bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Welshen
Innlegg: 447
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Bosted: Vestsida

bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av Welshen »

Har ikke fått handla ennå, men funnet den jeg vil ha, trodde jeg..... det jeg lander på er BMW f650gs. MEn så kom plutselig G650gs.......og den ser jo bedre ut, men det er mindre motor.....

Sykkelen skal i hovedsak benyttes pendling Drammen-Oslo samt en helgetur i ny og ne......
Hva anbefales..... har noen tanker om dette?

F650gs har 800 ccm og 2 sylinder mens g650gs har 650 ccm og 1 sylinder...Dette med sylinder antal: Hva betyr det??? Ja jeg er helt grønn på dette. :-k

Tenkte jeg skulle handle brukt, men ser jo at prisene holder seg så godt at en nesten like gjerne kan handle nytt.....
I don`t care about little things.....

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av tagesk »

Bilde

Jeg har kjørt litt med en ensylindrede. Flott sykkel som jeg tror egner seg
fint som pendler-sykkel. "Relativt" rimelig også.
Jeg har en venn som kjørte 20.000 km med en slik, men Hustruen sin bakpå,
gjennom hele Nord-Afrika.

Den to-sylindrede har naturligvis fler hester.
For mange er det viktig.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av tagesk »

Bilde
La meg også svare på spørsmålene dine:

Større volum gir fler krefter. Disse kreftene kan man enten ta ut som høyt
dreiemoment eller som mange hestekrefter. Forskjellen mellom de to
er ikke lett å forstå, men har du kjørt en dieselmotor med 90 HK vet du at det
er mye bedre å kjøre med enn en bensinmotor med 130 HK.

Tilsvarende gir mindre stempler mindre mass, og derfor mulighet til høyere turtall.
Høyt turtall betyr (nesten alltid) mange hestekrefter. Igjen: Har du kjørt en dieselbil
på 3.000 rpm savner du neppe å kunne kjøre en bensinmotor i 8.000 rpm.

Til slutt: Som regel vil fler sylindre gi jevnere gange. Du kan fordele arbeidsslagene
slik at gangen blir jevnere. Det sier at Jaguar XJ (det vil si V12) går så jevnt at det er mulig å
balansere et kronestykket på panseret. Om det er sant vet jeg ikke.
Har du en eneste sylinder har du ett arbeidsslag på andre omdreining. Med to har du
ett arbeidsslag per omdreining. Det sier seg selv at gangen blir mykere (om ikke ingeniørene
er født i USA og mener at dårligere er bedre).

Tiil slutt: Jo fler sylindre, jo mer greier, ogt dyrere motor.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Welshen
Innlegg: 447
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Bosted: Vestsida

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av Welshen »

Takk for godt svar.
SÅ det jeg tolker ut i fra din forklaring er som følger: 1 sylindret 650 funker til pendling, men støyer litt mer, rister litt mer og må ha mer turtall? Men helt greit....
2 sylinder med 800 ccm er da en bedre allroundsykkel og et bedre drag. Det er 20 tusen forskjell på de to. Får vurdere litt.....

Hvordan er serviceintervall og "Holdbarhet" på de to? skrur ikke noe selv.

Fikk jo brått lyst til å reise til Toscana igjen...... HAdde en flott tur der i fjor, Sinalunga/Rigomagno.....herlig, da uten sykkel men fantastisk like vel!
I don`t care about little things.....

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av tagesk »

frissy skrev: SÅ det jeg tolker ut i fra din forklaring er som følger: 1 sylindret 650 funker til pendling, men støyer litt mer, rister litt mer og må ha mer turtall? Men helt greit....
2 sylinder med 800 ccm er da en bedre allroundsykkel og et bedre drag. Det er 20 tusen forskjell på de to. Får vurdere litt.....
Nei.
Den en-sylindrede går på lavere turtall, men har høyere dreiemoment.
Her, naturligvis, må du ta høyde for at vi snakker om en 650 og en 800.

Hva som er den beste "all-round sykkel" tror jeg avhenger av helt andre ting
enn av om den har e'n eller to sylindre.

For meg er det viktigste at en sykkel kan velte uten å få for mange tusen kroner i
skader på plast. Hvordan kan den egne seg i hverdagen om den må behandles som et
smykke i krystall?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av ArcticTiger »

Hvis du er ute etter Silkemyk Gange og Dreiemoment over et laangt turtallregister, da finnes det 3 sylindrede motorer også. De har 120 graders veiv, som gir fin fordeling av kraftimpulsene og en enormt jevn gange. Det er ikke så mange som lager tripler, men det er nettopp kommet en 800 på markedet, som "alle" skryter av. Du fårn i enten adventure eller city innpakning. Koster visst rundt 140" :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av AJ »

ArcticTiger skrev:Hvis du er ute etter Silkemyk Gange og Dreiemoment over et laangt turtallregister, da finnes det 3 sylindrede motorer også. De har 120 graders veiv, som gir fin fordeling av kraftimpulsene og en enormt jevn gange. Det er ikke så mange som lager tripler, men det er nettopp kommet en 800 på markedet, som "alle" skryter av. Du fårn i enten adventure eller city innpakning. Koster visst rundt 140" :-k
Og det ække gæernt! :prf
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av Crinos »

Om sykkelen skal være en type pendler sykkel er nok ikke det at den har en eller to sylindre som er det viktigste. Men heller det at du sitter komfortabelt, og så kan man vurdere driftskostnader.

Skal du handle brukt eller nytt, og må det være BMW? (Jeg klager ikke jeg, for jeg er BMW mann når det kommer til bil).

For om ikke du er låst til BMW har jeg grei kjennskap til Ducati, og en Ducati Monster 600 eller en 900 bør ikke være så alt for ille i bruktpris.
Da får du en sykkel som har veldig bra med dreiemoment, er utrolig lettkjørt, og er en grei pendlersykkel.
De bråker litt, både i fra eksos, og i "lager støy". Men det er også litt av sjarmen med Ducati om du spør meg.

Ulempen med Ducatier er at de er så gøye å kjøre, og blir lett Wheelie-mopeder om du ikke klarer å stagge lystene! :prop:
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av Banditmannen »

frissy skrev:Har ikke fått handla ennå, men funnet den jeg vil ha, trodde jeg..... det jeg lander på er BMW f650gs. MEn så kom plutselig G650gs.......og den ser jo bedre ut, men det er mindre motor.....

Sykkelen skal i hovedsak benyttes pendling Drammen-Oslo samt en helgetur i ny og ne......
Hva anbefales..... har noen tanker om dette?

F650gs har 800 ccm og 2 sylinder mens g650gs har 650 ccm og 1 sylinder...Dette med sylinder antal: Hva betyr det??? Ja jeg er helt grønn på dette. :-k

Tenkte jeg skulle handle brukt, men ser jo at prisene holder seg så godt at en nesten like gjerne kan handle nytt.....
Nå får du vel ikke G650GS brukt enda, men du du får jo gamle F650GS, som jo er samme sykkel.
Gamle F650GS skulle jo gå ut når nye 800cc F650GS kom for et par år siden, men så fant de vist ut at de trengte en rimelig modell i enkelte marked,
og starta opp igjen produksjonene i Kina(mulig det bare var motorene), men da under navnet G650GS

Det faktum at de er produsert helt eller delvis i Kina, skal vel ikke ha noe å si, tror jeg :-)
frissy skrev:Det er 20 tusen forskjell på de to. Får vurdere litt.....
Det gjelder vel nye...?

I alle fall finnes de billige(relativt sett) brukte F650GS på markede:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=26900845" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=26180584" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=26367991" onclick="window.open(this.href);return false; (Denne ser ut til å være senka litt)
Alle disse koster +/- 50000, og da blir det jo vesentlig mer en 20000,- i forskjell. :thumleft

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av RuneMC »

Hvis du vurderer ny F650GS (798cc, 2 sylindret) eller ny G650GS (652cc, 1 sylindret) så er vel det beste å vente litt med innkjøpet til det går an å få prøvekjørt begge (og evt Triumph's utfordrer)

Motoren på den nye G650GS er produsert i Tyskland ifølge MC24's oversikt (har vekslet oppigjennom årene hvor BMW produserer motorene) :
http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6

Også et viktig poeng at du må plusse på for ABS på G-modellen, det er standard på de andre nye F-modellen.

Ville ikke kjøpt ny MC uten ABS, spesielt ikke for E18/Oslo hvor ABS'en kan redde deg ved evt dieselsøl, glatt vegoppmerking (i regn), glatt brostein etc.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Welshen
Innlegg: 447
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Bosted: Vestsida

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av Welshen »

Det er et absolutt krav at sykkelen har ABS.

Skal ikke ha noe uten. Det jeg ser er at du får en f650gs fra 02/03 til snaue 60, og må gi 112000 for en helt ny g650gs.....det er jo nesten dobbelt, men når sykkelen er 10 år gammel, så tenker jo jeg at det kanskje begynner å bli mulighet for feil og mangler på en slik sykkel??? Og jeg kan ikke skru så derfor tenker jeg litt på ny sukkel og at kanskje det jevner seg ut på service intervallene???''

Av alternativene har jeg sett på Transalp, men personlig så synes jeg BMWser bedre ut.....Ikke for å tråkke noen på beina, smaken er jo så forskjellig, og jeg har hørt at BMW er bra sykler. I tillegg er også setehøyden llitt lavere som passer meg som er litt stutt........
I don`t care about little things.....

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av tagesk »

RuneMC skrev: Ville ikke kjøpt ny MC uten ABS.....
To poeng for å huske det poenget!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av MaxTron »

tagesk skrev:
RuneMC skrev: Ville ikke kjøpt ny MC uten ABS.....
To poeng for å huske det poenget!

[TaSK]
Forsåvidt enig i det!!
Har sannsynligvis berga mæ en gang allerede!!

MEN!! Det er viktig at det blir brukt nettopp på den måten - som en ekstra sikkerhet som KAN berge dæ i en nøsdituasjon!!
Og IKKE sånn at "no er det jo ABS på nysykkeln, så det burde gå å kjøre litt fortere på dette føret enn uten"

Har inntrykk av at det er nettopp sånn veldig mange bruker det på bil, ivertfall på vinterføre :oh
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
EtronX
Innlegg: 283
Registrert: 13 sep 2009, 15:31
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA 2010

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av EtronX »

La akkurat inn et bud på en sånn:

BMW G650X Challenge
Bilde

GSen blir litt tung på BAM :-) Og jeg har lest mye godt om denne maskinen. Den Rotax bygde motoren er nesten "evigvarende". FI gjør den relativt økonomisk å kjøre med, samt at den tygger seg gjennom det meste av oktangrader. Tror dette blir et godt utgangspunkt for en lett tursykkel til bruk i vanskelig terreng under fremmede himler.

For meg så blir det stort sett tre viktige kriterier å ta hensyn til.
1. Vekten må være minst mulig
2. Sykkelen må være enkel
3. Sykkelen må være svært driftssikker

Tror jeg får" ja takk begge deler" her.

Kjøper så klart sykkelen under påskudd at det er bursdagspressang til QIML. Det at hun ikke har lappen er irrelevant i denne sammenheng :-J

Welshen
Innlegg: 447
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Bosted: Vestsida

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av Welshen »

Forstår jeg det rett at den 1 sylindrete motoren er en holdbar motor? Dvs på høyde med 2 sylindret?
I don`t care about little things.....

Brukeravatar
EtronX
Innlegg: 283
Registrert: 13 sep 2009, 15:31
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA 2010

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av EtronX »

frissy skrev:Forstår jeg det rett at den 1 sylindrete motoren er en holdbar motor? Dvs på høyde med 2 sylindret?
Etter det jeg har lest, og etter anbefalinger fra folk som har kjørt denne langt og lenge, så tror jeg dette er noe av det bedre man kan kjøpe. Enkel og driftssikker.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av tagesk »

EtronX skrev: GSen blir litt tung på BAM :-)
Den som ikke vet hva BAM er, se tur-beskrivelsen The BAM Road.
Vi snakker om en klassiker her!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Welshen
Innlegg: 447
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Bosted: Vestsida

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av Welshen »

Det var litt av en tur, ser jo helt konge ut! Men ikke for de uerfarne.....men absolutt spennende..... Er det noen som kan svare på hva rotax motor er og om det sitter en slik en i den nye g650gs som kommer nå i 2011?
I don`t care about little things.....

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av jhn »

Det har jo vært snakk om å drømme ved et par anledninger. BAM e jo noe som virkelig e verdt å drømme om. Kaanskje en dag :thumleft

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av tagesk »

frissy skrev:Er det noen som kan svare på hva rotax motor er.....
Rotax er et firma i Østerrike som lager motorer.

Wikipedia sier at "Engine Type 804 - BMW Motorrad, F800 series 85 hp (63 kW) and New F650GS 71 hp (53 kW)".

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av RuneMC »

BMW og Rotax utviklet motoren til den eldre F650 serien også. Samme motor er bl.a. brukt i Aprilia Pegaso, og de aller første F650'ene ble visstnok satt sammen på Aprilia fabrikken under BWM oppsyn. Noen nyanser å være obs på er bl.a. at fra 2004 ble det to tennplugger istedenfor 1 på motoren for å gi bedre forbrenning/lavere forbruk: http://www.mc-avisa.no/381297/?tx_ttnew ... %5D=449203

Serviceintervaller for å ta det - er hver 10 000 km med annenhver liten og stor service. Liten service på 10K, stor service på 20K osv...
På helt nye sykler er det vanlig med en 1000 eller 1500km service der man bytter ut en tynnere(innkjørings) motorolje med vanlig.
Servicepriser ca ca med litt slitasjedeler osv blir 4-5 lapper på liten og 7-8 lapper på stor service hos merkeforhandler. I tillegg må du ta med i beregningen dekkpriser, siden de fleste dekk holder 10-15K.

Kjøp av brukt MC har sikkert samme fallgruber som kjøp av bil, bortsett fra at det er litt enklere å se om den er velholdt eller ei. Er det en velholdt MC med lav km-stand og med servicehefte i orden bør det være et rimelig risikofritt kjøp. Enda sikrere om man kjøper brukt gjennom forhandler som gir noen mnd garanti. Eneste som tidens tann uansett kan medføre er morkne gummidetaljer og slanger, batteri som evt bør byttes, og evt det kosmetiske og elektriske som kan påvirkes av vær og vind. Og har sykkelen stått stille i en garasje i 10 år med originaldekk, tilnærmet uten å bli brukt, så ville jeg uansett gitt den nytt sett dekk pga at gummien blir hardere/dårligere med årene.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Welshen
Innlegg: 447
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Bosted: Vestsida

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av Welshen »

Men da vi tenker litt på ny vs brukt sykkel.

Ser at en f650gs fra 01 ligger til 55000-60000 på finn, sykkelen har da gått et godt stykke dvs opp i mot 50/60 tusen km.
I tillegg er det jo nevnt at en kanskje trenger nye dekk/kjede, batteri ????? Og det er vel fort en 5-6 tusen kroner?

Videre legger jeg til grunn at service må tas uansett om sykkelen er fra 01 eller 11? Kanskje med en gang altså + 5000.....

Så det betyr at i løpet av 10 år så har en sykkel tapt seg 40-50 tusen i forhold til en ny? :(

Og en ny sykkel får du med 5 år garanti?

Men er det sånn at en f650gs ikke er endret på/blitt noe bedre på 10 år, så er det jo veldig greit å kjøpe en godt brukt en for jeg regner jo ikke med at det er motorene som ryker???

Kom gjerne med innspill på denne..... :-k
I don`t care about little things.....

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av RuneMC »

Jepp, en velholdt sykkel med nye dekk er mye mer gunstig å kjøpe enn en med utslitte dekk/kjede/drev som du må bytte med en gang (hvis prisen er ca lik). Dekk pluss service kan fort bli +10K - så les/sjekk dette nøye. Samme med skikkelig koffert-sett i Alu f.eks. som koster 10-20K på en ny sykkel - kan ofte være inkludert uten mye påslag på brukte.

Motorer holder vel sikkert 200 000 km eller mer om de vedlikeholdes OK. Sjelden at selve motoren havarerer - men skulle man ha uflaks så blir det selvfølgelig dyrt...
Jo lenger den har gått, jo viktigere blir service-historikken og at noen kyndige undersøker den.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av tagesk »

frissy skrev: I tillegg er det jo nevnt at en kanskje trenger nye dekk/kjede, batteri ????? Og det er vel fort en 5-6 tusen kroner?
Bilde

Kjede, dekk og batteri er forbruksvarer.
Ofte vil det jo være slik at når det er på tide å bytte ting, da får eieren den motivasjonen som er nødvendig
for å grave i lommeboken og kjøpe en ny (annen) sykkel.
Derfor vil ofte brukt-sykler man kjøper ha et høyere initiellt behov for vedlikehold enn "normalt".

To ting er ikke til å komme fra:
  • Det er dyrt å ha motorsykkelkjøring som hobby
  • Det er (veldig) dyrt å kjøpe nytt
Et verditap på 50.000 på ti år er ikke så dårlig.
Det var sikkert 50.000 på fem år også.

Jeg har i det siste kjøpt to identiske motorsykler (Honda Transalp).
Den ene for 7.000 euro helt ny og den andre for 3.000 euro brukt.
De har vært like pålitelig, har kostet det samme i vedlikehold, og ser nesten like fine ut.
Det var en tabbe å kjøpe nytt.

Bildet er tatt i dag, og viser Bamsefar, som i dag fikk 100.000 miles (160.934 km) på telleren, i Chianti, med San Miniato i bakgrunnen.
Hipp hurra for Bamsefar!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Welshen
Innlegg: 447
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Bosted: Vestsida

Re: bmw 1 sylinder vs 2 sylinder

Legg inn av Welshen »

Gode innspill! Ja jeg tenke jo at service koster uansett om det er nytt eller brukt, så jeg står vel igjen med en noe eldre bmw f650gs eller en helt ny g650gs.....ca 50-60000 i forskjell og har funnet en brukt som har nye dekk, kjede og ser nesten ny ut med 20000 km kjørt. Det er en 02 modell og kommer på ca 55 tusen.

Det er jo halvparten av en ny en og vel så det og 20000 km er jo ikke stort, med min pendleplan blir det for 20000 til......
I don`t care about little things.....

Svar