Nye fartsgrenser i Norge skal redde liv

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Nye fartsgrenser i Norge skal redde liv

Legg inn av RuneMC »

Relax skrev:...Om så ikke 10 liv....men bare 3-4-5...kanskje til og med bare 1 liv.....er det ikke verdt det?

Jeg kan godt kjøre i 70 i stedet for 80 for å redde et menneske....... :-)
Tja, isolert sett har du et poeng. Men nå er hverken lave fartsgrenser eller midtdelere en garanti. Har allerede vært et par tilfelle der midtdelere kan sies å ha vært medvirkende til dødelig utfall av ulykker; ifjor sommer - en lokal Røykenbøring dundrer inn i midtdeleren som går akkurat forbi påkjørselsen fra Røyken. Fin motorveisstandard og fyren burdte være kjent. Før det har det vel vært i nyhetene om lastebiler som klarer å forsere midtdeleren - da har bilene imot ingen sjanse til unnamanøver, man er "sjakk matt" på grunn av midtdeleren...
Så, der har du allerede et par liv som illustrerer at uansett hvor "idiotsikre" veiene lages, så vil det allikevel være noen som klarer å oppheve alle sikkerhetstiltakene.

Hadde vært mye bedre med fokus på rus/alko-kontroller. De fleste som skader andre i trafikken er ruset og fartsgrensene kan gjøre lite mot det. Å sette ned fartsgrenser er bare en beleilig måte for politikerne å vise handlekraft. Ihvertfall leste jeg i fjor sommer minst et dusin artikler om diverse (stjålne) biler og MC som hadde kjørt av veien pga rus.

Selv med tilnærmet 0 i hastighet klarer noen å dø - en odde sak ifjor der ei dame gikk bak sin egen bil etter å ha glemt å sette den i gir eller ta på brekket. Den rullet over henne og hun døde...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Re: Nye fartsgrenser i Norge skal redde liv

Legg inn av Svolp »

For noe svada fjas... ](*,)

Du er like kjøttfarse i 70 som i 80 km/t og 80 i 90 km/t..
Gjør noe med VEISTANDARDEN heller........ :O
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Nye fartsgrenser i Norge skal redde liv

Legg inn av RuneMC »

Her er et annet eksempel hvis noen husker den unike "Susanne saken" der ei jente havnet under en bil og ble slept med i 4km (i 2009)

Fartssone før ulykken 60 km/t med gangfelt. Rett oversiktlig strekning med fortau på ene siden.

Fart på bilene som kjørte over henne: De stod stille ved gangfeltet, først en lastebil og deretter personbilen og flere andre biler.
Lastebilen kjører først over henne uten å merke/se noenting. (Man finner senere sykkelen hennes og en sko i grøfta)
Personbilen kommer tett etter lastebilen og Susanne klarer på en eller annen måte å få tak oppunder bagasjerommet og holder seg fast.
Sjåføren (polsk kvinne) kjører 4km hjem til Asker uten å merke noe(!)

Rus er et mulig element ettersom sjåføren hevder hun tok beroligende da hun parkerte hjemme og oppdaget Susanne. Så beroligende at hun ikke ringte politiet...

Resultatet av denne ulykken som altså ikke har noe med fart å gjøre er et nytt trafikklys ved gangfeltet (underskriftsaksjon på skolen) og nedsatt fartsgrense til 50 km/t. Med til historien hører en artikkel senere i avisen om at ganglyset ikke blir brukt fordi elevene heller går over veien litt bortenfor for å spare tid (!)

Ulykken hadde altså absolutt ingenting med hastighet å gjøre, likevel er nedsatt hastighet resultatet. ](*,)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Nye fartsgrenser i Norge skal redde liv

Legg inn av Duville »

Hva om dette skaper så mye irritasjon at det foretas farlige forbikjøringer og at dette tar liv i stedet. Det er jo ett faktum at UP står på alle de beste og sikreste stedene for forbikjøringer for å ta det såkalte råkjørerene. Forbikjøringene må altså foretas på de mindre sikre stedene med de farene dette skaper.

Vi har for eks Osestadbakken som er det første sikre stedet for forbikjøring av trailerkø med forbikjøringsfelt og fine forhold. Her står UP med laseren og tar de som kommer over grensen......

Norge er faktisk så langt at hvis vi setter en "nål" i fyret på Lindesnes og svinger landet vårt nedover i Europa så ender Hammerfest langt nede i Italia. Med slike avstander er vi nødt til å satse mye på veiene. Det er en kostnad vi må ta inn over oss og forholde oss til og bevilge midler til både vedlikehold og opprustning av. Slik som det er nå med ei gammal bestemor i styringen og vegmyndigheter som ikke ser på veivedlikehold som sin oppgave er jeg redd for at nedsatte fartsgrenser er eneste mulighet. Slik har det faktisk vært helt fra 1970 tallet og frem til i dag og konsekvensen er det lappeteppet av noen veier vi nå har. Håper at de som styrer nå blir kastet for mange valg fremover og at det satses på bygging av landet i lang tid fremover på en helt annen måte enn i dag.

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Bosted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Nye fartsgrenser i Norge skal redde liv

Legg inn av Baron von Waffel »

Tillater meg å sitere meg selv i kommentarene til artikkelen. Det var forslag om vinterfartsgrense. Dette kan selvfølgelig også brukes i forhold til variable fartsgrenser.
Tidligere var det 80-sone mellom Kongsberg og Notodden. Så kom de med prøveordning med 70-sone om sommeren. Og det syntes de var så smart at de beholdt 70 hele året.

Selv om høyeste hastighet er 80, så har man en plikt til å ikke kjøre fortere enn forholdene tillater. Ved å ha samme grense sommer og vinter lar man bilistene beholde ansvaret for å vurdere de aktuelle kjøreforhold. I stedet for å legge opp til en fartsgrense som er så lav at mange tror den er forsvarlig uansett føre.
Og generelt dette
Norske biler blir stadig bedre, med økt aktiv og passiv sikkerhet, selv om det kan være uenighet om utskiftingstakten kunne vært enda høyere. Men bilparkens bedring taler for opprettholdte eller høyere fartsgrenser.

Veiene våre blir stadig bedre, selv om det går tregt. Men det tilsier at grensene i snitt bør økes.

Føreropplæringen blir stadig bedre. Det taler for at trafikantene er stadig bedre opplært til å takle trafikkens utfordringer. Og det taler for økning av fartsgrensene.

Det blir stadig færre drepte og skadde i trafikken. Det tilsier at trafikantene kan oppføre seg, og bør ikke "belønnes" med redusert fartsgrense.

Svært mange av de som forulykker i dag kjører i ruspåvirket tilstand og eller i stjålet kjøretøy. Disse bryr seg ikke om reglene, og vil ikke påvirkes av reduserte fartsgrenser.

Noen av ulykkene skjer på grunn av kjøring svært langt over tillatt hastighet. Disse førerne vil ikke påvirkes av en liten reduksjon av fartsgrensene.

Noen ulykker skjer på grunn av førere som ikke takler å bli liggende bak trafikanter som kjører langt under fartsgrensene og ikke slipper forbi køen bak. De "provoserte" sjåførene velger til slutt å kjøre forbi på uforsvarlig vis. Og disse førerne blir en risikofaktor for oss andre. En faktor vi får mindre av om fartsgrensene holdes oppe eller økes litt.

Mot dette står at det er mye farligere å frontkollidere i 80, 90 eller 100 enn i lavere hastighet. Men etter å ha kjørt i over 30 år og noen 100 000 km, kan jeg ikke si at jeg har sett meg truet av trafikanter som ikke har mestret å kjøre i de til enhver tid gjeldende fartsgrenser og litt over. Bare av de som har kjørt mye fortere eller så sakte at de har virket bevisstløse.
Jeg mener ikke at hver trafikant selv skal kunne velge sin fart. Vi skal respektere de grenser som er satt. Samtidig er det absolutt grunn til å mene at de grensene vi har er for lavt satt.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Kjelvis
Innlegg: 76
Registrert: 16 nov 2010, 11:20
Motorsykkelen din: Honda Deauville

Re: Nye fartsgrenser i Norge skal redde liv

Legg inn av Kjelvis »

Er det ikke i stor grad på grunn av rus og råkjøring at folk omkommer i trafikken? At man setter 80-sone ned til 70 vil ikke hindre idioter å kjøre i ruspåvirket tilstand eller å råkjøre. Dette er et idiotforslag som bare vil medføre mindre respekt for fartsgrensene. Helt utrolig, trodde ikke det gikk an å bli verre enn det er. I dag skjemmes jeg når jeg kommer over grensa fra Sverige. Fra gode, fine veier til svingete, hullete lappetepper av smale kjerreveier. Hvor går penga??

La oss i hvertfall ta igjen Albania i veistandard...

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Nye fartsgrenser i Norge skal redde liv

Legg inn av ZZR-Tom »

Relax skrev:Jeg har mer enn en gang tenkt at å sitte i en bil i 80 km i timen....og rett mot deg, dvs med en klaring på 50 cm ?...kommer en annen bil...i 80 km/ t.. Egentlig er det jo galskap!!!
Det er i sånne tilfeller en er utdelt med et styk hode og bremser. 80kmt grense betyr ikkje at du må holde 80kmt!
Her kor eg kjører(sogn og fjordane) er vegane smale med svinger som er uoversiktlige og så vidt plass til vogntog og personbil i breda, og dei ulykkene som som oftast skje her er idiot kjøring og dei blir en ikkje kvitt med å senke fartsgrensa!

Om 780 år med dagens folkevekst er det utrekna at det kun er 1kvm per person, og det er et stor problem. Fred,røyke slutt og nedsatt fartsgrennse og alt som er med på å forlenge og spare live er ironisk nok en faktor som gjer problemet enda større :scratch

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Nye fartsgrenser i Norge skal redde liv

Legg inn av Relax »

Utforkjøringsulykkene dominerte i 2008
I 2008 har Statens vegvesens ulykkeanalysegrupper analysert i alt 237 dødsulykker med 255 omkomne, noe som var 29 flere ulykker og 23 flere omkomne enn i 2007.

Tallenes tale er klar:

•38 prosent av alle trafikkdrepte i 2008 mistet livet i en utforkjøringsulykke
•33 prosent var innblandet i en møteulykke
•12 prosent av de drepte var fotgjengere
•Fortsatt er menn og unge bilførere dominerende i statistikken
•41 prosent av alle som mister livet i bil ikke bruker bilbelte
I over halvparten av alle dødsulykkene på norske veger har man fastslått at farten er for høy etter angitt fartsgrense eller etter de forholdene som var gjeldende på ulykkestidspunktet


Ref:http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegve ... key=114316


Men de "dustene" har sikkert ikke noe greie på dette :sk? :8-[


Med dette så mener jeg IKKE å si at bedre veier ikke hjelper... for det gjør det...men om vi kjører mc eller bil...så er for høy fart årsaken til mange ulykker,,,
Lavere hastigheter på ulykkesveier er veien å gå inntil veien er utbedret!
"Do the right thing"

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Nye fartsgrenser i Norge skal redde liv

Legg inn av ZZR-Tom »

Kvifor ikkje forby all kjøring?

Godtvoksen

Re: Nye fartsgrenser i Norge skal redde liv

Legg inn av Godtvoksen »

Relax skrev: Tallenes tale er klar:

•38 prosent av alle trafikkdrepte i 2008 mistet livet i en utforkjøringsulykke
•33 prosent var innblandet i en møteulykke
•12 prosent av de drepte var fotgjengere
•Fortsatt er menn og unge bilførere dominerende i statistikken
•41 prosent av alle som mister livet i bil ikke bruker bilbelte
I over halvparten av alle dødsulykkene på norske veger har man fastslått at farten er for høy etter angitt fartsgrense eller etter de forholdene som var gjeldende på ulykkestidspunktet
Hvis en går litt inn i rapporten så finner en noe mer nyanserte tall i forhold til årsaken til ulykkene:
ulykkestatestikk.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Morten
Innlegg: 111
Registrert: 25 jun 2010, 10:41
Motorsykkelen din: HD 2007 Night Rod Special, 1130 kubikk
Bosted: Oslo

Re: Nye fartsgrenser i Norge skal redde liv

Legg inn av Morten »

Svolp skrev:For noe svada fjas... ](*,)

Du er like kjøttfarse i 70 som i 80 km/t og 80 i 90 km/t..
Gjør noe med VEISTANDARDEN heller........ :O

:thumleft
"Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes"

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Nye fartsgrenser i Norge skal redde liv

Legg inn av MaxTron »

Når det gjelder det med å møte en bil med avstand på 50cm i 80 er dette mere regelen enn unntaket mange plasser her i landet.
Er det to vanlige familiebiler som møtes, og ingen av de kjører utenfor kvitstripa er det ikke mere vei enn at det blir så små marginer.
Men dette er ikke noe problem så lenge dekket er bra, og begge er forholdsvis lokale, dette blir en vane når en vokser opp på sånne plasser.
Problemer blir det først når turistan rote sæ inn på sånne veier.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
Bubbu
Innlegg: 898
Registrert: 20 mar 2010, 20:35
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
Bosted: Trondheim

Re: Nye fartsgrenser i Norge skal redde liv

Legg inn av Bubbu »

Blir så sint når de som styrer dette landet ikke gjør jobben sin. Isteden for å utbedre veiene og lager sikre veier setter de ned farten for det er billigere alternativ. Hva med alle avgiftene vi betaler igjennom veiavgiften og dyr bensin og så har vi bomavgiften på toppen. Hvor havner de pengene. Sendes de ut av landet til taliban eller noen andre kriminelle. Nå synes jeg ola dunk må si at dette aksepterer jeg ikke lengere. :skriver Så det så. Jensemann denne er til deg :orefk
(The Beast )

Godtvoksen

Re: Nye fartsgrenser i Norge skal redde liv

Legg inn av Godtvoksen »

Bubbu skrev:Blir så sint når de som styrer dette landet ikke gjør jobben sin. Isteden for å utbedre veiene og lager sikre veier setter de ned farten for det er billigere alternativ.
I vår alder må vi passe på hjertet og ikke bli for fort sint.. :lol Jeg tror det er viktig å lese rapporten grundig og ikke bare synse og føle.

De setter jo ikke ned farten i stedet for, men pga de resultatene undersøkelsen viser.

Fart
I om lag halvparten av dødsulykkene har ett eller flere kjøretøy hatt høy fart etter forholdene eller kjørt over fartsgrensen. I om lag 1/5 av dødsulykkene kjørte ett av kjøretøyene langt over fartsgrensen. I de langt fleste av disse ulykkene var høy fart avgjørende for eller i stor grad medvirkende til at ulykken inntraff


Vegforhold
I alt har kan en eller flere faktorer knyttet til vegforhold ha medvirket til skadeomfanget i 27 % av dødsulykkene (232 ulykker) i fireårsperioden. I om lag 80 % av disse ulykkene har vegforhold hatt avgjørende eller stor betydning for skadeomfanget.


Hele rapporten kan lastes ned her.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Nye fartsgrenser i Norge skal redde liv

Legg inn av Duville »

Godtvoksen og Relax viser til rapporten begge to. Leser dere ikke hva som står der selv før dere legger den ut.... ???

Fart
I om lag halvparten av dødsulykkene har ett eller flere kjøretøy hatt høy fart etter forholdene eller kjørt over fartsgrensen (50%). I om lag 1/5 av dødsulykkene kjørte ett av kjøretøyene langt over fartsgrensen. I de langt fleste av disse ulykkene var høy fart avgjørende for eller i stor grad medvirkende til at ulykken inntraff

Sjåførene har kjørt OVER fartsgrensen og til dels LANGT OVER fartsgrensen.

ca 2 km på Kvinesheia har nedsatt fartsgrense - faktisk en av de bedre veiene i distriktet - årsak til nedsettelse:
1. ulykke hvor en beruset mann faller ut av en åpen dør på en privat buss
2. En som kjører inn i fjellveggen i tunellåpningen - sterk mistanke om at dette var selvforskyldt.
3. MC i 250 km i timen kjører inn i siden på buss som krysser over veien.

Hva har dette med 70 eller 80 grense??????? - ren idioti og panikk hos enkeltpersoner som skal vise "handlekraft"

Svar