Vel, jeg har svært liten tro på markedsregulering av de ansattes rettigheter. Tiden hvor arbeidstaker står meg lua i hånda er heldigvis over for mange tiår siden. Og jeg håper vi ikke får den tilbake, noe jeg faktisk er redd for kan skje. Forhåpentligvis ikke før jeg går av med pensjon... :[-o<Duville skrev:Hvis dette er det som passer best så må det jo være opp til arbeidsgiver og ansatt å bli enige om hvordan dette skal utføres.
Godtvoksen blogg: Sesong 2013
Re: Godtvoksen blogg: MC-sesongen 2011
Godtvoksen skrev:Vel, jeg har svært liten tro på markedsregulering av de ansattes rettigheter. Tiden hvor arbeidstaker står meg lua i hånda er heldigvis over for mange tiår siden. Og jeg håper vi ikke får den tilbake, noe jeg faktisk er redd for kan skje. Forhåpentligvis ikke før jeg går av med pensjon... :[-o<Duville skrev:Hvis dette er det som passer best så må det jo være opp til arbeidsgiver og ansatt å bli enige om hvordan dette skal utføres.
Det du sier her er at du ønsker å frata ansatt og ledelse å bli enie om en tilpasset arbeidstid innenfor gjeldende lover og regler, tilpasset den jobben som skal gjøres. Oljeareiderene har for eksempel gjort dette, svært aktuellt for mange andre også. At dette tilsier at vi havner i 1800talls tilstander er vel å trekke det vel langt.
Du arbeider jo selv i ett yrke som du sier ikke betaler for alle timene du er på jobb - stod du med lua i handa og bad ydmykt om jobb??
Fikk jo deltskifttillegg, jobbet færre timer enn på vanlige skift og fikk noe bedre betalt. Trivdes med dette og søkte på deltskift ved utlysning av rotasjoner.Duville skrev:. Helst skulle det vel ha vært utbetalt lønn i fritimene mellom når det ikke er noe å gjøre
Gammelgutt skrev:Fikk jo deltskifttillegg, jobbet færre timer enn på vanlige skift og fikk noe bedre betalt. Trivdes med dette og søkte på deltskift ved utlysning av rotasjoner.Duville skrev:. Helst skulle det vel ha vært utbetalt lønn i fritimene mellom når det ikke er noe å gjøre
Nettopp det jeg mener dette er forhandlinger og kompensasjon for det som er "negativt" for noen passer det å jobbe på denne måten. Ikke alle er A4 og passer inn i "sosialistforma".
Duville skrev:
Du arbeider jo selv i ett yrke som du sier ikke betaler for alle timene du er på jobb - stod du med lua i handa og bad ydmykt om jobb??
Hvis jeg sier at jeg ikke godtar dette, så er det nok av andre søkere til den jobben jeg har. Det er arbeidsgivers marked, således har jeg ingen forhandlingsmakt...
Jeg har vel aldri vært A4, kommer heller ikke til å bli det, trur eg. 

Dette er jo ett typisk eksempel på at konkuranse virker. Hvis ikke andre stod i kø for din jobb kunne du ha gjort som heismontørene på 80tallet - de hadde ikke konkuranse og krevde så mye de på noen sett og vis kunne. Da var det dem som hadde makt. Kostnader kan man jo tro det var arbeidsgiverene som måtte ta men det stemmer jo ikke - kosten måtte fellesskapet ta som skulle betale for service og vedlikehold via arbeidsgiverene.Godtvoksen skrev:Duville skrev:
Hvis jeg sier at jeg ikke godtar dette, så er det nok av andre søkere til den jobben jeg har. Det er arbeidsgivers marked, således har jeg ingen forhandlingsmakt...
- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
flygeledere kan jo også nevnes
Det er et eksempel på når ansatt og ledelse skal bli enige om en tilpasset arbeidstid, så skjer det ene og alene på arbeidsgivers premisser. Dog under noe reguleringer fra lover og regler som er jobbet frem av tidligere sterke fagforeninger. Jeg sitter med et sterkt inntrykk av disse rettigheter svekkes mer og mer og at vi beveger oss i revers/tilbake mot samfunnet hvor arbeidstaker sto med lua i hånda. En kan finne langt mer grove enkelttilfeller fra den tiden, en hva en så når det gjaldt dine spissformuleringer om heismontører.Duville skrev:
Dette er jo ett typisk eksempel på at konkuranse virker.
Min erfaring gjennom et langt arbeidsliv på ca 40 år i offentlig sektor er at ledelsen bruker mer og mer "styringsrett", og hvor fagforening nærmest har gjort seg overflødig. Det kan syntes som unge i dag innfinner seg med det, uten de helt store protestene. Så jeg spør meg selv hvor langt det vil gå den veien, før det blir et større engasjement igjen. I mine unge dager fant vi oss ikke i slikt, og fagforeningen hadde et ord med i laget.
Godtvoksen skrev:Det er et eksempel på når ansatt og ledelse skal bli enige om en tilpasset arbeidstid, så skjer det ene og alene på arbeidsgivers premisser. Dog under noe reguleringer fra lover og regler som er jobbet frem av tidligere sterke fagforeninger. Jeg sitter med et sterkt inntrykk av disse rettigheter svekkes mer og mer og at vi beveger oss i revers/tilbake mot samfunnet hvor arbeidstaker sto med lua i hånda. En kan finne langt mer grove enkelttilfeller fra den tiden, en hva en så når det gjaldt dine spissformuleringer om heismontører.Duville skrev:
Dette er jo ett typisk eksempel på at konkuranse virker.
Min erfaring gjennom et langt arbeidsliv på ca 40 år i offentlig sektor er at ledelsen bruker mer og mer "styringsrett", og hvor fagforening nærmest har gjort seg overflødig. Det kan syntes som unge i dag innfinner seg med det, uten de helt store protestene. Så jeg spør meg selv hvor langt det vil gå den veien, før det blir et større engasjement igjen. I mine unge dager fant vi oss ikke i slikt, og fagforeningen hadde et ord med i laget.
hm - ok. Vi blir nok ikke helt enige om haordan mekanismene fungere her, så det får være med det

40 år, det må jo tross alt ha vært greit der på tross av alt, ellers hadde du vel vært i det private du også...

Det var artig å treffe deg i dag på din første tur for sesongen. Vi får ta noen turer sammen utover i sesongen. Jeg tror det var mange i Kvinesdal som startet sesongen i dag. På vei til jobb i ettermiddag ( 2,5 km) traff jeg på tre MC'er...Godtvoksen skrev:Dessverre så jobber jeg Adecovakt (3 x 17 timer) i helga...Bjørn skrev:Er du fri på lørdag? viss det er ver ser det ut som om eg klare å komme ned til vegen

Ja, det var kjekt å komme igang. Traff en sykkel til på veien hjem. Vi får prøve å få til noen turer som den vi hadde til Lista i høst.
Det er ikke bare dårlig vær som kan stoppe MC-kjøring. Feber og kraftig forkjølelse har nå hindret meg å kjøre MC i tre dager.
Det ser ut som dette kan bli første dag uten å ta febernedsettende medikamenter, så alle godværsdager i påska blir forhåpentligvis ikke bortkastet for meg...
](./images/smilies/grrr.gif)
Det ser ut som dette kan bli første dag uten å ta febernedsettende medikamenter, så alle godværsdager i påska blir forhåpentligvis ikke bortkastet for meg...

God bedring Godtvoksen. Kjedelig å bli sjuk på denne tida av året, kjett ellers også men det passer liksom best midt på vinteren.
Som du vet så er det mange her som sitter inne med gode råd for å bedre på situasjonen din.
Det er bare å spørre.
Bra du er på bedringens vei.
Som du vet så er det mange her som sitter inne med gode råd for å bedre på situasjonen din.
Det er bare å spørre.

Bra du er på bedringens vei.

- Crinos
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Kontakt:
Riktig god bedring til deg GV... Melk og Honning pleier å gjøre susen for meg. :-)
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom