AJ Arena...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Re: AJ Arena... prøvekjøring av 700 kubikk ATV...

Legg inn av ArcticTiger »

Det der med fastmonterte Lastegrinder, AJ :-k det kunne kanskje ha vært noe for Tigern din :scratch Fått med deg mye saker på tur da :thumleft

pelsen
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

AJ skrev:Å dra på ferietur med en ATV tror jeg neppe mange gjør... selv om den kan lastes med mye bagasje på ferdigmonterte lastegrinder foran og bak...
På vei hjem fra Mosten i Danmark har jeg sett en stor gjeng med ATVer som skulle med samme ferje som meg. Ser ikke poenget med å dra på tur med noe slikt, de burde holde seg i skauen og kjøre ved. :lol

Brukeravatar
Bjørn
Motorsykkelen din: KAV. VN800A

Legg inn av Bjørn »

Guttungen og eg var på ferie med min i sommer, kjørte 45mil første dagen .
Var i Danmark mot tyskegrensa, kunne kjøre lange strekk på stranda ned over.
Men den vekket en del oppmerksomhet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Kjelvis
Motorsykkelen din: Honda Deauville

Legg inn av Kjelvis »

Kjøpte meg en Bombardier ds 450 (Can-Am) for en 6-7 år siden. Da hadde ATV alle "mc-rettigheter"; kjøring i kollektivfelt og parkering på mc-parkering. Dette ble endret i 2007 da det ble opprettet en egen motorvognklasse for atv (3-4 hjuls mc).

ATV på offentlig vei er egentlig en merkverdighet. Det er ustabilt og lite tilpasset vei, usikkert i svinger selv om man henger aldri så mye til siden. Jeg tok meg i det flere ganger at jeg syntes det var rart at registrering av atv på offentlig vei ble innført. Visstnok en eu-greie. Men det finnes sikkert ATV'er som er langt bedre tilpasset vei i dag enn for 6 år siden. Før var ATV'ene hovedsaklig konstruert for offroad.

Ble til at jeg solgte atv'n. I terrenget er det jo stort sett ulovlig å kjøre med atv så lenge man ikke har egen innmark.
Og det er ingenting som slår kjøring på 2 hjul når vi snakker om kjøring på offentlig vei. Det var 2-hjulingen som ble brukt :mc1
For øvrig blir Trikes og Can Am Spyder blir litt rart for meg. Men bra for de som har handicap eller av andre årsaker ikke har mulighet til å kjøre ordentlig mc. Men kanskje rart at Spyderen med 100 hk kan kjøres med klasse B. Når man tenker for strengt det er ellers mht oppkjøring og sertifikater...

Brukeravatar
MaxTron
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650

Legg inn av MaxTron »

Kjelvis skrev:Kjøpte meg en Bombardier ds 450 (Can-Am) for en 6-7 år siden. Da hadde ATV alle "mc-rettigheter"; kjøring i kollektivfelt og parkering på mc-parkering. Dette ble endret i 2007 da det ble opprettet en egen motorvognklasse for atv (3-4 hjuls mc).

ATV på offentlig vei er egentlig en merkverdighet. Det er ustabilt og lite tilpasset vei, usikkert i svinger selv om man henger aldri så mye til siden. Jeg tok meg i det flere ganger at jeg syntes det var rart at registrering av atv på offentlig vei ble innført. Visstnok en eu-greie. Men det finnes sikkert ATV'er som er langt bedre tilpasset vei i dag enn for 6 år siden. Før var ATV'ene hovedsaklig konstruert for offroad.

