
La meg også svare på spørsmålene dine:
Større volum gir fler krefter. Disse kreftene kan man enten ta ut som høyt
dreiemoment eller som mange hestekrefter. Forskjellen mellom de to
er ikke lett å forstå, men har du kjørt en dieselmotor med 90 HK vet du at det
er mye bedre å kjøre med enn en bensinmotor med 130 HK.
Tilsvarende gir mindre stempler mindre mass, og derfor mulighet til høyere turtall.
Høyt turtall betyr (nesten alltid) mange hestekrefter. Igjen: Har du kjørt en dieselbil
på 3.000 rpm savner du neppe å kunne kjøre en bensinmotor i 8.000 rpm.
Til slutt: Som regel vil fler sylindre gi jevnere gange. Du kan fordele arbeidsslagene
slik at gangen blir jevnere. Det sier at Jaguar XJ (det vil si V12) går så jevnt at det er mulig å
balansere et kronestykket på panseret. Om det er sant vet jeg ikke.
Har du en eneste sylinder har du ett arbeidsslag på andre omdreining. Med to har du
ett arbeidsslag per omdreining. Det sier seg selv at gangen blir mykere (om ikke ingeniørene
er født i USA og mener at dårligere er bedre).
Tiil slutt: Jo fler sylindre, jo mer greier, ogt dyrere motor.
[TaSK]