"Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Bosted: Kongsberg
Kontakt:

"Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R

Legg inn av 2000Touring »

Har en 1998 R850R, og hver eneste gang jeg girer fra 2. til 3. "raper" det i kassa. Dette skjer også av og til når jeg girer fra 4. til 3. Alle andre giringer fungerer som det skal. Sykkelen har gått 82.000km, og har gått som kjøreskolesykkel før jeg kjøpte den. Uansett hvor forsiktig jeg girer, og uanvhengig av turtall "raper" den...

Noen som har en formening om hva dette er, og hva dette kan koste?

Overført til bil ville jeg sagt at det er synkroniseringsringen mellom 2. og 3. er gåen, men vet ikke om dette kan sammenlignes...

Noen som vet om firmaer som er flinke til slike girkassejobber, som også er rimelige?
Har forøvrig skrudd mye bil, men aldri åpnet en gearkasse, er dette en jobb jeg kan klare selv?

På forhånd takk for svar og synspunkter.
Sist redigert av Dexter den 17 sep 2011, 08:53, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Denne er fjernet etter ønske fra 2000Touring, flyttet hit for å beholde historikken
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R

Legg inn av AJ »

Kan det være så enkelt som at clutchen begynner å bli slitt...?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Bosted: Kongsberg
Kontakt:

Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R

Legg inn av 2000Touring »

Om clutchen hadde vært slitt så hadde den den vel heller slurret, vil jeg tro. Ville jeg ikke hatt problemet ved alle giringene dersom det skulle være slik at clutchen var problemet?
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R

Legg inn av AJ »

2000Touring skrev:Om clutchen hadde vært slitt så hadde den den vel heller slurret, vil jeg tro. Ville jeg ikke hatt problemet ved alle giringene dersom det skulle være slik at clutchen var problemet?
Vet ikke...
Men tror det kan være lurt å kanskje sjekke clutchen først likevel. Viser det seg at den er innenfor slitemarginene har du i hvert fall utelukket én mulig feilkilde.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Bosted: bærgen

Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R

Legg inn av Onsløv »

Jeg henger i denne sammenheng mer på 2000Touring sitt forslag, om slitte synkroringer. Men vet heller ikke om det kan overføres til MC.

Om det er clutch, så er det enkelt å feilsøke dette, det er å kjøre passelig sent, sette biken i høyeste gir og gi full rulle. Øker turtallet da uten at bakhjulet henger med, så er det clutchsluring.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R

Legg inn av Kawasaki »

Tviler på at det har noe med clutchen å gjøre.

Du har sannsynligvis utslitte/bøyde skiftegaffel/gaffler. Hvor omfattende det er å få sett på vet jeg ikke på din motor,men det er det sikkert andre som vet
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Bosted: Kongsberg
Kontakt:

Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R

Legg inn av 2000Touring »

Hva gjør disse skiftegaflene? Skifter fra ett gir til et annet(vil jeg tro)? Hva er sammenhengen mellom bøyd skiftegaffel og at den raper ved giring? Går den da ikke ordentlig inn i gir med en gang? For det virker som den går i gir, rett etter rapen...

Har prøvd å se på delekatalogen, men kan ikke finne synkringer på den kassa. Er det ikke synkringer på MC girkasser?

Se her
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Brukeravatar
Blackbird
Innlegg: 121
Registrert: 07 mar 2011, 10:51
Motorsykkelen din: Honda cbr 1100 2007m.

Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R

Legg inn av Blackbird »

Kawasaki har rett i at d ikke er cluchen som er problemet,da utslitt cluch ikke tar tak men "spøler" slurer.Er nok gaffel eller tannhjul.Du må nok ut me motor for å løse problemet,visst du ikke kan leve med d.Ikke hvem som helst som kan slikt heller.

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Bosted: Kongsberg
Kontakt:

Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R

Legg inn av 2000Touring »

Ser at motorworks har kasser til £329+frakt+moms, og da er det vel nesten ikke noe vits å sette et verksted i Norge til å begynne å skru på kassen min. Leser at de kassene er sett over og byttet lagre og simringer, så de bør vel være bra...

Ser for meg at jeg kjører ut sesongen også åpner jeg kassa og ser om jeg kan se åpenbare feil, gjør jeg ikke det, eller jeg ikke klarer å fikse problemet så kjøper jeg en fra motorworks.

Dersom ingen har noen bedre forslag.

Motorworks
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R

Legg inn av Kawasaki »

2000Touring skrev:Hva gjør disse skiftegaflene? Skifter fra ett gir til et annet(vil jeg tro)? Hva er sammenhengen mellom bøyd skiftegaffel og at den raper ved giring? Går den da ikke ordentlig inn i gir med en gang? For det virker som den går i gir, rett etter rapen...

