elektrisk feil på Yamaha XS650
elektrisk feil på Yamaha XS650
Hei. Ny bruker på plass. Har hatt mc noen år, men ble tipset om dette forumet for ikke så lenge siden. Håper å få noen gode tips her inne.
På min XS650 fra 1982 får jeg kortslutningsfeil. Har feilsøkt men finner ikke hvor feilen sitter. Har byttet spenningsregulator, tenningslås og pæreholder til hovedlys. Til nå har det sett ut som om feilen kun har oppstått i det jeg setter hovedlykta i pæreholderen, men siste gangen nå så kom feilen uavhengig av om forlykta var koblet til eller ikke (det er ikke egen bryter for å slå av på hovedlys på denne sykkelen). Hvor skal jeg begynne å lete etter feil? Noen gode tips?
På min XS650 fra 1982 får jeg kortslutningsfeil. Har feilsøkt men finner ikke hvor feilen sitter. Har byttet spenningsregulator, tenningslås og pæreholder til hovedlys. Til nå har det sett ut som om feilen kun har oppstått i det jeg setter hovedlykta i pæreholderen, men siste gangen nå så kom feilen uavhengig av om forlykta var koblet til eller ikke (det er ikke egen bryter for å slå av på hovedlys på denne sykkelen). Hvor skal jeg begynne å lete etter feil? Noen gode tips?
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Re: elektrisk feil på Yamaha XS650
sjekk ledningene der de går inn i lykta og rundt styrehodet for slitasje på ledningene..ellers må nok til med et multimeter og sjekke ledningene for de kan ha gnisset inni kabelstrømpa også..begynne med en ledning av gangen -kjekt med verkstedbok med el-skjema.. 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Crinos
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Kontakt:
Hei og velkommen, fra en rookie til en annen :)
Først og fremst vil jeg bare si at det er en utrolig fet sykkel du har. (Kan fort, om ønskelig, bygges om til en veldig tøff cafe racer).
Jeg har ikke skrudd på denne sykkelen, så er ikke noe annet enn et gennerelt råd jeg har å komme med.
Du sier kortslutnings feil.. Hva og hvor kortslutter det?
Om du kobler i fra hovedlykten, og gir den 12V i fra en annen strømkilde.. Klarer du å gjennskape problemet?
Det første jeg gjør når jeg får slike artige el problemer er å strippe det elektriske og legger det opp på nytt. Som mekkeren, sier... gamle ledninger kan ha gnisset på hverandre og da har man en fin oppskrift for mye hodebry!
Først og fremst vil jeg bare si at det er en utrolig fet sykkel du har. (Kan fort, om ønskelig, bygges om til en veldig tøff cafe racer).
Jeg har ikke skrudd på denne sykkelen, så er ikke noe annet enn et gennerelt råd jeg har å komme med.
Om du kobler i fra hovedlykten, og gir den 12V i fra en annen strømkilde.. Klarer du å gjennskape problemet?
Det første jeg gjør når jeg får slike artige el problemer er å strippe det elektriske og legger det opp på nytt. Som mekkeren, sier... gamle ledninger kan ha gnisset på hverandre og da har man en fin oppskrift for mye hodebry!
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Takk for råd. Verkstedbok og el-skjema er på plass... har også en svakstrømselektriker med multimeter... selv vet jeg lite om det apparatet :) Har vel delvis tenkt på å bytte ut hele kabelsettet på sykkelen... koster noen kroner men sparer nok mye problemer fremover om det blir gjort... men kan jo gå over kablene fremmi lykta og området der i første omgang...mekkern skrev:sjekk ledningene der de går inn i lykta og rundt styrehodet for slitasje på ledningene..ellers må nok til med et multimeter og sjekke ledningene for de kan ha gnisset inni kabelstrømpa også..begynne med en ledning av gangen -kjekt med verkstedbok med el-skjema..
- MaxTron
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
He-He, det samme slo akkurat mæ og, er jo ikke så veldig omfattende å rett og slett bygge hele elsystemet opp på nytt på denne?
Ikke umulig at det er både mindre tid, jobb og kostnad enn å finne feilen...
Har sjøl en '78modell, ble kjøpt som restaureringsobjekt, men trur det blir CaféRacer av det til slutt, men ikke denne vinteren...
Ikke umulig at det er både mindre tid, jobb og kostnad enn å finne feilen...
Har sjøl en '78modell, ble kjøpt som restaureringsobjekt, men trur det blir CaféRacer av det til slutt, men ikke denne vinteren...