Ble til at jeg solgte atv'n. I terrenget er det jo stort sett ulovlig å kjøre med atv så lenge man ikke har egen innmark.
Og det er ingenting som slår kjøring på 2 hjul når vi snakker om kjøring på offentlig vei. Det var 2-hjulingen som ble brukt :mc1
For øvrig blir Trikes og Can Am Spyder blir litt rart for meg. Men bra for de som har handicap eller av andre årsaker ikke har mulighet til å kjøre ordentlig mc. Men kanskje rart at Spyderen med 100 hk kan kjøres med klasse B. Når man tenker for strengt det er ellers mht oppkjøring og sertifikater...
Kan kjøre en turbo-over-trimma bil med 2000hk med klasse B, og æ trur kanskje det er farligere, men det var kanskje ikke sånn du mente det?
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Kjelvis skrev:

Og det er ingenting som slår kjøring på 2 hjul når vi snakker om kjøring på offentlig vei. Det var 2-hjulingen som ble brukt :mc1...
Det her va ei ganske nøyaktig oppsummering av mine erfaringer også. Æ kjøpte mæ en
Polaris 500 EQ Sportsman (trur æ den hete) Toppfart på 90-95 km/t, den va så vinglete
at det va ubehagelig og utrygt. Æ kjøpte den fordi fordi æ trudde ikke æ skulle bli i stand til å kjøre 2hjuling igjen etter en skade, men æ ville ha et kjøretøy der man må sitte ute med hjelm på,det viste sæ fort at en ATV e ingen god erstatning for en mc. Etter 3-4 år fant æ ut at æ kanskje kunne klare mæ med bare 2 hjul og kjøpte en Hornet 900.
Det va en god følelse å hente Horneten på Hurtigruta. Samtidig va det dritskummelt,æ hadde jo ikke kjørt mc på flere år og var ganske redusert sånn rent fysisk. Det va en lørdag formiddag og fint varmt vær, da blir det gjerne et kaotisk trafikkbilde i det lille kompakte sentrum vi har her, men det gikk bra.
Æ hadde nok et stort glis om kjeften da æ sendte ATVen avgårde til ny eier \:D/ :bananas

Brukeravatar
MaxTron
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650

Legg inn av MaxTron »

Hadde vel ett litt "nervøst" inntrykk av Spyder'n og, den påstås jo å være umulig å velteda, men syns det skulle veldig lite utslag på styret før den "skvatt" sideveis. Tror nok det blir bedre med tilvenning.

Uansett, er på ingen måte noen erstatning for en motorsykkel og den følelsen, og stabiliteten den gir!!
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
Gizmodude
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
Kontakt:

Legg inn av Gizmodude »

Jeg kjenner ikke til hvordan andre merker "plomberer" ATV'ene sine, men på Polaris er det kun en liten skrue inne i "huset" ved tommelgassen som begrenser gasspådraget.
Tar du bort denne skruen har du fulleffekt ;e
'91 Honda CBR1000F

NAF-MC Trondheim

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Er visst ingen kontroll av disse ATV'ene heller etter at de er solgt. Så antakelig er det fleste modifisert så det holder uten at eierne ser noen grunn til å bekymre seg om at effektsperrene er fjernet... :roll
Men det samme gjelder jo også et stort antall motorsykler... :mk
Det neste vi må være litt påpasselige med er å ikke lage for mye lyd... :moi:

Brukeravatar
Onsløv
Motorsykkelen din: F800ST

Legg inn av Onsløv »

Gizmodude skrev:Jeg kjenner ikke til hvordan andre merker "plomberer" ATV'ene sine, men på Polaris er det kun en liten skrue inne i "huset" ved tommelgassen som begrenser gasspådraget.
Tar du bort denne skruen har du fulleffekt ;e
På våres er det bare det at høygear-gearet ikke er innprentet på girkulen. Mulig det har vært en plombering der før som har gjort at man ikke får gearet i H. Det er kun R-N-L som vises på girkulen. Men den går fint i H, men vet ikke hvor fort den går der... Speedometeret stoppet på 60 ihvertfall, selv om den akselererte fortere, nå virker ikke speedometeret lenger.

