Ventilklaring på Bandit 600

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Ventilklaring på Bandit 600

Legg inn av Banditmannen »

Har i løpet av våren gjort div. småjobber/service på Banditen min, og nå er turen kommet til å sjekke ventilklaringen.
Har alliert meg med en kamerat som er bilmekanikker(har skrudd en del på båt og mc også), som skal være morals og faglig støtte! :thumleft

Men vil være sikker på at jeg har det jeg trenger før jeg setter i gang? :8-[
Er dette brukenes?
Pakningslim http://www.biltema.no/no/Bygg/Armaturmo ... kningslim/,
Pakningssilikon http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Tetni ... peraturer/

Ellers tror jeg at jeg har alt av nødvendig verktøy... :-)

En ting til, når det står at klaringen skal være mellom 0.10 og 0.15 mm, hvilket søkeblad bruker jeg da?
Er det øvre elle nedre verdi som er "viktigst"? Eller for å spør på en annen måte, når motoren slites, blir denne åpningen større eller mindre?

Brukeravatar
maglil
Innlegg: 105
Registrert: 16 feb 2011, 22:24
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP 2021
Bosted: Lillestrøm

Re: Ventilklaring på Bandit 600

Legg inn av maglil »

Hadde droppa lim og silikon. Kjøp orginalpakning.
Er ventilsetene som gjerne slites og da blir det stadig mindre klaring. Ergo så legg deg opptil maksavstand.
Maglil

"Life is what happens to you while you're busy making other plans."

X- 86-Yamaha XJ700 Maxim
X- 97-Yamaha XJR 1200
2012 Yamaha XT1200Z SuperTenere WorldCrosser
Nå - 2021 Yamaha MT-09 SP

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: Ventilklaring på Bandit 600

Legg inn av Banditmannen »

Men jeg må jo ha noe på de fire "knottene"(halvrundingene) på pakningen? :scratch
Bilde
Har nye pakninger, og bytter hvis det trengs.

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Bosted: Ski

Re: Ventilklaring på Bandit 600

Legg inn av Kwak »

"Alt av nødvendig verktøy". Så da har du ett sett med shims i forskjellige tykkelser og nøkkel/verktøy for å presse ned ventilene? Men du skal kanskje bare sjekke klaringene og da behøver du ikke shims, men det er litt kjedelig å ikke få justert når du først har åpnet opp. På innkjørte motorer er behovet for justering lite.
Du bruker begge søkerblad, det er bare 5/100 mm forskjell. Intervallet er oppgitt for at det skal være mulig å justere med shims, som tross alt ikke finnes i alle mulige tykkelser.
Forøvrig enig med maglil
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: Ventilklaring på Bandit 600

Legg inn av Banditmannen »

Kwak skrev:"Alt av nødvendig verktøy". Så da har du ett sett med shims i forskjellige tykkelser og nøkkel/verktøy for å presse ned ventilene? Men du skal kanskje bare sjekke klaringene og da behøver du ikke shims, men det er litt kjedelig å ikke få justert når du først har åpnet opp. På innkjørte motorer er behovet for justering lite.
Du bruker begge søkerblad, det er bare 5/100 mm forskjell. Intervallet er oppgitt for at det skal være mulig å justere med shims, som tross alt ikke finnes i alle mulige tykkelser.
Forøvrig enig med maglil
Er ikke shimsjustering på Banditen.
Det er skrue og låsemutter.
Bilde
Og jeg har skaffa meg en nøkkel(innvendig firkant) som på bildet.

Står i Haynes-manualen(og her:http://www.motorcycleanchor.com/katana/trinc/valve.htm) at jeg skal ha pakningssilikon på "knottene"(halvrundingene) på pakningen... :-k

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Ventilklaring på Bandit 600

Legg inn av Jompa »

Gjør som det står i boka.
Ser du allerede har nødvendig verktøy, og med en bilmekaniker til å hjelpe deg, kan det ikke bli annet enn bra.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
maglil
Innlegg: 105
Registrert: 16 feb 2011, 22:24
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP 2021
Bosted: Lillestrøm

Re: Ventilklaring på Bandit 600

Legg inn av maglil »

Banditmannen skrev:Men jeg må jo ha noe på de fire "knottene"(halvrundingene) på pakningen? :scratch
Bilde
Har nye pakninger, og bytter hvis det trengs.
Legg kun en liten dråpe silikon/pakningsement inne i "hjørnet" på halvrundingen. Håper du har orginal toppdekselpakning, de uorginale holder sjelden tett lenge. Dette gjelder for det meste gummipakninger.
Maglil

"Life is what happens to you while you're busy making other plans."

