Wobble på gamle sykler

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av Kjellrf »

Er nok ikke toppboksene i seg sjøl som ikke tåler høy fart, men produsenten har et visst ansvar for at din sykkel oppfører seg sikkert med boksen påmontert.
Og i over 120-130 er det mange andre forhold som spiller inn, og som aerodynamikk og vekt i boksen kan virke på. :mk
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av Kawasaki »

Wobbling på gamle sykler er vel ganske enkelt fordi dem er bygd "lealause". Vet ikke helt hvilket årstall man skal bruke,men det meste på tidlig 80-tallet og før den tid kvalifiserer vel til det.

Moppen min fra -92 wobbler ikke,uansett hvor stor toppboks jeg hiver på,det har nok med at den er stabil i utgangspunktet.

Men vil også nevne en liten kuriositet,selvopplevd.Har nevnt det på et annet forum også: Hadde noe skjelving i styret i hastigheter rundt 80-90,og regnet med at fremhjulslagere eller styrelager trengte å byttes. Tilfeldighetene gjorde at jeg byttet bakhjulslagere først,og skjelvingen var borte. Sikkert ingen nyhet for enkelte,men personlig ble jeg overrasket over at problemet lå bak.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av Snikkeren »

Tror nok det er slik som Kjellrf skriver, at det har med aerodynamikken å gjøre. Hvis jeg slipper styret fra 60 km/t og oppover, så begynner det å vibrere litt og litt. Det er nok å bare holde en finger på styret, så forsvinner det igjen, så man merker ikke noe til det så lenge man kjører normalt.

Men jeg har ikke merket noe forskjell på tom og full toppboks, så jeg vet ikke hvor mye vekten spiller inn.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av Kawasaki »

http://img30.imageshack.us/i/dsc00614d.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false;


Her,hvor mye fart tror dere dette tålte uten wobbling? :-J
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av Snikkeren »

Siden du spør, så tipper jeg over 130. ;e
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av mekkern »

ikke noe wobble men litt "guggen" over motorveifart føltes den nok... :=D>

edit:ser nå at du tok av gaffelen,og da ble det nok ikke spess prob.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av Kawasaki »

snikkeren: her står jo toppboksen i le,så den lager nok ikke noe trøbbel:-) Sikkert ikke lurt å svare på mitt eget spørsmål, men tror nok ikke det er mange 65-kubikkere som har passert Lærdalstunnelen særlig fortere :moi:

mekkern: ekvipasjen var overraskende stabil,jeg kjørte 80 mil med den bakpå. Jeg merket bare det høye tyngdepunktet når jeg kjørte sakte ved start og stopp.I normalhastigheter + var det ingen problem.Bare spør han ungdommen i BMW som innbildte seg at han skulle kjøre fra meg fra Utne til Odda :lol
ikkebike.norwegianforum.net

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av ArcticTiger »

Kawa: Husk tråden handler om wåbbling på GAMLE sykkler. Din ser jo helt ny ut :thumleft
Du skulle prøvd den lasta og en toppboks på en gammal H1, trur du det hadde wåbbla noe særlig da :-k

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Bosted: Karmøy

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av tullestein »

ArcticTiger skrev:Til Tullestein:
Det var en tidlig -70talls Kawasaki H1 500 ccm tre cyl totakter. Sprek som bare det! Jeg tror den wobblet rett fram pga den laaange, tynne spinkle svingarmen, og sikkert dårlige støtdempere. Svingarmsforingene var visst av nylon, er ikke sikker på at det var noen spes god løsning... Det kan og ha vært en "velbrukt" sykkel, jeg prøvde bare den ene.
Har også hørt sagt at Kawasaki H2 faktisk er livsfarlige sykler. Dette sagt av en jeg jobbet med som elsker disse syklene. Til og med på wikipedia sies det samme. Kallenavn "widowmaker" :oh hehe
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av mekkern »

H1 (500ccm) var værst...
De opprettet nesten Kawaavdeling på Sunnås da disse kom...
160 på bakhjulet over Steinssletta mot Hønefoss gikk greit..

På de senere modellene ble bakramma forlenget litt for å hindre kun slitasje på bakhjulet..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av Kjellrf »

Var nok H1 som var "værst". Pratet med en for mange år siden (begynnelsen av 80-tallet), som hadde en H1 -70 mod. Han visste at 2 stk hadde kjørt seg ihjel på den sykkelen...

