elektrisk feil på Yamaha XS650
Re: elektrisk feil på Yamaha XS650
koblingsskjema ja... mener dette er det riktige:
ellers mener og tror jeg at spenningsregulator og den andre dingsen er hver for seg... edit: likeretter heter det :)Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
ja, dette var ikke helt lett å tyde men skal prøve så godt jeg kan:
Spennings regulator og likeretter (rectifier) er en enhet.
Du sier at kontroll lampene i instrumentene slukker og batteriet tømmes deretter. Jeg ser av skjemaet at jord (-) går til disse pærene via - pol på regulator/likeretter enheten. Derfor tror jeg at det er brudd i - leder et sted mellom likeretter og batteri.
Det festlige er at denne feilen er periodisk, og derfor er det helt sikkert i orden når noen skal hjelpe deg å finne feilen
Jeg ville gjort som følger:
Trekk en ny leder fra - på likretter til - pol på batteriet. Denne vil da kortslutte "feilen" du har, og uansett vil ikke denne gjøre noe skade.
Lykke til!
Spennings regulator og likeretter (rectifier) er en enhet.
Du sier at kontroll lampene i instrumentene slukker og batteriet tømmes deretter. Jeg ser av skjemaet at jord (-) går til disse pærene via - pol på regulator/likeretter enheten. Derfor tror jeg at det er brudd i - leder et sted mellom likeretter og batteri.
Det festlige er at denne feilen er periodisk, og derfor er det helt sikkert i orden når noen skal hjelpe deg å finne feilen

Jeg ville gjort som følger:
Trekk en ny leder fra - på likretter til - pol på batteriet. Denne vil da kortslutte "feilen" du har, og uansett vil ikke denne gjøre noe skade.
Lykke til!
Tusen takk for hjelpen! Dette skal jeg jaggu prøve så snart jeg kan. Han som feilsøkte sykkelen min i fjor sa jeg måtte bytte spenningsregulatoren, og jeg gjorde det. Da var han ikke langt vekke når du mener det er jordinga mellom den og batteri som er feil. Hadde vært utrolig greit å få komme seg ut på asfalten igjen nå. Det store vårsleppet er jo 1. mai her i byen :)
Legger ut hvordan det går... men mulig jeg må reise bort ei uke nå... så da blir d etter det. Igjen takk for hjelpen!
Legger ut hvordan det går... men mulig jeg må reise bort ei uke nå... så da blir d etter det. Igjen takk for hjelpen!
Da har jeg fått målt sykkelen av en som har peiling. Det er minimalt/ingen lading fra motoren. Maksimalt målt på batteriet ved pådrag er 12,8v uten belastning av lys. Den gir 12,0 på tomgang.
Vi gjorde også forsøk på å måle spenningen direkte fra motoren. Her fikk vi 0,6mv ac (tror jeg det var). Er det noe rele eller lignende som må sende signal til motor for at den skal starte lading, eller er det bare ikke lading?
Ser for meg en skyhøy regning på ny rotor/stator... om det er det som er feil kan jeg vel like godt finne meg en delemotor med dette i orden... hva tror dere som kan dette? (jeg gjorde som nevnt over å koble en ekstra jord fra likeretter til -pol på batteri uten forskjell)...
Vi gjorde også forsøk på å måle spenningen direkte fra motoren. Her fikk vi 0,6mv ac (tror jeg det var). Er det noe rele eller lignende som må sende signal til motor for at den skal starte lading, eller er det bare ikke lading?
Ser for meg en skyhøy regning på ny rotor/stator... om det er det som er feil kan jeg vel like godt finne meg en delemotor med dette i orden... hva tror dere som kan dette? (jeg gjorde som nevnt over å koble en ekstra jord fra likeretter til -pol på batteri uten forskjell)...
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
For å sjekke generatoren gjør du sånn:
Ta løs de tre ledningene som kommer ut fra generatoren, de har antakelig samme farge. Og har enten en felles kontakt eller hver sine
stikk. Pass på at ingen av dem ligger mot jord og start motoren. Sett multimeteret på vekselstrøm (AC) og mål spenningen mellom alle tre ledningene, to og to i slengen. Hvis du måler mellom 40 0g 50 volt AC ut fra generatoren, er den i orden.
Ta løs de tre ledningene som kommer ut fra generatoren, de har antakelig samme farge. Og har enten en felles kontakt eller hver sine
stikk. Pass på at ingen av dem ligger mot jord og start motoren. Sett multimeteret på vekselstrøm (AC) og mål spenningen mellom alle tre ledningene, to og to i slengen. Hvis du måler mellom 40 0g 50 volt AC ut fra generatoren, er den i orden.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Glem delemotor. Yamaha deler er forholdsvis rimelige, men utfordringen nå er å finn hva som er galt. Ser av skjemaet at denne sykkelen har en felt vikling, og denne skal ha spenning før du kan forvente å få noe saom helst ut av generatoren. Vi snakker om "klossen" til høyre for alternatoren (generatoren) på skjemaet. Denne skal det (sannsynligvis) ligge nesten 12 v over når generator gir full guffe, og ned mot 0v når batterispenning er 14v eller mer.
Men dette står det sikkert noe om i manualen.
De tre ledningene du kan koble fra å måle ser ut til å være hvite. Her skal du måle "noen ohm" mellom fasene og brudd mot jord!
Jeg er usikker på om du måler noe spenning her med motor i gang og regulator koblet fra, ettersom statoren ikke blir magnetisert.
Lykke til!
De tre ledningene du kan koble fra å måle ser ut til å være hvite. Her skal du måle "noen ohm" mellom fasene og brudd mot jord!
Jeg er usikker på om du måler noe spenning her med motor i gang og regulator koblet fra, ettersom statoren ikke blir magnetisert.
Lykke til!
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Har ikke denne permanente magneter i svinghjulet ?FJZZR skrev:Glem delemotor. Yamaha deler er forholdsvis rimelige, men utfordringen nå er å finn hva som er galt. Ser av skjemaet at denne sykkelen har en felt vikling, og denne skal ha spenning før du kan forvente å få noe saom helst ut av generatoren. Vi snakker om "klossen" til høyre for alternatoren (generatoren) på skjemaet. Denne skal det (sannsynligvis) ligge nesten 12 v over når generator gir full guffe, og ned mot 0v når batterispenning er 14v eller mer.
Lykke til!
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
nei denne har primær og sekundærviklinger med børster..Jompa skrev:Har ikke denne permanente magneter i svinghjulet ?FJZZR skrev:Glem delemotor. Yamaha deler er forholdsvis rimelige, men utfordringen nå er å finn hva som er galt. Ser av skjemaet at denne sykkelen har en felt vikling, og denne skal ha spenning før du kan forvente å få noe saom helst ut av generatoren. Vi snakker om "klossen" til høyre for alternatoren (generatoren) på skjemaet. Denne skal det (sannsynligvis) ligge nesten 12 v over når generator gir full guffe, og ned mot 0v når batterispenning er 14v eller mer.
Lykke til!
hvis det ikke blir strøm på de hvite ledningene ved strøm rett på børstene er statoren def..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
skal få sjekka dette... det er jo noe lading når alt er kobla til, men boka sier den skal gi 14v på 5000rpm... klarer kun 12,8v på dette...mekkern skrev:nei denne har primær og sekundærviklinger med børster..
hvis det ikke blir strøm på de hvite ledningene ved strøm rett på børstene er statoren def..
hvordan vet jeg om det er rotor eller stator som er defekt? eller ryker begge to når de først blir dårlige?
uansett er det nye ledningsnettet på vei i posten... blir å bytte det uansett... slipper i hvert fall på å lure på om noe har fått seg en knekk i årenes løp...
tusen takk for alle innspill - ikke alt jeg forstår like godt men gjør et ærlig forsøk på å få til dette...
Da har jeg montert nytt ledningsnett på sykkelen (jeg fant et brudd i en kabel som går til startreleet). Alt utenom de nye blinklysene ble koblet til - jeg var litt usikker på noen koblinger her, så jeg la turen innom en som kan ledinger. Alt fungerte flott og sykkelen kjørte fint opp til kompisen. Sykkelen ladet 13,8v v/5000rpm (med baklys og skiltlys på) som da blir omtrent 14,0v som er hva fabrikken sier det skal være. Så skjer det igjen... null lading helt uten noen sammenheng.FJZZR skrev:Det festlige er at denne feilen er periodisk, og derfor er det helt sikkert i orden når noen skal hjelpe deg å finne feilenLykke til!

Finner ut at det står H4 60/55w lyspære i hovedlykta... blir litt usikker på om den er for sterk?! Noen som vet? Men feilen kommer uavhengig om hovedlyset er tilkoblet eller ikke. Det orange lyset som er merket "Head light" kommer og går. Etter det vi fant ut skal det kun lyse når hovedlyspæra ikke virker lenger?! Skal det også lyse om andre lyspærer slutter å virke?
Så nå står jeg her med en sykkel som lader som den skal i perioder, og har ingen lading i perioder... har noen et godt tips til meg for hva jeg bør gjøre videre?
Glem det med at pæra drar for mye strøm.
Du ha nå byttet lednings nettet, og feilen ligger nok ikke der.
Jeg tror fortsatt på børster eller ledninger til/fra generator, for de har du vel ikke byttet.
Greia er å "være der" med måleintrument når den feiler! Jeg er ikke spesielt tilhenger av å bytte komponenter i blinde, ettersom du risikerer å ødelegge den du setter inn.
Du kan montere et voltmeter over feltviklinga! da får di ihvertfall svar på om det er regulatoren som "tuller". Den kan være periodisk defekt selv om den er ny. (Det har jeg opplevd, dog med Suzuki
)
Du ha nå byttet lednings nettet, og feilen ligger nok ikke der.
Jeg tror fortsatt på børster eller ledninger til/fra generator, for de har du vel ikke byttet.
Greia er å "være der" med måleintrument når den feiler! Jeg er ikke spesielt tilhenger av å bytte komponenter i blinde, ettersom du risikerer å ødelegge den du setter inn.
Du kan montere et voltmeter over feltviklinga! da får di ihvertfall svar på om det er regulatoren som "tuller". Den kan være periodisk defekt selv om den er ny. (Det har jeg opplevd, dog med Suzuki

sykkelen står fortsatt; ikke at det er vær til å ta noen koseturer i distriktet heller da... men har fått gjort følgende:
motstand på rotor er mål og sjekket ok.
børstene ser hele og fine ut, og er lange nok til å ta borti kontaktflatene på rotor.
kablene fra børstene er testet ok.
de hvite kablene fra stator får jeg ikke sjekket da jeg ikke vet hvordan jeg gjør det...
det er også en "svart box" på stator som jeg ikke vet hva er... er det noe med tenninga? Vedlagt er bilde av stator og den svarte boxen
motstand på rotor er mål og sjekket ok.
børstene ser hele og fine ut, og er lange nok til å ta borti kontaktflatene på rotor.
kablene fra børstene er testet ok.
de hvite kablene fra stator får jeg ikke sjekket da jeg ikke vet hvordan jeg gjør det...
det er også en "svart box" på stator som jeg ikke vet hva er... er det noe med tenninga? Vedlagt er bilde av stator og den svarte boxen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.