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Takk. Holder nok sykkelen så original som mulig. Hva og hvor det kortslutter? Har ikke peiling! Har ikke prøvd å gjenskape problemet i lykten... er vel usikker på om det er den som er problemet. Heller vel mest til at noen kabler har fått seg en knekk og lager trøbbel uten at jeg kan se feilen. Har rett og slett bestilt nytt komplett kabelsett til sykkelen nå - koster rett under 800,- så synes det er en grei nok investering. Kommer vel til landet om et par uker. Da blir det å montere det og koble på gradivis for å se om det kommer feil eller ikke. Satser på at nytt kabelsett løser problemet.Crinos skrev:Hei og velkommen, fra en rookie til en annen :)
- MaxTron
Det blir nok helt strøkent skal du se!!
Var ikke så skremmende pris heller, hvor kjøpte du det??
Var ikke så skremmende pris heller, hvor kjøpte du det??
karosseri er for biler!
Handler hos http://www.xs650shop.de enten direkte i fra Tyskland eller via hans norske hjelper... ofte billigere å handle via han i norge...
- MaxTron
Han ha MYE!!!hunter skrev:Handler hos http://www.xs650shop.de enten direkte i fra Tyskland eller via hans norske hjelper... ofte billigere å handle via han i norge...
Takk for den, den er lagret i favoritter

karosseri er for biler!
Når du sier kortslutning, så mener du vel at ei sikring ryker??!!
Og dette medfører sevfølgelig et stort forbruk av sånne. Her kommer et tips som tid om annen brukes ved feilsøking på kretser som "spiser" sikringer.
Ta en "brukt" sikring og lodd på to ledninger og ei 55 W halogen pære.
Denne pæra har ingen motstand når den ikke lyser, men ved kortslutning tenner den og begrenser strømmen effektivt til ca 5 A.
Multimeter er vel og bra, men ei slukket lyspære har tilnærmet ingen motstand, så det er lett å bli lurt, ettersom disse pærer ofte er i parallell med kortslutningen du leter etter.
Lyser pæra som du kobler inn istedetfor sikringa, så tar du ut pærer, trekker ut plugger til den slukker. Der har du feilen!
Lykke til!
Og dette medfører sevfølgelig et stort forbruk av sånne. Her kommer et tips som tid om annen brukes ved feilsøking på kretser som "spiser" sikringer.
Denne pæra har ingen motstand når den ikke lyser, men ved kortslutning tenner den og begrenser strømmen effektivt til ca 5 A.
Multimeter er vel og bra, men ei slukket lyspære har tilnærmet ingen motstand, så det er lett å bli lurt, ettersom disse pærer ofte er i parallell med kortslutningen du leter etter.
Lyser pæra som du kobler inn istedetfor sikringa, så tar du ut pærer, trekker ut plugger til den slukker. Der har du feilen!
Lykke til!
Det ryker ingen sikringer. Kunnskapen min om elektriske ledninger er liten så kan godt hende jeg kaller det jeg tror er kortslutning for feil... Det som skjer er at når sykkelen går så forsvinner kontrollysa til hovedlys etc og batteriet tappes flatt slik at tenninga på sykkelen ikke fungerer... det blir feiltenning og sykkelen går dårligere og dårligere helt til den stopper... Til å begynne med var det en feil som kom og gikk litt, men nå er den der 99% av tiden... ledningsnett i fra tyskland var utsolgt og det var leveringstid på 3 uker pluss å få det til norge... så jeg venter fortsatt på dette... men om noen har andre gode tips til hva som kan være galt tar jeg i mot dette med stor takk!FJZZR skrev:Når du sier kortslutning, så mener du vel at ei sikring ryker??!!
Lykke til!
- Erman
- Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Kan også sjekke ut http://www.mikesxs.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
Er det ikke slik at kablene til instrumentene og hovedlykta går inn under tanken på vei til styret? I så fall kan det være lurt å se etter slitasje rundt der. Kabelklem er veldig undervurdert.
En annen ting kan være at hovedlykta evt. andre deler ikke er jordet skikkelig.
Mulig denne:
http://www.oregonmotorcycleparts.com/Di ... XS650B.jpg
ikke passer med din årsmodell, men jeg så det var flere ark på http://www.oregonmotorcycleparts.com.." onclick="window.open(this.href);return false;.
Er det ikke slik at kablene til instrumentene og hovedlykta går inn under tanken på vei til styret? I så fall kan det være lurt å se etter slitasje rundt der. Kabelklem er veldig undervurdert.
