Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Dimzum »

De som vil kan kjøre med gult blinkende lys på hjelmen for min del - men setter stor pris på at de IKKE blander seg inn i hvordan JEG bekler meg......Avtale?
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av evike »

Folk kan være kledd som de vil for min del. Tanken MIN var bare å fortelle at det nå finnes annet enn gule vester å bestille, for de som er modige nok til å kle seg utenfor "dresscode" for motorsyklister.
Synes det er litt tidlig å omtale noen som "idioter", enten de vil eller om de nekter å bruke vest. Fasiten på det er langtfra ferdig.

De som derimot definitivt kan klassifiseres som idioter er de som har kjørt seg til en tidlig grav pga. uvettig kjøring. Har ikke sett det ennå, men det er sikkert mulig å ha på seg gul vest, evnt. med gule blink på hjelmen, men enda kjøre som idiot. På samme måte er det også mulig å både ha på seg svarte klær og kjøre fornuftig.

Folk går kledd i forskjellige klær utenom MC-kjøring, hvorfor ikke kle seg forskjellig når vi kjører også?
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Dimzum »

evike skrev:Folk kan være kledd som de vil for min del. Tanken MIN var bare å fortelle at det nå finnes annet enn gule vester å bestille, for de som er modige nok til å kle seg utenfor "dresscode" for motorsyklister.
Synes det er litt tidlig å omtale noen som "idioter", enten de vil eller om de nekter å bruke vest. Fasiten på det er langtfra ferdig.

De som derimot definitivt kan klassifiseres som idioter er de som har kjørt seg til en tidlig grav pga. uvettig kjøring. Har ikke sett det ennå, men det er sikkert mulig å ha på seg gul vest, evnt. med gule blink på hjelmen, men enda kjøre som idiot. På samme måte er det også mulig å både ha på seg svarte klær og kjøre fornuftig.

Folk går kledd i forskjellige klær utenom MC-kjøring, hvorfor ikke kle seg forskjellig når vi kjører også?
Yes - det var godt sagt! Slitsomt at folk er så opptatt av hva ANDRE gjør......altså om vi velger dongeribukse og 70-talls skinnjakke eller fluoriserende rustning med veiarbeider-farger er vel helt opp til den enkelte å bestemme. Er ikke det finfint??
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Duville »

At ikke denne diskusjonen kan ligge der den hører hjemme....... Om det komme en ny vest med en ny farge gjør ikke dette mer "spiselig". De som ønsker gult eller rosa kan få tak i det de ønsker. - dette er bare min mening!

Påbudt ut over hjelm og selvvalgt kjøreklær som i dag stort sett for alle betyr selvvalgt sikkerhets mcklær, tro det eller ei så er det en del fornuftige folk selv om grensen går ved selvlysende klær for de aller fleste.....

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Crinos »

Jeg er ikke helt for at det bør være påbud for refleks, men kanskje forsikringselskap kan gi litt ekstra bonus om dette brukes.
Selv er jeg ikke helt der enda, hvor jeg ville ha vert komfortabel med refleksvest, uansett farge vesten har.
Forresten, finnes det sort refleks? 8)
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
MC-FOLK
Innlegg: 44
Registrert: 10 mar 2011, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GS 1000G 1980

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av MC-FOLK »

Crinos skrev:Jeg er ikke helt for at det bør være påbud for refleks, men kanskje forsikringselskap kan gi litt ekstra bonus om dette brukes.
Selv er jeg ikke helt der enda, hvor jeg ville ha vert komfortabel med refleksvest, uansett farge vesten har.
Forresten, finnes det sort refleks? 8)
Jeg kjører ALLTID i den gamle og godt brukte skinnvesten min,med MC-FOLK på ryggmerket...OG kommer ALDRI til å gjøre noe annet...Da blir heller alternativet å betale bøter...Men kjøpte meg ny mc-jakke i fjor...Den er svart,men har godt med diskret plasserte reflekser i forskjellige sømmer og andre steder...Sees i hvertfal godt i mørket,og det er det viktigste for min del...Om noen ikke klarer å få øye på en MC på dagtid,så bør de investerer i nye briller. :jada:

Godtvoksen

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Godtvoksen »

Crinos skrev:Jeg er ikke helt for at det bør være påbud for refleks, men kanskje forsikringselskap kan gi litt ekstra bonus om dette brukes.
:janikk

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av MaxTron »

Har ikke lest hele denne tråden, men det er jo en stadig tilbakevendende diskusjon over alt i miljøet....