Men jeg har traktor-utgaven, og i følge vognkortet, går den ikke fortere enn 25km/t.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Ja, da skal SMC'en leveres i morra. Testkjøringa er over... Morsomt, men jeg blir neppe noen ATV-eier...
Traff en herlig gjeng ATV-folk i dag som jeg prata med i flere timer. Like trivelig som anna MC-folk :knegg
Fikk prøvd en Can-AM 800 kubikker (tror jeg det var...?) også og denne V2-saken var rimelig sprek!
Men... fortsatt ingen MC...

Taiwanske CMS jMAX-700 var likevel på mange måter en positiv overraskelse. Rimelig sprek, god kjørekomfort og med bra finish selv om enkelte plastdetaljer trakk ned totalinntrykket noe.
Den er utstyrt med flotte felger og gode dekk, som det fint lot seg gjøre å kjøre aktivt med selv på glatte og sporete vinterveier.
På bar asfalt med kun bakhjulsdriften innkoblet var det ingen problemer med å holde fin flyt i trafikken og fartsgrensene på 80 km/t og vel så det... :P :p

[album]1428[/album]

Brukeravatar
Kjelvis
Motorsykkelen din: Honda Deauville

Legg inn av Kjelvis »

MaxTron skrev:
Kjelvis skrev:Kjøpte meg en Bombardier ds 450 (Can-Am) for en 6-7 år siden. Da hadde ATV alle "mc-rettigheter"; kjøring i kollektivfelt og parkering på mc-parkering. Dette ble endret i 2007 da det ble opprettet en egen motorvognklasse for atv (3-4 hjuls mc).

Kan kjøre en turbo-over-trimma bil med 2000hk med klasse B, og æ trur kanskje det er farligere, men det var kanskje ikke sånn du mente det?
Nei. Spyder er tross alt noe helt annet en bil med en helt annen kjøremåte. Uansett hvor avbalansert den er så er det vel noe annet enn å sitte inne i et velkjent karosseri med alle mulige sikkerhetsanretninger og 4 hjul. Men jeg har ikke prøvd spyderen, da den ikke appellerer til meg. :mc1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Ja, da var dagen kommet som jeg virkelig hadde satt fram til, nemlig dagen da jeg kunne slenge meg på en Husaberg 570 og fare rundt på veien her på Hadeland \:D/

Og la meg kort og greit si det sånn; denne sykker'n skuffa ikke! Utrolig morsom sak denne Husaberg'en.
Jeg begynner også å få teken på 'enduro'beinet og skjønner at dette ikke (bare) er posering, men at det faktisk har en funksjon i svinger på litt småglatt snøføre slik det er her i bygda jeg bor.
Prøvde enduro Husaberg'en på bar riksvei også og det fungerte også helt ypperlig, selv om piggene i dekkene har en tendens til å slites ned rimelig kjapt...
Og forbikjøringer? Funker til og med i sjettegir :=D>
Utrolig morsom sykkel og sprek som rakker'n til å være ensylindret!
Og mye, mye morsommere enn ATV \:D/

Her noen bilder tatt under og etter dagens tur...:

[album]1445[/album]

Bilde

Bilde

Fikk skikkelig lyst på vintersykkel nå, gitt!!!
Er bare til låns denne her, men likevel: sesongen er så smått i gang, folkens!
Det var heeeeerlig å komme seg ut på to hjul igjen - nesten ubeskrivelig!!!

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Re: AJ Arena... på to hjul i dag, 8. februar 2011! HERLIG!!!

Legg inn av jhn »

Trivelig type du,hva? Har du ingen medfølelse med oss andre? ](*,)

Fra spøk til alvor, det der hørtes artig ut, kunne godt ha tenkt mæ en vintersykkel.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Re: AJ Arena... på to hjul i dag, 8. februar 2011! HERLIG!!!

Legg inn av AJ »

jhn skrev:Trivelig type du,hva? Har du ingen medfølelse med oss andre? ](*,)

Fra spøk til alvor, det der hørtes artig ut, kunne godt ha tenkt mæ en vintersykkel.
Uffda... :knegg

Får vel ta en ny tur i kveldinga, vel... :-J :jada:

Svar