Hjelp

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Daniel
Motorsykkelen din: Din MC her

Hjelp

Legg inn av Daniel »

Hei.

jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg en sykkel nå. Kawasaki zx6r, 600c men får å si det, har jeg ikke peiling på hva som er bra å kjøpe eller hva jeg skal se etter, så hadde vært fint med noen råd av dem som kan det?. :)

og er 5800km mye for en sykkel?

takker for alle svar jeg får :D

Hilsen Daniel (hvaler)

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Re: Hjelp

Legg inn av Snikkeren »

Hei, og velkommen til mcsiden. :thumleft

Hvis du kommer med litt flere opplysninger, som hvor mye du har tenkt å bruke, gjerne hvor høy du er, alder osv, så blir det litt lettere å komme med forslag.

Er det kun ZX6R du har lyst på, eller kan andre sykler være aktuelle?

Og en sykkel som har gått 5800 har mange mange mange mil igjen. Selv en sykkel med 58000 har mange gode mil igjen, gitt at den er holdt godt.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Svolp
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell

Legg inn av Svolp »

Hei og velkommen :vs
5800km er så er den så vidt innkjørt! Nesten ny sykkel med andre ord ;e
Du burde prøve en del forskjellige sykler.. Tenk gjennom bruksområdet ditt før du handler, skal du ha tur sykkel, "showoffsykkel", dagstur/helgetur sykkel, eller en skikkelig rå racer? Du tar tegningen? Like kjip og kjøpe seg en stor racer maskin hvis du aldri kommer til og benytte den på bane samt brenne av masse penger på en skikkelig sportstourer hvis du bare skal på guttetur til rett over grensa.. Syntes nå jeg :janikk

En annen ting som også kan være en ide når du har fått prøvekjørt litt sykler er og undersøke forsikringen til de forskjellige, slik at du ikke får deg en overraskelse etter at papirene er signert. Stor forskjell i pris på forskjellige sykler.
Utover det så sjekker du dekk, bremser, kjede/drev, dempere og at den har service historikken på plass... Utover det går det på magefølelsen og det visuelle.

Lykke te :-)
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Før det første, velkommen hit til MCsiden.no, Daniel :thumleft

Så til det du lurer på; det virker som du er interessert i en racingprega sykkel (Kawasaki zx6r) og da tror jeg Dexter her på forumet kan fortelle deg en del om sine erfaringer med en slik sykkel.
Selv foretrekker jeg en mer oppreist kjørestilling, som avlaster håndledd og rygg. Er jo ingen hemmelighet at håndleddene hos mange får en litt ubehagelig stilling på styret på racingsykler...
En mer oppreist kjørestilling, slik jeg liker, fører derimot gjerne til mer vindpress og turbulens på en del sykler. Årsaken til dette er et tema som stadig diskuteres, men den mest sannsynlige er at avstanden mellom vindskjerm og fører er litt for stor slik at det oppstår turbulens i området mellom kåpeglass og fører. Et problem man slipper på noen racing/høyfartstouringsykler, som f.eks. Kawazaki ZZR 1400 (sjekk med Svolp og ZZR_Tom...).

Nakensykler uten vindskjerm og kåpe gir et jevnt vindpress uten særlig turbulens. Deilig å kjøre slike, men i høy fart merker man at disse mangler vindbeskyttelse og at vindpresset gjør kjøringa slitsom.

Cruisere som Harley Davidson og en lang rekke japanske modeller har en helt annen kjørestilling hvor man sitter lavere og med beina framover i stedet for i vinkel under resten av kroppen. Ulempen med dette, slik jeg vurderer det, er at man ikke får reist seg opp på fotpinnene på samme kjappe måte som andre sykler, når man ser at man kjører rett i en hump i veien...

Jeg liker å sitte rimelig høyt på motorsykkelen når jeg kjører. Ikke minst med tanke på god oversikt i trafikken.

Til slutt; 5800 km. er ikke mye på en motorsykkel. En sånn km.stand betyr at sykkelen knapt er innkjørt.
Men mener du 58.000 km. så er saken litt annerledes.
Byttet selv inn en Yamaha TDM 900 som hadde gått 60.000 km. og den brukte verken olje eller viste andre tegn på at den hadde sett sine beste dager.
Moderne motorsykkelmotorer holder szom hovedregel mye lenger enn 58.000 km.

Vel, det var de tingene jeg hadde...
Så kommer det helt sikkert flere med andre synspunkter og erfaringer ;-);)

Uansett så ønsker jeg deg lykke til med valg av sykkel! :thumleft

Brukeravatar
ZZR-Tom
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Legg inn av ZZR-Tom »

58 000km er vel det riktige?
58 000km er stort sett ikkje problem vist dei blir behandlet skikelig, men pryl kjøring på kald motor og manglande vedlikehold tar knekken på allt av kjøretøy.
Ser sykkelen ut som den er tatt godt vare på med tanke på utsjående så er det ofte (ikkje altid) et godt tegn på at eigeren har brydd seg om sykkelen og då behandler han/ho den somoftast bra.
Som vi alltid påpeiker her så sjekk ka forsikringa blir før du handler noke, er mykje svin dyre forsikringar på 20 000+.
En prøve tur avslører mykje og kjenn etter om den følest litt slarkete, og test alle gira skikelig.
La den stå på tomgang litt og sjekk om det er noke slags lekasje og om den oppfører seg skikelig-
I tryge omgivelser og fart slipp/hold laust på styret og sjekk om den går beint og støtt fram eller om den drar til eine sida e.l
Sjekk om kjede og drev er slitt(googl etter bilder av drev/kjede vist du ikkje veit korleis det ser ut).
Har du ikkje lov/mulighet til å kjøre sjølv så spørr en som har lappen om hjelp.
Eldre sykkler der garantien er utløpt blir ofte tatt oljeskiften sjølv og er selfølgelig ingen stempel i service heftet, men større servicer der det omfatter ventilsjekk o.l skal vere utført og dei fleste tar den då på verksted og en bør då kunne vise til et stempel i boka eller kvitering.
Får du bange anelser så er det ingen skam å snu.
Lykke til :thumleft

Gammelgutt

Legg inn av Gammelgutt »

5800 km er ingenting. jeg har en snart to år gammel sykkel som nærmer seg 58000 km.

Ser at du er 20 år, så du bør undersøke forsikringspriser før du velger sykkel. Noen sykler er sykt dyre å forsikre for unge mennesker.

Skal du kjøre mye og langt så bør du se etter en sykkel med forholdsvis opprreist sittestilling. Benstillingen har også betydning for komforten ved langkjøring. :gk
Sist redigert av Gammelgutt den 28 apr 2011, 21:26, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Dexter
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT

Legg inn av Dexter »

Dersom data stemmer på sykkelen så tror jeg det er et rimelig bra kjøp... jeg har selv hatt '99 modellen og det er en fantastisk godt sykkel som jeg savner i dag og helt sikkert kommer til å savne enda i lang tid fremover! Ved normalt vedlikehold så er det ikke mer feil enn hva du kan forvente av slitedeler. Noen av disse kan kanskje være hardkjørt, men med så lav kilometer så tror jeg ikke det heller vil ha noe å si så lenge vedlikeholdet har vært tilpasset bruken.

ZX-6r anbefales! Dog må det legges til at dette ikke er en utpreget langtursykkel...
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Svar