X- 86-Yamaha XJ700 Maxim
X- 97-Yamaha XJR 1200
2012 Yamaha XT1200Z SuperTenere WorldCrosser
Nå - 2021 Yamaha MT-09 SP

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: Ventilklaring på Bandit 600

Legg inn av Banditmannen »

maglil skrev:
Banditmannen skrev:Men jeg må jo ha noe på de fire "knottene"(halvrundingene) på pakningen? :scratch
Bilde
Har nye pakninger, og bytter hvis det trengs.
Legg kun en liten dråpe silikon/pakningsement inne i "hjørnet" på halvrundingen. Håper du har orginal toppdekselpakning, de uorginale holder sjelden tett lenge. Dette gjelder for det meste gummipakninger.
Ok, så ikke bruke pakningslim, og kun små mengder silikon! :thumleft
Jepp, er orginalpakninger. Står Suzuki Motor Corporation på de, og de er kjøpt fra en anerkjent butikk i England.
Jompa skrev:Gjør som det står i boka.
Ser du allerede har nødvendig verktøy, og med en bilmekaniker til å hjelpe deg, kan det ikke bli annet enn bra.
Satser på det! :D

Tusen takk for svar! :=D>

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Ventilklaring på Bandit 600

Legg inn av mekkern »

Romslig på 0,10-trang på 0,15 så er du i mål.. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: Ventilklaring på Bandit 600

Legg inn av Banditmannen »

Alt gikk bra, helt til vi skulle dra til boltene i toppdekselet med momentnøkkel, min alt for billige momentnøkkel.... :sk?
Klarte å dra over en av boltene! ](*,)

Var ikke jeg som skrudde, det var mekanikeren(som hadde uttrykt skepsis til billige momentnøkler).
Heldigvis kjente han at det skjedde, og stoppa tvert! Skrudde ut skruen, og jada, der var det aluminium på gjengene! :sk?
entra skruen igjen, og dro til så mye som han torde.
Og etter at vi hadde banna dårlig verktøy opp og ned en stund, tighta han til resten av boltene med "mekanikermoment"

Er bare så sjeleglad at han var der, for hvis jeg hadde holdt på helt aleine, og noe slikt hadde skjedd, hadde det trolig tilta for meg! :ills
Nå som han var der, fikk han ordna det(tror vi)

Starta opp sykkelen og lot den gå på tomgang en stund, og så ikke noe lekkasje. :thumleft
Skal kjøre en tur i morra,(kanskje til Smia), og kommer til å stoppe flere ganger for å sjekke. :-)

Men hva gjør jeg med de ødelagte gjengene på sikt?
Hva med neste gang denne jobben må gjøres?
Ny topp er jo det aller beste, men også det aller dyreste...
Helicoil? Bør vel helst ha av toppen for ikke å få metallspon i maskineriet.

Og hva hvis/når jeg skal selge? Må jeg si at det er en dårlig bolt i toppdekselet? :-k

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Ventilklaring på Bandit 600

Legg inn av Kawasaki »

Banditmannen skrev:Men hva gjør jeg med de ødelagte gjengene på sikt?
Hva med neste gang denne jobben må gjøres?
Ny topp er jo det aller beste, men også det aller dyreste...
Helicoil? Bør vel helst ha av toppen for ikke å få metallspon i maskineriet.

Og hva hvis/når jeg skal selge? Må jeg si at det er en dårlig bolt i toppdekselet? :-k
Dette er ikke noe problem,få han mekanikerkompisen din til å hjelpe deg med å sette inn nye gjenger. Det klarer han uten å ta av toppen. Niema problema.

Hvis du ikke gjør noe med det før du selger,så bør du opplyse kjøper om dette. Han blir bare glad til,så kan han prute litt mere ;e
ikkebike.norwegianforum.net

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Ventilklaring på Bandit 600

Legg inn av pelsen »

prute litt mer :lol
ellers går det å fikse med en slik http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verkt ... sjonssett/" onclick="window.open(this.href);return false;
Helicoil og Recoil går også an å kjøpe, Enkelt i bruk:borre - gjenge - skru inn gjengene , ferdig

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: Ventilklaring på Bandit 600

Legg inn av Banditmannen »

Har studert litt, og funnet ut at gjengene det er snakk om er i en del som kan skrues av! :D
Da kan jeg kanskje få tak i en ny? Og i hvert fall mye enklere få borra opp å satt i løsgjenger, uten å være redd for spon og dritt!

Vet ikke hva den aktuelle delen kalles... Styring?
Ser en tilsvarende(den det gjelder står på ene enden) i den gule sirkelen.
Gjengetrøbbel.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Ventilklaring på Bandit 600

Legg inn av pelsen »

Banditmannen skrev:Har studert litt, og funnet ut at gjengene det er snakk om er i en del som kan skrues av! :D
Da kan jeg kanskje få tak i en ny? Og i hvert fall mye enklere få borra opp å satt i løsgjenger, uten å være redd for spon og dritt!

