Yamaha xj750 Seca

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Tor Arne
Innlegg: 28
Registrert: 29 apr 2011, 23:24
Motorsykkelen din: Vmax 2001
Bosted: Skotterud

Yamaha xj750 Seca

Legg inn av Tor Arne »

Jeg har en Yamaha xj750 Seca - 1984 modell. Jeg synes sykkelen er lavt giret. Er det noe man kan gjøre for å endre dette? Kan man gjøre endringer i kardangen for å få den høyere giret og dermed lavere turtall.

Setter stor pris på tips og gode råd!! ](*,)

Dessuten: Er det noen der ute som har bagasjebærer / bagasjebrett til salgs?? Jeg mangler også XJ750 merket på et sidedeksel. Noen som kan hjelpe? :[-o<
Sist redigert av Tor Arne den 30 mai 2011, 00:46, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Yamaha xj750 Seca

Legg inn av Erman »

Aldri hørt om at man kan gjøre noe i kardangen, men det skal være mulig å bytte ut girene med andre modeller innen XJ, og muligens Kawasakier fra samme periode...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Yamaha xj750 Seca

Legg inn av Kjellrf »

Drit i det, og venn deg til åssen sykkelen er!
Detta har folk levd med i 30 år! Motorsykler skal være litt lavt gearet for å være litt morsomme.

Eneste du kan gjøre, er evt. å sette på bakdekk som er høyere.

:vs
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Tor Arne
Innlegg: 28
Registrert: 29 apr 2011, 23:24
Motorsykkelen din: Vmax 2001
Bosted: Skotterud

Re: Yamaha xj750 Seca

Legg inn av Tor Arne »

Takk for råd og tips så langt! :thumleft Det er 15-20 år siden jeg kjørte stor sykkel, men så kom lysta tilbake. Må si jeg er uerfaren i dag da,,,, :D Da kjørte jeg en Honda CB750F. Og det stemmer nok at den lå på 3800 i turtall også i 90 km/t. Joda, jeg tar hintet at "slik er det bare", og vær fornøyd med det :knegg . Likevel må jeg si at kjøreopplevelsen for min del hadde vært mer komfortabel med lavere turtall på 4. og 5. gir,,,, :scratch .
Til slutt: Artig å høre fra andre Seca eiere!! :thumleft

werner
Innlegg: 133
Registrert: 27 apr 2011, 19:54
Motorsykkelen din: KTM 950 Adv

Re: Yamaha xj750 Seca

Legg inn av werner »

Hadde en seca som jeg solgte i fjor. Siden jeg ikke
tok lappen før for to år siden var det min førstegangssykkel.
Trivdes godt med den selv om den var godt brukt. Gjorde
den om litt i fronten med b.l.a et lavere styre, og synes den ble
bedre da. Satte også på doble lykter, noe som resulterte i at
lys nettet brant opp :sorry Tenkte ikke over at det ble en del mer
strøm som skulle igjennom med to pærer ](*,)
Lakkerte den også matt rød...

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Yamaha xj750 Seca

Legg inn av Erman »

Jeg er meget fornøyd med min Secaha etter vel ett års bruk.
Starter lett på choke, går som ei kule opp i 60 på første gir (vanskelig å gire opp på det stadiet :lol ), og stopper relativt spenstig.
750en har en tidløs design, som ikke ødelegges av kåpe, ettersom denne mangler. Den er stille mot omgivelsene, men hissig når man sitter på. Symmetriske potter gjør at den ser "kledelig" ut fra begge sider. Kantet design på blinkere og speil er noe som er in igjen, og gjør at Secaen blender godt inn med dagens sykler.
Mangel på komplisert elektronikk sørger for at brukeren også kan vedlikeholde sykkelen. Det finnes de som har choppa, bobba, café'et, EFI'et disse.
Motoren har kondis nok til å klare 150k km. nærmest uten stell, og det dobbelte om man tar vare på den.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Yamaha xj750 Seca

Legg inn av Kjellrf »

Og så har den YBSS...

:-k
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Bosted: bærgen

Re: Yamaha xj750 Seca

Legg inn av Onsløv »

Kjellrf skrev:Og så har den YBSS...

:-k
Yamaha Banditt Sikkert System? :-#

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Yamaha xj750 Seca

Legg inn av Kjellrf »

Yamaha Ball Saver System....

;e


Salen går litt opp på tanken.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Yamaha xj750 Seca

Legg inn av Jompa »

Erman skrev:Jeg er meget fornøyd med min Secaha etter vel ett års bruk.
Starter lett på choke, går som ei kule opp i 60 på første gir (vanskelig å gire opp på det stadiet :lol ), og stopper relativt spenstig.
750en har en tidløs design, som ikke ødelegges av kåpe, ettersom denne mangler. Den er stille mot omgivelsene, men hissig når man sitter på. Symmetriske potter gjør at den ser "kledelig" ut fra begge sider. Kantet design på blinkere og speil er noe som er in igjen, og gjør at Secaen blender godt inn med dagens sykler.
Mangel på komplisert elektronikk sørger for at brukeren også kan vedlikeholde sykkelen. Det finnes de som har choppa, bobba, café'et, EFI'et disse.
Motoren har kondis nok til å klare 150k km. nærmest uten stell, og det dobbelte om man tar vare på den.
Design som ikke ødelegges av kåpe ????
Folk som sier sånt burde lobotomeres :terge
gpz1100.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Yamaha xj750 Seca

Legg inn av Kjellrf »

Vel, Seca designen er vel mer "kjedekollisjonsdesign" :lol

Yamaha hadde en pen XJ650, og så lagde de en kantete storebror, for US-markedet.

XJ750 Seca. Designperle? Neppe.

GPZ1100 Uni-trac har i mine øyne et mye penere design.

For ikke å snakke om min Z1000.... :prf
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Yamaha xj750 Seca

Legg inn av Kjellrf »

Kjedekollisjonsdesignet dro jo Yamaha videre på Viragoene.
Der hadde de jo også litt hjelp av de 15 designerne som designet hver sine deler, uten å se på de andre...

:bananas

Men masse krom, hyggelig pris og greie egenskaper gjorde den til en hit.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Yamaha xj750 Seca

Legg inn av Erman »

Jompa skrev:
Erman skrev:Jeg er meget fornøyd med min Secaha etter vel ett års bruk.
Starter lett på choke, går som ei kule opp i 60 på første gir (vanskelig å gire opp på det stadiet :lol ), og stopper relativt spenstig.
750en har en tidløs design, som ikke ødelegges av kåpe, ettersom denne mangler. Den er stille mot omgivelsene, men hissig når man sitter på. Symmetriske potter gjør at den ser "kledelig" ut fra begge sider. Kantet design på blinkere og speil er noe som er in igjen, og gjør at Secaen blender godt inn med dagens sykler.
Mangel på komplisert elektronikk sørger for at brukeren også kan vedlikeholde sykkelen. Det finnes de som har choppa, bobba, café'et, EFI'et disse.
Motoren har kondis nok til å klare 150k km. nærmest uten stell, og det dobbelte om man tar vare på den.
Design som ikke ødelegges av kåpe ????
Folk som sier sånt burde lobotomeres :terge
Husk at det er kona du sier slikt om... :blae
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Yamaha xj750 Seca

Legg inn av Jompa »

Erman skrev:
Jompa skrev:
Erman skrev:Jeg er meget fornøyd med min Secaha etter vel ett års bruk.
Starter lett på choke, går som ei kule opp i 60 på første gir (vanskelig å gire opp på det stadiet :lol ), og stopper relativt spenstig.
750en har en tidløs design, som ikke ødelegges av kåpe, ettersom denne mangler. Den er stille mot omgivelsene, men hissig når man sitter på. Symmetriske potter gjør at den ser "kledelig" ut fra begge sider. Kantet design på blinkere og speil er noe som er in igjen, og gjør at Secaen blender godt inn med dagens sykler.
Mangel på komplisert elektronikk sørger for at brukeren også kan vedlikeholde sykkelen. Det finnes de som har choppa, bobba, café'et, EFI'et disse.
Motoren har kondis nok til å klare 150k km. nærmest uten stell, og det dobbelte om man tar vare på den.
Design som ikke ødelegges av kåpe ????
Folk som sier sånt burde lobotomeres :terge
Husk at det er kona du sier slikt om... :blae
Mi eller di ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Bosted: Tysnes

Re: Yamaha xj750 Seca

Legg inn av Tysnes »

Jompa skrev:
Erman skrev:
Jompa skrev:
Erman skrev:Jeg er meget fornøyd med min Secaha etter vel ett års bruk.
Starter lett på choke, går som ei kule opp i 60 på første gir (vanskelig å gire opp på det stadiet :lol ), og stopper relativt spenstig.
750en har en tidløs design, som ikke ødelegges av kåpe, ettersom denne mangler. Den er stille mot omgivelsene, men hissig når man sitter på. Symmetriske potter gjør at den ser "kledelig" ut fra begge sider. Kantet design på blinkere og speil er noe som er in igjen, og gjør at Secaen blender godt inn med dagens sykler.
Mangel på komplisert elektronikk sørger for at brukeren også kan vedlikeholde sykkelen. Det finnes de som har choppa, bobba, café'et, EFI'et disse.
Motoren har kondis nok til å klare 150k km. nærmest uten stell, og det dobbelte om man tar vare på den.
Design som ikke ødelegges av kåpe ????
Folk som sier sånt burde lobotomeres :terge
Husk at det er kona du sier slikt om... :blae
Mi eller di ?
Samma det GPZ med kåpe er FINT :prf

Brukeravatar
Svein
Innlegg: 73
Registrert: 02 aug 2010, 20:48
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300
Bosted: Tromsdalen

Re: Yamaha xj750 Seca

Legg inn av Svein »

Må si meg enig.Jeg liker designet på Secaen,men smaken er som baken....osv.
Kunne gjerne tenkt meg et 6.gir.Det hadde vært perfekt.

Svein

werner
Innlegg: 133
Registrert: 27 apr 2011, 19:54
Motorsykkelen din: KTM 950 Adv

Re: Yamaha xj750 Seca

Legg inn av werner »

Så du lurte på om noen hadde merkene på dekslene. Så etter om jeg hadde igjen de men fant ikke noe. Fant derimot dekalene til tanken. Slitte men hele. Fant også igjen et sett med nye styrelager. Lykta under hovedlykta og hovedlyktinnsats. Om du kan ha bruk for noe av dette kan jeg sende det om jeg får adr din. Det bare ligger her sammen med alt det andre jeg har altfor mye av...

Svar