Og i over 120-130 er det mange andre forhold som spiller inn, og som aerodynamikk og vekt i boksen kan virke på.

Har også hørt sagt at Kawasaki H2 faktisk er livsfarlige sykler. Dette sagt av en jeg jobbet med som elsker disse syklene. Til og med på wikipedia sies det samme. Kallenavn "widowmaker"ArcticTiger skrev:Til Tullestein:
Det var en tidlig -70talls Kawasaki H1 500 ccm tre cyl totakter. Sprek som bare det! Jeg tror den wobblet rett fram pga den laaange, tynne spinkle svingarmen, og sikkert dårlige støtdempere. Svingarmsforingene var visst av nylon, er ikke sikker på at det var noen spes god løsning... Det kan og ha vært en "velbrukt" sykkel, jeg prøvde bare den ene.
Off off, nei i en sving kan ting fort gå galtKjellrf skrev:Var nok H1 som var "værst". Pratet med en for mange år siden (begynnelsen av 80-tallet), som hadde en H1 -70 mod. Han visste at 2 stk hadde kjørt seg ihjel på den sykkelen...
Største problemet var tenninga, det var den første sykkelen med elektronisk tenning som standard. Og den hadde en tendens til å fuske på en av sylinderne.
Så når du kjørte i en sving, og skulle gi på litt, så var det putre, putre, PANG! på bakhjulet når alle 3 tente. Ikke bra i en sving...
Her er en:mekkern skrev:Men spennende var det jo å kjøre Kawa da...![]()
Når man kjører en klassiker kjører man den med nettopp det i bakhodet, at dette ikke er en sykkel med "dagens" bremser, demping, ramme etc etc etc etc. Dette behøver ikke å bety at man ikke kan ha akkurat samme kjøreglede på en gammel sykkel som på en ny. Man er bare obs på kjøretøyet man håndterer - og kjører deretter.tullestein skrev:Off off, nei i en sving kan ting fort gå galtKjellrf skrev:Var nok H1 som var "værst". Pratet med en for mange år siden (begynnelsen av 80-tallet), som hadde en H1 -70 mod. Han visste at 2 stk hadde kjørt seg ihjel på den sykkelen...
Største problemet var tenninga, det var den første sykkelen med elektronisk tenning som standard. Og den hadde en tendens til å fuske på en av sylinderne.
Så når du kjørte i en sving, og skulle gi på litt, så var det putre, putre, PANG! på bakhjulet når alle 3 tente. Ikke bra i en sving...Er glad ting blir konstruert litt tryggere og mer pålitelig idag
Ja, særlig når den førstegenerasjons, håpløst gammeldagse og upålitelige elektronikken vi har i dag blir 20 år...GRØSS!!Dimzum skrev:Når man kjører en klassiker kjører man den med nettopp det i bakhodet, at dette ikke er en sykkel med "dagens" bremser, demping, ramme etc etc etc etc. Dette behøver ikke å bety at man ikke kan ha akkurat samme kjøreglede på en gammel sykkel som på en ny. Man er bare obs på kjøretøyet man håndterer - og kjører deretter.tullestein skrev:Off off, nei i en sving kan ting fort gå galtKjellrf skrev:Var nok H1 som var "værst". Pratet med en for mange år siden (begynnelsen av 80-tallet), som hadde en H1 -70 mod. Han visste at 2 stk hadde kjørt seg ihjel på den sykkelen...
Største problemet var tenninga, det var den første sykkelen med elektronisk tenning som standard. Og den hadde en tendens til å fuske på en av sylinderne.
Så når du kjørte i en sving, og skulle gi på litt, så var det putre, putre, PANG! på bakhjulet når alle 3 tente. Ikke bra i en sving...Er glad ting blir konstruert litt tryggere og mer pålitelig idag
Husk, om noen få år er det "hi-techsyklene" man i dag kjører som er "utrangerte og livsfarlige"!
Ja det er klart, er jo mange som virker som de leter etter begrensninger generelt når de skal ha sin første sykkel.Dimzum skrev:Ikke bare elektronikk Maxtron. Jeg er sikker på at vi om 15 år også vil lese om nybegynnere som ikke tør kjøre 2010 modeller på grunn av deres elendige rammer og bremser....
Etter min mening er det en del ferskinger som leter etter begrensningene i feil ende....
Godt poeng !Dimzum skrev:
Når man kjører en klassiker kjører man den med nettopp det i bakhodet, at dette ikke er en sykkel med "dagens" bremser, demping, ramme etc etc etc etc. Dette behøver ikke å bety at man ikke kan ha akkurat samme kjøreglede på en gammel sykkel som på en ny. Man er bare obs på kjøretøyet man håndterer - og kjører deretter.
Interessant... Hvilke oppgraderinger er det som kan gjøres på en eldre mc slik at den blir bedre i "oppførselen"?SveinT skrev:Godt poeng !Dimzum skrev:
Når man kjører en klassiker kjører man den med nettopp det i bakhodet, at dette ikke er en sykkel med "dagens" bremser, demping, ramme etc etc etc etc. Dette behøver ikke å bety at man ikke kan ha akkurat samme kjøreglede på en gammel sykkel som på en ny. Man er bare obs på kjøretøyet man håndterer - og kjører deretter.
Dessuten er det jo fullt mulig å oppgradere en eldre mc slik at den oppfører seg bedre![]()
Og når det er skrevet så er det vel da ikke noe spesielt stort problem å følge flyten i trafikken
rundt fartsgrensene med en eldre motorsykkel - selv på svingete vei.
Trenger vel strengt tatt ikke rammedim på størrelse med H-bjelker for å kjøre vanlig tur i norsk natur... ?;)