Vet ikke hva den aktuelle delen kalles... Styring?
Ser en tilsvarende(den det gjelder står på ene enden) i den gule sirkelen.
Gjengetrøbbel.jpg
en del av et kamlager eller overfall kan det vel kalles.
tror jeg ville valgt å sette inn en løsgjenge istedenfor å kjøpe nytt overfall: Dette er en del av et lager som er innkjørt og som bør få bli i motoren.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: Ventilklaring på Bandit 600

Legg inn av Banditmannen »

pelsen skrev:en del av et kamlager eller overfall kan det vel kalles.
tror jeg ville valgt å sette inn en løsgjenge istedenfor å kjøpe nytt overfall: Dette er en del av et lager som er innkjørt og som bør få bli i motoren.
Men jeg kan i hvert fall ta det av, for lettere bore, og sette i løsgjenger! :thumleft

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Bosted: Tysnes

Re: Ventilklaring på Bandit 600

Legg inn av Tysnes »

Sikkert lurt å ta ut lageret før boring . forsiktig når du monterer lageret igjenn , så du ikkje overteiter det (alu) ;e

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: Ventilklaring på Bandit 600

Legg inn av Banditmannen »

Tysnes skrev:Sikkert lurt å ta ut lageret før boring . forsiktig når du monterer lageret igjenn , så du ikkje overteiter det (alu) ;e
Må ha tak i en skikkelig momenttrekker før den jobben ja, for de boltene skal ha enda lavere moment, bare 10 nm. :8-[

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Ventilklaring på Bandit 600

Legg inn av Snikkeren »

Hvilken momentnøkkel brukte du da?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Mc-Trollet
Innlegg: 13
Registrert: 23 mai 2011, 15:06
Motorsykkelen din: 1981 Honda CBX 1000, 2001 Goldwing

Re: Ventilklaring på Bandit 600

Legg inn av Mc-Trollet »

Hei.
Du bør ABSOLUTT ikke skifte lageroverfallet. Disse lagrene som kammen ligger i, er linjeboret. Dvs at ett nytt lageroverfall vill etter all sannsynlighet knipe når det skrues på. Løsgjenger er absolutt en mye bedre løsning, og løsgjenger alla Helicoil vil faktisk være sterkere en de gjengene som sitter i godset originalt. Bare husk på å feste helicoilen med Locktite. Ellers vil den lett kunne løsne neste gang du skal ha av ventildekselet, eller toppdekselet som mange kaller det.
Ser foresten at Suzuki har beholt systemet fra de første GSX'ene som jeg tror kom i 1981 om jeg ikke husker helt ruskende feil.
Rimeligste løsning for deg, er å ta ut lageroverfallet og ta det med til et verksted, fortrinnsvis mc verksted. Ta med bolten som skal inn i gjengene også. Regner med at det er en 6 mm med 10 mm sekskant hode, og ikke en 10 mm som du nevner.
Bor du på Østlandet, kan jeg annbefale Per Linge. Han holder til på nord siden av Ekebergåsen, og vegg i vegg med Bråtem Mc verksted (eller hva det nå heter) og tar hundre kr pr gjenge han setter inn. Han er en av de dyktigste jeg vet om når det gjelder denne typen arbeid. Skal skaffe deg tlf nummer når jeg kommer hjem fra Sudan. (1. juni).
Du behøver ikke være engstelig for denne typen "skade". Tror at svært mange sykler med noen år på nakken har skifte en eller flere av nøyaktig samme gjenger. På CBX'en min har jeg måttet skifte tre eller fire av åtte mulige, og det blir sikkert flere....hehe.

Vel, Lykke til
mvh Knut
Mc-Trollet
1969 MZ 125 (min første Mc)
1982 Suzuki GSX 750 E (solgt)
1986 Yamaha XJ 900 (solgt)
1982 Honda VF 750 S (solgt)
1989 Yamaha FJ 1200 (solgt)
1976 Honda CB 350 Four (under restaurering)
1981 Honda CBX 1000 Prolink (i bruk)
2001 Honda Gl 1800, Goldwing (i bruk)

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: Ventilklaring på Bandit 600

Legg inn av Banditmannen »

