manglende skruer og slitte kammer.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

manglende skruer og slitte kammer.

Legg inn av gsx750_80 »

Hei

Jeg har kjøpt ny toppdekselpakning og tenkte montere denne. Ved fjerning av toppdekselet ser jeg at
3-4 av de 20 skruene som holder klavene (i mangel av bedre ord) over kamakslene mangler helt.
På fremre kamaksel over 1. og 2. sylinder ser det ut til å være vesentlig mer slitasje enn på bakre kam
og ved de andre sylinderne. Overflaten kjennes ikke spesielt ru ut, men er brunaktig noen steder.
Forhåpentligvis er dette synlig i vedlegget.
Noen som vet om dette er normalt? Å få tak i de manglende skruene på Stjørdal på langfredag er
antakelig ingen lett match. Noen tips?
Jeg har kjørt et par tusen kilometer uten disse skruene, og hvem vet hva tidligere eiere har gjort..
engine.pdf
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Blackbird
Innlegg: 121
Registrert: 07 mar 2011, 10:51
Motorsykkelen din: Honda cbr 1100 2007m.

Re: manglende skruer og slitte kammer.

Legg inn av Blackbird »

Hallo Sjørdal! Ja hva skal man si..Slitasje på den kammen er ikke rart for visst d er som du sier at d MANGLER skruer på klavefeste er merkene der fordi kammen har gått m for stor klaring til shims å hele rukle n til ventilseter.Påviker sannsynligvis tenning hørbar tikking i ventiler osv.Har absolutt IKKE villa kjørt 1m til med dette.Men slike skruer kan vel erstattes så lenge gjenger å gjengebane stemmer du har jo di gamle å sammenligne med.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: manglende skruer og slitte kammer.

Legg inn av gsx750_80 »

Blackbird skrev:Hallo Sjørdal! Ja hva skal man si..Slitasje på den kammen er ikke rart for visst d er som du sier at d MANGLER skruer på klavefeste er merkene der fordi kammen har gått m for stor klaring til shims å hele rukle n til ventilseter.Påviker sannsynligvis tenning hørbar tikking i ventiler osv.Har absolutt IKKE villa kjørt 1m til med dette.Men slike skruer kan vel erstattes så lenge gjenger å gjengebane stemmer du har jo di gamle å sammenligne med.
Hei!
Takk skal du ha! Det er merkelig nok svært lite ventiltikking å høre, men uansett er jo ikke dette som det skal være.
Det spørs om jeg ikke bør følge ditt råd og skaffe skruer før jeg monterer ny pakning og deksel og kjører videre..
Har du noen formening om hvorvidt det er normalt at kamakslene er så lite "blanke" som det ser ut i dette tilfellet?
(Som sagt er det antakelig framre kam over sylinder 1 og 2 som er verst, men det er kun basert på det jeg kan se.)
mvh

-gsx750_80

mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: manglende skruer og slitte kammer.

Legg inn av mekkern »

se å få skrudd til kammen du så du får kammen til å åpne alle ventilene skikkelig såvil det brune belegget forandre seg.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: manglende skruer og slitte kammer.

Legg inn av gsx750_80 »

mekkern skrev:se å få skrudd til kammen du så du får kammen til å åpne alle ventilene skikkelig såvil det brune belegget forandre seg.
Jeg prøvde en av de aktuelle skruene de stedene det manglet skruer. Dessverre viste det seg at gjengene ikke tok. Dermed hjalp det ikke med skruer, siden
enten gjenger er ødelagt, eller det står igjen rester av knekte skruer. Usikker på dette.
Jeg satte de delene jeg hadde på plass, og startet motoren. Det finnes knapt en ulyd i starten. Eventuell tikking kommer erfaringsvis når motoren nærmer seg
normal driftstemperatur.
Er det brune et slags belegg, eller er det framkommet fordi annet metall er nedslitt?
Vet da søren hva jeg bør gjøre med dette.. Det er antakelig ikke bra å kjøre med, som allerede påpekt av "Blackbird".
mvh

-gsx750_80

mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: manglende skruer og slitte kammer.

Legg inn av mekkern »

hvis gjengene er borte så monter løsgjenger.
disse bukkene er lagere til kammene også så når motoren går og ventilene skal åpnes vil disse bevege seg/flexe.må fikses ja.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: manglende skruer og slitte kammer.

Legg inn av gsx750_80 »

mekkern skrev:hvis gjengene er borte så monter løsgjenger.
disse bukkene er lagere til kammene også så når motoren går og ventilene skal åpnes vil disse bevege seg/flexe.må fikses ja.
Å montere løsgjenger bør jeg antakelig overlate til et verksted eller en trenet person, antar jeg.
Jeg er litt overrasket av at den eller de som har skrudd på denne sykkelen tidligere har satt den sammen med hele 4 av 20 skruer manglende.
Den andre siden av motoren er inkludert i vedlegg.
Over 30 år og antakelig mange eiere har nok satt sine spor.
Ville du vært skeptisk til kammene, ut fra utseendet, eller kan de være delvis "brune" uten at det nødvendigvis betyr vesentlig slitasje?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
mvh

-gsx750_80

mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: manglende skruer og slitte kammer.

Legg inn av mekkern »

fiks boltene og juster ventiler.ikke legg for mye i dette kjør en stund og sjekk tilstanden fks til vinteren.

ved selvsyn ser du nytten av momentnøkkel...skal ha skrudd en del år før du har "følelsen" nok i verktøyet til å ikke dra over gjengene/for lite.. dessuten er klaringene avhengig av momentet-så det kan variere fra type til type.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: manglende skruer og slitte kammer.

Legg inn av ArcticTiger »

Det "brune" kommer vel av at kam-følgern ikke har hatt kontakt med kammen (for stor klaring?). Det du må sjekke er om kam-profilen er slitt, det er "tuppene" på kammen som slites mest. De skal være glatte og blanke.
Som de andre sier, få fiksa de gjengene og få i alle boltene!

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: manglende skruer og slitte kammer.

Legg inn av Jompa »

brunt belegg på kammer og andre steder i motoren er slam i fra gammel olje. Ufarlig.
Hvis det ikke var gjenger i toppen har vel forrige eier eller enda tidligere eier trekt av gjengene og bare drette i å gjøre noe med det.
Toppen må være helt i orden, ellers blir det bare plager med hele sykkelen.
se om du får tak i en brukbar topp fra et huggeri, og få den skikkelig overhalt, så varer den i 20 år, minst.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: manglende skruer og slitte kammer.

Legg inn av pelsen »

det første jeg lurer på når jeg ser noe slikt er: Hva mer har den klodriken ødelagt på denne sykkern?
Det går an å drite seg ut og trekke over/bryte en bolt, men 4 stk! Da er man ikke særlig smart.
Det er nok ikke dumt å gå over resten av motoren og se etter andre ting som klodriken har vært borti.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: manglende skruer og slitte kammer.

Legg inn av gsx750_80 »

Jompa skrev:brunt belegg på kammer og andre steder i motoren er slam i fra gammel olje. Ufarlig.
Hvis det ikke var gjenger i toppen har vel forrige eier eller enda tidligere eier trekt av gjengene og bare drette i å gjøre noe med det.
Toppen må være helt i orden, ellers blir det bare plager med hele sykkelen.
se om du får tak i en brukbar topp fra et huggeri, og få den skikkelig overhalt, så varer den i 20 år, minst.
Ja, jeg må nok gjøre noe arbeid med denne toppen, eller skaffe en ny. Jeg tok en rolig kjøretur i dag og det viste seg da at det er oppstått en
oljelekkasje i "hjørnet" ved 1. sylinder, mellom toppen og sylinderrekka. Får håpe at det er pakningen som er problemet, og ikke at det må planing
til. Bilopphuggere angir ofte tilstanden til delene de selger. Er det noen som har sett huggerier som gjør tilsvarende og som man kan anta
er pålitelige? (Et firma på Østlandet jeg ikke skal si navnet på stoler jeg ikke på, basert på tidligere erfaring i forb. med en CB 1100 F.)
Ut fra tilstand til motor som nå er avdekket kan man naturligvis lure på hvordan det ser ut lengre ned i motoren.
GSX 750 er ikke de dyreste syklene, så jeg begynner å lure på om det kanskje er bedre å skifte motor enn å reparere på denne.
Sykkelen er veteranforsikret, så om denne typen forsikring skal beholdes må det antakelig benyttes en tilsvarende motor som den som
står i?
Noen tips om hvor man burde lete etter motor eller deler? (Jeg skal i alle fall høre med Krangnes motor, og har sendt en forespørsel til engelske gissit.com .
Sjekker også ebay)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: manglende skruer og slitte kammer.

Legg inn av gsx750_80 »

pelsen skrev:det første jeg lurer på når jeg ser noe slikt er: Hva mer har den klodriken ødelagt på denne sykkern?
Det går an å drite seg ut og trekke over/bryte en bolt, men 4 stk! Da er man ikke særlig smart.
Det er nok ikke dumt å gå over resten av motoren og se etter andre ting som klodriken har vært borti.
Jeg oppdaget i dag lekkasje i "hjørnet" foran, ved 1. sylinder, mellom sylinderrekke og topp. Kan nok være litt av hvert her, ja (er jeg redd).
Jeg finner det også merkelig at hele 4 bolter (av 20) som holder kamaksler er borte. Kan lure på hvilke hjemmemekanikere som har vært
på ferde, ja.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: manglende skruer og slitte kammer.

Legg inn av Jompa »

Få med deg en som har god peiling, og ta ei vurdering av hele sykkelen. Det kan hende den er et restaureringsobjekt, som min var da jeg kjøpte den. ( om den enda er det, får andre vurdere)
Hvis du trenger mye deler, har Krangnes Motor i Trondheim veldi mye på lager, det de selger er som oftest i god stand.
hvis ikke, er det null problem å enten bytte eller få igjen pengene.
Lager, pakninger kjeder, ventiler osv er det ikke vits å kjøpe brukt, men man får tak i alt på nett, f.eks hos http://www.cmsnl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Blackbird
Innlegg: 121
Registrert: 07 mar 2011, 10:51
Motorsykkelen din: Honda cbr 1100 2007m.

Re: manglende skruer og slitte kammer.

Legg inn av Blackbird »

Du spør om folk som kan hjelpe deg.Her er 2 som iallefall ikke har lurt meg.D ene ligger i Aurskog tlf.63855209 eller97022251.D andre i Stavanger tlf.51426800/92255407.

Svar