Og vi mangler et fungerende veivoktersystem. I de tilfeller vedlikeholdet er satt bort til private har jo staten/fylket/kommunen en gylden mulighet. De kan la vær å betale for arbeid som blir mangelfult utført eller ikke utført i det hele tatt. En veivokter ville straks oppdage avvikene hvis han/hun var ute på veien og sjekket. Det kan jo faktisk være vanskelig for den som havner i en ulykke å få gitt flere beskjeder.
Snøbrøytingen på gangveiene her var satt bort til private. Og det blei sjelden eller aldri brøytet før kvelden etter snøfall. Ved klage til kommunen fikk man svar at dette var satt bort til privat entreprenør og ferdig med det. Og ved kontakt med den private entreprenøren fikk man et ærlig svar som sa at vi prioriterer firmabrøyting for de betaler ikke hvis det ikke er brøytet når folk kommer på jobben. Dette er riktignok noen år siden, og det blei mye bedre etter at det blei tatt opp.
Det er et stort arbeid som ligger foran de som får som oppgave å bygge opp igjen infrastrukturen i dette landet når det en gang bryter helt sammen. Det har systematisk blitt underbudsjettert på vei- og jernbanesektoren her i landet i hvert fall siden krigen. Dette blei belyst av en professor i samferdsel i VG her forleden. Jeg har dessverre ikke klart å finne igjen denne artikkelen.
Kanskje burde Navarsete & co ta seg en tur over til Sverige og forhøre seg om hvordan de løser problemet der? Så kan de handle kvoten sin samtidig.

Jo lenger myndighetene trenerer skikkelig samferdselspolitikk, jo dyrere blir det å rydde opp etter dem.