Jeg pendler endel med tog og buss til jobben i vintersesongen og har merket meg at leddbussene ser ut til å velge rett linje gjennom en stor to-felts rundkjøring som jeg kommer til å kjøre MC i om ikke lenge. Så jeg valgte å kontakte Ruter# for å høre om de var enige i at denne praksisen (ukulturen) kunne være trafikkfarlig for en på MC som ligger på siden av bussen i rundkjøringen (slett ikke gitt at sjåføren oppdager en MC i dødvinkel).
Fikk da følgende "gullkorn" til svar.
Da jeg poengterte at feltskifte neppe var pga plass, men pga at sjåføren ikke gidder senke farten, ble jeg henvist til å kontakte de to mulige buss-selskapene. Ruter# fungerer nemlig bare som anbudsselskap - så lærte jeg noe nytt der... total ansvarsfraskrivelse m.a.o.Da leddbusser krever stor plass i en rundkjøring så velger en del sjåfører å bruke begge feltene nettopp for å unngå mulige kollisjoner. På et generelt grunnlag oppfattes ikke dette som et problem.
](./images/smilies/grrr.gif)
Så konklusjonen er: Pass dere for leddbusser i rundkjøringer - ingen ansvarlige som har tenkt å korrigere kjørestilen deres