Lasse`s logg: Kawasaki Z H2 2020

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
lasse_hansen
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Da var vi hjemme igjen, etter en lang tur litt over alt. hehe.. Nå har den stakkars tdm motoren gått i strekk omtrent 6timer. hehe :D
Blir mere og mere glad i sykkelen. Idag var jeg og fruen ute på en tur med både masse svinger, motorvei, opp og nedover bakker, grusvei, asfalt vei, ny asfaltert vei... Ja rett og slett alt har vi kjørt på idag. Og sykkelen går like bra over alt =)
Tok desverre ikke med kamera idag, fordi vi skulle egentlig bare en liten tur ut og fylle bensin, osv. Men endte opp med en laaang tur.. Litt kjipt å ikke kjøre sammens med andre sykler, men vi hadde det gøy alene også vi.. :yahoo

Så nå blir det vel bare å slappe av resten av kvelden, skulle vel ha sjekket bakhjulet endag også jeg, synes det står litt på skrå enda. Men merker ikke noe som helst på sykkelen, så alt for galt kan det vel ikke være..

Forresten, dere som har tdm her inne, har dere vært borte i en sånn slags "klikke/kneppe" lyd? Skjønner ikke hva lyden kommer ifra, men hører den stadig når vi f.eks kjører i dumper, kjører på litt høyt gir, med alt for lavt turtall, og hører den til og med når jeg har stoppet sykkelen, og idet jeg setter den over på sidestøtten.. Kan prøve å filme og legge ut lyden her så dere hører endag... Ikke så høy lyd, men har lagt merke til den, og den irriterer meg, hehe. Hadde jo sykkelen på service, og de fant ikke ut hva det var, men var ikke noe farlig sa de, var bare en irritasjons lyd sa han fyren på yamaha verkstedet... Hvis han skulle finne ut nærmere hva det var så måtte han ta av bakdekket osv..
Men tenkte å kanskje høre med dere her om forslag til hva det kunne være, evt om noen har opplevd det selv??
Lyden er veldig plagsom og irriterende spesielt når jeg kjører på alt for høyt gir, og med alt for lavt turtall, (feil girer litt) da får jeg ille den klakke/kneppe lyden.. Kan neppe være noe med motoren, ettersom jeg får samme lyd når jeg vipper sykkelen over på støtten..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Nå husker jeg det! Hadde faktisk en lignende lyd i området ved bakhjulet det første året jeg hadde TDM'en. Den kom etter at jeg byttet dekk første gang.
Tok det opp med verkstedet, som trodde det var en liten gjenstand (en stein?) som hadde forvillet seg inn i et et av dise hullene i felgnavnet... Hørtes rart, syntes jeg. Og det viste seg vel at det ikke var noe sånt.
Men jeg mener å huske at lyden forsvant etter at tiltrekkingsmomentet på hjulbolten til bakhjulet ble riktig...
Kanskje en idé å sjekke dette...?

Brukeravatar
lasse_hansen

AJ skrev:Nå husker jeg det! Hadde faktisk en lignende lyd i området ved bakhjulet det første året jeg hadde TDM'en. Den kom etter at jeg byttet dekk første gang.
Tok det opp med verkstedet, som trodde det var en liten gjenstand (en stein?) som hadde forvillet seg inn i et et av dise hullene i felgnavnet... Hørtes rart, syntes jeg. Og det viste seg vel at det ikke var noe sånt.
Men jeg mener å huske at lyden forsvant etter at tiltrekkingsmomentet på hjulbolten til bakhjulet ble riktig...
Kanskje en idé å sjekke dette...?
[/b]
Mener du ta bolten som går igjennom bakhjulet? den som selve hjulet sitter på?? De to mutterne på hver siden??
Forklar litt nærmere, dette var litt int.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Hjulbolten til bakhjulet, ja.
Mutteren skal skrus til med et bestemt moment, som andre skruer og muttere på MC'er.
Skrus denne til for hardt kan det oppstå rare lyder...

Et skudd i mørket, for å si det sånn, men verd å undersøke.

Brukeravatar
lasse_hansen

det er verdt å sjekke det da.. Husker du om du hadde den lyden når du satte sykkelen på støtta, osv da?
Hvilket moment skal bakhjulet strammes med da?? Finner jeg ut det skal jeg prøve å få lånt meg en moment nøkkel i morra og teste..

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

Bakhjulsbolten skal trekkes til med 150 Nm. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
lasse_hansen

takk skal du ha. da skal jeg titte på det evt i morra :thumleft

Brukeravatar
lasse_hansen

HEI FOLKENS!

Nesten fått litt dårlig samvittighet jeg, har ikke har tid til sykkelen eller å vært her inne hos dere på 2dager.. Har bare jobbet, nettopp kommet ifra jobb nå, blir en lang dag i morra også.. Men Torsdag skal jeg kjøre sykkel igjen :thumleft For da slutter jeg til normal til som er kl 15.00 ;e

Ellers har jeg ikke fått kjørt eller gjort noe som helst, sikkert helt unødvendig å sitte her å skrive dette, men bare tenkte at det kan jo hende noen bryr seg, og lurer på hvorfor det har vært så stille ifra denne kanten :D

Men nå venter dusjen, så snakkes vi kanskje seinere ikveld folkens, lurte på å sette av en liten time til å sitte her inne idag, og se om det er noen nye nyheter på gang i forumet \:D/

Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Bra at du følger oss opp :thumleft

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

Det er virkelig bra at du står på og jobber mye og tjener penger, så får du betalt ned lånet på Tedeumen så snart som mulig :thumleft
Det er viktigere enn å kaste bort tida foran pesen :knegg

Brukeravatar
lasse_hansen

hehe, viste ikke det var så mange fornuftige mennesker her gitt :lol hehe.
Idag sluttet jeg heldigvis kl 18, så har vært ute å kjørt til nu, kjøpt mat, testa akselerasjon ut på e6èn.. Gikk fælt gitt, dro den litt langt på 3 eller 4gir trur jeg det var, 6-7000 omd, brått 140km/t, da var det brått å bremse ned, viste ikke det gikk såååå fort opp i fart. hehe \:D/ Men da vet man det også :thumleft Greit å teste litt, og bli kjent med sykkelen :thumleft

Brukeravatar
lasse_hansen

Hei igjen folkens..

Idag sluttet jeg heldigvis på jobb kl 15.00.. Da var det rett hjem og inn i mc klærne, og tok sykkelen en tur til moss, høiden mc senter, var der å bestilte meg tankveske som kommer i førsten av neste uke..
Ble denne veska: http://www.bagster.com/en/showroom.php?id=114" onclick="window.open(this.href);return false;

Ellers går sykkelen bra, foruten den "klikke" lyden jeg har innimellom. Og til AJ, den lyden var ikk noe med bakhjulet å gjøre... Lot de på mc verkstedet i moss også titte på den, og de nevnte kanskje det kunne være motorbøylene som knirka litt.. Fant ut istad at når den sto på midtstøtta, og hvis jeg løfta sykkelen pent i bak kant da, og ned igjen, osv, da kan jeg høre knirke lyden..
Og når sykkelen står på side støtte, og jeg tipper sykkelen over på støtta, osv, da knirker det VELDIG... Kan prøve å få lagt ut et video klipp av det ikveld, så kan dere høre åssen lyden høres ut ihvertfall, har utrolig lyst til å finne ut hva det er.. Selv om alle sier det bare er en irriterenes lyd som er der :knegg

Fylte forresten min 2 tank på sykkelen idag ;-) hehe.. Men blir nok mange tanker enste uke, begynner ferie da så =) Siste arbeidsdag i morra :prf Toppers

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Ok, ikke bakhjulet, nei...
Kan det da kanskje være støtdemperen bak?

Brukeravatar
lasse_hansen

det kan også være en mulighet.. Skal legge ut en film med lyden på seinere idag, så kan du/dere høre om det er noe dere har vært borti før =)

Forresten folkens, noen som vet hvor man får kjøpt mc kart?? Sånn som passer i de fleste tankvesker, og som dekker norge, sverige og danmark eller noe sånt??? Noen tips til nettsider hvor jeg kan titte

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

lasse_hansen skrev:det kan også være en mulighet.. Skal legge ut en film med lyden på seinere idag, så kan du/dere høre om det er noe dere har vært borti før =)

Forresten folkens, noen som vet hvor man får kjøpt mc kart?? Sånn som passer i de fleste tankvesker, og som dekker norge, sverige og danmark eller noe sånt??? Noen tips til nettsider hvor jeg kan titte
Sånne kart får du kjøpt i bokhandelen. Jeg kjøpte i hvert fall mine der :-)

Svar