Dexter's laboratory - klar for 2023

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Dexter's laboratory - Tur og tøys

Legg inn av AJ »

Dexter skrev: Det ble en kopp kaffe og en trivelig prat før han måtte videre. Han har en lang tur foran seg. Han hadde kjørt fra Hadeland i morges, og skulle faktisk helt hjem. Bare en liten stopp i Skien, før videre kjøring.

Har sagt det før og sier det igjen: ikke nøl med å stikke innom å få en kopp kaffe! :thumleft
Jøss!
Fra Hadeland!? :eh
Ja, da har'n vært rett i nærheten av meg, da :-)
Var så vidt hjemme i dag tidlig, men er nå på farten igjen. Ikke langt avgårde, nærmere bestemt Hønefoss. Men er hjemme igjen i kveldinga...

Spent på å høre hva Duville har gjort på Hadeland :knegg
Hvis han vil dele det med oss da... :-J

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Joda, det er ikke så hemmelig.... Trox-Auranor leverer ventilasjonsteknisk utstyr og vi handler litt med dem. De inviterer på golfturnering og den skulle arrangeres på fredag. Jeg sendte derfor golfsettet med transportbilen deres på tirsdag og kjørte til Sanner Hotell på torsdag på middag etc golf på fredag med middag på kvelden og hjemtur i dag - hjemme nå etter en noe kald og fuktig hjemtur på noen timer.

Hjemturen med besøk hos Dexter som virket som han var i fin form - kanske dopet :-) det vet je nå ikke.... og Nasseline og friske etterkommere som gjerne ville underholde mest mulig var jo ett høydepunkt.

Kjørte ellers mye fine smale svingete veier spesiellt på hjemturen.

Brukeravatar
Dexter
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT

Legg inn av Dexter »

Jess. Da har jeg vært på minimesse hos Smia MC. Dær var det mulig å prøvekjøre Kawasakis nyeste modeller. Jeg har lenge siklet på og gledet meg til muligheten for å prøve Z1000SX. Den er bare rå!

Jeg var svært spent. Jeg har lest mye tester og artikler om nevnte sykkel så det er ikke til å unngå at jeg hadde egentlig store forventninger til hva som skulle komme. Endelig ble det MIN tur! Jeg klatra oppå sykkelen (kledde den på meg) og starta opp. Hul lyd, men greit. Ut på veien. Sykkelen er utrolig lettkjørt og manøvrerbar! Den gir av utseende (husk dette er mine inntrykk) inntrykk av å ha svært sportslig sittestilling. Den tilsynelatende overdimensjonerte bensintanken er formet slik at man sitter litt "rundt og under" den. Førsteinntrykket av sittestillingen er at jeg sitter utrolig bra. En annen ting jeg opplevde da var at jeg nesten ikke kunne merke å ha noen sykkel under meg. Lite å se for å si det slik. Den blir litt "borte" på en måte. Vel vel, drar på og kommer fort opp i lovlig hastighet. Kjenner litt på gassresponsen, men... hvor er den...? Jeg sammenligner naturligvis med den sykkelen jeg har nå. Skulle jeg noen gang ønske å bytte til en SX så er det jo naturlig å kjenne på differansen på det jeg har og det jeg kan ende opp med. SXen har ca. 40 hester mer enn min og ca. 22nm mer dreiemoment (begge 1000ccm). Jeg leita å gira å styrte noe fryktelig, men jeg måtte nesten gi opp å finne dem?! Akkurat dette med motoren hadde jeg STORE forventninger til faktisk. Skuffelsen er stor kjenner jeg. Jeg snur og finner et egnet sted til å gire ned og se om jeg kan finne noe på høyere turtall - joda, det er noe dær, men da høres det ut som en r-sykkel og jeg blir stressa. Akselerasjonen er jo selvfølgelig tilstede, men hestene og dreiemomentet er på feil sted!

