Nye fartsgrenser i Norge skal redde liv

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
Relax

Re: Nye fartsgrenser i Norge skal redde liv

Legg inn av Relax »

Godtvoksen skrev:
Duville skrev:
Er det snøen som har tatt på i dag? :sick: Dette er politikk og hvis du kan finne ett parti uten det du kaller svada så er du god.
Ikke skyld på meg eller været, det var da du som bragte inn politikk, de "udugelige sosialistene" og Frp på banen.. :knegg Og du har helt rett, og det var jo det som var hele poenget mitt, du finner ikke et parti - det være seg sosialistisk eller borgerlig som setter veiutbygging som sin prioriterte sak nr. 1 :vs

Begge sider konkurrerer om å være best på skole og eldreomsorg, og alt annet som skrives i programmene er jo bare festtale og svada som jeg viste deg eksempel på ved å kopiere inn hva Frp skriver konkret om veinettet/veiutbygging... :mk
:[-o< :[-o< :[-o< :D

Vi er ALLE enige om at bedre veier ville redusert ulykkestallen DRAMATISK.
Bedre jernbane ville hjulpet også ved på den måten å få hvertfall noe færre biler & vogntog på veiene.
Men er det realistisk å få vesentlig bedre veier i løpet av 1-2-5...10 år? Uansett hvilket parti som styrer landet? Nix!
Det det er snakk om er å sette ned farten fra 80 til 70 ( osv) på rundt 40-50 mil i hele Norge!! Statistikken viser ( uansett hva vi synes ) at det kan reddet opp til 10 liv pr år!!
:-k :-) Hva er det å lure på?
"Do the right thing"

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Relax skrev: Statistikken viser ( uansett hva vi synes ) at det kan reddet opp til 10 liv pr år!!
Hva er det å lure på?
Hva du vil lese ut av statestikk er hva du legger inn og hvordan du presenterer-her kan du få de resultatene du ønsker.

Fart er hovedårsaken til alle ulykker -hadde farten vært 0 ingen ulykker-25-30 kmh hadde det blitt bare noen dødsulykker men hovedsak myke traffikanter.

0-visjonen er faktisk en visjon og ikke noe som er praktisk mulig.

Dugnad sier en ubrukelig politiker...er vel en form for dugnad når traffikantene har betalt flere oljefond i avgifter siden 60tallet..
men dugnadsstyret har jo stjælt midlene og brukt de på andre poster.
Det snakkes så varmt om "brukerfinansiering" og her har vi vel finansiert asfaltering av hele fastlandsnorge?

Alle er visst enige om at det tar minst 10-20 år å oppruste veiene-er dette noe som de har funnet ut i år siden de ikke greide å bruke opp de få kronene de fikk til sektoren i 2010??

Mener seriøst at det er nødvendig med en total omorganisering av det Norske samfunn når de ikke greier å få dette til selv om vi har hatt enorme intekter siden 70tallet-sier ikke at det er så forferdlig dårlig i Norge men HELE infrastrukturen er jo nedkjørt og når oljeintektene minsker går vi konkurs-for oljefondet monner ikke når byggverket Norge har en råtten grunnmur.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

:-k :doh Hmmm,der er da ikke farten som tar knekken på noen--------det er bråstoppene.. :mc3
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

SveinT
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Kontakt:

Legg inn av SveinT »

Jeg leste i NMCU's MC-blad som jeg fikk i posten i går,
at den nye ulykkesundersøkelsen for MC i samarb. med veivesenet
kanskje skulle offentliggjøres på mc-messa i helga.
Dette hvis planen holdt. De har jo stand der.

Der vil jeg tro det vil stå mye fornuftig og oppklarende.

-----
Oppdatert :

Fra http://www.nmcu.org" onclick="window.open(this.href);return false; :
Ellers vil vi minne om presentasjonen fra scenen innerst i Hall D. Det er særlig to av disse vi anbefaler folk å få med seg: Den ene er Statens vegvesen og NMCU sin presentasjon av de første resultatene av analysen av alle dødsulykker på MC 2005-2009 (lørdag kl 12:45)

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

SveinT skrev:Jeg leste i NMCU's MC-blad som jeg fikk i posten i går,
at den nye ulykkesundersøkelsen for MC i samarb. med veivesenet
kanskje skulle offentliggjøres på mc-messa i helga.
Dette hvis planen holdt. De har jo stand der.

Der vil jeg tro det vil stå mye fornuftig og oppklarende.

Her har vi presentasjonen og analysen fra NMCU:

http://nmcu.org/analyse-av-d-dsulykker-p-motorsykkel
Som i NMCU/SSB sin analyser på slutten av 90-tallet viste det seg at R-sykler oftere er innblandet i dødsulykker enn andre typer motorsykler.
Som en avslutning på presentasjonen sa Gunnar Rydland fra Statens vegvesen at de foreløpige resultatene av analysen faktisk er et klapp på skuldra til den store majoriteten av norske motorsyklister. Det er nemlig slik at om man skaffer seg nødvendig kompetanse, kjører edru og ikke velger en ekstremt høy kjørefart eller aggressiv adferd så er mulighetene for å overleve på motorsykkel veldig store!
:=D> :=D> :=D>

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Ja, dette så mer balansert og riktig ut. :thumleft

At 40% skyldes rus, manglende førerkort for MC og/eller ekstremadferd vil si at en god andel av ulykkene ikke har direkte med trafikksikkerhet gjøre.
Et neste steg i analysen er derfor å be politiet undersøke om disse personene er registret i straffesaksregisteret med vold eller narkotikadommer. Om det skulle vise seg å stemme må man for noen typer dødsulykker kanskje se etter helt andre tiltak enn de tradisjonelle trafikksikkerhetstiltakene.
Det var der jeg syntes forrige rapport var unyansert og ga et feil bilde fordi de 40% ble inkludert i mengden av vanlige MC førere - og det gir feil utslag når man da i neste omgang skal finne på trafikksikkerhetstiltak.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Jeg leser analysen slik at den avkrefter det mange av oss har trodd /ment

1. veimiljøet er direkte årsak til dødsulykker på MC.
2. Uoppmerksomme bilførere er den mest vanlige årsaken til dødsulykker på MC
3. Bekrefter påstanden om at mange MC-førere som forulykker har en atferd som må betegnes som ekstrem.

mekkern

Legg inn av mekkern »

Jeg spurte de direkte om om det kom en konklusjon om dette med stjålet/rus/flukt i sluttanalysen? og det skulle det slik at vi fikk et resultat vi kunne lese "tabloid". :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Ræggern
Motorsykkelen din: Zhenhua Monkey Bike

Legg inn av Ræggern »

Dette håper jeg virkelig ikke at skjer, jeg skjønner hvis dem setter ned farten på noen få steder, for eksempel der jeg bor, er det en vei 4 kilometer unna, som har 80 grense, men som er ALT for svingete til å kjøre i 80, den farten som mest brukt på den veien er mellom 60 og 70, men det er snakk om kun VELDIG få veier som faktisk har for dårlig veier.
Det dem heller kunne gjort istedet er å lage bredere veier og være strengere når folk kjører opp på bil, lastebil og mc
Stor gutt, liten sykkel. :bananas

mekkern

Legg inn av mekkern »

En annen ting jeg har tenkt på når det gjelder denne analysen:Hvilke typer sykler er mest benyttet av de som har stjålet/dopet/flukt/ikke førerrett for mc? tror nok det er overveiende R sykler der..hvem dophue som skal ha "kick" knabber en daff cruiser hvis det er en 600-1000 rrr tilgjenglig?? :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

mekkern skrev:En annen ting jeg har tenkt på når det gjelder denne analysen:Hvilke typer sykler er mest benyttet av de som har stjålet/dopet/flukt/ikke førerrett for mc? tror nok det er overveiende R sykler der..hvem dophue som skal ha "kick" knabber en daff cruiser hvis det er en 600-1000 rrr tilgjenglig?? :-k

For de fleste "dophuene" som ikke er vant med MC er det sikkert tilstrekkelig med hva som helst over 150 ccm

pelsen
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

mekkern skrev:En annen ting jeg har tenkt på når det gjelder denne analysen:Hvilke typer sykler er mest benyttet av de som har stjålet/dopet/flukt/ikke førerrett for mc? tror nok det er overveiende R sykler der..hvem dophue som skal ha "kick" knabber en daff cruiser hvis det er en 600-1000 rrr tilgjenglig?? :-k
jeg tror nok de som rapper sykkel for å grisekjøre vet hva de skal ta, og at en gyngehest på 300kg ikke vekker noe interesse.

Brukeravatar
MrErling
Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes

Legg inn av MrErling »

MrErling skrev:De skulle bygd bedre veier og ikke dette tullet.

"Noen som husker selveste "Dødsveien" på syttitallet?
Det var gamle E18 igjennom Vestfold.
På tross av at store deler av europaveien hadde 60 kmt., klarte man ikke å unngå dødsulykkene...."

Og hva gjør man i moderne 2011 for å hindre ulykker...
jo, senke hastigheten, igjen.
Har man ikke lært at det er gode veier som redder liv, og ikke farten?
:gk
jeg må bare gjenta meg selv;
Noen som husker selveste "Dødsveien" på syttitallet?
På tross av at store deler av europaveien hadde 60 kmt., klarte man ikke å unngå dødsulykkene....

:mk

Og på tross av 60 km begrensingen på midt syttitallet, klarte jeg DESSVERRE kunstykke å rase igjennom politiets rader i 117 kmt. ( ca. 130 på min klokke) på GT 380k.
Poenget mitt her er at veien var såpass bra en enkelte strekninger, at svært mange mistet respekt for fartssettingen. Resultat var min "råkjøring"!
Som tenåring er man..... :prop:
Bilde
Sist redigert av MrErling den 16 mar 2011, 13:06, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
MaxTron
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650

Legg inn av MaxTron »

MrErling skrev:
MrErling skrev:De skulle bygd bedre veier og ikke dette tullet.

På tross av at store deler av europaveien hadde 60 kmt., klarte man ikke å unngå dødsulykkene....

Og hva gjør man i moderne 2011 for å hindre ulykker...
jo, senke hastigheten, igjen.
Har man ikke lært at det er gode veier som redder liv, og ikke farten?
:gk
jeg må bare gjenta meg selv.

](*,)

Og på tross av 60'n klarte jeg DESSVERRE kunstykke å rase igjennom politiets rader i 117 kmt. ( ca. 130 på min klokke)
Som tenåring er man..... :prop:
Når æ ser den her reklamen tenker æ, "er det nå spesielt å skryte av at de har bygd en bil som kan kjøres på norske veier???"
[video]http://www.youtube.com/watch?v=JHt331Vaotk[/video]
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Kawasaki
Motorsykkelen din: DBS

Legg inn av Kawasaki »

MrErling skrev:Som tenåring er man..... :prop:

Ja,ikke sant. Bra at det går over med alderen :-J
ikkebike.norwegianforum.net

Svar