Gullkorn fra Ruter#

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Gullkorn fra Ruter#

Legg inn av RuneMC »

Ruter# for den som ikke vet det er Akershus Fylkeskommune's kollektivselskap.

Jeg pendler endel med tog og buss til jobben i vintersesongen og har merket meg at leddbussene ser ut til å velge rett linje gjennom en stor to-felts rundkjøring som jeg kommer til å kjøre MC i om ikke lenge. Så jeg valgte å kontakte Ruter# for å høre om de var enige i at denne praksisen (ukulturen) kunne være trafikkfarlig for en på MC som ligger på siden av bussen i rundkjøringen (slett ikke gitt at sjåføren oppdager en MC i dødvinkel).

Fikk da følgende "gullkorn" til svar.
Da leddbusser krever stor plass i en rundkjøring så velger en del sjåfører å bruke begge feltene nettopp for å unngå mulige kollisjoner. På et generelt grunnlag oppfattes ikke dette som et problem.
Da jeg poengterte at feltskifte neppe var pga plass, men pga at sjåføren ikke gidder senke farten, ble jeg henvist til å kontakte de to mulige buss-selskapene. Ruter# fungerer nemlig bare som anbudsselskap - så lærte jeg noe nytt der... total ansvarsfraskrivelse m.a.o. ](*,)
Så konklusjonen er: Pass dere for leddbusser i rundkjøringer - ingen ansvarlige som har tenkt å korrigere kjørestilen deres
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Gullkorn fra Ruter#

Legg inn av ZZR-Tom »

Vil no tru uten å ha kjørt leddbuss at dei krever vel like mykje/lite plass som et vogntog?

FroD
Innlegg: 94
Registrert: 18 nov 2010, 17:49
Motorsykkelen din: BMW F650 1999
Sted: Ålgård

Re: Gullkorn fra Ruter#

Legg inn av FroD »

Blindsonen blir ganske stor på en ledd buss/vogntor når det svinges litt.

Men jeg er enig, RuneMC, rundkjøringer krever enda mer oppmerksomhet fra oss mc-førere.
Fikk et tips her på mcsiden for en stund tilbake om å holde seg unna blinsoner generelt. det praktiserer jeg selv om det er fin flyt i 2 felt på motorveien. (Ja her i Rogaland er det visst ego.... eh. egne regler for 2felt).
FroD BMW F650 '99

"Hvis jeg skulle levd livet om igjen, ville jeg valgt midtskill"
K.Aukrust

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Gullkorn fra Ruter#

Legg inn av Cbr »

Blitt fortalt av lastebilsjåfør at blindsonene er enorme på lastebil å forbikjøring i rundkjøring av slike dumt.

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Gullkorn fra Ruter#

Legg inn av Baron von Waffel »

Det er jo ikke ukjent at tungtransporten bevisst plasserer seg sånn at de tar begge feltene inn mot rundkjøring. Det gjøres nettopp for å unngå sammenstøt med andre trafikanter fordi disse store kjøretøyene ikke er i stand til å holde seg innen et felt gjennom hele rundkjøringen. Dette fremstår for meg som såpass fornuftig at jeg ikke vil kritisere praksisen.

Å passere tunge kjøretøyer i rundkjøring er risikosport. Det er ikke så interessant hvem som har rett. Vi bør akseptere at bussene trenger plass og unngå å stresse dem bare for å komme litt fortere frem.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Gullkorn fra Ruter#

Legg inn av ArcticTiger »

Baron har et poeng her, du "krangler" ikke med de store gutta når du kjører mc. Og denne kjørepraksisen skyldes at norske rundkjøringer er altfor trange for store kjøretøyer som busser, vogntog og semitrailere. Diameteren er altfor liten, og kjørebanene er for smale. Det må være det reine mareritt å være sjåfør på disse store kjøretøyene i Norge. :oh

Online
Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Gullkorn fra Ruter#

Legg inn av Relax »

" Don't discuss with a eighteen wheeler"
"Do the right thing"

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Gullkorn fra Ruter#

Legg inn av ZZR-Tom »

Å ta opp en :punch med noke som er større er ikkje det smartaste hehe berre spør han karen som stod kilt i mellom lastebilen og fjellveggen, fronten var ca 30cm smalare og litt lenger. Var på en smal vei og en skarp sving som en ikkje såg rundt og han kom i hundrede og helvete. Hadde eg gått ut passasjer døra så hadde eg stupt 60-70 meter ned i steinrøysa så når eg steig ut gjennom førerdøra og oppå taket så måtte eg vere forsiktig så eg ikkje trakka på haudet hans siden takluka var oppe :lol
Lastebilen hadde en oppstripa støtfanger og det var det :D

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Gullkorn fra Ruter#

Legg inn av RuneMC »

Prøver generelt å unngå blindsoner selv. Det gjelder spesielt rett før avkjøringer på E18 når jeg ligger i kollektivfeltet - da justerer jeg farten så jeg ikke passerer biler jeg "leser" kan tenkes svinge av.

Ellers hjelper det som flere nevner, lite å ha rett om en havner i sykesenga.

Er også obs på at busser og vogntog i mindre rundkjøringer legger seg midt i for å klare svingen. Men denne rundkjøringa har to brede, merkede felt og har stor nok diameter til at både busser og vogntog kan holde feltet sitt igjennom - dvs høyre felt - siden de ligger i høyre felt både før og etter rundkjøringa. Men bussene velger altså linjal-rett kurs igjennom venstre feltet inne i rundkjøringa (dvs teknisk sett to feltskifter) - det er det jeg synes blir litt vel feil kjøring av sjåførene.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Gullkorn fra Ruter#

Legg inn av SveinT »

Blitt fortalt av lastebilsjåfør at blindsonene er enorme på lastebil å forbikjøring i rundkjøring av slike dumt.
Her er en film som viser hvor farlig det er å bevege seg i en lastebil sin blindsone.
Bremselengder osv.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=drScRI37ZrU[/video]

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Gullkorn fra Ruter#

Legg inn av MaxTron »

SveinT skrev:
Blitt fortalt av lastebilsjåfør at blindsonene er enorme på lastebil å forbikjøring i rundkjøring av slike dumt.
Her er en film som viser hvor farlig det er å bevege seg i en lastebil sin blindsone.
Bremselengder osv.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=drScRI37ZrU[/video]
Bra film!!
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Gullkorn fra Ruter#

Legg inn av Dexter »

Det eneste jeg reagerer på med filmen, er at man nærmest skyver alt ansvar over på andre. Ja, det er sikkert krevende på sitt vis å kjøre stort kjøretøy, men det er fortsatt stoppeplikt før fotgjengerfelt. Det er fortsatt sjåføren som er ansvarlig for å kjøre slik at ingen kommer til skade... Ja, vi kan sikkert ha et bevisst forhold til det slik at vi ikke utsetter oss for unødig fare og samtidig er til hjelp for disse sjåførene, men vært likevel tydelig på hvor ansvaret ligger... her finnes det vel dommer hvor sjåførene er dømt for å ha forårsaket ulykker når noe(n) har vært i blindsonen.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Gullkorn fra Ruter#

Legg inn av NickNei »

Hm, er vel flere år siden de begynte å montere speil oppe foran, så det var mulig å se i denne blindsonen foran bilen. Mange større lastebiler som har dette, og burde jo vært påbudt.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Gullkorn fra Ruter#

Legg inn av RuneMC »

Ja, tror ihvertfall det er mange fotgjengere - og barn ikke minst - som ikke er klar over blindsonene og stoppelengdene. Helt klart en film som kunne vært vist som del av pensum på barneskolene.

Har vel også en tanke om at man ihvertfall for nye kjøretøy med så store blindsoner innførte påbud om kameradekning - det er vel også i sjåførens interesse.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Gullkorn fra Ruter#

Legg inn av MaxTron »

RuneMC skrev:Ja, tror ihvertfall det er mange fotgjengere - og barn ikke minst - som ikke er klar over blindsonene og stoppelengdene.
OG eldre!! Og til en viss grad også bilførere som ser ut som de både glemmer alt om blindsoner, og stopplengde når de går eller sykkler :oh
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Svar