Skal du ha r-sykkel med et snev av touring-preg så kan dette være sykkelen. Skal du ha en touringsykkel med et snev av r-sykkel så er det bare å glemme denne! Det er ingenting av det jeg har i min sykkel nå som jeg vil bytte ut med det Z1000SX har å tilby... Jeg er kjempeskuffet! Kawasaki har klart å skape et inntrykk hos meg om at dette er en ultimat kjøre og tursykkel, men den er ikke det sammenlignet med den jeg har nå. Den er for liten. Den har ikke merkbart større effekt i det turtallsområde det er naturlig å "toure" i. Den har ALT for liten vindskjerm selv i høyeste stilling. Den har en hul metallisk lyd som ikke fenger meg. Den kan fungere til sportslig racing-stress-kjøring, men det er jo ikke det jeg vil ha. Det klarer jeg med min UTEN å tyne på turtallet.

Til slutt var det egentlig greit, tenker jeg. Jeg kjørte hjem glad og fornøyd og kanskje en anelse skuffa også? Prøvekjøringen fortalte meg at jeg har rett sykkel allerede. Det er bare tull av meg å tro at jeg kan bytte til noe bedre med det første. Jeg og Jane er kjempevenner og det skal vi være lenge-lenge! Hun er lunefull nok til å dra "skinnet av pølsa" og mild nok til å bare la meg cruise rundt i all ro, fred og fordragelighet. Akkurat slik jeg vil ha det! Hun er stor nok til at jeg kjenner og ser hva jeg sitter på. Jeg har større vindskjerm, bedre passasjerplass og jeg har alt det utstyr jeg trenger.

Nei Globe, jeg tror ikke Z1000SX blir riktig for deg heller... :-k

:janikk
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Re: Dexter's laboratory - Har prøvekjørt Z1000SX

Legg inn av Snikkeren »

Hmm. Høres ikke bra ut for Kawa dette.
Tipper du sitter igjen med en blandet følelse; Skuffet over at den ikke var så bra som du hadde håpet, men glad for at prøveturen slapp å gå utover lommeboken. ;e
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Absalon
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 250 R 2009

Legg inn av Absalon »

Hm, kanskje du skulle teste den nye VFRen? =) Den sikler jeg på! Hehe..

Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Legg inn av Globe »

:-k Det var jo et litt overraskende resultat :-k

Mener jeg skjønner hva du beskriver, og med det inntrykket du sitter med, er jeg nok helt enig med deg at det nok ikke er rett sykkel for meg heller :sk?

Men, dette er jo en helt ny sykkel, vil det ikke, rent motormekanisk, "løsne" litt etter noen kilometer?

Hva gjelder ny bil er det ihvertfall slik, den blir ikke skikkelig seg selv før etter å ha passert noen tusen kilometer, motormekanisk.

Legger også merke til at de andre "egenskapene" du beskriver som helt klart jeg kan kjenne igjen som mulige hinder. Jeg kjenner at jeg må få tatt meg en prøvetur jeg også, for å utfordre dine funn og eventuelt bekrefte dem.

Flott at du fikk testet, og kjempebra at du bidrar med dine inntrykk!!

Det flotte med en slik opplevelse som du beskriver her, er jo tilfredsheten med det du har, i det du kjører hjem igjen :thumleft

All ære til Jane :=D>

Brukeravatar
Snikkeren

Legg inn av Snikkeren »

Absalon skrev:Hm, kanskje du skulle teste den nye VFRen? =) Den sikler jeg på! Hehe..
Er det Crossrunneren du mener?
Bilde

Den har jo maks moment på 9500 omdreininger, i motsetning til den han allerede har som har maks moment på 6500. Pluss at VFR 800 Crossrunner har en del mindre moment.

Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Dexter

Legg inn av Dexter »

Absalon skrev:Hm, kanskje du skulle teste den nye VFRen? =) Den sikler jeg på! Hehe..
Ja, den er lekker! (i rød). Den har jeg ikke prøvd, men jeg skulle gjerne gjort det.

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

z1000sx høres litt stressende ut ja...
Men da stemmer inntrykket ditt kanskje bra med denne snutten Forhjulsløft i 100-150 km/t i turtallsområdet 9-10K er sikkert moro for noen... men ikke akkurat det mange prioriterer øverst nei...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Duville

Legg inn av Duville »

Det var jo litt synd at det ble på den måten - tror du var ganske klar for den om ett år eller så :D . Ikke noe greit å bli skuffet på den måten, regner med at du klarer å finne alternativer, rart med det hvis man er klar for å skifte.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Prøvekjørte ingen, jeg.
Ingen som fristet, men var dog litt nysgjerrige på Versys'en...

Rart med det... Kjører man Triumph Tiger er det ikke mye annet som vekker begjæret, for å si det sånn...
:mk

Brukeravatar
Dexter

Legg inn av Dexter »

Duville skrev:Det var jo litt synd at det ble på den måten - tror du var ganske klar for den om ett år eller så :D . Ikke noe greit å bli skuffet på den måten, regner med at du klarer å finne alternativer, rart med det hvis man er klar for å skifte.
Jeg har vel ikke egentlig vært klar for å skifte på den måten. Har jo sykkel. Men har tenkt at dersom et virkelig bra alternativ skulle dukke opp, så kunne det være et bra alternativ når det ble tid for å bytte. Da snakker jeg om flere faktorer som må være innfridd. Pris er en. At det er til noe bedre enn det jeg har er en annen. Pris vil uansett ha et krysningspunkt, men å bytte til noe dårligere enn det jeg har ligger MYE lengre inne... :knegg

Nei. Skal nyte turene på den jeg har. Det interessante med å prøve andre sykler, er at det også sier noe om det man allerede har :thumleft

Brukeravatar
Absalon
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 250 R 2009

Legg inn av Absalon »

Snikkeren: Nei ikke Crossrunner, den dukker opp i en 1200 kubikker fra 2010 :)

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=28220387" onclick="window.open(this.href);return false;

Denne f.eks!

Jeg sikler på en VFR 800, det tenker jeg blir min neste sykkel når jeg har betalt ned bilen om et par års tid! :D

Duville

Legg inn av Duville »

Dexter skrev:
Duville skrev:Det var jo litt synd at det ble på den måten - tror du var ganske klar for den om ett år eller så :D . Ikke noe greit å bli skuffet på den måten, regner med at du klarer å finne alternativer, rart med det hvis man er klar for å skifte.
Jeg har vel ikke egentlig vært klar for å skifte på den måten. Har jo sykkel. Men har tenkt at dersom et virkelig bra alternativ skulle dukke opp, så kunne det være et bra alternativ når det ble tid for å bytte. Da snakker jeg om flere faktorer som må være innfridd. Pris er en. At det er til noe bedre enn det jeg har er en annen. Pris vil uansett ha et krysningspunkt, men å bytte til noe dårligere enn det jeg har ligger MYE lengre inne... :knegg

Nei. Skal nyte turene på den jeg har. Det interessante med å prøve andre sykler, er at det også sier noe om det man allerede har :thumleft
Det er bra - er jo en grei MC den du har - og det er jo greit å få det bekreftet også :D. Greit å slippe de derre 10`+ omdreiningene hvis man skal på langtur (som i går for eks. :D )

Brukeravatar
Snikkeren

Legg inn av Snikkeren »

Absalon skrev:Snikkeren: Nei ikke Crossrunner, den dukker opp i en 1200 kubikker fra 2010 :)

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=28220387" onclick="window.open(this.href);return false;

Denne f.eks!

Jeg sikler på en VFR 800, det tenker jeg blir min neste sykkel når jeg har betalt ned bilen om et par års tid! :D
1200'en ja. Trodde kanskje du mente Crossrunneren siden du skrev den nye VFR'en.
Sikkert en knall sykkel det.

Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar