
NMCU.
Jeg kan trøste deg med at ingenting vi avgiftsbetalende trafikanter skriver eller ytrer til samferdselsmyndighetene her i landet blir tatt seriøst.
:

1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
http://nmcu.org/klare-r-d-om-mc-sikkerhet
Går ut fra at FEMA-president Strifeldt ikke betaler noen form for avgift når han skal kjøpe ny sykkel. Heller ikke veiavgift på Guzzien, og bensinstasjonen trekker fra alle avgifter og moms når han tanker opp sykkelen sin.
Går ut fra at FEMA-president Strifeldt ikke betaler noen form for avgift når han skal kjøpe ny sykkel. Heller ikke veiavgift på Guzzien, og bensinstasjonen trekker fra alle avgifter og moms når han tanker opp sykkelen sin.
Jeg vil finne det merkelig hvis ikke Strifeldt betaler noen form for avgift uansett hva han foretar seg vedrørende kjøretøyer eller trafikk som privatperson her i landet.Ragnhild skrev:http://nmcu.org/klare-r-d-om-mc-sikkerhet
Går ut fra at FEMA-president Strifeldt ikke betaler noen form for avgift når han skal kjøpe ny sykkel. Heller ikke veiavgift på Guzzien, og bensinstasjonen trekker fra alle avgifter og moms når han tanker opp sykkelen sin.
Forstår ikke helt hvordan du kan gå ut fra at noe annet skulle være tilfelle.

Hvis dine antagelser skulle ha noe med min påstand om at "ingenting vi avgiftsbetalende trafikanter skriver eller ytrer til samferdselsmyndighetene her i landet blir tatt seriøst" å gjøre, kan du jo spørre deg selv hvorfor bl.a. NMCU blei grunnlagt. NMCU og lignende organisasjoner blei jo skapt nettopp fordi den enkelte trafikant alene ikke fikk gehør for sine saker, og derfor organiserte seg for å bli en "pressgruppe".
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
Er og har alltid vært fagorganisert. Har også hatt tillitsverv.
Og det er derfor jeg sier at spamming av veimyndighetene har noe for seg når det koordineres med andre tiltak, f.eks NMCU's veifelleskjema som du også nevner at du vil bruke.
Og i siste MC-bladet var det en artikkel om at dette skjemaet ble tatt alvorlig av veimyndighetene.
Navarsete vil ha tilbake veivokterne noe både NMCU og Strifeldt vil.
Og da syns jeg det blir for enkelt å si at en enkelt henvendelse fra en MC-fører ikke blir tatt alvorlig av myndighetene.
Strifeldt har tynge i kraft av sitt verv som president i FEMA, men han er også en enkelt avgiftsbetalende MC-fører med sine meninger om dette og hint.
Arbeidet for bedre forhold må foregå kontinuerlig, og vi må alle bidra. Bremser som dette
Vi må stå for løsningene og de positive affirmasjonene
Og det er derfor jeg sier at spamming av veimyndighetene har noe for seg når det koordineres med andre tiltak, f.eks NMCU's veifelleskjema som du også nevner at du vil bruke.
Og i siste MC-bladet var det en artikkel om at dette skjemaet ble tatt alvorlig av veimyndighetene.
Navarsete vil ha tilbake veivokterne noe både NMCU og Strifeldt vil.
Og da syns jeg det blir for enkelt å si at en enkelt henvendelse fra en MC-fører ikke blir tatt alvorlig av myndighetene.
Strifeldt har tynge i kraft av sitt verv som president i FEMA, men han er også en enkelt avgiftsbetalende MC-fører med sine meninger om dette og hint.
Arbeidet for bedre forhold må foregå kontinuerlig, og vi må alle bidra. Bremser som dette
er bare med på ødelegge for oss selv.Jalmar skrev:Jeg kan trøste deg med at ingenting vi avgiftsbetalende trafikanter skriver eller ytrer til samferdselsmyndighetene her i landet blir tatt seriøst.:
Vi må stå for løsningene og de positive affirmasjonene
Tror neppe en humoristisk ment kommentar på mc-siden vil virke som en brems på det arbeidet som blir gjort for å bedre de veitrafikale forhold her i landet.
Den mest effektive bremsen på veiutviklingen er veimyndighetene. Hadde de brukt sin energi (og våre penger) på den jobben de er satt til å gjøre, tror jeg mye kunne vært bedre. Det finnes svært mange eksempler på at enkeltpersoners henvendelser har blitt oversett, noe som også har resultert i dødsulykker.
At Navarsete nå vil ha veivoktere er bare et spill for galleriet. Det burde være en selvfølge at veivokterfunksjonen burde blitt styrket når veivedlikeholdet blei overlatt til private aktører. Istedet blei veivokterfunksjonen bygget ned. At veimyndighetene nå endelig ser ut til å ha forstått at de må påse at pengene våre blir brukt riktig, er jo bra. Men Navarsete burde heller gå ut med en unskyldning for at veivokterfunksjonen blei nedprioritert, framfor å gå ut å skryte av at hun vil innføre den igjen.
"Dessverre" ser det ut for at trafikantene er nødt til å organisere seg for å bli tatt på alvor av de myndighetene vi betaler for å ivareta landets og trafikantenes interesser.
Jeg er medlem av NMCU og jeg er fornøyd med den jobben de gjør. Og de fortjener honnør for dette. En slik organisasjon er nødvendig for å koordinere kravene mot myndighetene, og for å sortere hva som er viktige krav og hva som kanskje kan prioriteres nedover på lista. Meldingsordningen om veifeller er en ordning som er viktig og prioritert, og som veimyndighetene tar seriøst fordi NMCU og andre organisasjoner har bedt om dette. Hadde dette skjemaet blitt laget av en privatperson tror jeg neppe noen hos veimyndighetene hadde brydd seg om det i det hele tatt.
Så jeg står for min påstand om at den enkelte avgiftsbetalende trafikant ikke blir tatt seriøst av veimyndighetene. (Selv om min kommentar i dette tilfellet var ment som en spøk.) De må "trues" av en forent trafikantgruppe før de forstår at det er best å begynne å gjøre jobben sin. Og de bruker av våre penger for å forsøke å diskutere seg vekk fra sitt ansvar. Og dette har veimyndighetene holdt på med i årevis. Navarsete blir brukt av meg fordi hun er den ansvarlige nå for øyeblikket.
Den mest effektive bremsen på veiutviklingen er veimyndighetene. Hadde de brukt sin energi (og våre penger) på den jobben de er satt til å gjøre, tror jeg mye kunne vært bedre. Det finnes svært mange eksempler på at enkeltpersoners henvendelser har blitt oversett, noe som også har resultert i dødsulykker.
At Navarsete nå vil ha veivoktere er bare et spill for galleriet. Det burde være en selvfølge at veivokterfunksjonen burde blitt styrket når veivedlikeholdet blei overlatt til private aktører. Istedet blei veivokterfunksjonen bygget ned. At veimyndighetene nå endelig ser ut til å ha forstått at de må påse at pengene våre blir brukt riktig, er jo bra. Men Navarsete burde heller gå ut med en unskyldning for at veivokterfunksjonen blei nedprioritert, framfor å gå ut å skryte av at hun vil innføre den igjen.
"Dessverre" ser det ut for at trafikantene er nødt til å organisere seg for å bli tatt på alvor av de myndighetene vi betaler for å ivareta landets og trafikantenes interesser.
Jeg er medlem av NMCU og jeg er fornøyd med den jobben de gjør. Og de fortjener honnør for dette. En slik organisasjon er nødvendig for å koordinere kravene mot myndighetene, og for å sortere hva som er viktige krav og hva som kanskje kan prioriteres nedover på lista. Meldingsordningen om veifeller er en ordning som er viktig og prioritert, og som veimyndighetene tar seriøst fordi NMCU og andre organisasjoner har bedt om dette. Hadde dette skjemaet blitt laget av en privatperson tror jeg neppe noen hos veimyndighetene hadde brydd seg om det i det hele tatt.
Så jeg står for min påstand om at den enkelte avgiftsbetalende trafikant ikke blir tatt seriøst av veimyndighetene. (Selv om min kommentar i dette tilfellet var ment som en spøk.) De må "trues" av en forent trafikantgruppe før de forstår at det er best å begynne å gjøre jobben sin. Og de bruker av våre penger for å forsøke å diskutere seg vekk fra sitt ansvar. Og dette har veimyndighetene holdt på med i årevis. Navarsete blir brukt av meg fordi hun er den ansvarlige nå for øyeblikket.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
Joda, vi er enige
Men, det du overser/ikke vil forholde deg til er at èn negativ affirmasjon må oppveies av ti positive for få likevekt. For det er ikke sånn som i matematikken at to minuser blir en pluss.
Og derfor må vi ha løsningene og de positive affirmasjonene. Og kan ikke gjemme oss bak at det "bare" er på et lite MC-forum vi diskuterer.
For slike negative løsninger og forklaringer som du her drar vil sitte i hodene våre og vi tar dem med oss ut i RL og vi lar dem påvirke våre daglige gjøremål og meninger om veimyndighetene.
Selv om veivesen og Navarsete og storting og regjering og fanden og hans oldemor gir blanke F i hva jeg mener, skal ikke jeg gå rundt og tenke negativt om dem. For jeg skal hel hjem, hver kveld, og med å gå med negative affirmasjoner/vibrasjoner/tanker om tinger og tanger gir ikke konstruktive løsninger. Jeg må tenke positivt og løsningsorientert for å ha en mulighet til å påvirke verden rundt meg. Og da kan jeg ikke godta at noen sprer negative ting, for det krever at jeg må jobbe ti ganger så hardt for å oppheve den ene negative tingen som sies, tenkes eller gjøres rundt meg.
Så istedet for å være negativ til fruen i samferdselsdepartementet, med å si at "hvis vi overlever", inviterer du på ferdig rista milkshake før du kjører a hjem igjen.
Men, det du overser/ikke vil forholde deg til er at èn negativ affirmasjon må oppveies av ti positive for få likevekt. For det er ikke sånn som i matematikken at to minuser blir en pluss.
Og derfor må vi ha løsningene og de positive affirmasjonene. Og kan ikke gjemme oss bak at det "bare" er på et lite MC-forum vi diskuterer.
For slike negative løsninger og forklaringer som du her drar vil sitte i hodene våre og vi tar dem med oss ut i RL og vi lar dem påvirke våre daglige gjøremål og meninger om veimyndighetene.
Selv om veivesen og Navarsete og storting og regjering og fanden og hans oldemor gir blanke F i hva jeg mener, skal ikke jeg gå rundt og tenke negativt om dem. For jeg skal hel hjem, hver kveld, og med å gå med negative affirmasjoner/vibrasjoner/tanker om tinger og tanger gir ikke konstruktive løsninger. Jeg må tenke positivt og løsningsorientert for å ha en mulighet til å påvirke verden rundt meg. Og da kan jeg ikke godta at noen sprer negative ting, for det krever at jeg må jobbe ti ganger så hardt for å oppheve den ene negative tingen som sies, tenkes eller gjøres rundt meg.