Største problemet var tenninga, det var den første sykkelen med elektronisk tenning som standard. Og den hadde en tendens til å fuske på en av sylinderne.
Så når du kjørte i en sving, og skulle gi på litt, så var det putre, putre, PANG! på bakhjulet når alle 3 tente. Ikke bra i en sving...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av mekkern »

Men spennende var det jo å kjøre Kawa da... :prop: :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Pollti

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av Pollti »

Og NSU 600 uten bremser. Jernbeslåtte tresko dugde hvis en planla litt.

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Bosted: Karmøy

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av tullestein »

Kjellrf skrev:Var nok H1 som var "værst". Pratet med en for mange år siden (begynnelsen av 80-tallet), som hadde en H1 -70 mod. Han visste at 2 stk hadde kjørt seg ihjel på den sykkelen...

Største problemet var tenninga, det var den første sykkelen med elektronisk tenning som standard. Og den hadde en tendens til å fuske på en av sylinderne.
Så når du kjørte i en sving, og skulle gi på litt, så var det putre, putre, PANG! på bakhjulet når alle 3 tente. Ikke bra i en sving...
Off off, nei i en sving kan ting fort gå galt :sk? Er glad ting blir konstruert litt tryggere og mer pålitelig idag :8-[
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Bosted: Porsgrunn

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av Hjernen »

mekkern skrev:Men spennende var det jo å kjøre Kawa da... :prop: :thumleft
Her er en:
Bilde
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=25908433

og en annen (litt mer påkostet og dermed dyrere):
Bilde
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=25877430
:\m/: :\m/: :\m/:
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av ArcticTiger »

Ja her ser vi tydelig den spinkle svingarmen :oh Jeg tror svingarmen er vel så solid på guttongens gamle Honda cb100 :thumleft

Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av Dimzum »

tullestein skrev:
Kjellrf skrev:Var nok H1 som var "værst". Pratet med en for mange år siden (begynnelsen av 80-tallet), som hadde en H1 -70 mod. Han visste at 2 stk hadde kjørt seg ihjel på den sykkelen...

Største problemet var tenninga, det var den første sykkelen med elektronisk tenning som standard. Og den hadde en tendens til å fuske på en av sylinderne.
Så når du kjørte i en sving, og skulle gi på litt, så var det putre, putre, PANG! på bakhjulet når alle 3 tente. Ikke bra i en sving...
Off off, nei i en sving kan ting fort gå galt :sk? Er glad ting blir konstruert litt tryggere og mer pålitelig idag :8-[
Når man kjører en klassiker kjører man den med nettopp det i bakhodet, at dette ikke er en sykkel med "dagens" bremser, demping, ramme etc etc etc etc. Dette behøver ikke å bety at man ikke kan ha akkurat samme kjøreglede på en gammel sykkel som på en ny. Man er bare obs på kjøretøyet man håndterer - og kjører deretter.

Husk, om noen få år er det "hi-techsyklene" man i dag kjører som er "utrangerte og livsfarlige"!
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av MaxTron »

Dimzum skrev:
tullestein skrev:
Kjellrf skrev:Var nok H1 som var "værst". Pratet med en for mange år siden (begynnelsen av 80-tallet), som hadde en H1 -70 mod. Han visste at 2 stk hadde kjørt seg ihjel på den sykkelen...

Største problemet var tenninga, det var den første sykkelen med elektronisk tenning som standard. Og den hadde en tendens til å fuske på en av sylinderne.
Så når du kjørte i en sving, og skulle gi på litt, så var det putre, putre, PANG! på bakhjulet når alle 3 tente. Ikke bra i en sving...
Off off, nei i en sving kan ting fort gå galt :sk? Er glad ting blir konstruert litt tryggere og mer pålitelig idag :8-[
Når man kjører en klassiker kjører man den med nettopp det i bakhodet, at dette ikke er en sykkel med "dagens" bremser, demping, ramme etc etc etc etc. Dette behøver ikke å bety at man ikke kan ha akkurat samme kjøreglede på en gammel sykkel som på en ny. Man er bare obs på kjøretøyet man håndterer - og kjører deretter.

Husk, om noen få år er det "hi-techsyklene" man i dag kjører som er "utrangerte og livsfarlige"!
Ja, særlig når den førstegenerasjons, håpløst gammeldagse og upålitelige elektronikken vi har i dag blir 20 år...GRØSS!! :8-[ :oh
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av Dimzum »

Ikke bare elektronikk Maxtron. Jeg er sikker på at vi om 15 år også vil lese om nybegynnere som ikke tør kjøre 2010 modeller på grunn av deres elendige rammer og bremser....