Se her
Det ligger 3 skiftegaffler i gearkassen,med to "fingrer" som har inngrep i et spor på et hjul som skyver tannhjulene i posisjon når du gearer. De to "fingrene" kan være slitt til under service-limit,slik at de ikke klarer å skyve det aktuelle tannhjulet skikkelig på plass,dermed raping. Det samme kan skje hvis de er bøyd,pga f.eks hard bruk.

Nå klarer ikke jeg å ta hvilke gaffler som håndterer hvilke gear,men det kan være at begge problemgearene du nevner blir håndtert av samme gaffelen. Dette vet de på et BMW verksted,ring og spør.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Bosted: bærgen

Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R

Legg inn av Onsløv »

Mener mekkern (?) la inn engang en skisse på skiftegafler her på forumet?
Jeg mener å ha sett noe en plass..... Men hvem, når, hvor, hvorfor er jeg usikker på.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Bosted: Kongsberg
Kontakt:

Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R

Legg inn av 2000Touring »

Ser ut som om 2, 3 og 4 er skiftegaflene?

Bilde

Nr. 4 er skiftegaffel for 3. og 4. gear.
Hver og en av disse(3) koster 1200kr...
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Bosted: Kongsberg

Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R

Legg inn av Dexter »

Du får planlegge litt skruing til vinteren :thumleft

Da har vi både tid til å demontere først og sjekke behovet og deretter bestille og bytte slitte deler før ny sesong.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Bosted: Kongsberg
Kontakt:

Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R

Legg inn av 2000Touring »

Dexter skrev:Du får planlegge litt skruing til vinteren :thumleft

Da har vi både tid til å demontere først og sjekke behovet og deretter bestille og bytte slitte deler før ny sesong.
Får vel hjelp av deg jeg da? :thumleft
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Bosted: Kongsberg

Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R

Legg inn av Dexter »

2000Touring skrev:
Dexter skrev:Du får planlegge litt skruing til vinteren :thumleft

Da har vi både tid til å demontere først og sjekke behovet og deretter bestille og bytte slitte deler før ny sesong.
Får vel hjelp av deg jeg da? :thumleft
Selvfølgelig. Gjør det jeg kan. Ser på og kommenterer mens du skrur :knegg

Neida, klart jeg hjelper deg. Du har Haynes-bok og jeg stiller gjerne opp for å hjelpe og lære.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Bosted: Kongsberg
Kontakt:

Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R

Legg inn av 2000Touring »

Da har vi en plan :D
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Bosted: Kongsberg
Kontakt:

Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R

Legg inn av 2000Touring »

Etter litt research fant jeg denne siden som egentlig bare bekrefter hva som har blitt sagt her før - at det er veldig sannsynlig at skiftegaffelen(e) er slitt/bøyd. Dette er en side for et firma som tydeligvis holder på med overhaling av slike kasser.

For de som kikker på linken så har jeg en M97-kasse.
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R

Legg inn av tagesk »

I verkstedshåndboken til BMW står det beskrevet i detalj hvordan du demonterer girkassen.
Om du ikke har den kan du sende meg en epost.

Ellers er trolig verdens største forum for den girkassen å finne på ADVrider.com.
Det du leter efter er Oilhead Boxers.
Der er stedet å spørre, og der er stedet å finne tidligere tråder med bilder og greier.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R

Legg inn av tagesk »

2000Touring skrev:Etter litt research fant jeg denne siden.....
...og Anton er en stor bidragsyter på GSpot.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Bosted: bærgen

Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R

Legg inn av Onsløv »

Hmm, jeg leste GSpot som G-Spot. :-# :jada:
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Bosted: Kongsberg
Kontakt:

Re: "Raping" ved giring inn i 3. gir. 1998 R850R

Legg inn av 2000Touring »

tagesk skrev:I verkstedshåndboken til BMW står det beskrevet i detalj hvordan du demonterer girkassen.
Om du ikke har den kan du sende meg en epost.

Ellers er trolig verdens største forum for den girkassen å finne på ADVrider.com.
Det du leter efter er Oilhead Boxers.
Der er stedet å spørre, og der er stedet å finne tidligere tråder med bilder og greier.

[TaSK]
Takk for tips tagesk. Har verkstedhåndboka, så jeg tror jeg skal klare å få dette fra hverandre.
Prøvde å søke på forumet, men fikk ingen direkte treff på samme problem - har du sett at det har blitt postet lignende problematikk på det forumet?
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Svar