En annen ting kan være at hovedlykta evt. andre deler ikke er jordet skikkelig.
Mulig denne:
http://www.oregonmotorcycleparts.com/Di ... XS650B.jpg
ikke passer med din årsmodell, men jeg så det var flere ark på http://www.oregonmotorcycleparts.com.." onclick="window.open(this.href);return false;.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100
1984 BMW K100
Oj!
Slukker kontroll lysene med en gang eller tar det en stund når du starter med oppladet batteri??
Skjer dette når du slår på lyset ??
Kan det være at den ikke lader i det hele tatt og at hovedlyset dermed tapper batteriet??
Får du låne et intrument og måler spenning over batteriet, skal denne være på ca. 14 volt når sykkel går på ca 4000 o/min. Er det lavere enn 13 vil batteriet sakte men sikkert tappes.
Dette kan skyldes lednings gnag/overledning under tank, men da går det ofte ei sikring, så jeg mistenker likeretter med en kortsluttet diode.
Lader batteriet seg ut når tenning ikke er på?
Slukker kontroll lysene med en gang eller tar det en stund når du starter med oppladet batteri??
Skjer dette når du slår på lyset ??
Kan det være at den ikke lader i det hele tatt og at hovedlyset dermed tapper batteriet??
Får du låne et intrument og måler spenning over batteriet, skal denne være på ca. 14 volt når sykkel går på ca 4000 o/min. Er det lavere enn 13 vil batteriet sakte men sikkert tappes.
Dette kan skyldes lednings gnag/overledning under tank, men da går det ofte ei sikring, så jeg mistenker likeretter med en kortsluttet diode.
Lader batteriet seg ut når tenning ikke er på?
mikesxs i usa samarbeider med xs650shop i tyskland, og han i usa sender helst ikke til europa om rudiger i tyskland kan levere - men slikt er mulig å omgås :)
takk for link til koblingsskjema, men jeg har allerede riktig skjema til min sykkel :)
Kontrollysene kan komme og gå - plutselig så virker ting...
Det er ikke egen lysbryter på sykkelen - de kommer på når den starter... skulle gjerne hatt av/på bryter til disse - finnes det til denne sykkelen?
Likeretter? Jeg har byttet spenningsregulatoren... er det den samme tingen eller?
Jeg hadde en kar her som gikk over og målte litt forskjellig... mener å huske at sykkelen lader tilstrekkelig...
Nytt el-nett kommer nok en av ukene nå... så jeg begynner ikke å fikle med det gamle nå...
takk for link til koblingsskjema, men jeg har allerede riktig skjema til min sykkel :)
Kontrollysene kan komme og gå - plutselig så virker ting...
Det er ikke egen lysbryter på sykkelen - de kommer på når den starter... skulle gjerne hatt av/på bryter til disse - finnes det til denne sykkelen?
Likeretter? Jeg har byttet spenningsregulatoren... er det den samme tingen eller?
Jeg hadde en kar her som gikk over og målte litt forskjellig... mener å huske at sykkelen lader tilstrekkelig...
Nytt el-nett kommer nok en av ukene nå... så jeg begynner ikke å fikle med det gamle nå...
Her lukter det jordingsfeil!
Antakelig mister en del av sykkelen jord (-) forbindelsen. Og siden batteriet tømmes, så gjelder dette også der regulator sitter ettersom denne da sannsynligvis slutter å lade.
En titt på et eventuellt koblingsskjema nå, ville hjulpet oss langt på vei.
Spennings regulator og likeretter kan være en enhet. Likretter gjør om vekselstrøm til likestrøm, mens spennings regulatoren passer på at batteriet ikke overlades.
Virkemåte er forskjellig på forskjellige sykler. Noen regulerer strøm i en felt vikling, mens andre har generator med permanent magnet og regulerer ved å kortslutte(!!) overskuddet til jord (brutalt, men det funker)
Antakelig mister en del av sykkelen jord (-) forbindelsen. Og siden batteriet tømmes, så gjelder dette også der regulator sitter ettersom denne da sannsynligvis slutter å lade.
En titt på et eventuellt koblingsskjema nå, ville hjulpet oss langt på vei.
Spennings regulator og likeretter kan være en enhet. Likretter gjør om vekselstrøm til likestrøm, mens spennings regulatoren passer på at batteriet ikke overlades.
Virkemåte er forskjellig på forskjellige sykler. Noen regulerer strøm i en felt vikling, mens andre har generator med permanent magnet og regulerer ved å kortslutte(!!) overskuddet til jord (brutalt, men det funker)