Før det første, velkommen hit til MCsiden.no,
Daniel
Så til det du lurer på; det virker som du er interessert i en racingprega sykkel (Kawasaki zx6r) og da tror jeg
Dexter her på forumet kan fortelle deg en del om sine erfaringer med en slik sykkel.
Selv foretrekker jeg en mer oppreist kjørestilling, som avlaster håndledd og rygg. Er jo ingen hemmelighet at håndleddene hos mange får en litt ubehagelig stilling på styret på racingsykler...
En mer oppreist kjørestilling, slik jeg liker, fører derimot gjerne til mer vindpress og turbulens på en del sykler. Årsaken til dette er et tema som stadig diskuteres, men den mest sannsynlige er at avstanden mellom vindskjerm og fører er litt for stor slik at det oppstår turbulens i området mellom kåpeglass og fører. Et problem man slipper på noen racing/høyfartstouringsykler, som f.eks. Kawazaki ZZR 1400 (sjekk med
Svolp og
ZZR_Tom...).
Nakensykler uten vindskjerm og kåpe gir et jevnt vindpress uten særlig turbulens. Deilig å kjøre slike, men i høy fart merker man at disse mangler vindbeskyttelse og at vindpresset gjør kjøringa slitsom.
Cruisere som Harley Davidson og en lang rekke japanske modeller har en helt annen kjørestilling hvor man sitter lavere og med beina framover i stedet for i vinkel under resten av kroppen. Ulempen med dette, slik jeg vurderer det, er at man ikke får reist seg opp på fotpinnene på samme kjappe måte som andre sykler, når man ser at man kjører rett i en hump i veien...
Jeg liker å sitte rimelig høyt på motorsykkelen når jeg kjører. Ikke minst med tanke på god oversikt i trafikken.
Til slutt; 5800 km. er ikke mye på en motorsykkel. En sånn km.stand betyr at sykkelen knapt er innkjørt.
Men mener du 58.000 km. så er saken
litt annerledes.
Byttet selv inn en Yamaha TDM 900 som hadde gått 60.000 km. og den brukte verken olje eller viste andre tegn på at den hadde sett sine beste dager.
Moderne motorsykkelmotorer holder szom hovedregel mye lenger enn 58.000 km.
Vel, det var de tingene
jeg hadde...
Så kommer det helt sikkert flere med andre synspunkter og erfaringer

;)
Uansett så ønsker jeg deg lykke til med valg av sykkel!