To skiver fremme VS en... Deres tanker og synspunkter..

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

To skiver fremme VS en... Deres tanker og synspunkter..

Legg inn av Crinos »

Jeg vurderer å bytte til "dual disc" som det så fint kalles (for Harley i det minste)...
På gaffelen jeg har nå kan jeg kjapt og greit bytte nederste avsats på gaffelen på den ene siden slik at den får feste for kalipper.

Men... Det er en kostnad.. ca 1.500,- så må jeg jo ha nye kalippere (den på venstre side er orginal Harley og på størrelse med en fotball)... Har lyst på to små kalippere...

Bremsekraften blir bedre selv, med kun EN av disse små kalipperene.. (Harley har jo alltid hatt blokkeringsfrie bremser... Well.. I alle fall helt frem til dem begynte med ABS og bremsene faktisk begynte å låse seg).... :moi:

Grunnen til at jeg lufter det her er i grunnen bare litt for å høre hva deres synspunkter er...
Å bytte koster fort ca 5.000,- om jeg velger rimelige kalippere og opp til ca 10.000,- om jeg velger noen som er små og bra.

Er denne fronten jeg kjører med i dag..
http://www.ultimaproducts.com/58mminvblnd.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg hadde egentlig planer om å begynne med holkene på styret og bytte dem ut med noen som er mindre og nettere, men fikk da råd om at jeg kunne rissikere at det ikke ville være nok veske i resorvaret til å opperere orginal HD kalipper.
Så da får jeg vell begynne i den andre enden av bremsene.. hehe...
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Gammelgutt

Re: To skiver fremme VS en... Deres tanker og synspunkter..

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg vet ikke, har bare hatt enkel skive foran. Men det blir kanskje anderledes når det er så langt frem til forhjulet. :-k

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: To skiver fremme VS en... Deres tanker og synspunkter..

Legg inn av Baron von Waffel »

På Smågnageren har jeg enkel skive foran, Min Stolte Gnager har doble. Og de doble er kvassere. Du vil nok utvilsomt få bedre bremser ved et bytte. Men om det er verdt det? Jeg kan knapt huske sist jeg måtte bråbremse, på sykkel eller bil. Så jeg ville latt de originale være.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: To skiver fremme VS en... Deres tanker og synspunkter..

Legg inn av Onsløv »

Når man bråbremser på sykkel, så er det vel lett for å låse hjul...

Har forøvrig ingen formening om en eller to skiver foran...
Funker det med en, så er det vel bare å ha en?
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: To skiver fremme VS en... Deres tanker og synspunkter..

Legg inn av Banditmannen »

Blir bare synsing og teori fra min side...

Er det ikke slik at din type sykkel har mer ganske mye av vekten over bakhjulet?
I så fall blir bakbremsen og forbrems er mer sidestilt på din en f.eks på min Bandit, hvor frambremsen er klar hovedbrems(90-10 eller no sånt).

Rent symmetrisk vil jo to skiver se bedre ut da... :8-[

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: To skiver fremme VS en... Deres tanker og synspunkter..

Legg inn av Crinos »

Banditmannen skrev:Blir bare synsing og teori fra min side...

Er det ikke slik at din type sykkel har mer ganske mye av vekten over bakhjulet?
I så fall blir bakbremsen og forbrems er mer sidestilt på din en f.eks på min Bandit, hvor frambremsen er klar hovedbrems(90-10 eller no sånt).

Rent symmetrisk vil jo to skiver se bedre ut da... :8-[
Stemmer... Bakbremsen er nok den som gir mest effekt, selv om sykkelen min "kneler" om jeg hiver inn frembremsa. Så tror ikke det er fult så ille som 90-10 :)

For min del er det nok primært det at det skal se symetrisk ut som er mitt største ønske for to skiver fremfor en.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: To skiver fremme VS en... Deres tanker og synspunkter..

Legg inn av TBI81 »

Blir vel bedre med to skiver på alle måter. Estetisk penere og trenger mindre kraft for å bremse :thumleft

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: To skiver fremme VS en... Deres tanker og synspunkter..

Legg inn av Banditmannen »

TBI81 skrev:Blir vel bedre med to skiver på alle måter. Estetisk penere og trenger mindre kraft for å bremse :thumleft
Bedre på alle måter? Tja, kanskje ikke økonomisk... :P :p

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: To skiver fremme VS en... Deres tanker og synspunkter..

Legg inn av TBI81 »

Banditmannen skrev:
TBI81 skrev:Blir vel bedre med to skiver på alle måter. Estetisk penere og trenger mindre kraft for å bremse :thumleft
Bedre på alle måter? Tja, kanskje ikke økonomisk... :P :p
Det gjelder da de aller aller fleste aspekter med denne hobbyen ;)

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: To skiver fremme VS en... Deres tanker og synspunkter..

Legg inn av SuperTenere »

Å snakke om prosentvis fordeling av bremsekraften på sykkel blir vel litt feil...? Bortsett fra på noen nye BMW (?) som automatisk fordeler noe av bremsekraften til begge hjul...
Om jeg hugger inn kun forbrems, får jeg jo 100/0 fordeling...?
Bilen derimot har vel ca. 60/40 deling av bremsekraft.
Men til 1 eller 2 skiver...tror det blir en smaksak, som mest av alt går på estetikk:)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: To skiver fremme VS en... Deres tanker og synspunkter..

Legg inn av Relax »

Hvis du ikke har veldig lang gaffel forann så vil fremdeles tyngden din være foran ved en brå brems ...
Har stor, tung sykkel selv, 340 kilo,ca .. rund 550 med 2 på inkl baggasje,,,,fremdeles er forbremsen den mest vesentlige..
Bakbremsen er fartregulerende, forbremsen er for stopp..

På min er det 2 skiver forann.
Ved et par anledninger ( pga min dumhet ) har jeg havnet på 1 skive forann og kjørt slik mange hundre mil..
Med 2 skiver på plass, bruker jeg stort sett bare 2 finger på bremsen...kasnkje 3...
Når jeg kjører med en skive, må jeg presse noe hardere og bruker gjerne 4 fingre..
Ingen stor forskjell, men en forskjell. Mykere, bedre, mer komfortabelt..

I tillegg tror jeg at nedover Alpene f.eks, så går ikke 2 kretser så fort varmt som 1 .
Og skjærer den en kretsen / kalipteren seg , så kan du blende den av og fortsette turen.
Skjærer den en skiva / kalipteren du har seg, så må ( bør) du parkere,,,
"Do the right thing"

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: To skiver fremme VS en... Deres tanker og synspunkter..

Legg inn av pelsen »

Relax skrev:På min er det 2 skiver forann.
Ved et par anledninger ( pga min dumhet ) har jeg havnet på 1 skive forann og kjørt slik mange hundre mil..
Med 2 skiver på plass, bruker jeg stort sett bare 2 finger på bremsen...kasnkje 3...
Når jeg kjører med en skive, må jeg presse noe hardere og bruker gjerne 4 fingre..
Ingen stor forskjell, men en forskjell. Mykere, bedre, mer komfortabelt..
det er forskjell på bremsepumper for en og to kalipere, så å sammenligne en og to skiver med samme pumpa er bare tull.
Foskjellen ligger i diameteren på pumpesylinderen for å få riktig utveksling mellom pumpe og kaliper(e).
Med riktig pumpe er det ikke stor forskjell på hvor mye man må presse.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: To skiver fremme VS en... Deres tanker og synspunkter..

Legg inn av Relax »

pelsen skrev:
Relax skrev:På min er det 2 skiver forann.
Ved et par anledninger ( pga min dumhet ) har jeg havnet på 1 skive forann og kjørt slik mange hundre mil..
Med 2 skiver på plass, bruker jeg stort sett bare 2 finger på bremsen...kasnkje 3...
Når jeg kjører med en skive, må jeg presse noe hardere og bruker gjerne 4 fingre..
Ingen stor forskjell, men en forskjell. Mykere, bedre, mer komfortabelt..
det er forskjell på bremsepumper for en og to kalipere, så å sammenligne en og to skiver med samme pumpa er bare tull.
Foskjellen ligger i diameteren på pumpesylinderen for å få riktig utveksling mellom pumpe og kaliper(e).
Med riktig pumpe er det ikke stor forskjell på hvor mye man må presse.

Neida, du har rett ,,, :-)
Men at dobbelt sett foran gir økt kapasitet er vi vel enige om.. :eh
Litt eldre HD'r har vel alltid vært beryktet for litt dårlige bremser ,,,og ved å bygge om til dobbelt sett så må jo det blir økt effekt, skulle man tro ... :8-[
:-)
"Do the right thing"

Svar