Tja, isolert sett har du et poeng. Men nå er hverken lave fartsgrenser eller midtdelere en garanti. Har allerede vært et par tilfelle der midtdelere kan sies å ha vært medvirkende til dødelig utfall av ulykker; ifjor sommer - en lokal Røykenbøring dundrer inn i midtdeleren som går akkurat forbi påkjørselsen fra Røyken. Fin motorveisstandard og fyren burdte være kjent. Før det har det vel vært i nyhetene om lastebiler som klarer å forsere midtdeleren - da har bilene imot ingen sjanse til unnamanøver, man er "sjakk matt" på grunn av midtdeleren...Relax skrev:...Om så ikke 10 liv....men bare 3-4-5...kanskje til og med bare 1 liv.....er det ikke verdt det?
Jeg kan godt kjøre i 70 i stedet for 80 for å redde et menneske....... :-)
Så, der har du allerede et par liv som illustrerer at uansett hvor "idiotsikre" veiene lages, så vil det allikevel være noen som klarer å oppheve alle sikkerhetstiltakene.
Hadde vært mye bedre med fokus på rus/alko-kontroller. De fleste som skader andre i trafikken er ruset og fartsgrensene kan gjøre lite mot det. Å sette ned fartsgrenser er bare en beleilig måte for politikerne å vise handlekraft. Ihvertfall leste jeg i fjor sommer minst et dusin artikler om diverse (stjålne) biler og MC som hadde kjørt av veien pga rus.
Selv med tilnærmet 0 i hastighet klarer noen å dø - en odde sak ifjor der ei dame gikk bak sin egen bil etter å ha glemt å sette den i gir eller ta på brekket. Den rullet over henne og hun døde...