Etter min mening er det en del ferskinger som leter etter begrensningene i feil ende.... :mk
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av MaxTron »

Dimzum skrev:Ikke bare elektronikk Maxtron. Jeg er sikker på at vi om 15 år også vil lese om nybegynnere som ikke tør kjøre 2010 modeller på grunn av deres elendige rammer og bremser....

Etter min mening er det en del ferskinger som leter etter begrensningene i feil ende.... :mk
Ja det er klart, er jo mange som virker som de leter etter begrensninger generelt når de skal ha sin første sykkel.
Virker nesten som de prøver å overbevise seg selv om at dette ikke er noe for dem alikevel.

Når de burde bruke den tiden og energien på å finne muligheter, og å se gleden i det å ha og å kjøre motorsykkel!
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Bosted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av SveinT »

Dimzum skrev:
Når man kjører en klassiker kjører man den med nettopp det i bakhodet, at dette ikke er en sykkel med "dagens" bremser, demping, ramme etc etc etc etc. Dette behøver ikke å bety at man ikke kan ha akkurat samme kjøreglede på en gammel sykkel som på en ny. Man er bare obs på kjøretøyet man håndterer - og kjører deretter.
Godt poeng !
Dessuten er det jo fullt mulig å oppgradere en eldre mc slik at den oppfører seg bedre :thumleft

Og når det er skrevet så er det vel da ikke noe spesielt stort problem å følge flyten i trafikken
rundt fartsgrensene med en eldre motorsykkel - selv på svingete vei.
Trenger vel strengt tatt ikke rammedim på størrelse med H-bjelker for å kjøre vanlig tur i norsk natur... ? ;-);)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av Kjellrf »

Har kjørt fletta av folk med vesentlig nyere sykler jeg, med min gamle Z1000 fra 78.
Folk glømmer at det var noe av det råeste man fikk på 70-tallet, og det handler til syvende og sist om man kan bruke den redskapen man har.

Noe av det morsomste var et NAF-sikkerhetskurs på Vålerbanen i 95.
Kjøreskolelæreren kjørte ny CBR600, og jeg min velbrukte Z1000 (den desidert eldste sykkelen på banen). Vi var en god flokk som kjørte etter instruktøren, og han kjørte fortere og fortere. En etter en falt av lasset (også med div. R-sykler), og til slutt var det bare jeg som hang i hekken på'n. Da vi skulle ut på langsletta igjen, etter noen runder, la han seg ut og kikket over skuldra på meg. Husker fortsatt det overraskede blikket! :oh Ubetalelig! :mc2
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Bosted: Karmøy

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av tullestein »

SveinT skrev:
Dimzum skrev:
Når man kjører en klassiker kjører man den med nettopp det i bakhodet, at dette ikke er en sykkel med "dagens" bremser, demping, ramme etc etc etc etc. Dette behøver ikke å bety at man ikke kan ha akkurat samme kjøreglede på en gammel sykkel som på en ny. Man er bare obs på kjøretøyet man håndterer - og kjører deretter.
Godt poeng !
Dessuten er det jo fullt mulig å oppgradere en eldre mc slik at den oppfører seg bedre :thumleft

Og når det er skrevet så er det vel da ikke noe spesielt stort problem å følge flyten i trafikken
rundt fartsgrensene med en eldre motorsykkel - selv på svingete vei.
Trenger vel strengt tatt ikke rammedim på størrelse med H-bjelker for å kjøre vanlig tur i norsk natur... ? ;-);)
Interessant... Hvilke oppgraderinger er det som kan gjøres på en eldre mc slik at den blir bedre i "oppførselen"?
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av mekkern »

Sørge for at hjullager dekk og fjæringskomponenter er i god stand holder lenge hvis du ikke skal rote deg ned på begynnelsen av 70tallet eller eldre.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Wobble på gamle sykler

Legg inn av MaxTron »

Sjekke styrelager og svingarmslager, bytte om nødvendig.
Bytte til bedre dempere, gjerne med tidsriktig utseende.
Bytte til progresive fjærer i gaffelen, stivere vist behov. Gjerne bruke en grad tykkere gaffelolje enn det står i boka.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Svar