Så istedet for å være negativ til fruen i samferdselsdepartementet, med å si at "hvis vi overlever", inviterer du på ferdig rista milkshake før du kjører a hjem igjen.
Ja Ragnhild, jeg vet vi er enige. Alle som har beveget seg litt rundt i dette landet på to hjul er nok enige med oss også. Ikke alle overlever dessverre. Og ikke alle ville ha overlevd om veiene var slette som stuegulv heller.
Når det gjelder affirmasjoner vet jeg også litt om det. Jeg bruker affirmasjoner daglig. Men vi må ikke blande affirmasjoner og realisme. Det er to forskjellige ting og må brukes på to forskjellige måter.
Det er en realitet at jeg kunne blitt drept den gangen på rv 208 da jeg komponerte setningen ...hvis vi overlever skal du få en is når vi kommer fram...
Det er også en realitet at hvis jeg hadde hatt en passasjer på sykkelen på det tidspunktet så hadde utfallet blitt langt verre enn en smadret sidekoffert og et brekt koffertrack.
Videre er det en realitet at de som hadde ansvaret for vedlikehold på strekningen kunne fulgt sine egne regler og skiltet forsvarlig. Da ville det vært en stor mulighet for at hendelsen ikke hadde funnet sted.
Og tilslutt er det dessverre en realitet at slike hendelser skjer daglig på riksvegnettet over hele landet.
Så blir jo spørsmålet hvor affirmasjonene kommer inn. En positiv affirmasjon brukes som regel som hjelp for å løse en utfordring. Ved hjelp av en positiv affirmasjon kan man gå på en oppgave og ha stor mulighet til å løse denne på en positiv måte. Og det er de som har påtatt seg ansvaret for veivedlikeholdet som bør takke pent for de feilmeldingene de får, og så lage seg noen positive affirmasjoner for å få fart på løsningene.
Slik jeg ser det er utfordringen med dårlig veivedlikehold en realitet. Dette ser det ikke ut for at myndighetene forstår, derfor må de få beskjed om realitetene. Hva de måtte lage seg av affirmasjoner for å få hjelp til å løse problemet må jo bli dems sak.
Når jeg ber med Navarsete på tur på en strekning som er livsfarlig er det ingen affirmasjoner knyttet til dette. Det er en realistisk invitasjon med en realistisk utfallsvurdering, avsluttet med en premie i form av en is hvis alt går bra. Ingen ironi eller skjulte beskjeder. Ingen rosemaling av noen verdens ting.
Og jeg mener ikke at vi som trafikanter skal gå rundt å tenke negativt om vegvesenet. Men vi har faktisk en mulighet til å komme hel hjem hvis vi forholder oss realistisk til det som vi kan komme ut for. Sitter man på sykkelen og tenker positivt om vegvesenet og veivedlikeholdet her i landet, kan man fort få seg en overraskelse som kan bli dyr.
Og på dette punktet syns jeg NMCU gjør en grei jobb. De bruker sin energi på å vise fram utfordringene og foreslå løsninger.
Når det gjelder affirmasjoner vet jeg også litt om det. Jeg bruker affirmasjoner daglig. Men vi må ikke blande affirmasjoner og realisme. Det er to forskjellige ting og må brukes på to forskjellige måter.
Det er en realitet at jeg kunne blitt drept den gangen på rv 208 da jeg komponerte setningen ...hvis vi overlever skal du få en is når vi kommer fram...
Det er også en realitet at hvis jeg hadde hatt en passasjer på sykkelen på det tidspunktet så hadde utfallet blitt langt verre enn en smadret sidekoffert og et brekt koffertrack.
Videre er det en realitet at de som hadde ansvaret for vedlikehold på strekningen kunne fulgt sine egne regler og skiltet forsvarlig. Da ville det vært en stor mulighet for at hendelsen ikke hadde funnet sted.
Og tilslutt er det dessverre en realitet at slike hendelser skjer daglig på riksvegnettet over hele landet.
Så blir jo spørsmålet hvor affirmasjonene kommer inn. En positiv affirmasjon brukes som regel som hjelp for å løse en utfordring. Ved hjelp av en positiv affirmasjon kan man gå på en oppgave og ha stor mulighet til å løse denne på en positiv måte. Og det er de som har påtatt seg ansvaret for veivedlikeholdet som bør takke pent for de feilmeldingene de får, og så lage seg noen positive affirmasjoner for å få fart på løsningene.
Slik jeg ser det er utfordringen med dårlig veivedlikehold en realitet. Dette ser det ikke ut for at myndighetene forstår, derfor må de få beskjed om realitetene. Hva de måtte lage seg av affirmasjoner for å få hjelp til å løse problemet må jo bli dems sak.
Når jeg ber med Navarsete på tur på en strekning som er livsfarlig er det ingen affirmasjoner knyttet til dette. Det er en realistisk invitasjon med en realistisk utfallsvurdering, avsluttet med en premie i form av en is hvis alt går bra. Ingen ironi eller skjulte beskjeder. Ingen rosemaling av noen verdens ting.
Og jeg mener ikke at vi som trafikanter skal gå rundt å tenke negativt om vegvesenet. Men vi har faktisk en mulighet til å komme hel hjem hvis vi forholder oss realistisk til det som vi kan komme ut for. Sitter man på sykkelen og tenker positivt om vegvesenet og veivedlikeholdet her i landet, kan man fort få seg en overraskelse som kan bli dyr.
