Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av 2000Touring »

Tenkte jeg skulle spørre om det er noen som vet om det er noe stor forskjell på PR2 og PR3, men man kan vel regne med ar det er PR3 som er best i og med at det er nyest?
Ser at prisforskjellen er på rundt en hundrings, så det er vel ikke det det står på...
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Brukeravatar
GTline
Innlegg: 123
Registrert: 20 jan 2010, 12:10
Motorsykkelen din: Harley Davidson Low Rider.

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av GTline »

2000Touring skrev:Tenkte jeg skulle spørre om det er noen som vet om det er noe stor forskjell på PR2 og PR3, men man kan vel regne med ar det er PR3 som er best i og med at det er nyest?
Ser at prisforskjellen er på rundt en hundrings, så det er vel ikke det det står på...
Stor forskjell.
Hadde PR2 på BMW'n min og de ble slitt ut etter knapt 800 mil. Etter min mening er for dårlig når Metzler Z6 holder 12-1400 mil.
Kjøp PR3, knalldekk. :thumleft
Men hørte rykter om at de er utsolgt litt nå og da på dem rundt om.... mange som vil ha de tror jeg.

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av 2000Touring »

Da bestilte jeg PR3 bakdekk til Bimmer'n :D
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av Dexter »

2000Touring skrev:Da bestilte jeg PR3 bakdekk til Bimmer'n :D
Ikkje en kilometer for tidlig tenker æ :knegg
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38166
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av AJ »

Nye PR3 den 7. juni, som oppførste seg eksemplarisk tur/retur Steinkjer i pinsehelga. Ser fortsatt helt nye ut (skulle vel også bare mangle... ;-) ). Tror disse kommer til å vare lenge.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av Onsløv »

Prøvde å finne PR 3 i 130/70/17 på motorsykkeldekk.com, men finner ikke noe der. Finner 150, men dette blir vel for bredt? Michelin.no sier at bakdekk skal finnes i størrelse 110 - 190......

Michelin.no anbefaler Pilot Active til min sykkel.... Noen formening om det?

:-k
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av Onsløv »

Hmmz, må sjekke på biken om det er plass til 150-dekk bak.

Evnt kan jeg gjøre samme som deg. Om den blir litt mer tungstyrt gjør ikke noe i det hele tatt.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av ejs »

:thumleft
Husk bare at radialdekk som regel skal ha bredere felger en diagonaldekk.
pilot road 150/70 skal ha mellom 4-4,5 tommer felg.
For smal felg kan gi for rund profil ,med derav mindre anleggsflate.
(har prøvd med for brede diagonal & radialdekk.)
Må også tilføye at bredda som står på dekket ikke altid stemmer med det virkelige målet.
PR2 160/60 er ca:13mm bredere i virkeligheten
*mas *mas *mas *mas
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av 2000Touring »

Dexter skrev:
2000Touring skrev:Da bestilte jeg PR3 bakdekk til Bimmer'n :D
Ikkje en kilometer for tidlig tenker æ :knegg
Nei, var vel ikke det...

Men det som er rart er hvordan dekket er slitt - mest fra midten mot venstre. På høyresiden av dekket er det fortsatt mønster.
Noen som kan forklare dette?
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av 2000Touring »

Elolz skrev:
2000Touring skrev:Men det som er rart er hvordan dekket er slitt - mest fra midten mot venstre. På høyresiden av dekket er det fortsatt mønster.
Noen som kan forklare dette?
Venstresvingene blir jo alltid lengre enn høyresvingene, venstresvingene har jo yttersving, mens høyresvingene har innersving ;e
Tja... Om man i tillegg legger til at man alltid gasser på gjennom rundkjøringene så kan det kanskje forklares med det. Men da burde jo de fleste ha det slik, men det er kanskje ikke så sannsynlig?

Har ikke sjekket om sykkelen står på linje, kanskje det kan ha betydning? Problemet med det er at på BMW'n er det ikke mulig å justere bakhjulet(så vidt jeg har klart å finne ut)
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av biker7 »

Elolz skrev:
2000Touring skrev:Men det som er rart er hvordan dekket er slitt - mest fra midten mot venstre. På høyresiden av dekket er det fortsatt mønster.
Noen som kan forklare dette?
Venstresvingene blir jo alltid lengre enn høyresvingene, venstresvingene har jo yttersving, mens høyresvingene har innersving ;e
Dette + at veiene våre ofte heller litt nedover fra midten, og vi da må lene oss litt over mot midten/venstre. Tror disse to tingene har noe å si på dette. Ganske vanlig dette skeiv-slitte dekk-fenomenet tror jeg.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av 2000Touring »

biker7 skrev: Dette + at veiene våre ofte heller litt nedover fra midten, og vi da må lene oss litt over mot midten/venstre. Tror disse to tingene har noe å si på dette. Ganske vanlig dette skeiv-slitte dekk-fenomenet tror jeg.
Ok, men for å snu litt på det fra min side - er det mange andre som har slik slitasje på dekkene sine?
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av Geir »

2000Touring skrev:
biker7 skrev: Dette + at veiene våre ofte heller litt nedover fra midten, og vi da må lene oss litt over mot midten/venstre. Tror disse to tingene har noe å si på dette. Ganske vanlig dette skeiv-slitte dekk-fenomenet tror jeg.
Ok, men for å snu litt på det fra min side - er det mange andre som har slik slitasje på dekkene sine?
Kjenner godt igjen dette fra egne dekk ja...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38166
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av AJ »

2000Touring skrev:
biker7 skrev: Dette + at veiene våre ofte heller litt nedover fra midten, og vi da må lene oss litt over mot midten/venstre. Tror disse to tingene har noe å si på dette. Ganske vanlig dette skeiv-slitte dekk-fenomenet tror jeg.
Ok, men for å snu litt på det fra min side - er det mange andre som har slik slitasje på dekkene sine?
Noen hevder at slik slitasje kommer av at mange av oss reserverer oss noe for nedlegg på samme side som skrivearmen, dvs. at de som er høyrehendte er mer forsiktig med nedlegg til høyre og tilsvarende for de venstrehendte.
Hvem som har funnet ut at det kan være slik husker jeg ikke i farten, men det kan kanskje være noe i dette...? Noe med følelsen av kontroll, kanskje? Eller følelse av mangel på sådan... :scratch :dontknow
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: DEKKTRÅDEN

Legg inn av biker7 »

Geir skrev:
2000Touring skrev:
biker7 skrev: Dette + at veiene våre ofte heller litt nedover fra midten, og vi da må lene oss litt over mot midten/venstre. Tror disse to tingene har noe å si på dette. Ganske vanlig dette skeiv-slitte dekk-fenomenet tror jeg.
Ok, men for å snu litt på det fra min side - er det mange andre som har slik slitasje på dekkene sine?
Kjenner godt igjen dette fra egne dekk ja...
Jeg med min kjørestil har hatt dette på alle mine sykler hvertfall. Foruten grus-syklen min. Den har ikke dette fenomenet..
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Svar