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
- Bosted: Karmøy
Re: Wobble på gamle sykler
Off off, nei i en sving kan ting fort gå galtKjellrf skrev:Var nok H1 som var "værst". Pratet med en for mange år siden (begynnelsen av 80-tallet), som hadde en H1 -70 mod. Han visste at 2 stk hadde kjørt seg ihjel på den sykkelen...
Største problemet var tenninga, det var den første sykkelen med elektronisk tenning som standard. Og den hadde en tendens til å fuske på en av sylinderne.
Så når du kjørte i en sving, og skulle gi på litt, så var det putre, putre, PANG! på bakhjulet når alle 3 tente. Ikke bra i en sving...


__________________________
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
- Hjernen
- Innlegg: 802
- Registrert: 14 des 2010, 11:07
- Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
- Bosted: Porsgrunn
Re: Wobble på gamle sykler
Her er en:mekkern skrev:Men spennende var det jo å kjøre Kawa da...![]()

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=25908433
og en annen (litt mer påkostet og dermed dyrere):

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=25877430



Hvis en gjør slik, funker det da tru??
Member of Festus Mc Porsgrunn.
Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen
Member of Festus Mc Porsgrunn.
Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Wobble på gamle sykler
Ja her ser vi tydelig den spinkle svingarmen
Jeg tror svingarmen er vel så solid på guttongens gamle Honda cb100 


Re: Wobble på gamle sykler
Når man kjører en klassiker kjører man den med nettopp det i bakhodet, at dette ikke er en sykkel med "dagens" bremser, demping, ramme etc etc etc etc. Dette behøver ikke å bety at man ikke kan ha akkurat samme kjøreglede på en gammel sykkel som på en ny. Man er bare obs på kjøretøyet man håndterer - og kjører deretter.tullestein skrev:Off off, nei i en sving kan ting fort gå galtKjellrf skrev:Var nok H1 som var "værst". Pratet med en for mange år siden (begynnelsen av 80-tallet), som hadde en H1 -70 mod. Han visste at 2 stk hadde kjørt seg ihjel på den sykkelen...
Største problemet var tenninga, det var den første sykkelen med elektronisk tenning som standard. Og den hadde en tendens til å fuske på en av sylinderne.
Så når du kjørte i en sving, og skulle gi på litt, så var det putre, putre, PANG! på bakhjulet når alle 3 tente. Ikke bra i en sving...Er glad ting blir konstruert litt tryggere og mer pålitelig idag
Husk, om noen få år er det "hi-techsyklene" man i dag kjører som er "utrangerte og livsfarlige"!
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-
-Homer Simpson-
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Wobble på gamle sykler
Ja, særlig når den førstegenerasjons, håpløst gammeldagse og upålitelige elektronikken vi har i dag blir 20 år...GRØSS!!Dimzum skrev:Når man kjører en klassiker kjører man den med nettopp det i bakhodet, at dette ikke er en sykkel med "dagens" bremser, demping, ramme etc etc etc etc. Dette behøver ikke å bety at man ikke kan ha akkurat samme kjøreglede på en gammel sykkel som på en ny. Man er bare obs på kjøretøyet man håndterer - og kjører deretter.tullestein skrev:Off off, nei i en sving kan ting fort gå galtKjellrf skrev:Var nok H1 som var "værst". Pratet med en for mange år siden (begynnelsen av 80-tallet), som hadde en H1 -70 mod. Han visste at 2 stk hadde kjørt seg ihjel på den sykkelen...
Største problemet var tenninga, det var den første sykkelen med elektronisk tenning som standard. Og den hadde en tendens til å fuske på en av sylinderne.
Så når du kjørte i en sving, og skulle gi på litt, så var det putre, putre, PANG! på bakhjulet når alle 3 tente. Ikke bra i en sving...Er glad ting blir konstruert litt tryggere og mer pålitelig idag
Husk, om noen få år er det "hi-techsyklene" man i dag kjører som er "utrangerte og livsfarlige"!


karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: Wobble på gamle sykler
Ikke bare elektronikk Maxtron. Jeg er sikker på at vi om 15 år også vil lese om nybegynnere som ikke tør kjøre 2010 modeller på grunn av deres elendige rammer og bremser....
Etter min mening er det en del ferskinger som leter etter begrensningene i feil ende....
Etter min mening er det en del ferskinger som leter etter begrensningene i feil ende....

It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-
-Homer Simpson-
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Wobble på gamle sykler
Ja det er klart, er jo mange som virker som de leter etter begrensninger generelt når de skal ha sin første sykkel.Dimzum skrev:Ikke bare elektronikk Maxtron. Jeg er sikker på at vi om 15 år også vil lese om nybegynnere som ikke tør kjøre 2010 modeller på grunn av deres elendige rammer og bremser....
Etter min mening er det en del ferskinger som leter etter begrensningene i feil ende....
Virker nesten som de prøver å overbevise seg selv om at dette ikke er noe for dem alikevel.
Når de burde bruke den tiden og energien på å finne muligheter, og å se gleden i det å ha og å kjøre motorsykkel!
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
-
- Innlegg: 349
- Registrert: 03 nov 2009, 23:49
- Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
- Bosted: Lardal, Vestfold
- Kontakt:
Re: Wobble på gamle sykler
Godt poeng !Dimzum skrev:
Når man kjører en klassiker kjører man den med nettopp det i bakhodet, at dette ikke er en sykkel med "dagens" bremser, demping, ramme etc etc etc etc. Dette behøver ikke å bety at man ikke kan ha akkurat samme kjøreglede på en gammel sykkel som på en ny. Man er bare obs på kjøretøyet man håndterer - og kjører deretter.
Dessuten er det jo fullt mulig å oppgradere en eldre mc slik at den oppfører seg bedre

Og når det er skrevet så er det vel da ikke noe spesielt stort problem å følge flyten i trafikken
rundt fartsgrensene med en eldre motorsykkel - selv på svingete vei.
Trenger vel strengt tatt ikke rammedim på størrelse med H-bjelker for å kjøre vanlig tur i norsk natur... ?

- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Wobble på gamle sykler
Har kjørt fletta av folk med vesentlig nyere sykler jeg, med min gamle Z1000 fra 78.
Folk glømmer at det var noe av det råeste man fikk på 70-tallet, og det handler til syvende og sist om man kan bruke den redskapen man har.
Noe av det morsomste var et NAF-sikkerhetskurs på Vålerbanen i 95.
Kjøreskolelæreren kjørte ny CBR600, og jeg min velbrukte Z1000 (den desidert eldste sykkelen på banen). Vi var en god flokk som kjørte etter instruktøren, og han kjørte fortere og fortere. En etter en falt av lasset (også med div. R-sykler), og til slutt var det bare jeg som hang i hekken på'n. Da vi skulle ut på langsletta igjen, etter noen runder, la han seg ut og kikket over skuldra på meg. Husker fortsatt det overraskede blikket!
Ubetalelig! 
Folk glømmer at det var noe av det råeste man fikk på 70-tallet, og det handler til syvende og sist om man kan bruke den redskapen man har.
Noe av det morsomste var et NAF-sikkerhetskurs på Vålerbanen i 95.
Kjøreskolelæreren kjørte ny CBR600, og jeg min velbrukte Z1000 (den desidert eldste sykkelen på banen). Vi var en god flokk som kjørte etter instruktøren, og han kjørte fortere og fortere. En etter en falt av lasset (også med div. R-sykler), og til slutt var det bare jeg som hang i hekken på'n. Da vi skulle ut på langsletta igjen, etter noen runder, la han seg ut og kikket over skuldra på meg. Husker fortsatt det overraskede blikket!


Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- tullestein
- Innlegg: 194
- Registrert: 23 aug 2010, 01:36
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
- Bosted: Karmøy
Re: Wobble på gamle sykler
Interessant... Hvilke oppgraderinger er det som kan gjøres på en eldre mc slik at den blir bedre i "oppførselen"?SveinT skrev:Godt poeng !Dimzum skrev:
Når man kjører en klassiker kjører man den med nettopp det i bakhodet, at dette ikke er en sykkel med "dagens" bremser, demping, ramme etc etc etc etc. Dette behøver ikke å bety at man ikke kan ha akkurat samme kjøreglede på en gammel sykkel som på en ny. Man er bare obs på kjøretøyet man håndterer - og kjører deretter.
Dessuten er det jo fullt mulig å oppgradere en eldre mc slik at den oppfører seg bedre![]()
Og når det er skrevet så er det vel da ikke noe spesielt stort problem å følge flyten i trafikken
rundt fartsgrensene med en eldre motorsykkel - selv på svingete vei.
Trenger vel strengt tatt ikke rammedim på størrelse med H-bjelker for å kjøre vanlig tur i norsk natur... ?;)
__________________________
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Wobble på gamle sykler
Sørge for at hjullager dekk og fjæringskomponenter er i god stand holder lenge hvis du ikke skal rote deg ned på begynnelsen av 70tallet eller eldre.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Wobble på gamle sykler
Sjekke styrelager og svingarmslager, bytte om nødvendig.
Bytte til bedre dempere, gjerne med tidsriktig utseende.
Bytte til progresive fjærer i gaffelen, stivere vist behov. Gjerne bruke en grad tykkere gaffelolje enn det står i boka.
Bytte til bedre dempere, gjerne med tidsriktig utseende.
Bytte til progresive fjærer i gaffelen, stivere vist behov. Gjerne bruke en grad tykkere gaffelolje enn det står i boka.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L