AJ Arena...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: AJ Arena... Ny PREMIER hjelm! Endelig!!!

Legg inn av AJ »

Har så smått begynt å forberede pakking til Norgestreff-turen. Starter tidlig på torsdag og vi gleder oss \:D/

Jeg har i andre tråder her på MCsiden.no skrytt voldsomt av "Excursion Pack", en vellaget softbagløsning fra amerikanske RevPack.
Jeg står for alt det jeg har skrevet og synes denne fortsatt er noe av det beste man kan skaffe seg der ute.
Men så gjør man likevel noen feilvurderinger... Jeg kommer ikke til å bruke den fantastisk flotte Rev Pack'en og grunnen det kommer jeg straks til.
Nevner først at jeg ble imponert over denne bag'en på handletur i Sverige. Den rommet mye og skapte ikkeno' hodebry på turen.
Men noen dager etterpå skulle jeg bruke bag'en igjen og oppdaget at - skræk & gru!!! :oh - at det var brent hull i bunn av "dog leg'en" på eksossida! Og jeg som trodde, i min naivitet, at avstanden fra bunnen på denne til eksosutløpet var mer enn nok. Noe det åpenbart ikke var... Det rare er at vi ikke merket noe under kjøreturen.

Vil ta for mye plass å beskrive eksakt hvordan "Excursion Pack" er konstruert, men kan slå fast at løsningen ikke egner seg for Tiger...

En annen ting vi opplevde på samme tur var at "Bags Connection" tankbag'en løsnet fra tanklokkfestet. Har ikke skjedd før, men etter en justering av det ene festepunktet ser det ut til at problemet er løst.

Handelturen avdekket dermed to ting vi hadde tatt for gitt, nemlig at RevPack'en og tankveska kunne brukes på lange turer.
Begge viste svakheter. Kanskje ikke RevPack'en like som "Bags Connection" tankveska, fordi brannskaden på RevPack bag'en mest av av alt skyldes feilvurderinger jeg gjorde...
Bra vi tok en lengre tur som vi gjorde sånn at vi oppdaget disse svakhetene før vi dro avgårde på turen til NorgesTreffet.

Dermed måtte det kjøpes ny softbag. Valget falt på RevPacks "Gear Bag", den neste største som rommer hele 102 liter!
Originalt festesystem duger, men blir en god del bedre med ROK straps.
Prøve i dag med fullpakket bag og fullpakket tankveske og begge deler ser ut til å funke purrfect :prf Ingen problemer i forhold til eksosutløpet og varmeutviklingen derfra og sitter som skrudd fast på bagasjebrettet! :thumleft

Synd med "Excursion Pack" bag'en, men lite å gjøre med det. Kan hende jeg får den reparert siden bag'en er såpass bra som den er.
Men å bruke den på Tiger blir ikke aktuelt...
Den nye "Gear Bag" ser ut til å funke meget bra. Har ikke like mange egenskaper som "Excursion Pack", men ting som fulgte med i kjøpet av den sistnevnte passer helt fint til den nye, bla. annet toppveska og regntrekket. Dermed er ikke avstanden mellom "Gear Bag" og "Excursion Bag" plagsomt stor likevel.

Her noen bilder:
Bilde

Bilde

Bilde

Og her brannskaden på "Excursion Pack"...:
Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Re: AJ Arena... Test av bagasjeutstyr før Norgestreffet...

Legg inn av Snikkeren »

Kjedelige greire, men det var no godt det ordnet seg før dere skal på Norgestreffet. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Snikkeren skrev:Kjedelige greire, men det var no godt det ordnet seg før dere skal på Norgestreffet. :thumleft
Hadde jeg beholdt TDM'en ville ikke problemet ha oppstått... ;-);)
Tiger er en flott sykkel, men den høyt plasserte potta og originalt bagasjesett med svært begrenset kapasitet er av de tingene jeg ikke greier å sette veldig stor pris på...

:mk

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

E det ikke varmeskjold på potta di? Du har kanskje ikke originalpotta på, den hadde sikkert varmeskjold?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

jhn skrev:E det ikke varmeskjold på potta di? Du har kanskje ikke originalpotta på, den hadde sikkert varmeskjold?
Joda, er varmeskjold på ARROW-potta, men det er er ikke der forlengelsen av "Excursion Pack" bag'en kommer i berøring med eksosen.
Det skjer nemlig bak potta siden bagen er festet på bagasjebrettet/festebraketten for toppboksen.
Så det er selve eksosen som har ført til opphetingen der hvor nedsenkningen av bagen, den såkalte "dog leg'en", ligger noen cm. over selve eksosutløpet...
Varmerskold på bagen hadde nok hjulpet, men jeg trodde bunnen på bagen hadde god nok avstand til den varme eksosen...
Åpenbart ikke... :[-( :doh

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Skjønner, men det e ukjent problemstilling for min del, æ kjøre alltid alene og har plass i massevis, både i kofferter og på sete, men ingenting bak sykkelen :knegg

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

Bagasje, MYE bagasje, det er AJs "greie" det vet du :-J

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

ArcticTiger skrev:Bagasje, MYE bagasje, det er AJs "greie" det vet du :-J
:knegg
Skal prøve å begrense oss denne gangen :8-[
Men husk :gk vi er nå en gang to på tur :janikk
Og det krever mer plass til bagasje enn om man bare er seg selv.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Da ble det nye Michelin PilotRoad 3 dekk på Tiger i dag.
Forsiktig kjøring på vei hjemover fra Gjøvik i dag, men langt fra å være noen sinke i trafikken - tross rimelig heftig regnvær...

Blir vel en liten 'innkjøringsrunde' til i kveldinga, vet je... :knegg

Bilde Bilde

er Tiger godt skodd for tirrende tigersprang og klyv som kiler på vei til Norgestreffet om et par dager \:D/

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Re: AJ Arena... Tiger med nye PR3 og klar for langtur!

Legg inn av AJ »

Da er jeg ferdig med eksamen her på Høgskolen i Lillehammer og straks klar for å dra videre nordover.
Regner litt akkurat nå så vi drøyer'n i hvert fall til kl.13:00.

Håper fortsatt på best mulig vær på turen oppover.

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Ser ut som om regnværet brer seg nordover langs E6 ifølge radarbildene på yr.no ...

Var rimelig fuktig i Oslo og omegn da jeg kjørte hjemover etter et jobb-møte - såkalt bøtteregn - prøver meg på en trommeltørk av kjørebukse nå (jeg gambler på at den tåler det, ellers blir det ny bukse... :knegg ).

Stakk såvidt innom "Pit Stop" til MC Oslo også i håp om at de hadde ledig tid for dekkbytte på bakdekket (er vel ikke så mange ute i bøtteregnet tenkte jeg..) - men der var det iflg verkstedet "helt vilt" med folk som skulle ha byttet dekk, så null sjanse denne uka (om en ikke kom med løst dekk som kunne tas i løpet av dagen da...)

*edit* Buksa ble tørr på en time, gjenstår å se om den funker i regnet, får teste imorgen muligens. Derimot var det ikke like lurt å prøve å tørke støvlene i tørketrommelen... :lol ble litt for kraftig kost og kroken som holder døra lukket knakk... Gikk heldigvis an å bestille ny fra Siemenes til en hundrings pluss frakt... (dyr liten plastdings...) Unnlot å fortelle kona akkurat hvorfor den knakk :-J :mk

Ser forresten ut som om dere kommer til å få smak av trøndersk finvær imorgen :thumleft
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

9. juni dro vi nordover på vei til Norgestreffet i Steinkjer. Overskyet, men oppholdsvær da vi reiste. Nær Lillehammer, forhåndsbestemt som første stoppested pga. no' pedagogikkgreier på Høgskolen i Lillehammer, begynte det så smått å regne...
Pedagogikkgreiene tok en drøy halvtime å få avviklet på anstendig måte. Deretter litt mat på "Mathilde" før vi sælet på igjen med fullt regnutstyr og fór videre oppover i dalføret.

Regnet ga seg ikke, men fant det for godt å øke i styrke - sånn for sikkerhets skyld... :sk?
På Ringebu var det på tide med bensinfylling og mens vi holdt på med det så bøtta det ned verre enn noen gang.
Men hva gjør man ikke for å komme dit solen er? Jo, man slenger seg på sykker'n og freser videre og pløyer seg gjennom vannmassen med klæss nye Michelin PilotRoad 3 dekk.
Stram vaier videre oppover uten unødige stopp underveis før vi kom til Dombås. Eller kanskje var det Dovre? Husker ikke... Det jeg husker var at det var regn, regn, regn og atter rain... "It's hard rain gonna fall" eller no' i den duren som godeste Bob Dylan mente det var viktig for ham å synge om en gang i tiden...

På Dovre fant mobilen det for godt å melde pass... Dakar Nokia telefonen :m, tålte ikke å få noen få vanndråper på seg den, dakar.
Vel, det var første kommunikasjonslinje som ble brutt på turen.

Husker vi kommenterte den kraftige vannføringa i vassdragene på turen oppover. Dette ble kommuniserte gjennom Scala Teamset. Fikk vann på seg dette også og på tur hjem igjen sviktet hele greia... ](*,) Tok ikke i mot lading og ville rett og slett ikke fungere.

Men etter hjemkomsten ser det jammen ut til at Scala'en har kommet seg fra "forkjølelsen" \:D/ Så akkurat nå ser det ut ti lat jeg faktisk slipper å kjøpe nytt sett denne sesongen :overtro . :knegg

Vel, dette skjedde på vei hjem. På vei oppover fikk vi nok da vi kom til Oppdal. Regnet hadde ikke gitt seg, men støvler og klær var mer eller mindre gjennomtrukket av regnvannet.
Og da skiltet til Smegarden Camping dukket opp var valget lett; her blir'e overnatting. Og det ble det, heldige som vi var da vi fikk leid den siste ledige hytta.
Deilig å få tørket alt det våte i et god varm hytte!

Dagen etter var kjøreforholdene betydelig bedre og da vi nærmet oss Steinkjer begynte sola å skinne og plutselig var vi framme og fikk sjekka inn på "no time" uten problemer og fant oss en rolig fin plass hvor sommervarmen virkelig tok tak.
Var absolutt en interessant tur oppover.
Men akkurat nå frister det ikke mer flere regnværsturer på en stund. Har blitt litt for mange av de på MC så langt i år...

Her noen få bilder fra turen...:

Bilde
Første stopp, Lillehammer med enkel lunsj på kantina til Høgskolen der oppe...

Bilde
Og her er vi på Ringebu hvor dama bak disken var elskverdigheten selv og opplyste at det var varslet rimelig heftig hele helga... ;-);)

Bilde
Gjennomvåte hansker og andre klæsplagg...

Bilde

Bilde

Bilde
Flott vær da vi nærmet oss Steinkjer :-)

Brukeravatar
Onsløv
Motorsykkelen din: F800ST

Legg inn av Onsløv »

Ja, dere var heldig som dro såpass tidlig. Dro oppover til Stjørdal på lørdagen, men i Otta var det bom stopp. Vi fikk imidlertid lirket varebilen ned til Ringebu, kjøre over rondane til hjerkinn og videre nordover den veien.

Hjemover safet vi og kjørte til dombås og deretter e136 til nesten Åndalsnes før vi dreide sørover og tok trollstigen.

Regnet rimelig heftig i stjørdal på søndags ettermiddag.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

På vei hjemover fra Norgestreffet på søndag var det litt uklart hvilken vei vi burde velge. Fulgte rådet til en Frelsesarmen MCist, som lå i naboteltet med familien sin, om å kjøre mot Selbu og videre på rv. 30.
Det gjorde vi og stoppet heldigvis og søkte ly i et busskur da vi så at det var et voldsomt regnvær rett forut.
Dermed slapp vi unna det meste av regnværet denne dagen.
Kom hjem til Østlandet og ble møtt med fint sommervær og var godt fornøyd med å kunne stige av Tiger-salen etter en lang dags ferd...

Ble tatt meget få bilder på turen, men i disse fjelltraktene, som jeg ikke husker navnet på i farten, var både vær og omgivelser såpass at vi bare måtte stoppe for en kort fotoseanse...:

Bilde

Bilde

Og så var vi endelig hjemme igjen...
Bilde

... og pakket ut all bagasjen først i dag...
Bilde

Og så er det all grunn til å takke alle de trivelige folka vi møtte og kom i snakk med på Norgestreffet. medlemmer her på MCsiden.no og mange andre, for en strålende helg i Steinkjer.
Vi kommer mer enn gjerne tilbake hit og helst med pent vær i ryggen hele veien fram :P :p :prop:

En ikke fullt så hjertelig takk til MC-støvler og støvelovertrekk, som ikke holder vannet ute :orefk
Heller ikke til Nokia telefoner som gir opp bare de ser en regndråpe... :doh

En stor takk til RevPack som har laget en robust og vanntett gearbag (med og uten solid regntrekk), som satt som skrudd fast under hele turen. Anbefales på det varmeste :thumleft
Samme med SW Motechs "Bags Connection" Trial QL tankbag'en og regntrekket som fulgte med. Holdt bagen helt tørr hele tiden. Bra!

Triumphs originale sidevesker overasket også positivt; vanntette og med egen funksjon som presser ut luft når de lukkes. Er faktisk mer plass i disse enn jeg trodde.

Scala Teamset "kastet inn håndkleet" på returen, men ser nå ut til å fungere igjen. Men jeg stoler ikke på dette systemet i regnvær og kommer nok heretter helt sikkert til å putte senderne i lomma når vi kjører i regn...
Sjekker i morra om de har tatt skade eller ikke. Men slik det ser ut nå tyder alt på at de virker. Men dette systemet er åpenbart ikke robust nok for bruk i kraftig regn.

Og til slutt; å kjøre med Michelin PR3 på våt vegbane føles meget trygt. Dette må være de beste dekkene jeg noengang har hatt på en MC! Anbefales uten forbehold!!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

:yahoo
Da er min nye Premier carbon hjelm på vei fra Italia i slutten av juni \:D/
Den ser helt ut!! :\m/:

Regner med at den en god del bedre enn Monza hjelmen jeg hadde, den beste jeg har hatt så langt.

Her noen bilder... :jada: :

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Svar