Og på dette punktet syns jeg NMCU gjør en grei jobb. De bruker sin energi på å vise fram utfordringene og foreslå løsninger.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
En fin diskusjon her inne. Er medlem i NMCU og dette for å få tyngde bak kravene en slik organisasjon legger fram. Det er mange flere ting NMCU har fått i gjennom. Gratis parkering i byene, kjøring i kollektivfelt, halv årsavgift på mc, stoppet bruk av wire rekkverk, skikkelig opplæring på mc...osv. Det er mange flere ting, uten å ramse opp alt.
Veiene er også et prosjekt det jobbes med. Men Rom ble ikke bygget på en dag.
Vi som voksene mennesker skjønner det, og skal ha dette i tankene, når vi suser i Norges rikets mange veier. Vi kan ikke legge skylden på en etat når det skjer ulykker.
Vi som elsker å skryte om god opplæring, som tar rustløserkurs. Kjører på bane en, to, tre ganger i sesongen bør vite om alle feller som ligger der ute, bak en sving. Klar til å sende oss ut i pereferien.
Det kan være olje/diselsøl, møkker fra bonden, grus og store asfaltsår i veien.
Vi må bare bli flinkere å melde i fra om slike tilfeller. Det ligger veifelleskjema hos NMCU, og den må vi mye flinkere å bruke. Hvis ingen sier i fra, vet ingen hvor det er slike feller.
Veiene er også et prosjekt det jobbes med. Men Rom ble ikke bygget på en dag.
Vi som voksene mennesker skjønner det, og skal ha dette i tankene, når vi suser i Norges rikets mange veier. Vi kan ikke legge skylden på en etat når det skjer ulykker.
Vi som elsker å skryte om god opplæring, som tar rustløserkurs. Kjører på bane en, to, tre ganger i sesongen bør vite om alle feller som ligger der ute, bak en sving. Klar til å sende oss ut i pereferien.
Det kan være olje/diselsøl, møkker fra bonden, grus og store asfaltsår i veien.
Vi må bare bli flinkere å melde i fra om slike tilfeller. Det ligger veifelleskjema hos NMCU, og den må vi mye flinkere å bruke. Hvis ingen sier i fra, vet ingen hvor det er slike feller.
Jeg er enig i det meste av det du skriver. Og det fremkommer jo av innleggene over også. Og det er viktig at NMCU støttes slik at de kan være den "vaktbikkja" som myndighetene tydligvis må ha for å våkne.
At vi som sjåfører skal være aktpågivende og kjøre etter forholdene er helt riktig, og uforutsette forandringer i veibanen eller hindringer som plutselig dukker opp er det vår plikt å forholde oss til på beste måte. I så måte er banekurs og andre opplæringstiltak et gode som vi skal være takknemlige for.
Men det skal ikke, slik som tilfellet er her i landet, være en hvilepute for de som har ansvar for bygging og vedlikehold av vårt veinett.
Et klassisk eksempel er skilting av annleggsområder. Et veiarbeidsområde, stort eller lite, skal ingen trafikant behøve å oppleve som en uforutsett hindring. Det er en planlagt sak som de utøvende skal skilte. Allikevel oppleves at asfalten slutter og pukkstein overtar rundt en sving.
Den veien jeg kom ut for og mista kofferten, var i følge lokalbefolkningen en kjent strekning for de som bodde i området. Men det er fortsatt ikke hverken skiltet eller reparert på tross av at det har gått noen år siden jeg nesten kræsja der. Og denne strekningen var omtalt i lokalavisa flere ganger i følge betjeningen på bensinstasjonen nedenfor og i følge han som stoppa for å spørre om jeg trengte hjelp.
For ikke så lenge siden blei det en motorsyklist drept i en avkjøring fra motorveien her i Lørenskog. Jeg vet ikke hvorfor ulykken skjedde, men det KAN ha noe med at svingen var full av strøgrus fra forrige vinter. Noe som også var rapportert inn.
I en annen Romerikskommune var det også en dødsulykke p.g.a. at de som hadde gravet i veien ikke hadde asfaltert igjen hullet etter seg. Det var heller ikke satt opp skilt. Dette var rapportert i ukesvis uten at noe blei gjort, og senest den samme dag som ulykken skjedde hadde en nabo til stedet vært i kontakt med de ansvarlige og bedt om utbedring. Men noen timer etter ulykken var det utbedret.
Dette er noen eksempler. Det finnes sikkert mange fler. Og jeg mener at alle må gjøre sitt for at det skal bli så trygt og sikkert som mulig å ferdes i trafikken. Og det gjelder også myndighetene. Når selv Vegvesenet går ut i pressen og sier at situasjonen er uholdbar, burde myndighetene våkne. Og hvilke signaler sender de ut? Var det 19 milliarder ekstra til vei på budsjettet? Og et etterslep på 70 milliarder? Du verden som de tar dette høytidelig. :shock:
At vi som sjåfører skal være aktpågivende og kjøre etter forholdene er helt riktig, og uforutsette forandringer i veibanen eller hindringer som plutselig dukker opp er det vår plikt å forholde oss til på beste måte. I så måte er banekurs og andre opplæringstiltak et gode som vi skal være takknemlige for.
Men det skal ikke, slik som tilfellet er her i landet, være en hvilepute for de som har ansvar for bygging og vedlikehold av vårt veinett.
Et klassisk eksempel er skilting av annleggsområder. Et veiarbeidsområde, stort eller lite, skal ingen trafikant behøve å oppleve som en uforutsett hindring. Det er en planlagt sak som de utøvende skal skilte. Allikevel oppleves at asfalten slutter og pukkstein overtar rundt en sving.
Den veien jeg kom ut for og mista kofferten, var i følge lokalbefolkningen en kjent strekning for de som bodde i området. Men det er fortsatt ikke hverken skiltet eller reparert på tross av at det har gått noen år siden jeg nesten kræsja der. Og denne strekningen var omtalt i lokalavisa flere ganger i følge betjeningen på bensinstasjonen nedenfor og i følge han som stoppa for å spørre om jeg trengte hjelp.
For ikke så lenge siden blei det en motorsyklist drept i en avkjøring fra motorveien her i Lørenskog. Jeg vet ikke hvorfor ulykken skjedde, men det KAN ha noe med at svingen var full av strøgrus fra forrige vinter. Noe som også var rapportert inn.
I en annen Romerikskommune var det også en dødsulykke p.g.a. at de som hadde gravet i veien ikke hadde asfaltert igjen hullet etter seg. Det var heller ikke satt opp skilt. Dette var rapportert i ukesvis uten at noe blei gjort, og senest den samme dag som ulykken skjedde hadde en nabo til stedet vært i kontakt med de ansvarlige og bedt om utbedring. Men noen timer etter ulykken var det utbedret.
Dette er noen eksempler. Det finnes sikkert mange fler. Og jeg mener at alle må gjøre sitt for at det skal bli så trygt og sikkert som mulig å ferdes i trafikken. Og det gjelder også myndighetene. Når selv Vegvesenet går ut i pressen og sier at situasjonen er uholdbar, burde myndighetene våkne. Og hvilke signaler sender de ut? Var det 19 milliarder ekstra til vei på budsjettet? Og et etterslep på 70 milliarder? Du verden som de tar dette høytidelig. :shock:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Derfor er det veldig viktig at vi bruker de kanaler vi kan for å varsle om slike tilfeller. Ikke bare en gang, men flere ganger.
Jobber kommunalt og i samferdsel, og det er ikke alle veiene vi klarer å følge opp, selv i en liten kommune. Derfor er vi takknemmelige for alle som ringer inn og melder om avvik. Klarer vi ikke gjøre noe der og da, blir det i alle fall skiltet eller sikret på annen måte.
På anlegg, i eller på vei, SKAL det lages egen skiltplan. Denne SKAL følges. Er ikke dette gjort, eller at skilting eller merking ikke er fulgt skiltplan. Står aktuelle entrepenør ansvarlig.
Statens vegvesen er nøye med dette.
Skulle du eller noen andre av oss komme over en slik plass/anlegg uten varsel eller merking.....Meld det straks inn på veifeilskjema.
På denne måten er vi med på og bidra til sikrere veier.
Jobber kommunalt og i samferdsel, og det er ikke alle veiene vi klarer å følge opp, selv i en liten kommune. Derfor er vi takknemmelige for alle som ringer inn og melder om avvik. Klarer vi ikke gjøre noe der og da, blir det i alle fall skiltet eller sikret på annen måte.
På anlegg, i eller på vei, SKAL det lages egen skiltplan. Denne SKAL følges. Er ikke dette gjort, eller at skilting eller merking ikke er fulgt skiltplan. Står aktuelle entrepenør ansvarlig.
Statens vegvesen er nøye med dette.
Skulle du eller noen andre av oss komme over en slik plass/anlegg uten varsel eller merking.....Meld det straks inn på veifeilskjema.
På denne måten er vi med på og bidra til sikrere veier.
Ja, det er ingenting i veien med regelverket eller skiltplanene. Og det er mange kanaler som kan benyttes for å få gitt beskjed. Det eneste som mangler er muligheten til å straffe de som ikke følger opp beskjeder som blir gitt.
Og vi mangler et fungerende veivoktersystem. I de tilfeller vedlikeholdet er satt bort til private har jo staten/fylket/kommunen en gylden mulighet. De kan la vær å betale for arbeid som blir mangelfult utført eller ikke utført i det hele tatt. En veivokter ville straks oppdage avvikene hvis han/hun var ute på veien og sjekket. Det kan jo faktisk være vanskelig for den som havner i en ulykke å få gitt flere beskjeder.
Snøbrøytingen på gangveiene her var satt bort til private. Og det blei sjelden eller aldri brøytet før kvelden etter snøfall. Ved klage til kommunen fikk man svar at dette var satt bort til privat entreprenør og ferdig med det. Og ved kontakt med den private entreprenøren fikk man et ærlig svar som sa at vi prioriterer firmabrøyting for de betaler ikke hvis det ikke er brøytet når folk kommer på jobben. Dette er riktignok noen år siden, og det blei mye bedre etter at det blei tatt opp.
Det er et stort arbeid som ligger foran de som får som oppgave å bygge opp igjen infrastrukturen i dette landet når det en gang bryter helt sammen. Det har systematisk blitt underbudsjettert på vei- og jernbanesektoren her i landet i hvert fall siden krigen. Dette blei belyst av en professor i samferdsel i VG her forleden. Jeg har dessverre ikke klart å finne igjen denne artikkelen.
Kanskje burde Navarsete & co ta seg en tur over til Sverige og forhøre seg om hvordan de løser problemet der? Så kan de handle kvoten sin samtidig.
