Ledd i kjedet sitter "fast".

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Haeggis
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 750 ST

Re: Ledd i kjedet sitter "fast".

Legg inn av Haeggis »

Det hender at både kjede og drev strengt tatt er helt ok, rent slitasjemessig, men at noen av leddene har "satt" seg pga. langt tid stillstand.
Hvis det er tilfelle, ville jeg tatt en isboks med diesel, og to tenger hvor "klørne" er pakket inn i litt tøy, før du setter deg ned og bøyer og tøyer på leddet nede i dieselen til det glir godt igjen.

Jeg har selv gjort dette med flere kjeder som ikke var så slitt at det egentlig var verdt å bytte, og kan bekrefte at det fungerer. Husk å smøre godt etterpå...
Jeg er den kuleste som finnes, og har misforstått alt...

[...sikt langt fram, gi full gass, og håp at det holder...]

Brukeravatar
Gizmodude
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
Kontakt:

Re: Ledd i kjedet sitter "fast".

Legg inn av Gizmodude »

LordShaft skrev:Jeg ville styrt langt unna biltema kjeder! kjenner flere som har brukt disse, å de varer ikke mange kilometrene.
Dessuten er det ikke så dyrt for nytt drev og kjede sett ;-)
Vi fører DID og RK kjede på jobb, men ved en tilfeldighet kom jeg over ett billig 530 kjede fra Biltema, kjørte halvesesongen på det ifjor, og så langt ser det ikke ut til å slites noe vesentlig mer DID/RK ved samme kjørelengde.
Men jeg renser og smører ofte, da det uansett kjede øker livslengden.

Jeg vet av erfaring at det er flere som klarer å "bruke opp" dyre DID/RK kjeder på få kilometer også, men da er det ikke kjeden sin feil, men momenter som feilmontering, feilstramming, dårlig vedlikehold m.m.
'91 Honda CBR1000F

NAF-MC Trondheim

Svar