Når det gjelder han dusten i artikkelen i første innlegg som vil ha påbud, så viser han jo selv med all tydelighet hvor langt han tenker...
For det første, som, noen allerede har nevnt, sittet han bak en diger vegg, så vesten syns ikke før man ser han fra siden.
For det andre kjører han med tynne fingervanter!! ... Og påberoper seg å være opptatt av sikkerhet :lol :lol :lol
Men er faktisk ikke uvanlig å treffe sånne "buss-sjåfører" helt uten hansker i sessongen, hva er det egentlig med disse folka??? Tror de faktisk at sykkelen er like sikker som bil når den så diger???
Og isåfall hvorfor da dette evinnelige maset om gule vester???
(ser også ut som han kjører med korte sko..)

Vist en FAKTISK er genuint opptatt av egen sikkerhet burde en vel kanskje lese litt om temaer hos NMCU, det finnes undersøkelser og tester om temaet.
Vist ikke æ har misforstått så konkluderes det med at forfra blir både fluoriserende tape på sykkelen, og refleksvester skjult i "lysglorien" fra hovedlyset på sykkelen. Og det er jo forfra en må bli sett for at ikke bilister skal kjøre ut i veien når de har vikeplikt..?

Poenget mitt er at det med andre or der MEGET viktig at de som velger å kjøre med gul vest må være klar over at den har tilnærmet INGEN effekt FORFRA. Er dessverre redd for at mange faktisk lever i den villfarelse at de blir lettere oppdaget når de kjører med gul vest(falsk trygghet), og legger om kjørestilen sin deretter.

Større synlighet med vest er kun til en viss grad litt rett fra siden, og bakfra vist du IKKE har toppboks eller annen høy oppakning!!
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av jhn »

Æ e heller ikke for vest, det må være klart, men æ synes det høres merkelig ut at den ikke har effekt. Det e ikke så mange graders avvik fra rett forfra som skal til før glorien forsvinner og vesten kommer til syne. Æ trur et påbud ville hatt en effekt på statistikken,
ikke så stor riktignok men...

Godtvoksen

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Godtvoksen »

MaxTron skrev:
Poenget mitt er at det med andre or der MEGET viktig at de som velger å kjøre med gul vest må være klar over at den har tilnærmet INGEN effekt FORFRA. Er dessverre redd for at mange faktisk lever i den villfarelse at de blir lettere oppdaget når de kjører med gul vest(falsk trygghet), og legger om kjørestilen sin deretter.
Jeg kjører med gul jakke og snart også gul hjelm, men legger selvsagt ikke om kjørestil avhengig av hvilke klær eller hjelm jeg kjører med. Imidlertid tror jeg ikke en blir sett dårligere med gul vest/jakke mv.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Crinos »

MaxTron skrev:Tror de faktisk at sykkelen er like sikker som bil når den så diger???
BMW C1 Scooter er sagt til å være like krashsikker som en BMW E36 (3-serie fra 90-tallet).
En kammerat av meg som hadde en slik en har også testet å få en bil inn i siden.
Han kjørte i shorts og kortermet skjorte og uten hjelm.

Han fikk et lite skrubbsår i håndflaten for hans instinktive handling var å ta seg for, bortsett fra det var han helt fin :)
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av MaxTron »

jhn skrev:Æ e heller ikke for vest, det må være klart, men æ synes det høres merkelig ut at den ikke har effekt. Det e ikke så mange graders avvik fra rett forfra som skal til før glorien forsvinner og vesten kommer til syne. Æ trur et påbud ville hatt en effekt på statistikken,
ikke så stor riktignok men...
I såfall merkelig at NMCU IKKE vil anbefale ett påbud..??
Kanskje, som du delvis sier, fordi effekten er så liten at ett påbud hadde ført til mere misnøye i medlemsmassen enn effekten er verdt... Bare spekulasjoner selvfølgelig...

Er personlig mest redd for at nytteeffekten er mindre enn den falske tryggheten (ivertfall mener æ at den i stor grad er falsk) som æ hører (på treff og andre plasser hvor MC-folk møtes) at mange har.

Godt mulig at æ, neste gang æ skal kjøpe kjørejakke, kjøper en med sterke farger/kontraster, men siden æ har så dårlig tru på effekten av dette kommer æ til å fortsette å kjøre som om alle bilister er blinde, og delvis ute etter å "ta" mæ, og da har det kaaanskje en pitteliten effekt......?

