Godtvoksen blogg: Sesong 2013

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
Godtvoksen

Re: Godtvoksen blogg: MC-sesongen 2011

Legg inn av Godtvoksen »

Bjørn skrev:Er du fri på lørdag? viss det er ver ser det ut som om eg klare å komme ned til vegen :-k
Dessverre så jobber jeg Adecovakt (3 x 17 timer) i helga...

Gammelgutt

Re: Godtvoksen blogg: MC-sesongen 2011

Legg inn av Gammelgutt »

Snikkeren skrev:Hvis sjefen er bekymret, så får hun heller ringe meg.
Jeg er sjefen i huset, og har ingen kone til å benekte det. :lol

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Godtvoksen blogg: MC-sesongen 2011

Legg inn av Crinos »

I BMWCCN har vi et begrep... FTK.
Står for FriTids Kordinator... Eller som min x-kone misstolket det som... Faens Te Kjerring! :D
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Bosted: bærgen

Re: Godtvoksen blogg: MC-sesongen 2011

Legg inn av Onsløv »

Crinos skrev:I BMWCCN har vi et begrep... FTK.
Står for FriTids Kordinator... Eller som min x-kone misstolket det som... Faens Te Kjerring! :D
Var det det hun kalte den andre? Bilde

Jeg har ihvertfall en FTK i hus.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: Godtvoksen blogg: MC-sesongen 2011

Legg inn av Intruder »

Godtvoksen skrev:
Bjørn skrev:Er du fri på lørdag? viss det er ver ser det ut som om eg klare å komme ned til vegen :-k
Dessverre så jobber jeg Adecovakt (3 x 17 timer) i helga...
Jobber overtid,godtar de slikt i Adeco da ?
Spøkte bare,Godtvoksen,opp i alt alvoret. :-J :mk
Brukere på forumet da jeg gikk inn nå : Hjernen og Intruder.....så var det ihvertfall
EN hjerne !! :prop: :lol
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Godtvoksen

Re: Godtvoksen blogg: MC-sesongen 2011

Legg inn av Godtvoksen »

Intruder skrev:
Jobber overtid,godtar de slikt i Adeco da ?
Overtid, nei dette er turnus med såkalt innbakt "hvilende vakt" mellom 24.00 - 06.00, som betyr at vi i ren Adecostil får betalt for kun 13 av de 17 timene pr døgn... ](*,)

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Godtvoksen blogg: MC-sesongen 2011

Legg inn av Crinos »

Godtvoksen skrev:
Intruder skrev:
Jobber overtid,godtar de slikt i Adeco da ?
Overtid, nei dette er turnus med såkalt innbakt "hvilende vakt" mellom 24.00 - 06.00, som betyr at vi i ren Adecostil får betalt for kun 13 av de 17 timene pr døgn... ](*,)
Kjenner meg igjen i fra da jeg kjørte buss... Hadde heldigvis kun et skift per 6 uker som var slik. Men utrolig irriterende å være 15 timer på jobb, og få betalt for 10....
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: Godtvoksen blogg: MC-sesongen 2011

Legg inn av Intruder »

Slikt er rett og slett utnyttelse av folk,-lederne i slike bedrifter står for et
syn på sine ansatte som er helt utrolig... :-k :redface
De har nok ikke de samme betingelser selv.... :ills :jada:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Godtvoksen

Re: Godtvoksen blogg: MC-sesongen 2011

Legg inn av Godtvoksen »

Intruder skrev:Slikt er rett og slett utnyttelse av folk,-lederne i slike bedrifter står for et
syn på sine ansatte som er helt utrolig... :-k :redface
De har nok ikke de samme betingelser selv.... :ills :jada:
Sånn er det nok i hele helsesektoren, litt overrasket ble jeg over at det også var slik i transportbransjen også. Jeg hadde en teori om at slike avtaler hadde blitt sedvane på arbeidsplasser dominert av kvinner, så her må jeg nok revurdere mine tanker.. :-k

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: Godtvoksen blogg: MC-sesongen 2011

Legg inn av Intruder »

Er nok mange grupper som er i samme situasjon,tenk for en bussjåfør f.eks. å gå rundt
og rusle to-tre timer uten lønn innimellom turene. :sorry
At dette i det hele tatt kan skje i dag er en skam.. :ills
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Godtvoksen blogg: MC-sesongen 2011

Legg inn av Crinos »

Så lenge en arbeidsgiver har lov, eller det ikke er nedskrevet at det IKKE er lov, så vil nok arbeidsgiveren gjøre sitt for å spare penger.
I mitt tilfelle ble pausen på 4 timer forsvart ulønnet med at jeg kunne jo gå å gjøre ærender i mellomtiden.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Gammelgutt

Re: Godtvoksen blogg: MC-sesongen 2011

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg haddde såkalt deltskift på bussen. Fire timer og mer i pause mellom morgenskiftet og ettermiddagsskiftet. Det passet meg bra, var jeg trett en dag kunne jeg sove litt mellom skiftene. Om sommeren var det fint, kunne ta meg en tur i kajakken eller kjøre en liten tur på 10-15 mil om lysten var der.
Sist redigert av Gammelgutt den 03 apr 2011, 11:37, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Godtvoksen blogg: MC-sesongen 2011

Legg inn av Crinos »

Gammelgutt skrev:Jeg haddde såkalt deltskift på bussen. Fire timer og mer i pause mellom morgenskiftet og ettermiddagsskiftet. Det passet meg bra, var jeg trett en dag kunne jeg sove litt mellom skiftene. Om sommeren var det fint, kunne ta meg e tur i kajakken eller kjøre en liten tur på 10-15 mil om lysten var der.
Jeg er mer intresert i å gå på jobb, gjøre jobben ferdig, så være fri til å gjøre hva enn jeg vil uten å holde kontroll på klokka hele tiden :)
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Godtvoksen blogg: MC-sesongen 2011

Legg inn av Duville »

Er vel mulig å få seg ett annet arbeid dersom det ikke passer med delt skift. Hvis dette er det som passer best så må det jo være opp til arbeidsgiver og ansatt å bli enige om hvordan dette skal utføres. Helst skulle det vel ha vært utbetalt lønn i fritimene mellom når det ikke er noe å gjøre - synes jeg ser internetthandlere betale for denne lønna for ingenting.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Godtvoksen blogg: MC-sesongen 2011

Legg inn av Crinos »

Duville skrev:Er vel mulig å få seg ett annet arbeid dersom det ikke passer med delt skift. Hvis dette er det som passer best så må det jo være opp til arbeidsgiver og ansatt å bli enige om hvordan dette skal utføres. Helst skulle det vel ha vært utbetalt lønn i fritimene mellom når det ikke er noe å gjøre - synes jeg ser internetthandlere betale for denne lønna for ingenting.
Var det jeg gjorde! :) Fikk meg en annen jobb.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Godtvoksen

Re: Godtvoksen blogg: MC-sesongen 2011

Legg inn av Godtvoksen »

Duville skrev:Hvis dette er det som passer best så må det jo være opp til arbeidsgiver og ansatt å bli enige om hvordan dette skal utføres.
Vel, jeg har svært liten tro på markedsregulering av de ansattes rettigheter. Tiden hvor arbeidstaker står meg lua i hånda er heldigvis over for mange tiår siden. Og jeg håper vi ikke får den tilbake, noe jeg faktisk er redd for kan skje. Forhåpentligvis ikke før jeg går av med pensjon... :[-o<

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Godtvoksen blogg: MC-sesongen 2011

Legg inn av Duville »

Godtvoksen skrev:
Duville skrev:Hvis dette er det som passer best så må det jo være opp til arbeidsgiver og ansatt å bli enige om hvordan dette skal utføres.
Vel, jeg har svært liten tro på markedsregulering av de ansattes rettigheter. Tiden hvor arbeidstaker står meg lua i hånda er heldigvis over for mange tiår siden. Og jeg håper vi ikke får den tilbake, noe jeg faktisk er redd for kan skje. Forhåpentligvis ikke før jeg går av med pensjon... :[-o<

Det du sier her er at du ønsker å frata ansatt og ledelse å bli enie om en tilpasset arbeidstid innenfor gjeldende lover og regler, tilpasset den jobben som skal gjøres. Oljeareiderene har for eksempel gjort dette, svært aktuellt for mange andre også. At dette tilsier at vi havner i 1800talls tilstander er vel å trekke det vel langt.

Du arbeider jo selv i ett yrke som du sier ikke betaler for alle timene du er på jobb - stod du med lua i handa og bad ydmykt om jobb??

Gammelgutt

Re: Godtvoksen blogg: MC-sesongen 2011

Legg inn av Gammelgutt »

Duville skrev:. Helst skulle det vel ha vært utbetalt lønn i fritimene mellom når det ikke er noe å gjøre
Fikk jo deltskifttillegg, jobbet færre timer enn på vanlige skift og fikk noe bedre betalt. Trivdes med dette og søkte på deltskift ved utlysning av rotasjoner.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Godtvoksen blogg: MC-sesongen 2011

Legg inn av Duville »

Gammelgutt skrev:
Duville skrev:. Helst skulle det vel ha vært utbetalt lønn i fritimene mellom når det ikke er noe å gjøre
Fikk jo deltskifttillegg, jobbet færre timer enn på vanlige skift og fikk noe bedre betalt. Trivdes med dette og søkte på deltskift ved utlysning av rotasjoner.

Nettopp det jeg mener dette er forhandlinger og kompensasjon for det som er "negativt" for noen passer det å jobbe på denne måten. Ikke alle er A4 og passer inn i "sosialistforma".

Godtvoksen

Re: Godtvoksen blogg: MC-sesongen 2011

Legg inn av Godtvoksen »

Duville skrev:
Du arbeider jo selv i ett yrke som du sier ikke betaler for alle timene du er på jobb - stod du med lua i handa og bad ydmykt om jobb??

Hvis jeg sier at jeg ikke godtar dette, så er det nok av andre søkere til den jobben jeg har. Det er arbeidsgivers marked, således har jeg ingen forhandlingsmakt...

Gammelgutt

Re: Godtvoksen blogg: MC-sesongen 2011

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg har vel aldri vært A4, kommer heller ikke til å bli det, trur eg. :scratch

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Godtvoksen blogg: MC-sesongen 2011

Legg inn av Duville »

Godtvoksen skrev:
Duville skrev:
Du arbeider jo selv i ett yrke som du sier ikke betaler for alle timene du er på jobb - stod du med lua i handa og bad ydmykt om jobb??

Hvis jeg sier at jeg ikke godtar dette, så er det nok av andre søkere til den jobben jeg har. Det er arbeidsgivers marked, således har jeg ingen forhandlingsmakt...
Dette er jo ett typisk eksempel på at konkuranse virker. Hvis ikke andre stod i kø for din jobb kunne du ha gjort som heismontørene på 80tallet - de hadde ikke konkuranse og krevde så mye de på noen sett og vis kunne. Da var det dem som hadde makt. Kostnader kan man jo tro det var arbeidsgiverene som måtte ta men det stemmer jo ikke - kosten måtte fellesskapet ta som skulle betale for service og vedlikehold via arbeidsgiverene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Godtvoksen blogg: MC-sesongen 2011

Legg inn av jhn »

flygeledere kan jo også nevnes

Godtvoksen

Re: Godtvoksen blogg: MC-sesongen 2011

Legg inn av Godtvoksen »

Duville skrev:
Dette er jo ett typisk eksempel på at konkuranse virker.
Det er et eksempel på når ansatt og ledelse skal bli enige om en tilpasset arbeidstid, så skjer det ene og alene på arbeidsgivers premisser. Dog under noe reguleringer fra lover og regler som er jobbet frem av tidligere sterke fagforeninger. Jeg sitter med et sterkt inntrykk av disse rettigheter svekkes mer og mer og at vi beveger oss i revers/tilbake mot samfunnet hvor arbeidstaker sto med lua i hånda. En kan finne langt mer grove enkelttilfeller fra den tiden, en hva en så når det gjaldt dine spissformuleringer om heismontører.

Min erfaring gjennom et langt arbeidsliv på ca 40 år i offentlig sektor er at ledelsen bruker mer og mer "styringsrett", og hvor fagforening nærmest har gjort seg overflødig. Det kan syntes som unge i dag innfinner seg med det, uten de helt store protestene. Så jeg spør meg selv hvor langt det vil gå den veien, før det blir et større engasjement igjen. I mine unge dager fant vi oss ikke i slikt, og fagforeningen hadde et ord med i laget.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Godtvoksen blogg: MC-sesongen 2011

Legg inn av Duville »

Godtvoksen skrev:
Duville skrev:
Dette er jo ett typisk eksempel på at konkuranse virker.
Det er et eksempel på når ansatt og ledelse skal bli enige om en tilpasset arbeidstid, så skjer det ene og alene på arbeidsgivers premisser. Dog under noe reguleringer fra lover og regler som er jobbet frem av tidligere sterke fagforeninger. Jeg sitter med et sterkt inntrykk av disse rettigheter svekkes mer og mer og at vi beveger oss i revers/tilbake mot samfunnet hvor arbeidstaker sto med lua i hånda. En kan finne langt mer grove enkelttilfeller fra den tiden, en hva en så når det gjaldt dine spissformuleringer om heismontører.

Min erfaring gjennom et langt arbeidsliv på ca 40 år i offentlig sektor er at ledelsen bruker mer og mer "styringsrett", og hvor fagforening nærmest har gjort seg overflødig. Det kan syntes som unge i dag innfinner seg med det, uten de helt store protestene. Så jeg spør meg selv hvor langt det vil gå den veien, før det blir et større engasjement igjen. I mine unge dager fant vi oss ikke i slikt, og fagforeningen hadde et ord med i laget.

hm - ok. Vi blir nok ikke helt enige om haordan mekanismene fungere her, så det får være med det :D .

40 år, det må jo tross alt ha vært greit der på tross av alt, ellers hadde du vel vært i det private du også... :skriver

Låst