Mc-Trollet skrev:Hei.
Du bør ABSOLUTT ikke skifte lageroverfallet. Disse lagrene som kammen ligger i, er linjeboret. Dvs at ett nytt lageroverfall vill etter all sannsynlighet knipe når det skrues på. Løsgjenger er absolutt en mye bedre løsning, og løsgjenger alla Helicoil vil faktisk være sterkere en de gjengene som sitter i godset originalt. Bare husk på å feste helicoilen med Locktite. Ellers vil den lett kunne løsne neste gang du skal ha av ventildekselet, eller toppdekselet som mange kaller det.
Ser foresten at Suzuki har beholt systemet fra de første GSX'ene som jeg tror kom i 1981 om jeg ikke husker helt ruskende feil.
Rimeligste løsning for deg, er å ta ut lageroverfallet og ta det med til et verksted, fortrinnsvis mc verksted. Ta med bolten som skal inn i gjengene også. Regner med at det er en 6 mm med 10 mm sekskant hode, og ikke en 10 mm som du nevner.
Bor du på Østlandet, kan jeg annbefale Per Linge. Han holder til på nord siden av Ekebergåsen, og vegg i vegg med Bråtem Mc verksted (eller hva det nå heter) og tar hundre kr pr gjenge han setter inn. Han er en av de dyktigste jeg vet om når det gjelder denne typen arbeid. Skal skaffe deg tlf nummer når jeg kommer hjem fra Sudan. (1. juni).
Du behøver ikke være engstelig for denne typen "skade". Tror at svært mange sykler med noen år på nakken har skifte en eller flere av nøyaktig samme gjenger. På CBX'en min har jeg måttet skifte tre eller fire av åtte mulige, og det blir sikkert flere....hehe.

Vel, Lykke til
mvh Knut
Nei, ikke 10 mm, 10 nm tiltrekkingsmoment. På boltene som holder lageroverfallet. :-)
Bolten der de ødelagte gjengen er, er nok 6 mm, med stort hode og 6 mm innvendig sekskant(umbraco?)

Løsningen blir nok omtrent som du sier, men mulig jeg tar sjansen på å gjøre det selv... :8-[
Men helst vil jeg nok la noen mer rutinerte ta jobben! ;e
Snikkeren skrev:Hvilken momentnøkkel brukte du da?
En slik en: http://www.evanscycles.com/products/ice ... m-ec017609" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Ventilklaring på Bandit 600

Legg inn av Snikkeren »

Fulgte det med kalibreringsdokumenter på den?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: Ventilklaring på Bandit 600

Legg inn av Banditmannen »

Har nå funnet ut at ikke er helt standard dimensjoner Suzuki har valgt å bruke... Bolten som står i hullet med de dårlig gjengene, er M7X17,5 :scratch
Regner med at det ikke akkurat forenkler jobben med å sette inn løsgjenger. :8-[
Snikkeren skrev:Fulgte det med kalibreringsdokumenter på den?
Nei, ganske sikker på at det ikke gjorde det... :-k

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Bosted: Sør for Bergen...

Re: Ventilklaring på Bandit 600

Legg inn av Geir »

Banditmannen skrev:[klippe...]
Ok, så ikke bruke pakningslim, og kun små mengder silikon! :thumleft
[klippe...]
Små mengder fordi overskuddsmasse som skvises ut og blir hengende på innsiden har en lei tendens til å havne i oljekanalene hvilket i verste fall kan tette dem igjen og forårsake havari. Har en kompis som opplevde havari på veiven fordi oljekanalen i lagerskålen var tilstoppet av svieriet... ](*,) En kostbar affære for å si det sånn.

Løsgjenger i M7x1,0 er vel greit å få tak i, men jeg blir litt usikker på betegnelsen M7x17,5 Er de 17,5 dybden på hullet kanskje?
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: Ventilklaring på Bandit 600

Legg inn av Banditmannen »

Geir skrev:
Banditmannen skrev:[klippe...]
Ok, så ikke bruke pakningslim, og kun små mengder silikon! :thumleft
[klippe...]
Små mengder fordi overskuddsmasse som skvises ut og blir hengende på innsiden har en lei tendens til å havne i oljekanalene hvilket i verste fall kan tette dem igjen og forårsake havari. Har en kompis som opplevde havari på veiven fordi oljekanalen i lagerskålen var tilstoppet av svieriet... ](*,) En kostbar affære for å si det sånn.

Løsgjenger i M7x1,0 er vel greit å få tak i, men jeg blir litt usikker på betegnelsen M7x17,5 Er de 17,5 dybden på hullet kanskje?
17,5 er nok lengden på bolten. Har funnet ut at det ikke er vanskelig å finne løsgjenger i M7x1.0(så må jeg bare finne ut hvor lang/dyp den skal være)
Både Heli Coil og Time-Sert har det vist i sitt sortiment. Satser på at det ordner seg! :-)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Ventilklaring på Bandit 600

Legg inn av Snikkeren »

Banditmannen skrev:
Snikkeren skrev:Fulgte det med kalibreringsdokumenter på den?
Nei, ganske sikker på at det ikke gjorde det... :-k
Ok. Da satser jeg på at Biltemas momennøkler er greit nok for en hobbymekaniker. Der følger det i det minste med kalibreringsdokumenter.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar