Jeg hadde samme sak på min lille grønne i fjor. Det var bare kontakten med batteriet som var dårlig faktisk. Skrudde løst, gjorde rent, skrudde fast igjen så var alt i skjønneste orden.
Det ga nok strøm til lys, men det bare klikka når jeg skulle starte, hvis det klikka i det hele tatt da...
Så! Jeg kjøpte nytt batteri, og vips!! Full fres på første forsøk :-D
Så i morgen skal jeg ut å kjøre litt for å sjekke at alt er son det skal
Men jeg har ett spørsmål til alle dere kloke hoder; da jeg kjørte hjem så ville verken sykkelen på tomgang eller for full pupp - ved harde pådrag så hoster og harket den som stakkars motor. Kan dette skylder dårlig batteri/spenning? For da jeg byttet batteri så gikk den plutselig helt normalt på tomgang igjen og rusa helt fint.
Noen innvendinger/forslag?
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.
Dexter skrev:Jeg hadde samme sak på min lille grønne i fjor. Det var bare kontakten med batteriet som var dårlig faktisk. Skrudde løst, gjorde rent, skrudde fast igjen så var alt i skjønneste orden.
Det ga nok strøm til lys, men det bare klikka når jeg skulle starte, hvis det klikka i det hele tatt da...
Så jeg ville starta dær...
Og om det bare klikka så klikka det for eieren også?.
Da var problemet tilbake, var å kjørte litt i kveld og etter en liten pit stopp så ville ikke sykkelen starte..
Det er strøm der, alt av lys funker, og motoren går for fullt. Så når jeg skal starte så begynner starteren å dra i gang før den stopper og det kommer en klikke lyd fra + Polen på batteriet..
Noen gode forslag til neste steg? Har allerede satt i nytt batteri. Så vet ikke om den har problemer med ladinga eller noe annet, men er denne klikke lyden jeg stusser litt over..
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.
Har du målt spenningen på batteriet? Både med motoren av og i gang? Tipper du har problemer med ladingen. Hvis det funket fint når du satte i nytt nyladet batteri, men får problemer etter en stund, så er sikkert spenningen for lav.
Som snikkern skriver,sjekk batteriets hvilespenning,skal være ca 12,7 V tror jeg. Sjekk så ladespenningen når motor går,den bør vel være noe over 14 V.
Når du har gjort dette,har du mere å gå etter,vær systematisk. Gjør det uansett om du henger deg opp i den klikkinga,bare for å få bekreftet/avkreftet ladespenning.
Altså.. Jeg har målt batteriet i kveld og hvile spenningen lå på 12,53v og drift spenningen lå på mellom 13-14,8v på det høyste (kom an på turtallet), så dette må jo bety at sykkelen lader? for så fort sykkelen ble startet så økte spenningen på batteriet.
Så, etter å ha startet sykkelen ett par ganger så ville ikke sykkelen mer, virket som om batteriet ikke hadde nok å by på. Dette er da ett biltema batteri, en god bekjent av meg som har kjørt i 20 år mente at jeg burde klage på det og få igjen pengene mine for så å kjøpe ett bedre batteri, da han rett og slett mente og tror at Biltema batteriet ikke store greiene - siden så fort det mister litt spenning så gjør det ikke jobben sin. Noen meninger?
For etter ikveld så er jeg overbevist om at dårlig batteri er skyld i det hele, det gamle batteriet mitt er dødt, målte spenningen og lå under normal hvilespenning. Og jeg tror Biltema bare er shiiiiten. For så fort jeg setter i ett topplaget batteri, så fyrer sykkelen som om den nettopp skulle ha kommer ut fra fabrikk, og sykkelen lader (tror jeg fremdeles siden spenningen stiger ved drift), men så fort jeg starter sykkelen ett par ganger, så gir ikke batteri noe trøkk til å dra igang starteren. Starteren begynner og dra også stopper den og releét begynner med klikkelyden.
Så skal kjøpe nytt og bedre batteri i morgen, men burde jeg gå for ett større batteri? Har idag 12v - 8A..
Målte og spenningen ved releét og der var det samme spenningsnivå som på batteriet, så ingen brudd der, noe som jeg ikke tror på dårlig kontakt ett sted, eller at starteren er sliten for den burde vel ikke ha blitt påvirket av spenningen sånn sett (siden fyrer for fullt og så ikke trekker, om den hadde vært sliten så burde den vel ha vært mer treig og doven og bare spolt uten å trekke?)
Så jeg tror ett bedre batteri er tingen, eller hva sier dere mer erfarne der ute?
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.
Ta mål av batterikassen, så kjøper du deg det største batteriet du får plass til. 8 Amp synes jeg høres pinglete ut. Har selv 10 amp- men skal øke når nytt skal handles.
Lykke til.
har biltema smf batteri i CBR`n og det funker bra.måtte kinne LENGE i våres før det startet.
Alltid når en kjøper batteri skal det sjekkes hvilespenning og last.
lukkede batterier som har stått ubrukt en ukjent periode i butikk kan ha fåt en knekk.