Gamle Z900 kom med 82 hester, minket litt på 76-modellen, og så blei det 83 på Z1000A (den jeg har). GPZ1100 kom ikke til Norge i 81, den var det visst grusomt mye feil med. Motorrad skulle kjøre langtest, og sykkelen tok fyr og brant opp etter 5000 km...
I 82 derimot, kom det mange til Norge. De var kjent for å bruke olje og sniffe bensin (eller som en sa, han fylte olje og peila tanken...). Toppakningen likte også å lekke litt olje, husker jeg.
En jeg kjenner, hadde hatt sykkelen på Speed i sandefjord, og kjørte rett til Løvaas i Holmestrand.

La sykkelen så langt over på sida han klarte, men fortsatt ikkeno olje.
Så fikk han låne litt verktøy og et fat, og tappet av olja. Det kom ca en 1/2 liter olje ut...
Og sykkelen hadde kjørt 5 mil på den skvetten.
Så han byttet GPZ'en inn mot en ny CBX 1000 Uni-trac like etterpå, hos Speed. Etter at den var på førstegangsservice, tok han og peilet olja da han kom hjem. Der hadde han nok fått olja som mangla på Kawa'n, for den var helt full....
83 GPZ var mye bedre. Men ramma mista visst noe av stivheta når sykkelen hadde passert 40.000 km, ifølge en bekjent hardgasser fra den tida.