elektrisk feil på Yamaha XS650
elektrisk feil på Yamaha XS650
Hei. Ny bruker på plass. Har hatt mc noen år, men ble tipset om dette forumet for ikke så lenge siden. Håper å få noen gode tips her inne.
På min XS650 fra 1982 får jeg kortslutningsfeil. Har feilsøkt men finner ikke hvor feilen sitter. Har byttet spenningsregulator, tenningslås og pæreholder til hovedlys. Til nå har det sett ut som om feilen kun har oppstått i det jeg setter hovedlykta i pæreholderen, men siste gangen nå så kom feilen uavhengig av om forlykta var koblet til eller ikke (det er ikke egen bryter for å slå av på hovedlys på denne sykkelen). Hvor skal jeg begynne å lete etter feil? Noen gode tips?
På min XS650 fra 1982 får jeg kortslutningsfeil. Har feilsøkt men finner ikke hvor feilen sitter. Har byttet spenningsregulator, tenningslås og pæreholder til hovedlys. Til nå har det sett ut som om feilen kun har oppstått i det jeg setter hovedlykta i pæreholderen, men siste gangen nå så kom feilen uavhengig av om forlykta var koblet til eller ikke (det er ikke egen bryter for å slå av på hovedlys på denne sykkelen). Hvor skal jeg begynne å lete etter feil? Noen gode tips?
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: elektrisk feil på Yamaha XS650
sjekk ledningene der de går inn i lykta og rundt styrehodet for slitasje på ledningene..ellers må nok til med et multimeter og sjekke ledningene for de kan ha gnisset inni kabelstrømpa også..begynne med en ledning av gangen -kjekt med verkstedbok med el-skjema.. 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: elektrisk feil på Yamaha XS650
Hei og velkommen, fra en rookie til en annen :)
Først og fremst vil jeg bare si at det er en utrolig fet sykkel du har. (Kan fort, om ønskelig, bygges om til en veldig tøff cafe racer).
Jeg har ikke skrudd på denne sykkelen, så er ikke noe annet enn et gennerelt råd jeg har å komme med.
Du sier kortslutnings feil.. Hva og hvor kortslutter det?
Om du kobler i fra hovedlykten, og gir den 12V i fra en annen strømkilde.. Klarer du å gjennskape problemet?
Det første jeg gjør når jeg får slike artige el problemer er å strippe det elektriske og legger det opp på nytt. Som mekkeren, sier... gamle ledninger kan ha gnisset på hverandre og da har man en fin oppskrift for mye hodebry!
Først og fremst vil jeg bare si at det er en utrolig fet sykkel du har. (Kan fort, om ønskelig, bygges om til en veldig tøff cafe racer).
Jeg har ikke skrudd på denne sykkelen, så er ikke noe annet enn et gennerelt råd jeg har å komme med.
Du sier kortslutnings feil.. Hva og hvor kortslutter det?
Om du kobler i fra hovedlykten, og gir den 12V i fra en annen strømkilde.. Klarer du å gjennskape problemet?
Det første jeg gjør når jeg får slike artige el problemer er å strippe det elektriske og legger det opp på nytt. Som mekkeren, sier... gamle ledninger kan ha gnisset på hverandre og da har man en fin oppskrift for mye hodebry!
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Re: elektrisk feil på Yamaha XS650
Takk for råd. Verkstedbok og el-skjema er på plass... har også en svakstrømselektriker med multimeter... selv vet jeg lite om det apparatet :) Har vel delvis tenkt på å bytte ut hele kabelsettet på sykkelen... koster noen kroner men sparer nok mye problemer fremover om det blir gjort... men kan jo gå over kablene fremmi lykta og området der i første omgang...mekkern skrev:sjekk ledningene der de går inn i lykta og rundt styrehodet for slitasje på ledningene..ellers må nok til med et multimeter og sjekke ledningene for de kan ha gnisset inni kabelstrømpa også..begynne med en ledning av gangen -kjekt med verkstedbok med el-skjema..
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: elektrisk feil på Yamaha XS650
He-He, det samme slo akkurat mæ og, er jo ikke så veldig omfattende å rett og slett bygge hele elsystemet opp på nytt på denne?
Ikke umulig at det er både mindre tid, jobb og kostnad enn å finne feilen...
Har sjøl en '78modell, ble kjøpt som restaureringsobjekt, men trur det blir CaféRacer av det til slutt, men ikke denne vinteren...
Ikke umulig at det er både mindre tid, jobb og kostnad enn å finne feilen...
Har sjøl en '78modell, ble kjøpt som restaureringsobjekt, men trur det blir CaféRacer av det til slutt, men ikke denne vinteren...
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: elektrisk feil på Yamaha XS650
Takk. Holder nok sykkelen så original som mulig. Hva og hvor det kortslutter? Har ikke peiling! Har ikke prøvd å gjenskape problemet i lykten... er vel usikker på om det er den som er problemet. Heller vel mest til at noen kabler har fått seg en knekk og lager trøbbel uten at jeg kan se feilen. Har rett og slett bestilt nytt komplett kabelsett til sykkelen nå - koster rett under 800,- så synes det er en grei nok investering. Kommer vel til landet om et par uker. Da blir det å montere det og koble på gradivis for å se om det kommer feil eller ikke. Satser på at nytt kabelsett løser problemet.Crinos skrev:Hei og velkommen, fra en rookie til en annen :)
Først og fremst vil jeg bare si at det er en utrolig fet sykkel du har. (Kan fort, om ønskelig, bygges om til en veldig tøff cafe racer).
Jeg har ikke skrudd på denne sykkelen, så er ikke noe annet enn et gennerelt råd jeg har å komme med.
Du sier kortslutnings feil.. Hva og hvor kortslutter det?
Om du kobler i fra hovedlykten, og gir den 12V i fra en annen strømkilde.. Klarer du å gjennskape problemet?
Det første jeg gjør når jeg får slike artige el problemer er å strippe det elektriske og legger det opp på nytt. Som mekkeren, sier... gamle ledninger kan ha gnisset på hverandre og da har man en fin oppskrift for mye hodebry!
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: elektrisk feil på Yamaha XS650
Det blir nok helt strøkent skal du se!!
Var ikke så skremmende pris heller, hvor kjøpte du det??
Var ikke så skremmende pris heller, hvor kjøpte du det??
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: elektrisk feil på Yamaha XS650
Handler hos http://www.xs650shop.de enten direkte i fra Tyskland eller via hans norske hjelper... ofte billigere å handle via han i norge...
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: elektrisk feil på Yamaha XS650
Han ha MYE!!!hunter skrev:Handler hos http://www.xs650shop.de enten direkte i fra Tyskland eller via hans norske hjelper... ofte billigere å handle via han i norge...
Takk for den, den er lagret i favoritter

karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: elektrisk feil på Yamaha XS650
Når du sier kortslutning, så mener du vel at ei sikring ryker??!!
Og dette medfører sevfølgelig et stort forbruk av sånne. Her kommer et tips som tid om annen brukes ved feilsøking på kretser som "spiser" sikringer.
Ta en "brukt" sikring og lodd på to ledninger og ei 55 W halogen pære.
Denne pæra har ingen motstand når den ikke lyser, men ved kortslutning tenner den og begrenser strømmen effektivt til ca 5 A.
Multimeter er vel og bra, men ei slukket lyspære har tilnærmet ingen motstand, så det er lett å bli lurt, ettersom disse pærer ofte er i parallell med kortslutningen du leter etter.
Lyser pæra som du kobler inn istedetfor sikringa, så tar du ut pærer, trekker ut plugger til den slukker. Der har du feilen!
Lykke til!
Og dette medfører sevfølgelig et stort forbruk av sånne. Her kommer et tips som tid om annen brukes ved feilsøking på kretser som "spiser" sikringer.
Ta en "brukt" sikring og lodd på to ledninger og ei 55 W halogen pære.
Denne pæra har ingen motstand når den ikke lyser, men ved kortslutning tenner den og begrenser strømmen effektivt til ca 5 A.
Multimeter er vel og bra, men ei slukket lyspære har tilnærmet ingen motstand, så det er lett å bli lurt, ettersom disse pærer ofte er i parallell med kortslutningen du leter etter.
Lyser pæra som du kobler inn istedetfor sikringa, så tar du ut pærer, trekker ut plugger til den slukker. Der har du feilen!
Lykke til!
Re: elektrisk feil på Yamaha XS650
Det ryker ingen sikringer. Kunnskapen min om elektriske ledninger er liten så kan godt hende jeg kaller det jeg tror er kortslutning for feil... Det som skjer er at når sykkelen går så forsvinner kontrollysa til hovedlys etc og batteriet tappes flatt slik at tenninga på sykkelen ikke fungerer... det blir feiltenning og sykkelen går dårligere og dårligere helt til den stopper... Til å begynne med var det en feil som kom og gikk litt, men nå er den der 99% av tiden... ledningsnett i fra tyskland var utsolgt og det var leveringstid på 3 uker pluss å få det til norge... så jeg venter fortsatt på dette... men om noen har andre gode tips til hva som kan være galt tar jeg i mot dette med stor takk!FJZZR skrev:Når du sier kortslutning, så mener du vel at ei sikring ryker??!!
Og dette medfører sevfølgelig et stort forbruk av sånne. Her kommer et tips som tid om annen brukes ved feilsøking på kretser som "spiser" sikringer.
Ta en "brukt" sikring og lodd på to ledninger og ei 55 W halogen pære.
Denne pæra har ingen motstand når den ikke lyser, men ved kortslutning tenner den og begrenser strømmen effektivt til ca 5 A.
Multimeter er vel og bra, men ei slukket lyspære har tilnærmet ingen motstand, så det er lett å bli lurt, ettersom disse pærer ofte er i parallell med kortslutningen du leter etter.
Lyser pæra som du kobler inn istedetfor sikringa, så tar du ut pærer, trekker ut plugger til den slukker. Der har du feilen!
Lykke til!
- Erman
- Innlegg: 399
- Registrert: 04 mai 2010, 13:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
- Bosted: Oslo
Re: elektrisk feil på Yamaha XS650
Kan også sjekke ut http://www.mikesxs.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
Er det ikke slik at kablene til instrumentene og hovedlykta går inn under tanken på vei til styret? I så fall kan det være lurt å se etter slitasje rundt der. Kabelklem er veldig undervurdert.
En annen ting kan være at hovedlykta evt. andre deler ikke er jordet skikkelig.
Mulig denne:
http://www.oregonmotorcycleparts.com/Di ... XS650B.jpg
ikke passer med din årsmodell, men jeg så det var flere ark på http://www.oregonmotorcycleparts.com.." onclick="window.open(this.href);return false;.
Er det ikke slik at kablene til instrumentene og hovedlykta går inn under tanken på vei til styret? I så fall kan det være lurt å se etter slitasje rundt der. Kabelklem er veldig undervurdert.
En annen ting kan være at hovedlykta evt. andre deler ikke er jordet skikkelig.
Mulig denne:
http://www.oregonmotorcycleparts.com/Di ... XS650B.jpg
ikke passer med din årsmodell, men jeg så det var flere ark på http://www.oregonmotorcycleparts.com.." onclick="window.open(this.href);return false;.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100
1984 BMW K100
Re: elektrisk feil på Yamaha XS650
Oj!
Slukker kontroll lysene med en gang eller tar det en stund når du starter med oppladet batteri??
Skjer dette når du slår på lyset ??
Kan det være at den ikke lader i det hele tatt og at hovedlyset dermed tapper batteriet??
Får du låne et intrument og måler spenning over batteriet, skal denne være på ca. 14 volt når sykkel går på ca 4000 o/min. Er det lavere enn 13 vil batteriet sakte men sikkert tappes.
Dette kan skyldes lednings gnag/overledning under tank, men da går det ofte ei sikring, så jeg mistenker likeretter med en kortsluttet diode.
Lader batteriet seg ut når tenning ikke er på?
Slukker kontroll lysene med en gang eller tar det en stund når du starter med oppladet batteri??
Skjer dette når du slår på lyset ??
Kan det være at den ikke lader i det hele tatt og at hovedlyset dermed tapper batteriet??
Får du låne et intrument og måler spenning over batteriet, skal denne være på ca. 14 volt når sykkel går på ca 4000 o/min. Er det lavere enn 13 vil batteriet sakte men sikkert tappes.
Dette kan skyldes lednings gnag/overledning under tank, men da går det ofte ei sikring, så jeg mistenker likeretter med en kortsluttet diode.
Lader batteriet seg ut når tenning ikke er på?
Re: elektrisk feil på Yamaha XS650
mikesxs i usa samarbeider med xs650shop i tyskland, og han i usa sender helst ikke til europa om rudiger i tyskland kan levere - men slikt er mulig å omgås :)
takk for link til koblingsskjema, men jeg har allerede riktig skjema til min sykkel :)
Kontrollysene kan komme og gå - plutselig så virker ting...
Det er ikke egen lysbryter på sykkelen - de kommer på når den starter... skulle gjerne hatt av/på bryter til disse - finnes det til denne sykkelen?
Likeretter? Jeg har byttet spenningsregulatoren... er det den samme tingen eller?
Jeg hadde en kar her som gikk over og målte litt forskjellig... mener å huske at sykkelen lader tilstrekkelig...
Nytt el-nett kommer nok en av ukene nå... så jeg begynner ikke å fikle med det gamle nå...
takk for link til koblingsskjema, men jeg har allerede riktig skjema til min sykkel :)
Kontrollysene kan komme og gå - plutselig så virker ting...
Det er ikke egen lysbryter på sykkelen - de kommer på når den starter... skulle gjerne hatt av/på bryter til disse - finnes det til denne sykkelen?
Likeretter? Jeg har byttet spenningsregulatoren... er det den samme tingen eller?
Jeg hadde en kar her som gikk over og målte litt forskjellig... mener å huske at sykkelen lader tilstrekkelig...
Nytt el-nett kommer nok en av ukene nå... så jeg begynner ikke å fikle med det gamle nå...
Re: elektrisk feil på Yamaha XS650
Her lukter det jordingsfeil!
Antakelig mister en del av sykkelen jord (-) forbindelsen. Og siden batteriet tømmes, så gjelder dette også der regulator sitter ettersom denne da sannsynligvis slutter å lade.
En titt på et eventuellt koblingsskjema nå, ville hjulpet oss langt på vei.
Spennings regulator og likeretter kan være en enhet. Likretter gjør om vekselstrøm til likestrøm, mens spennings regulatoren passer på at batteriet ikke overlades.
Virkemåte er forskjellig på forskjellige sykler. Noen regulerer strøm i en felt vikling, mens andre har generator med permanent magnet og regulerer ved å kortslutte(!!) overskuddet til jord (brutalt, men det funker)
Antakelig mister en del av sykkelen jord (-) forbindelsen. Og siden batteriet tømmes, så gjelder dette også der regulator sitter ettersom denne da sannsynligvis slutter å lade.
En titt på et eventuellt koblingsskjema nå, ville hjulpet oss langt på vei.
Spennings regulator og likeretter kan være en enhet. Likretter gjør om vekselstrøm til likestrøm, mens spennings regulatoren passer på at batteriet ikke overlades.
Virkemåte er forskjellig på forskjellige sykler. Noen regulerer strøm i en felt vikling, mens andre har generator med permanent magnet og regulerer ved å kortslutte(!!) overskuddet til jord (brutalt, men det funker)
Re: elektrisk feil på Yamaha XS650
koblingsskjema ja... mener dette er det riktige:
ellers mener og tror jeg at spenningsregulator og den andre dingsen er hver for seg... edit: likeretter heter det :)Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: elektrisk feil på Yamaha XS650
ja, dette var ikke helt lett å tyde men skal prøve så godt jeg kan:
Spennings regulator og likeretter (rectifier) er en enhet.
Du sier at kontroll lampene i instrumentene slukker og batteriet tømmes deretter. Jeg ser av skjemaet at jord (-) går til disse pærene via - pol på regulator/likeretter enheten. Derfor tror jeg at det er brudd i - leder et sted mellom likeretter og batteri.
Det festlige er at denne feilen er periodisk, og derfor er det helt sikkert i orden når noen skal hjelpe deg å finne feilen
Jeg ville gjort som følger:
Trekk en ny leder fra - på likretter til - pol på batteriet. Denne vil da kortslutte "feilen" du har, og uansett vil ikke denne gjøre noe skade.
Lykke til!
Spennings regulator og likeretter (rectifier) er en enhet.
Du sier at kontroll lampene i instrumentene slukker og batteriet tømmes deretter. Jeg ser av skjemaet at jord (-) går til disse pærene via - pol på regulator/likeretter enheten. Derfor tror jeg at det er brudd i - leder et sted mellom likeretter og batteri.
Det festlige er at denne feilen er periodisk, og derfor er det helt sikkert i orden når noen skal hjelpe deg å finne feilen

Jeg ville gjort som følger:
Trekk en ny leder fra - på likretter til - pol på batteriet. Denne vil da kortslutte "feilen" du har, og uansett vil ikke denne gjøre noe skade.
Lykke til!
Re: elektrisk feil på Yamaha XS650
Tusen takk for hjelpen! Dette skal jeg jaggu prøve så snart jeg kan. Han som feilsøkte sykkelen min i fjor sa jeg måtte bytte spenningsregulatoren, og jeg gjorde det. Da var han ikke langt vekke når du mener det er jordinga mellom den og batteri som er feil. Hadde vært utrolig greit å få komme seg ut på asfalten igjen nå. Det store vårsleppet er jo 1. mai her i byen :)
Legger ut hvordan det går... men mulig jeg må reise bort ei uke nå... så da blir d etter det. Igjen takk for hjelpen!
Legger ut hvordan det går... men mulig jeg må reise bort ei uke nå... så da blir d etter det. Igjen takk for hjelpen!
Re: elektrisk feil på Yamaha XS650
Da har jeg fått målt sykkelen av en som har peiling. Det er minimalt/ingen lading fra motoren. Maksimalt målt på batteriet ved pådrag er 12,8v uten belastning av lys. Den gir 12,0 på tomgang.
Vi gjorde også forsøk på å måle spenningen direkte fra motoren. Her fikk vi 0,6mv ac (tror jeg det var). Er det noe rele eller lignende som må sende signal til motor for at den skal starte lading, eller er det bare ikke lading?
Ser for meg en skyhøy regning på ny rotor/stator... om det er det som er feil kan jeg vel like godt finne meg en delemotor med dette i orden... hva tror dere som kan dette? (jeg gjorde som nevnt over å koble en ekstra jord fra likeretter til -pol på batteri uten forskjell)...
Vi gjorde også forsøk på å måle spenningen direkte fra motoren. Her fikk vi 0,6mv ac (tror jeg det var). Er det noe rele eller lignende som må sende signal til motor for at den skal starte lading, eller er det bare ikke lading?
Ser for meg en skyhøy regning på ny rotor/stator... om det er det som er feil kan jeg vel like godt finne meg en delemotor med dette i orden... hva tror dere som kan dette? (jeg gjorde som nevnt over å koble en ekstra jord fra likeretter til -pol på batteri uten forskjell)...
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: elektrisk feil på Yamaha XS650
For å sjekke generatoren gjør du sånn:
Ta løs de tre ledningene som kommer ut fra generatoren, de har antakelig samme farge. Og har enten en felles kontakt eller hver sine
stikk. Pass på at ingen av dem ligger mot jord og start motoren. Sett multimeteret på vekselstrøm (AC) og mål spenningen mellom alle tre ledningene, to og to i slengen. Hvis du måler mellom 40 0g 50 volt AC ut fra generatoren, er den i orden.
Ta løs de tre ledningene som kommer ut fra generatoren, de har antakelig samme farge. Og har enten en felles kontakt eller hver sine
stikk. Pass på at ingen av dem ligger mot jord og start motoren. Sett multimeteret på vekselstrøm (AC) og mål spenningen mellom alle tre ledningene, to og to i slengen. Hvis du måler mellom 40 0g 50 volt AC ut fra generatoren, er den i orden.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: elektrisk feil på Yamaha XS650
Glem delemotor. Yamaha deler er forholdsvis rimelige, men utfordringen nå er å finn hva som er galt. Ser av skjemaet at denne sykkelen har en felt vikling, og denne skal ha spenning før du kan forvente å få noe saom helst ut av generatoren. Vi snakker om "klossen" til høyre for alternatoren (generatoren) på skjemaet. Denne skal det (sannsynligvis) ligge nesten 12 v over når generator gir full guffe, og ned mot 0v når batterispenning er 14v eller mer.
Men dette står det sikkert noe om i manualen.
De tre ledningene du kan koble fra å måle ser ut til å være hvite. Her skal du måle "noen ohm" mellom fasene og brudd mot jord!
Jeg er usikker på om du måler noe spenning her med motor i gang og regulator koblet fra, ettersom statoren ikke blir magnetisert.
Lykke til!
Men dette står det sikkert noe om i manualen.
De tre ledningene du kan koble fra å måle ser ut til å være hvite. Her skal du måle "noen ohm" mellom fasene og brudd mot jord!
Jeg er usikker på om du måler noe spenning her med motor i gang og regulator koblet fra, ettersom statoren ikke blir magnetisert.
Lykke til!
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: elektrisk feil på Yamaha XS650
Har ikke denne permanente magneter i svinghjulet ?FJZZR skrev:Glem delemotor. Yamaha deler er forholdsvis rimelige, men utfordringen nå er å finn hva som er galt. Ser av skjemaet at denne sykkelen har en felt vikling, og denne skal ha spenning før du kan forvente å få noe saom helst ut av generatoren. Vi snakker om "klossen" til høyre for alternatoren (generatoren) på skjemaet. Denne skal det (sannsynligvis) ligge nesten 12 v over når generator gir full guffe, og ned mot 0v når batterispenning er 14v eller mer.
Men dette står det sikkert noe om i manualen.
De tre ledningene du kan koble fra å måle ser ut til å være hvite. Her skal du måle "noen ohm" mellom fasene og brudd mot jord!
Jeg er usikker på om du måler noe spenning her med motor i gang og regulator koblet fra, ettersom statoren ikke blir magnetisert.
Lykke til!
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: elektrisk feil på Yamaha XS650
nei denne har primær og sekundærviklinger med børster..Jompa skrev:Har ikke denne permanente magneter i svinghjulet ?FJZZR skrev:Glem delemotor. Yamaha deler er forholdsvis rimelige, men utfordringen nå er å finn hva som er galt. Ser av skjemaet at denne sykkelen har en felt vikling, og denne skal ha spenning før du kan forvente å få noe saom helst ut av generatoren. Vi snakker om "klossen" til høyre for alternatoren (generatoren) på skjemaet. Denne skal det (sannsynligvis) ligge nesten 12 v over når generator gir full guffe, og ned mot 0v når batterispenning er 14v eller mer.
Men dette står det sikkert noe om i manualen.
De tre ledningene du kan koble fra å måle ser ut til å være hvite. Her skal du måle "noen ohm" mellom fasene og brudd mot jord!
Jeg er usikker på om du måler noe spenning her med motor i gang og regulator koblet fra, ettersom statoren ikke blir magnetisert.
Lykke til!
hvis det ikke blir strøm på de hvite ledningene ved strøm rett på børstene er statoren def..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: elektrisk feil på Yamaha XS650
skal få sjekka dette... det er jo noe lading når alt er kobla til, men boka sier den skal gi 14v på 5000rpm... klarer kun 12,8v på dette...mekkern skrev:nei denne har primær og sekundærviklinger med børster..
hvis det ikke blir strøm på de hvite ledningene ved strøm rett på børstene er statoren def..
hvordan vet jeg om det er rotor eller stator som er defekt? eller ryker begge to når de først blir dårlige?
uansett er det nye ledningsnettet på vei i posten... blir å bytte det uansett... slipper i hvert fall på å lure på om noe har fått seg en knekk i årenes løp...
tusen takk for alle innspill - ikke alt jeg forstår like godt men gjør et ærlig forsøk på å få til dette...
Re: elektrisk feil på Yamaha XS650
Da har jeg montert nytt ledningsnett på sykkelen (jeg fant et brudd i en kabel som går til startreleet). Alt utenom de nye blinklysene ble koblet til - jeg var litt usikker på noen koblinger her, så jeg la turen innom en som kan ledinger. Alt fungerte flott og sykkelen kjørte fint opp til kompisen. Sykkelen ladet 13,8v v/5000rpm (med baklys og skiltlys på) som da blir omtrent 14,0v som er hva fabrikken sier det skal være. Så skjer det igjen... null lading helt uten noen sammenheng.FJZZR skrev:Det festlige er at denne feilen er periodisk, og derfor er det helt sikkert i orden når noen skal hjelpe deg å finne feilenLykke til!

Finner ut at det står H4 60/55w lyspære i hovedlykta... blir litt usikker på om den er for sterk?! Noen som vet? Men feilen kommer uavhengig om hovedlyset er tilkoblet eller ikke. Det orange lyset som er merket "Head light" kommer og går. Etter det vi fant ut skal det kun lyse når hovedlyspæra ikke virker lenger?! Skal det også lyse om andre lyspærer slutter å virke?
Så nå står jeg her med en sykkel som lader som den skal i perioder, og har ingen lading i perioder... har noen et godt tips til meg for hva jeg bør gjøre videre?