"Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R
- 2000Touring
- Innlegg: 265
- Registrert: 24 jan 2010, 12:12
- Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
- Bosted: Kongsberg
- Kontakt:
"Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R
Har en 1998 R850R, og hver eneste gang jeg girer fra 2. til 3. "raper" det i kassa. Dette skjer også av og til når jeg girer fra 4. til 3. Alle andre giringer fungerer som det skal. Sykkelen har gått 82.000km, og har gått som kjøreskolesykkel før jeg kjøpte den. Uansett hvor forsiktig jeg girer, og uanvhengig av turtall "raper" den...
Noen som har en formening om hva dette er, og hva dette kan koste?
Overført til bil ville jeg sagt at det er synkroniseringsringen mellom 2. og 3. er gåen, men vet ikke om dette kan sammenlignes...
Noen som vet om firmaer som er flinke til slike girkassejobber, som også er rimelige?
Har forøvrig skrudd mye bil, men aldri åpnet en gearkasse, er dette en jobb jeg kan klare selv?
På forhånd takk for svar og synspunkter.
Noen som har en formening om hva dette er, og hva dette kan koste?
Overført til bil ville jeg sagt at det er synkroniseringsringen mellom 2. og 3. er gåen, men vet ikke om dette kan sammenlignes...
Noen som vet om firmaer som er flinke til slike girkassejobber, som også er rimelige?
Har forøvrig skrudd mye bil, men aldri åpnet en gearkasse, er dette en jobb jeg kan klare selv?
På forhånd takk for svar og synspunkter.
Sist redigert av Dexter den 17 sep 2011, 08:53, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Denne er fjernet etter ønske fra 2000Touring, flyttet hit for å beholde historikken
Begrunnelse: Denne er fjernet etter ønske fra 2000Touring, flyttet hit for å beholde historikken
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39766
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R
Kan det være så enkelt som at clutchen begynner å bli slitt...?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- 2000Touring
- Innlegg: 265
- Registrert: 24 jan 2010, 12:12
- Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
- Bosted: Kongsberg
- Kontakt:
Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R
Om clutchen hadde vært slitt så hadde den den vel heller slurret, vil jeg tro. Ville jeg ikke hatt problemet ved alle giringene dersom det skulle være slik at clutchen var problemet?
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39766
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R
Vet ikke...2000Touring skrev:Om clutchen hadde vært slitt så hadde den den vel heller slurret, vil jeg tro. Ville jeg ikke hatt problemet ved alle giringene dersom det skulle være slik at clutchen var problemet?
Men tror det kan være lurt å kanskje sjekke clutchen først likevel. Viser det seg at den er innenfor slitemarginene har du i hvert fall utelukket én mulig feilkilde.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R
Jeg henger i denne sammenheng mer på 2000Touring sitt forslag, om slitte synkroringer. Men vet heller ikke om det kan overføres til MC.
Om det er clutch, så er det enkelt å feilsøke dette, det er å kjøre passelig sent, sette biken i høyeste gir og gi full rulle. Øker turtallet da uten at bakhjulet henger med, så er det clutchsluring.
Om det er clutch, så er det enkelt å feilsøke dette, det er å kjøre passelig sent, sette biken i høyeste gir og gi full rulle. Øker turtallet da uten at bakhjulet henger med, så er det clutchsluring.
Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R
Tviler på at det har noe med clutchen å gjøre.
Du har sannsynligvis utslitte/bøyde skiftegaffel/gaffler. Hvor omfattende det er å få sett på vet jeg ikke på din motor,men det er det sikkert andre som vet
Du har sannsynligvis utslitte/bøyde skiftegaffel/gaffler. Hvor omfattende det er å få sett på vet jeg ikke på din motor,men det er det sikkert andre som vet
ikkebike.norwegianforum.net
- 2000Touring
- Innlegg: 265
- Registrert: 24 jan 2010, 12:12
- Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
- Bosted: Kongsberg
- Kontakt:
Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R
Hva gjør disse skiftegaflene? Skifter fra ett gir til et annet(vil jeg tro)? Hva er sammenhengen mellom bøyd skiftegaffel og at den raper ved giring? Går den da ikke ordentlig inn i gir med en gang? For det virker som den går i gir, rett etter rapen...
Har prøvd å se på delekatalogen, men kan ikke finne synkringer på den kassa. Er det ikke synkringer på MC girkasser?
Se her
Har prøvd å se på delekatalogen, men kan ikke finne synkringer på den kassa. Er det ikke synkringer på MC girkasser?
Se her
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R
Kawasaki har rett i at d ikke er cluchen som er problemet,da utslitt cluch ikke tar tak men "spøler" slurer.Er nok gaffel eller tannhjul.Du må nok ut me motor for å løse problemet,visst du ikke kan leve med d.Ikke hvem som helst som kan slikt heller.
- 2000Touring
- Innlegg: 265
- Registrert: 24 jan 2010, 12:12
- Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
- Bosted: Kongsberg
- Kontakt:
Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R
Ser at motorworks har kasser til £329+frakt+moms, og da er det vel nesten ikke noe vits å sette et verksted i Norge til å begynne å skru på kassen min. Leser at de kassene er sett over og byttet lagre og simringer, så de bør vel være bra...
Ser for meg at jeg kjører ut sesongen også åpner jeg kassa og ser om jeg kan se åpenbare feil, gjør jeg ikke det, eller jeg ikke klarer å fikse problemet så kjøper jeg en fra motorworks.
Dersom ingen har noen bedre forslag.
Motorworks
Ser for meg at jeg kjører ut sesongen også åpner jeg kassa og ser om jeg kan se åpenbare feil, gjør jeg ikke det, eller jeg ikke klarer å fikse problemet så kjøper jeg en fra motorworks.
Dersom ingen har noen bedre forslag.
Motorworks
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R
Det ligger 3 skiftegaffler i gearkassen,med to "fingrer" som har inngrep i et spor på et hjul som skyver tannhjulene i posisjon når du gearer. De to "fingrene" kan være slitt til under service-limit,slik at de ikke klarer å skyve det aktuelle tannhjulet skikkelig på plass,dermed raping. Det samme kan skje hvis de er bøyd,pga f.eks hard bruk.2000Touring skrev:Hva gjør disse skiftegaflene? Skifter fra ett gir til et annet(vil jeg tro)? Hva er sammenhengen mellom bøyd skiftegaffel og at den raper ved giring? Går den da ikke ordentlig inn i gir med en gang? For det virker som den går i gir, rett etter rapen...
Se her
Nå klarer ikke jeg å ta hvilke gaffler som håndterer hvilke gear,men det kan være at begge problemgearene du nevner blir håndtert av samme gaffelen. Dette vet de på et BMW verksted,ring og spør.
ikkebike.norwegianforum.net
Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R
Mener mekkern (?) la inn engang en skisse på skiftegafler her på forumet?
Jeg mener å ha sett noe en plass..... Men hvem, når, hvor, hvorfor er jeg usikker på.
Jeg mener å ha sett noe en plass..... Men hvem, når, hvor, hvorfor er jeg usikker på.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
- 2000Touring
- Innlegg: 265
- Registrert: 24 jan 2010, 12:12
- Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
- Bosted: Kongsberg
- Kontakt:
Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R
Ser ut som om 2, 3 og 4 er skiftegaflene?

Nr. 4 er skiftegaffel for 3. og 4. gear.
Hver og en av disse(3) koster 1200kr...

Nr. 4 er skiftegaffel for 3. og 4. gear.
Hver og en av disse(3) koster 1200kr...
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R
Du får planlegge litt skruing til vinteren
Da har vi både tid til å demontere først og sjekke behovet og deretter bestille og bytte slitte deler før ny sesong.

Da har vi både tid til å demontere først og sjekke behovet og deretter bestille og bytte slitte deler før ny sesong.
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- 2000Touring
- Innlegg: 265
- Registrert: 24 jan 2010, 12:12
- Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
- Bosted: Kongsberg
- Kontakt:
Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R
Får vel hjelp av deg jeg da?Dexter skrev:Du får planlegge litt skruing til vinteren![]()
Da har vi både tid til å demontere først og sjekke behovet og deretter bestille og bytte slitte deler før ny sesong.

BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R
Selvfølgelig. Gjør det jeg kan. Ser på og kommenterer mens du skrur2000Touring skrev:Får vel hjelp av deg jeg da?Dexter skrev:Du får planlegge litt skruing til vinteren![]()
Da har vi både tid til å demontere først og sjekke behovet og deretter bestille og bytte slitte deler før ny sesong.

Neida, klart jeg hjelper deg. Du har Haynes-bok og jeg stiller gjerne opp for å hjelpe og lære.
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- 2000Touring
- Innlegg: 265
- Registrert: 24 jan 2010, 12:12
- Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
- Bosted: Kongsberg
- Kontakt:
Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R
Da har vi en plan 

BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
- 2000Touring
- Innlegg: 265
- Registrert: 24 jan 2010, 12:12
- Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
- Bosted: Kongsberg
- Kontakt:
Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R
Etter litt research fant jeg denne siden som egentlig bare bekrefter hva som har blitt sagt her før - at det er veldig sannsynlig at skiftegaffelen(e) er slitt/bøyd. Dette er en side for et firma som tydeligvis holder på med overhaling av slike kasser.
For de som kikker på linken så har jeg en M97-kasse.
For de som kikker på linken så har jeg en M97-kasse.
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R
I verkstedshåndboken til BMW står det beskrevet i detalj hvordan du demonterer girkassen.
Om du ikke har den kan du sende meg en epost.
Ellers er trolig verdens største forum for den girkassen å finne på ADVrider.com.
Det du leter efter er Oilhead Boxers.
Der er stedet å spørre, og der er stedet å finne tidligere tråder med bilder og greier.
[TaSK]
Om du ikke har den kan du sende meg en epost.
Ellers er trolig verdens største forum for den girkassen å finne på ADVrider.com.
Det du leter efter er Oilhead Boxers.
Der er stedet å spørre, og der er stedet å finne tidligere tråder med bilder og greier.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R
...og Anton er en stor bidragsyter på GSpot.2000Touring skrev:Etter litt research fant jeg denne siden.....
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R
Hmm, jeg leste GSpot som G-Spot. :-# 

Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
- 2000Touring
- Innlegg: 265
- Registrert: 24 jan 2010, 12:12
- Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
- Bosted: Kongsberg
- Kontakt:
Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R
Takk for tips tagesk. Har verkstedhåndboka, så jeg tror jeg skal klare å få dette fra hverandre.tagesk skrev:I verkstedshåndboken til BMW står det beskrevet i detalj hvordan du demonterer girkassen.
Om du ikke har den kan du sende meg en epost.
Ellers er trolig verdens største forum for den girkassen å finne på ADVrider.com.
Det du leter efter er Oilhead Boxers.
Der er stedet å spørre, og der er stedet å finne tidligere tråder med bilder og greier.
[TaSK]
Prøvde å søke på forumet, men fikk ingen direkte treff på samme problem - har du sett at det har blitt postet lignende problematikk på det forumet?
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999