Har forøvrig planer om å montere en del kjørelys, lovlig eller ikke, trur det kan ha mere effekt. (Selvfølgelig fortsatt vist man IKKE legger om kjørestilen og spiser opp det lille en kanskje har "vunnet" av sikkerhetsmarginer)
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av MaxTron »

Godtvoksen skrev:
MaxTron skrev:
Poenget mitt er at det med andre or der MEGET viktig at de som velger å kjøre med gul vest må være klar over at den har tilnærmet INGEN effekt FORFRA. Er dessverre redd for at mange faktisk lever i den villfarelse at de blir lettere oppdaget når de kjører med gul vest(falsk trygghet), og legger om kjørestilen sin deretter.
Jeg kjører med gul jakke og snart også gul hjelm, men legger selvsagt ikke om kjørestil avhengig av hvilke klær eller hjelm jeg kjører med. Imidlertid tror jeg ikke en blir sett dårligere med gul vest/jakke mv.
Nei, æ trur heller ikke at en blir sett dårligere med vest o.l. men, har sjøl overhørt folk som sier at de føler seg SÅ mye tryggere etter at de begynte å kjøre med vest, og ikke trenger å være redd for ikke å bli sett lengre.
Er vel da det virkelig begynner å bli farlig..??
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Crinos »

Godtvoksen skrev:
MaxTron skrev:
Poenget mitt er at det med andre or der MEGET viktig at de som velger å kjøre med gul vest må være klar over at den har tilnærmet INGEN effekt FORFRA. Er dessverre redd for at mange faktisk lever i den villfarelse at de blir lettere oppdaget når de kjører med gul vest(falsk trygghet), og legger om kjørestilen sin deretter.
Jeg kjører med gul jakke og snart også gul hjelm, men legger selvsagt ikke om kjørestil avhengig av hvilke klær eller hjelm jeg kjører med. Imidlertid tror jeg ikke en blir sett dårligere med gul vest/jakke mv.
Gul refleksvest er vell mest med tanke på synlighet for siden og ikke forfra og bakfra. Man har da tros alt lys som helst skal fungere. (joda, vanskeligere å bedømme avstand og slikt, men dog, det skal være lys der).

Påbud bør det så absolutt ikke bli, men en oppfordring fra forsikringselskapene kan gjerne komme. Da er det mer valgfritt hva den enkelte ønsker, og det er med på å oppfordre folk til å "gjøre noe riktig" uten at de skal føle seg presset til dette.

Et påbud blir litt som om en sier.
"Crinos, gå og hent en kopp kaffe til meg".

En oppfordring blir litt mer som om jeg sier.
"Hei Crinos, kunne du tenkt deg og hente en kopp kaffe til meg er du snill".

Jeg vet i alle fall hva som klinger best i mine ører, og hvilken av dem jeg helst ville ha hjulpet med en kopp kaffe.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av MaxTron »

Crinos skrev:
Godtvoksen skrev:
MaxTron skrev:
Poenget mitt er at det med andre or der MEGET viktig at de som velger å kjøre med gul vest må være klar over at den har tilnærmet INGEN effekt FORFRA. Er dessverre redd for at mange faktisk lever i den villfarelse at de blir lettere oppdaget når de kjører med gul vest(falsk trygghet), og legger om kjørestilen sin deretter.
Jeg kjører med gul jakke og snart også gul hjelm, men legger selvsagt ikke om kjørestil avhengig av hvilke klær eller hjelm jeg kjører med. Imidlertid tror jeg ikke en blir sett dårligere med gul vest/jakke mv.
Gul refleksvest er vell mest med tanke på synlighet for siden og ikke forfra og bakfra. Man har da tros alt lys som helst skal fungere. (joda, vanskeligere å bedømme avstand og slikt, men dog, det skal være lys der).

Påbud bør det så absolutt ikke bli, men en oppfordring fra forsikringselskapene kan gjerne komme. Da er det mer valgfritt hva den enkelte ønsker, og det er med på å oppfordre folk til å "gjøre noe riktig" uten at de skal føle seg presset til dette.

Et påbud blir litt som om en sier.
"Crinos, gå og hent en kopp kaffe til meg".

En oppfordring blir litt mer som om jeg sier.
"Hei Crinos, kunne du tenkt deg og hente en kopp kaffe til meg er du snill".

Jeg vet i alle fall hva som klinger best i mine ører, og hvilken av dem jeg helst ville ha hjulpet med en kopp kaffe.
Tja, ser poenget ditt, men er viktig å være klar over at det er forsikringsselskap du snakker om no!!

De kan jo foreksempel gi deg 350,- i rabatt vist det står i forsikringsbeviset at du og eventuell passasjer SKAL kjøre med er "synlighetsbekledning" som er FG-godkjent. Med andre ord: det er forsikringsselskapa som skal bestemme hvordan disse plagga skal se ut, hvilken type refleks som skal brukes o.s.v.

OG: vist du skulle finne på å ta en liten sving til byen bare iført hjelm og den gamle skinnjakka, og det da skjer noe, kan de trekke ifra så mye de selv bestemmer på forsikringssummen...
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Svar