Jess. Da har jeg vært på minimesse hos Smia MC. Dær var det mulig å prøvekjøre Kawasakis nyeste modeller. Jeg har lenge siklet på og gledet meg til muligheten for å prøve Z1000SX. Den er bare rå!
Jeg var svært spent. Jeg har lest mye tester og artikler om nevnte sykkel så det er ikke til å unngå at jeg hadde egentlig store forventninger til hva som skulle komme. Endelig ble det MIN tur! Jeg klatra oppå sykkelen (kledde den på meg) og starta opp. Hul lyd, men greit. Ut på veien. Sykkelen er utrolig lettkjørt og manøvrerbar! Den gir av utseende (husk dette er mine inntrykk) inntrykk av å ha svært sportslig sittestilling. Den tilsynelatende overdimensjonerte bensintanken er formet slik at man sitter litt "rundt og under" den. Førsteinntrykket av sittestillingen er at jeg sitter utrolig bra. En annen ting jeg opplevde da var at jeg nesten ikke kunne merke å ha noen sykkel under meg. Lite å se for å si det slik. Den blir litt "borte" på en måte. Vel vel, drar på og kommer fort opp i lovlig hastighet. Kjenner litt på gassresponsen, men... hvor er den...? Jeg sammenligner naturligvis med den sykkelen jeg har nå. Skulle jeg noen gang ønske å bytte til en SX så er det jo naturlig å kjenne på differansen på det jeg har og det jeg kan ende opp med. SXen har ca. 40 hester mer enn min og ca. 22nm mer dreiemoment (begge 1000ccm). Jeg leita å gira å styrte noe fryktelig, men jeg måtte nesten gi opp å finne dem?! Akkurat dette med motoren hadde jeg STORE forventninger til faktisk. Skuffelsen er stor kjenner jeg. Jeg snur og finner et egnet sted til å gire ned og se om jeg kan finne noe på høyere turtall - joda, det er noe dær, men da høres det ut som en r-sykkel og jeg blir stressa. Akselerasjonen er jo selvfølgelig tilstede, men hestene og dreiemomentet er på feil sted!
Skal du ha r-sykkel med et snev av touring-preg så kan dette være sykkelen. Skal du ha en touringsykkel med et snev av r-sykkel så er det bare å glemme denne! Det er ingenting av det jeg har i min sykkel nå som jeg vil bytte ut med det Z1000SX har å tilby... Jeg er kjempeskuffet! Kawasaki har klart å skape et inntrykk hos meg om at dette er en ultimat kjøre og tursykkel, men den er ikke det sammenlignet med den jeg har nå. Den er for liten. Den har ikke merkbart større effekt i det turtallsområde det er naturlig å "toure" i. Den har ALT for liten vindskjerm selv i høyeste stilling. Den har en hul metallisk lyd som ikke fenger meg. Den kan fungere til sportslig racing-stress-kjøring, men det er jo ikke det jeg vil ha. Det klarer jeg med min UTEN å tyne på turtallet.
Til slutt var det egentlig greit, tenker jeg. Jeg kjørte hjem glad og fornøyd og kanskje en anelse skuffa også? Prøvekjøringen fortalte meg at jeg har rett sykkel allerede. Det er bare tull av meg å tro at jeg kan bytte til noe bedre med det første. Jeg og Jane er kjempevenner og det skal vi være lenge-lenge! Hun er lunefull nok til å dra "skinnet av pølsa" og mild nok til å bare la meg cruise rundt i all ro, fred og fordragelighet. Akkurat slik jeg vil ha det! Hun er stor nok til at jeg kjenner og ser hva jeg sitter på. Jeg har større vindskjerm, bedre passasjerplass og jeg har alt det utstyr jeg trenger.
Nei
Globe, jeg tror ikke Z1000SX blir riktig for deg heller...