Sjekk og stramming av kjede

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39766
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Sjekk og stramming av kjede

Legg inn av AJ »

Jeg kjører visst ganske mye, viser det seg...
Tiger har allerede tilbakelagt vel 6K så langt denne sesongen. Derfor sjekket jeg kjedet i dag for å se om det var nødvendig med stramming. Viste seg at slakken var sånn ca. 4 cm. Skal være mellom 3,2 til 4,2 cm., iflg. Instruks.boka, mens folk på et Tiger forum jeg er innom av og til anbefaler enda litt mer slakk.
Dermed ingen grunn til kjedestramming etter sjekken i dag.

Lurer egentlig bare på hvor ofte dere andre sjekker...? Og hvor ofte strammer dere kjedet?
Og hva er best; litt for slakt kjede eller bør det være strammet til nedre grense, dvs. 3,2 cm. i Tigers tilfelle.

Jeg tror mer på at et kjede som er litt for slakt er bedre enn et som er på grensen til å være for stramt. Sliter mindre på hjullagre og drev, er min mening...

Synspunkter på dette?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Bosted: Bergen

Re: Sjekk og stramming av kjede

Legg inn av XRing »

Enig med deg, bedre for slakt enn for stramt, Jeg slet ut et kjede/drevsett på rekordtid ved å kjøre med det altfor stramt. Nå sjekker jeg kjapt, oftest uten å måle, ca. en gang hver 14. dag.

På min sykkel er det strengt tatt ikke nødvendig å stramme før kjedet begynner å slå opp i undersiden av svingarmen på humpete vei, slik jeg ser det...
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Sjekk og stramming av kjede

Legg inn av Kjellrf »

Bakdelen med slakt kjede, er mer rykk og napp ved av/på på gassen. Ofte vil et nytt kjede dra seg litt med en gang, og siden være stabilt i mange km.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Re: Sjekk og stramming av kjede

Legg inn av Svolp »

Helt klart best med for slakt en at det er for stramt.
Skrev jo tidligere her i fjor eller forifjor angående ulyd i kjedet mitt på den gamle biken.. Kjedet hadde vært for stramt over en lengere periode så jeg hadde ødelagt kjedet ved og strekke det. Er du riktig uhelig kan du vell herpe lagra på drivdrevet i motoren?

Jeg sjekket kjedet med fingen en og annen gang bare for og se at det er greit!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Bosted: Bergen

Re: Sjekk og stramming av kjede

Legg inn av XRing »

Kjellrf skrev:Bakdelen med slakt kjede, er mer rykk og napp ved av/på på gassen. Ofte vil et nytt kjede dra seg litt med en gang, og siden være stabilt i mange km.
Sant nok. Det er også overdrevet rykking som minner meg på at det er på tide å sjekke. Men slakk skal det jo alltid være, så rykkutjevnergummi i god stand er et must.
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Bosted: bærgen

Re: Sjekk og stramming av kjede

Legg inn av Onsløv »

Nå når jeg har min første sykkel med kjede, har jeg mange spørsmål rundt dette, samt smøring :D

Hvordan sjekkes dette? bare å dytte fingeren borti kjedet og se hvor stor vandring det har?
Skal sykkel stå i noen bestemt posisjon?
Skal den stå i N eller noe som helst gear?
Kan man sjekke når som helst eller før/etter kjøring?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Sjekk og stramming av kjede

Legg inn av RuneMC »

Man tager en gaffeltruck, manøvrerer en løfte-pinne inn under kjedet midt imellom tannhjulene og løfter til sykkelen såvidt begynner å rette seg fra sidestøtta - mål så avstanden kjedet har beveget seg i vertikal distanse :knegg

Nei seriøst, bare bruk finger eller whatever og løft litt til du merker vesentlig motstand - 2-4 cm er vanlig. Hvordan sykkelen står, om den er i gir eller ikke har lite å si.
Kjøreskolen kjører gjerne med noe slappere kjede - tror det er ift at det ofte kjører to på de - og sannsynligvis gir bedre levetid.

Smøring og behandling har vi diskutert i denne tråden Anbefalt kjedespray
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Bosted: Bergen

Re: Sjekk og stramming av kjede

Legg inn av XRing »

RuneMC skrev: Kjøreskolen kjører gjerne med noe slappere kjede - tror det er ift at det ofte kjører to på de - og sannsynligvis gir bedre levetid.
I og med at akslingen for fremdrevet ligger lengre unna bakdrevet enn innfestingen for svingarmen, vil avstanden mellom drevene øke jo mer belastning/utsving du har på svingarmen. Siden skolesykler fortsatt kjøres med passasjer og snittvekten for kjørelærere ligger endel over gjennomsnittet :D er det en fordel å ha litt ekstra slakk.
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Sjekk og stramming av kjede

Legg inn av Kjellrf »

Jeg har alltid hørt (og lært) at kjede skal testes med lasten den normalt har på, dvs fører og evt når fullastet.
Spesielt offroadsykler kan ha stor forskjell der.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39766
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sjekk og stramming av kjede

Legg inn av AJ »

Sjekk av kjedestrammingen: følg det som står i instruksjonsboka.
For de fleste sykler i dag, som ikke har midtstøtte som standard, skal skal kjedet sjekkes når sykker'n stå på sidestøtta.
Kjedet skal som regel sjekkes på midten, dvs. midt mellom framre og bakre drev.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Bosted: Høvik

Re: Sjekk og stramming av kjede

Legg inn av FJZZR »

Et moderne kjede volder lite bry:

Jeg har enda ikke strammet kjedet på ZZR'n. Kjøpte den brukt for to år siden og kjørt 12000 km.
Sprayer det sånn innimellom når det blir "blankt" eller det begynner å lage lyd.

Etter at jeg har strammet det fire ganger, begynner jeg å tenke på å bytte kjede å drev. Da har det gått i overkant av 40000 km.

Hvor stor slakk kjedet skal ha avhenger av svingarmens lengde, fjæringsvei, avstand fordrev til svingarm- lager etc. etc.

Altså varierer dette fra sykkeltype til sykkeltype. Se i instruksjons boka og følg den.

Og... helt klart at det er bedre med litt for slakt enn for stramt, dette gjelder særlig med et litt slitt kjede (og ikke minst fram-drev)

Svar