Hva er de mekaniske forskjellene som skiller disse motorene og hvordan tunes en racing motor til å bli en mer behersket og momentsterk motor som f. eks. nakensykler har?
Noen som har et godt og teknisk grundig svar på dette?


Jess, helt riktig.tullestein skrev:Ok. Så derfor har cruisere som virago og shadow osv. lang slaglengde og mindre stempeldiameter. Men har svinghjul noe med dette å gjøre også? Andre faktorer i bildet enn dette også?
Tysnes skrev:sykkler med stor slaglengde har større/tyngre svinghjul enn hurtigående motorer med flere sylindrer
Kawasaki skrev:Tysnes skrev:sykkler med stor slaglengde har større/tyngre svinghjul enn hurtigående motorer med flere sylindrer
zx'en min har ikke svinghjul. Det er sikkert en racer-motor
Tysnes skrev:Kawasaki skrev:Tysnes skrev:sykkler med stor slaglengde har større/tyngre svinghjul enn hurtigående motorer med flere sylindrer
zx'en min har ikke svinghjul. Det er sikkert en racer-motorhar det fallt av
Bra tema du tar opp. Her er det mange misforståelser ute og går så det er bra å få dette belyst litt.tullestein skrev:Har lurt litt på hva det er som gjør at en racingmotor kan suse avgårde i 13-14.000 omdreininger mens en annen motor har rødlinje på kanskje 8.000?
Hva er de mekaniske forskjellene som skiller disse motorene og hvordan tunes en racing motor til å bli en mer behersket og momentsterk motor som f. eks. nakensykler har?
Noen som har et godt og teknisk grundig svar på dette?![]()
Svinghjulet har ingenting med effekt eller dreiemoment å gjøre. Dessuten er "svinghjul" et feil begrep. Det det dreier som om er roterende masse. Når veivakselen i seg selv har for lite roterende masse (energi) for å holde motoren i gang må konstruktøren legge til masse, f.eks i form av et svinghjul.tullestein skrev:Ok. Så derfor har cruisere som virago og shadow osv. lang slaglengde og mindre stempeldiameter. Men har svinghjul noe med dette å gjøre også? Andre faktorer i bildet enn dette også?