Jo lenger myndighetene trenerer skikkelig samferdselspolitikk, jo dyrere blir det å rydde opp etter dem.
Og vi mangler et fungerende veivoktersystem. I de tilfeller vedlikeholdet er satt bort til private har jo staten/fylket/kommunen en gylden mulighet. De kan la vær å betale for arbeid som blir mangelfult utført eller ikke utført i det hele tatt. En veivokter ville straks oppdage avvikene hvis han/hun var ute på veien og sjekket. Det kan jo faktisk være vanskelig for den som havner i en ulykke å få gitt flere beskjeder.
Snøbrøytingen på gangveiene her var satt bort til private. Og det blei sjelden eller aldri brøytet før kvelden etter snøfall. Ved klage til kommunen fikk man svar at dette var satt bort til privat entreprenør og ferdig med det. Og ved kontakt med den private entreprenøren fikk man et ærlig svar som sa at vi prioriterer firmabrøyting for de betaler ikke hvis det ikke er brøytet når folk kommer på jobben. Dette er riktignok noen år siden, og det blei mye bedre etter at det blei tatt opp.
Det er et stort arbeid som ligger foran de som får som oppgave å bygge opp igjen infrastrukturen i dette landet når det en gang bryter helt sammen. Det har systematisk blitt underbudsjettert på vei- og jernbanesektoren her i landet i hvert fall siden krigen. Dette blei belyst av en professor i samferdsel i VG her forleden. Jeg har dessverre ikke klart å finne igjen denne artikkelen.
Kanskje burde Navarsete & co ta seg en tur over til Sverige og forhøre seg om hvordan de løser problemet der? Så kan de handle kvoten sin samtidig.

Jo lenger myndighetene trenerer skikkelig samferdselspolitikk, jo dyrere blir det å rydde opp etter dem.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Her begynner vi og bevege oss inn i det jeg vil kalle for kjærnen av problemet.
Du har skjønt det, konkuranseutsetting/privatisering. Den gangen Staten hadde egene ansatte, veivoktere og arbeidere, funket det bra og klagene ble raskt ordnet opp i.
Kjenner igjen systemet i kommunene. Brøytingen er satt bort...osv osv.
Nu vil ikke jeg begi meg inn på en dyp politisk diskusjon, men mye kommer nok her i fra.
Desto mere viktig at vi blir voktere, og bruker de organ som ligger tilrette for å få ordnet opp i problemene. NMCU vil sikkert ha andre saker også.
Du har skjønt det, konkuranseutsetting/privatisering. Den gangen Staten hadde egene ansatte, veivoktere og arbeidere, funket det bra og klagene ble raskt ordnet opp i.
Kjenner igjen systemet i kommunene. Brøytingen er satt bort...osv osv.
Nu vil ikke jeg begi meg inn på en dyp politisk diskusjon, men mye kommer nok her i fra.
Desto mere viktig at vi blir voktere, og bruker de organ som ligger tilrette for å få ordnet opp i problemene. NMCU vil sikkert ha andre saker også.
Ja, dette stikker ganske dypt. Vi snakker egentlig om to-tunge-talene til politikerne. De vil ha desentralisering, men ikke følge opp det som kreves av infrastruktur. Men det er jo langt fra mc-relatert.
:
Men vi skal være glade for at vi har NMCU i den form vi kjenner det. For det kan fort bli tamme tigere. Men jeg føler meg ganske trygg på at NMCU vil holde koken og stå på.
Se på NAF. Så stor medlemsmasse, og så lite futt. De kunne fått gjennomslag for sine saker med et fingerknips hvis de var interessert. Men det er penger å tjene på medlemene i form at såkallte tjenester, og da kommer politikken fort litt i bakgrunnen.
Men jeg kommer fortsatt til å sende Navarsete mailer og by henne på is. (Hvis jeg overlever vinteren da....) :Laughing:

Men vi skal være glade for at vi har NMCU i den form vi kjenner det. For det kan fort bli tamme tigere. Men jeg føler meg ganske trygg på at NMCU vil holde koken og stå på.
Se på NAF. Så stor medlemsmasse, og så lite futt. De kunne fått gjennomslag for sine saker med et fingerknips hvis de var interessert. Men det er penger å tjene på medlemene i form at såkallte tjenester, og da kommer politikken fort litt i bakgrunnen.
Men jeg kommer fortsatt til å sende Navarsete mailer og by henne på is. (Hvis jeg overlever vinteren da....) :Laughing:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
-
- Innlegg: 394
- Registrert: 07 nov 2008, 10:35
- Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica
Bra innlegg og engasjement!
Jeg kan forsikre dere om at både NMCU og FEMA har den aller høyeste aktivitet mht veginfrastruktur og prioriteringer. Sammenlignet med f.eks. bilorganisasjonene er MC-organisasjonene små, men har en uvanlig stor gjennomslagskraft. Sjekk på hjemmesidene hva motorsyklistene har fått til - det er slett ikke verst! Men mye arbeid gjenstår, og ingen hviler på sine laurbær. Og nå går vi jo inn i et valgår både her hjemme og i EU...
Fidel
aka HP Strifeldt
Jeg kan forsikre dere om at både NMCU og FEMA har den aller høyeste aktivitet mht veginfrastruktur og prioriteringer. Sammenlignet med f.eks. bilorganisasjonene er MC-organisasjonene små, men har en uvanlig stor gjennomslagskraft. Sjekk på hjemmesidene hva motorsyklistene har fått til - det er slett ikke verst! Men mye arbeid gjenstår, og ingen hviler på sine laurbær. Og nå går vi jo inn i et valgår både her hjemme og i EU...
Fidel
aka HP Strifeldt
Der var du ja...
Ja, engasjement må man ha. Dessuten er det artigere å kritisere enn å forsvare.
Men dette er viktige saker for alle. For det er ikke snakk om veistandard for behagelig framfart med mc. Det er jo snakk om "nervetrådene" som binder landet og befolkningen sammen, og som sørger for at folk kan bo der de vil.
Jeg var urolig for NMCU's slagkraft når jeg vurderte medlemskap den gang jeg valgte å bli medlem. Bakgrunnen for min uro var at jeg så for meg at det ville bli vanskelig å bli tatt alvorlig når man representerte brukere av "leketøy" og "luksusartikler". Sett i forhold til organisasjonene som representerte bil-eierne, som hadde et mer annerkjent nyttekjøretøy de forsvarte, og en mye større medlemsmasse i ryggen.
Men jeg må få si at jeg syns NMCU forsvarer sine (våre) interesser meget bra, og at det er NAF & Co. som står der i skyggen og gjør svært lite ut av seg.
Hvor lett det er å få gehør for at mc faktisk ER et nyttekjøretøy for mange vet jeg ikke, men jeg ser jo i det jeg leser fra NMCU at dette blir fremhevet ved flere anledninger.


Ja, engasjement må man ha. Dessuten er det artigere å kritisere enn å forsvare.
Men dette er viktige saker for alle. For det er ikke snakk om veistandard for behagelig framfart med mc. Det er jo snakk om "nervetrådene" som binder landet og befolkningen sammen, og som sørger for at folk kan bo der de vil.
Jeg var urolig for NMCU's slagkraft når jeg vurderte medlemskap den gang jeg valgte å bli medlem. Bakgrunnen for min uro var at jeg så for meg at det ville bli vanskelig å bli tatt alvorlig når man representerte brukere av "leketøy" og "luksusartikler". Sett i forhold til organisasjonene som representerte bil-eierne, som hadde et mer annerkjent nyttekjøretøy de forsvarte, og en mye større medlemsmasse i ryggen.
Men jeg må få si at jeg syns NMCU forsvarer sine (våre) interesser meget bra, og at det er NAF & Co. som står der i skyggen og gjør svært lite ut av seg.
Hvor lett det er å få gehør for at mc faktisk ER et nyttekjøretøy for mange vet jeg ikke, men jeg ser jo i det jeg leser fra NMCU at dette blir fremhevet ved flere anledninger.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
- Baron von Waffel
- Innlegg: 1883
- Registrert: 05 nov 2008, 11:11
- Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
- Bosted: Oslo, Dal/Brenna
Det vet jeg ikke. Kanskje NMCU har noe i den retning?
Men jeg vil vel tro at personer mellom 16 og 18 vil være godt representert på en eventuell statistikk?
Men det som kunne være interessant var jo om man regnet på hvordan to-hjulingene kunne avhjelpe trafikkproblemene i byene.
Eventuelt om man satt om et regnestykke som tok for seg transportkostnad til/fra jobb f.eks. i Oslo for en moped og for en bil, og så satt dette regnestykket opp mot kollektivtransport (Selvfølgelig korrigert for tidsforbruk når det gjelder kollektivtransport).
Slik jeg ser det, tror jeg neppe jeg hadde hatt bil hvis jeg bodde og jobbet i en norsk stor by. Da tror jeg at jeg ville satse på en mellomstor mc, og så leie bil eller reise med tog eller buss hvis jeg skulle langt og årstiden ikke gjorde mc særlig aktuelt.
Det å eie en mellomstor bil koster jo fort 40-50000 kroner i året, og det vil jo si at omtrent 75000 av bruttolønna forsvinner hvert år.
Men jeg vil vel tro at personer mellom 16 og 18 vil være godt representert på en eventuell statistikk?
Men det som kunne være interessant var jo om man regnet på hvordan to-hjulingene kunne avhjelpe trafikkproblemene i byene.
Eventuelt om man satt om et regnestykke som tok for seg transportkostnad til/fra jobb f.eks. i Oslo for en moped og for en bil, og så satt dette regnestykket opp mot kollektivtransport (Selvfølgelig korrigert for tidsforbruk når det gjelder kollektivtransport).
Slik jeg ser det, tror jeg neppe jeg hadde hatt bil hvis jeg bodde og jobbet i en norsk stor by. Da tror jeg at jeg ville satse på en mellomstor mc, og så leie bil eller reise med tog eller buss hvis jeg skulle langt og årstiden ikke gjorde mc særlig aktuelt.
Det å eie en mellomstor bil koster jo fort 40-50000 kroner i året, og det vil jo si at omtrent 75000 av bruttolønna forsvinner hvert år.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
At motorsykkel organisasjonene jobber for bedre veier er prisverdig. Det som er synd er at myndighetene ikke spiller på lag. Tidenes satsing på vei og bane er gigantisk bløff. Jernbane verket har stått i flere år og gravd hull i Lysaker og der blir de visst aldri ferdig. Et typisk eksempel på dusteskap mener jeg.
Veisatsingen er ikke mye bedre. Navarsete klarer ikke å oppfylle målet om å asfaltere 1500 km riksveg i året, etterslepet er i underkant av 300 km. Til neste år er det satt av 10,6 milliarder hvorav 10,3 milliarder forsvinner i økte råvarepriser og høyere lønninger. Jeg har fint lite tro at det blir bedring i veivedlike holdt til neste år. Og det som skal bygges og vedlikeholdes blir sikkert ikke gjort på det sentrale Østlandet. Det er på høy tide at vi får en Samferdselsminister som ikke er fra "utkant" Norge. Regjerings satsingen på vei er en bløff.
Veisatsingen er ikke mye bedre. Navarsete klarer ikke å oppfylle målet om å asfaltere 1500 km riksveg i året, etterslepet er i underkant av 300 km. Til neste år er det satt av 10,6 milliarder hvorav 10,3 milliarder forsvinner i økte råvarepriser og høyere lønninger. Jeg har fint lite tro at det blir bedring i veivedlike holdt til neste år. Og det som skal bygges og vedlikeholdes blir sikkert ikke gjort på det sentrale Østlandet. Det er på høy tide at vi får en Samferdselsminister som ikke er fra "utkant" Norge. Regjerings satsingen på vei er en bløff.
- Kjitta8648
- Innlegg: 161
- Registrert: 03 nov 2008, 18:35
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Bergen
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Så sant som det er sagtKjitta8648 skrev:Hvis en har lyst til å ødelegge et flott land, la politikerne styre.

En drosjeeier fra Bergen burde vite hva han snakker om.
Kanskje norske politikere bør begynne å høre på nettopp slike fornuftsmennesker...?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Myndighetene har jo nå framover en gylden mulighet til å gjøre landet en tjeneste ved å starte alle bygge- og vedlikeholdsoppgaver som venter. Da kunne vi brukt de oljepengene som ellers blir rota bort på aksjespekulasjoner, og det ville blitt jobb til alle de i byggebransjen som nå går en usikker tid i møte p.g.a. finanskrisen.
Det burde jo være i landets interesse både å få offentlig bygningsmasse på beina igjen, og få rusta opp veinettet.
Det burde jo være i landets interesse både å få offentlig bygningsmasse på beina igjen, og få rusta opp veinettet.

1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
Tja. De RødGrønne skal jo ha ros for at de presenterer veisatsing på en slik måte at det høres troverdig ut ihvertfall helt til tallene dissekeres. Det jeg skulle ha likt å vite er hvor mange som skades og blir drept hvor veistandard er medvirkende til ulykken ? Etter hva jeg skjønner så skylder de ved ulykke på at farten skal tilpasses forholdene og det er jeg enig i. Men en må kunne forvente å være i stand til å holde fartsgrensene på veiene syntes jeg. Spesiellt på 2 hjul er det skummelt med dårlig asfalt, huller og humper som kommer som skutt ut av en kanon på føreren. Men det er vel kanskje et tegn på at farten ikke er tilpasset forholdene ?
En annen ting jeg syntes er litt merkelig er disse veidelerene, griser av betong. De er jeg redd for og særlig når det ligger en bil bak veldig nært. Er disse grisene så "bra" for MC førere som jeg har inntrykk av da ? Men det er vel ikke stort andre måter å skille trafikken på og hindre forbikjøringer kanskje ? Jeg tror jeg må sette meg ned og lese meg opp på hva NMCU mener om dette. Er betalende medlem men har nok brukt alt for lite tide på å prøve å sette meg inn i hva NMCU egentlig mener.
En annen ting jeg syntes er litt merkelig er disse veidelerene, griser av betong. De er jeg redd for og særlig når det ligger en bil bak veldig nært. Er disse grisene så "bra" for MC førere som jeg har inntrykk av da ? Men det er vel ikke stort andre måter å skille trafikken på og hindre forbikjøringer kanskje ? Jeg tror jeg må sette meg ned og lese meg opp på hva NMCU mener om dette. Er betalende medlem men har nok brukt alt for lite tide på å prøve å sette meg inn i hva NMCU egentlig mener.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Hadde de begynt med dette for noen måneder siden så ville vi sett nytten av alle pengene vi har 'på bok' i stedet for det som nå skjer, nemlig at fondet 'krymper' så det holder...
Det lekker mer enn tilsiget (aksjegevinsten) greier å fylle opp og vel så det...
Det lekker mer enn tilsiget (aksjegevinsten) greier å fylle opp og vel så det...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 394
- Registrert: 07 nov 2008, 10:35
- Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica
Betonggrisene er din venn - særlig sammenlignet med wire. Det samme er stålrekkverk med underskinner. Det er kjørt fullskalatester på dette i regi av NMCUs spanske søsterorganisasjon AMM. I tillegg er det nylig foretatt tester av MC-vennlige rekkverk her i Norge. Hele det europeiske MC-miljøet er på konstant jakt etter stadig bedre løsninger, og vi jobber også for å få til en EU-standard der alle rekkverk som settes opp må være egnet for ALLE kjøretøygrupper, inkludert MC. Infrastrukturstandarder er mer og mer en EU-sak, og vær sikker: Motorsyklistene er representert der det gjelder. Inkludert FN-systemet.Pollti skrev:En annen ting jeg syntes er litt merkelig er disse veidelerene, griser av betong. De er jeg redd for og særlig når det ligger en bil bak veldig nært. Er disse grisene så "bra" for MC førere som jeg har inntrykk av da ? Men det er vel ikke stort andre måter å skille trafikken på og hindre forbikjøringer kanskje ? Jeg tror jeg må sette meg ned og lese meg opp på hva NMCU mener om dette. Er betalende medlem men har nok brukt alt for lite tide på å prøve å sette meg inn i hva NMCU egentlig mener.